YLE.n sivuilla olevan kartan mukaan Ukrainan joukot on ollut pohjoisen suunnassa lähellä Mariupolia jo suunnilleen kaksi viikkoa. Eikö ne nyt pääse sinne perille millään. Ihmeen vähän muutenkaan mitään tiedustelutietoja tullut sieltä.
Mun käsittääkseni ne on olleet sillä suunnalla jumissa suunnilleen sodan alusta saakka. Siinä on linja, johon Venäjän rynnistys pysäytettiin ja siinä se on pysynyt. En toki itse oikeasti tiedä, mutta varmaan se joukko alun perin oli sitä porukkaa, joka oli kapinallisaluetta vastaan ja hyökkäyksen tullessa "selän takaa" vedettiin pysäyttämään Venäjän etenemistä. Varmaan samasta porukasta osa sitten jäi loukkuun Mariupoliin.
Venäjähän eteni ihan heti ensimmäisinä päivinä Zaporizzan ydinvoimalalle saakka (joka sitten julistivat olevan vast'edes Rosatomin omaisuutta), mutta itse kaupunkiin eivät ole päässeet. Etelärintamalla ainoa isompi edistyminen puolin ja toisin on ollut se, että ukrainalaiset ovat työntäneet hiljalleen rintamaa Mykolaivista (johon Odessan miehitysyritys pysähtyi) kohti Hersonia.
Tuo linjojen työntäminen on raskas operaatio. Luulen, että Ukrainan joukkoja on ollut sidottuna paitsi Kiovaan ja Harkovaan, niin myös mm. Zaporizzan ja Kryvyi Rihin puolustamiseen, koska ne ovat aika tärkeitä joukkojen huollon kannalta.
Venäjän vahvan alkurynnistyksen mahdollisti se, että Ukraina viivytteli omien joukkojensa liikuttamisen kanssa. Se oli minusta _sotilaallinen_ virhe, vaikka voi olla poliittisesti perusteltavissa. Zelenskyi ja muu johto sanoi vielä hyökkäystä edeltäneellä viikolla, ettei länsimaiden pitäisi lietsoa paniikkia, että Venäjä ei ole hyökkäämässä mihinkään. Näin siitä huolimatta, että länsimaiden tiedustelupalvelujen varoitusvalot paloivat punaisella jo pitkään. Tietämättä todellisuutta näin jälkikäteen vaikuttaisi jopa siltä, että Ukrainan poliittista johtoa on joku vetänyt vähän harhaan eli heille on onnistuttu syöttämään tietoa, että hyökkäystä ei olisi tulossa. Joka tapauksessa, tuo hidastelu joukkojen asettamisessa valmiiksi maksoi paljon sodan alussa ja se maksaa nyt sillä tavalla, että rintamalinjoja on työlästä siirtää.