Kyllä Venäjän pakotteet ovat kovat, mutta eivät näköjään tarpeeksi kovat ja liian hitaat. Öljyn osalta on tulossa/tullut lisää pakotteita, mutta riittäneekö tuokaan...
Venäjää on tosi vaikea estää myymästä öljyään, kaasuaan ja muita luonnonrikkauksiaan. Juurikin öljy, jota liikutetaan laivoilla, löytää kyllä ostajansa Euroopan ulkopuoleltakin. Venäjän läntisen puolen kaasu on Venäjälle itselleen ongelmallisempaa myydä muualle, kun se tulee putkilla Eurooppaan.
Toisin sanoen: Euroopan energiapakotteet eivät välttämättä pure Venäjän vientiin niin rajusti kuin ne aiheuttavat vahinkoa Euroopassa.
Tästä huolimatta itse kannatan kovasti energiapakotteita. Syy ei niinkään ole tuossa Venäjän rahoituksessa kuin siinä, että Euroopan kannattaa tehdä kaikkensa irtautuakseen Venäjän tuonnin varasta. Mun on itse vaikea nähdä Venäjää luotettavana toimittajana, joten ensi talvesta saattaa monissa Euroopan maissa tulla todella kylmä, jos Venäjä alkaa kiristää toimituksilla.
En näe kovin hyviä nopeita keinoja asian tilan muuttamiseksi. Mulla ei ole antaa muita lääkkeitä kuin niitä, joita julkisuudessa on usein ehdotettu, kuten energiatehokkuuden parantaminen. Parastahan olisi, että Eurooppa saisi valmistettua kaiken tarvitsemansa sähkön ja polttoaineen itse, mutta esimerkiksi biopolttonesteitä (biodiesel yms) on (ainakin tällä hetkellä) vaikea valmistaa siinä mittakaavassa, että ne kokonaan korvaisivat fossiiliset polttoaineet.