21. kesäkuuta vuonna 2017 on päivä, jota tulen muistelemaan vielä pitkään. Se on päivä, jolloin aloin virallisesti kannattamaan NHL:ssä pelaavaa Vegas Golden Knightsia. Miksi? Minulla ei ole ikinä ollut oikeastaan muita lempijoukkueita kuin Oulun Kärpät. Jalkapallon puolella sitten Huuhkajat. Seuraan kuitenkin tiiviisti myös NHL:ää, KHL;ää ja muita kiekkosarjoja. Kevään mittaan oma kiinnostus tätä Vegasin projektia kohtaan on noussut päivä päivältä ja olen laskenut päiviä siihen, kun joukkue julkistetaan. Ystävilläni on omat suosikkijoukkueensa olleet pitkään jo NHL:ssä. Olen itse tyytynyt vain seuraamaan objektiivisena sivustakatsojana ja liputtamaan suomalaisten puolesta, mutta nyt halusin siihen muutoksen. Haluan päästä syvemmälle NHL-ympäristöön ja siksi olen päättänyt ottaa Vegasin ison suurennuslasin alle tulevaisuudessa. En osaa olla gloryhunter ja muutoinkin minun on vaikea hypätä hypeen mukaan kesken tarinan, joten siksi päätin, että olen alusta asti mukana tässä Vegasin tarinassa. Lisäsin joukkueen jo suosikkijoukkue-kohtaani Oulun Kärppien viereen sivupalkkiin. En ole seurannut tätä ketjua alusta asti, vaan lähinnä viimeiset kuukaudet, joten en osaa sanoa, että olenko ensimmäinen, joka virallisesti tulee "kaapista ulos", mutta näillä puhein ilmoittaudun Vegas Golden Knightsin seuraajaksi. Oikeastaan sanat "fani" ja "kannattaja" eivät kuvaa parhaiten omaa suhdettani, vaan juurikin tuo termi "seuraaja", koska olen luonteeltani objektiivinen tilastoniilo, joten intohimoni on enemmän sillä puolella kuin hurraamisella ja karjalalippiskannattamisella. Tietysti tulen toivomaan joukkueen voittavan jokaisen ottelunsa, mutta samalla en menetä yöunia, jos joukkue häviää. Jääkiekko on kuitenkin vain urheilua ja elämässä on tärkeämpiäkin asioita. Toivottavasti saan kaivaa kuitenkin tämän viestin esiin 2030-luvulla, kun Vegas on kasvanut yhdeksi NHL:n isoimmista organisaatioista ja pelaa ensimmäistä kertaa Stanley Cupin finaaleissa.
Kauden aikana aion katsoa niin monta ottelua kuin mahdollista, tarkkaa määrää on vaikea arvioida. Osan suorana ja osan varmastikin tulospiilosta iltapäivisin. Tulen ottamaan aktiivisesti osaa keskusteluun ja arvioimaan yksilöiden tekemisiä raporttien muodossa, koska se on erikoisalaani kuten jotkut saattavat jo tietää. Viestihistoriassani on luettavissa lukuisia otteluraportteja lähinnä Tepsin ja Tuton kotiotteluista, koska oleilen Turun seudulla. Ja nimenomaan ne raportit on tehty paikan päällä nähdyistä otteluista, koska siellä on mahdollisuus havainnoida ympäristöä vain niin paljon paremmin kuin television välityksellä. Nostan vielä itseäni esille sen verran, että nuo otteluraportit sisältävät poikkeuksetta vähintään sen 10 000 merkkiä, usein jopa lähemmäs 20 000, koska minulle on tärkeää kertoa asiat mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja silloin merkkejä kuluu. Arvostan lukijaa niin paljon, että koen hänen ansaitsevan mahdollisimman laadukkaan raportin luettavakseen tälle palstalle. Samaan pyrin tulevissani viesteissäni tähän ketjuun.
Sitten jälleen asiaan. Heräsin tietysti yöllä katsomaan, kun varaukset julkistettiin. Postasin aiemmin tällä viikolla oman listaukseni eräälle toiselle jääkiekkoaiheiselle foorumille ja sain lopulta oikein 13/30 nimeä: Fleury, Pickard, Methot, Schlemko, McNabb, Miller, van Riemsdyk, Schmidt, Neal, Eakin, Perron, Karlsson ja Marchessault. Ihan OK omasta mielestä. Isoimmat yllätykset minulle olivat Pulkkinen, Nosek, Brickley ja Engelland, joista toki viimeisin oli lopulta luonteva valinta Vegasin omana poikana. Kuten edellä on jo moneen kertaan todettu, pakistosta tullaan treidaamaan ukkoja pois urakalla. Lavalla tosiaan esiteltiin neljä pelaajaa Vegasin pelipaidassa, joten siksi en usko, että Engelland, McNabb, Garrison ja Fleury lähtevät minnekään, vaan ovat osa joukkuetta ensi kaudella. Sen sijaan huhujen perusteella puolustuksesta saattavat lähteä ainakin Methot, TVR, Miller ja Schlemko, joten oma kokoonpanohahmotelmani ei sen vuoksi sisällä kyseisiä herroja. Tuossa yön lähetyksessä haastateltiin myös päävalmentaja Gerard Gallantia, joka totesi ohimennen Marchessaultista ja Smithistä jotain sen suuntaista, että he ovat TOP6-hyökkääjiä, joten en usko, että heitäkään ollaan treidaamassa pois. Muutoin pakka onkin melko levällään ja tosiaan tuon kokoonpanon hahmotteleminen on osittain arpapeliä, mutta heitänpä oman arvaukseni tämän viestin loppuun.
Dadonov/X - Shipachyov - Neal
Perron - X - Smith
Marchessault - Eakin - Lindberg
Karlsson - Haula - Bellemare
+ Carrier, Nosek, Leipsic, Duke, Hyka, Tuch
++ Pulkkinen, Brickley?
Garrison - McNabb
Theodore - Emelin
Schmidt - Engelland
+ Sbisa, Stoner
Fleury
Pickard
Suomalaisittain oli mukavaa se, että Haula lopulta varattiin Vegasiin. Vaikka omassa hahmotelmassani Haula on nelossentteri, en yllättyisi, jos hän pelaa kauden alussa nimellisen kolmosketjunkin keskelle. Tulevassa draftissa toivon myös sitä, että joku suomalainen prospect sieltä tulisi poppooseen, kenties sitten Vesalainen tai Tolvanen, jos nuo vuorot 13 ja 15 säilyvät perjantaihin asti. Se jää nähtäväksi. Mitä tulee sitten Dadonoviin ja Guseviin, uskoisin, että Gusev pelaa sopimuksensa loppuun Venäjällä, mutta otan toki ilomielin vastaan, jos nyt jostain syystä tulisi jo tulevaksi kaudeksi. Dadonov on sellainen pelaaja, joka kelpaisi myös vallan mainiosti tuonne ykkösketjun laitaan Shipachyovin vierelle. Hyökkäyksessä on joka tapauksessa jo nyt ihan mukavasti secondary scoringia Perronin, Smithin, Eakinin, Haulan, Karlssonin, Marchessaultin ja Lindbergin muodossa, mutta tietysti ne aivan kärkihevoset ovat arvoituksia. Puolustus näyttää ihan kilpailukykyiseltä myös. Sopivasti kokemusta ja nuoruutta sekaisin eikä noista kukaan nyt mikään katastrofi ole edes kiekollisena, korkeintaan Engelland tai Stoner. Fleury on hyvä ykkösmaalivahti ja Pickard erinomainen kakkonen, tuolla tandemilla kelpaa lähteä kauteen.