Mane kirjoitti:TYTTÖ1- TYTTÖ2
TYTTÖ3- poika
poika - TYTTÖ4
Eli "valitaan" vanhin ensin, joko T1, T3 tai p. Jokaisen todennäköisyys 1/3.
Tai sitten nuorempi ensin, T2, p tai T4. Ei vaikutusta lopputulokseen.
Viimeksi muokattu:
Mane kirjoitti:TYTTÖ1- TYTTÖ2
TYTTÖ3- poika
poika - TYTTÖ4
hihhu kirjoitti:Vika ei siis ole siinä, että välien koot ovat jotenkin outoja. Vika on siinä, että mittaat kokoa väärällä välineellä. Jos haluaa mitata kokoa, ei kannata käyttää mittaa, jonka koko on 0.
Juu, ymmärsin kyllä. Laajensin vain JimmyMacin teoriaa käsittämään poikaparitkin esittääkseni paremmin missä on vika. Siinä siis edelleen esitetään että tyttöpari on yhtä todennäköinen kuin tyttö-poika-pari, mikä ei pidä paikkaansa.Taze kirjoitti:Itse asiassa tuossa on eliminoitu mahdollisuus PP kokonaan, koska se ei tehtävän annon mukaan ole mahdollinen. Joten nuo JimmyMacin esittämät ovat ainoat mahdolliset tässä tapauksessa.
sopuli kirjoitti:Olen valmis seuraavaan vedonlyöntiin kenen kanssa tahansa.
Heitämme esim. tuhat kertaa peräkkäin kahta kolikkoa. Otamme mukaan ainoastaan ne parit, joista vähintään toinen on klaava(lue tyttö). Maksan sinulle viisi euroa jokaisesta klaava-klaava-parista, ja sinä maksat minulle neljä euroa jokaisesta parista, josta löytyy sekä kruuna että klaava. Onko halukkaita?
JimmyMac kirjoitti:Minä suostun, jos heitämme ensin toisen kolikon ja jos se on klaava (tyttö), niin heitämme myös toisen.
Tarkistin ensimmäisen sivun kysymyksen sanamuodon ja käännän takkini. Jos siis arvontakoneessa on punainen ja vihreä pallo ja koneeseen lisätään aina ensimmäisen arvotun pallon tilalle toinen samanlainen ja toistetaan arvonta, miljoonan arvontaparin jälkeen meillä on suunnilleen 250000 kpl 2xvihreä, 250000 kpl 2xpunainen ja 500000 kpl sekapareja. Jos tuosta tiputetaan toinen samanvärinen pari pois, jäljelle jää siis 750000 kpl pareja, jotka voidaan järjestää niin, että jokaisessa parissa on aina samanvärinen pallo ensimmäisenä. Kun noista napataan se ensimmäinen pallo pois, jää 250000 kappaletta toista väriä ja 500000 kappaletta toista.K. Pahero kirjoitti:Tieteen Kuvalehden alkuperäinen kysymys:
"Perheessä on kaksi lasta, joista toinen on tyttö. Miten suurella todennäköisyydellä toinenkin on tyttö?"
K. Pahero kirjoitti:En jaksanut enää lukea ketjua, mutta eihän kysymyksessä kysytä millä todennäköisyydellä seuraava lapsi on tyttö, vaan: Mäkisillä on kaksi lasta, joista yksi on tyttö, millä todennäköisyydellä Mäkisillä on kaksi tyttöä?
Tieteen Kuvalehden alkuperäinen kysymys:
"Perheessä on kaksi lasta, joista toinen on tyttö. Miten suurella todennäköisyydellä toinenkin on tyttö?"
Ei kysytä. Olet väärässä.JimmyMac kirjoitti:- toisessa kohdassa kysytään todennäköisyyttä yhden lapsen tyttöydelle (50%). Semantiikkaa.
JimmyMac kirjoitti:Lihavoitu kohta erottaa nuo lauseet. Ensimmäisessä kohdassa pyydetään todennäköisyyttä kahden tytön parille (~33%) - toisessa kohdassa kysytään todennäköisyyttä yhden lapsen tyttöydelle (50%). Semantiikkaa.
K. Pahero kirjoitti:Miten todennöisyydet voivat muuttua, jos kysytään kuitenkin samaa asiaa eli kaksilapsisen perheen kahden tytön todennäköisyyttä?
K. Pahero kirjoitti:Eli seuraavat lauseet eivät tarkoita samaa asiaa:
Sinulla on kaksi omenaa.
Sinulla on yksi omena ja toinenkin omena.
Anteeksi, huono vitsin yritys.
Miten todennöisyydet voivat muuttua, jos kysytään kuitenkin samaa asiaa eli kaksilapsisen perheen kahden tytön todennäköisyyttä?
mjr kirjoitti:Onkin vaikea nähdä tätä kiistaa millään tavoin matemaattisena tai matematiikasta nousevana.
JimmyMac kirjoitti:Aivan totta. Eikai kukaan täällä ihan oikeasti ajattelekaan, että jatkoaikalaisten joukossa on ihmisiä, joille tämänkaltaisen tehtävän matematiikka menisi yli hilseen. Semantiikasta tässä sen sijaan väännetään. Ja olen sitä mieltä, että tuossa kysymyksessä ei voi aukottomasti osoittaa, mitä suhdelukua pyydetään laskemaan.
sopuli kirjoitti:Hienoa, että pääsin jonkun allekirjoitukseen. Se on niin totista monille, että pitää ihan irrottaa lause asiayhteydestään :)
JimmyMac kirjoitti:Onneksi olkoon, ensimmäistä kertaa lainaan jotain henkilöä allekirjoitukseeni. Aika hauskaltahan tuo kuulostaa varmasti sellaisten mielestä, jotka eivät tähän loistavaan ketjuun ole tutustuneet :)
JimmyMac kirjoitti:Ei tarkoita samaa asiaa. Todennäköisyys kahden tytön parille lasketaan suhteessa muihin mahdollisiin pareihin, jolloin tulee 1/3. Sen sijaan yksi lapsi voi olla vain joko tyttö tai poika, jolloin tulee 1/2.
K. Pahero kirjoitti:Pyydän anteeksi, jos olen ollut jotenkin ylimielinen muita kohtaan, en ole edes fiksu saati sitten viisas.
Minun mielestäni oikea vastaus on 1/3, joidenkin muiden 1/2.
Kaikki ovat kuitenkin sitä mieltä, että kaksilapsisten perheiden lasten sukupuolijakaumat ovat 25% kaksi tyttöä, 25% kaksi poikaa ja 50% yksi molempia.