Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 473
  • 2 049
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
..kun tulee puhe kasvisaterioista ja näistä ”lihankorvikkeista”, alkaa joiltain ihmisiltä tulla heti vähättelyä näitä kohtaan.
---
..Tein sitten helpon ja inhimillisen elämäntapamuutoksen lisäämällä liikuntaa ja muuttamalla arkisyömistäni terveellisempään suuntaan. Siitäkin sain arvostelua pariltakin ylipainoiselta henkilöltä.
---
..Toisaalta kerroin minulla olevan lievän skolioosin, joka ei normaalilla painolla aiheuta ongelmia, mutta painon liiallinen nousu voisi olla jopa katastrofaalista.

Mutta tämä asenne näkyy kyllä monessa yhteydessä. Huono omatunto omista valinnoista on usein varmasti se juurisyy.
Niin paljon samaa tuossa kuin itelle tänä vuonna on tapahtunut että tekis mieli kysyä ootko minä, mut henkilöllisyyden arvailu kiellettyä on.

Alkuvuodesta vähensin lihansyönnin ja kaljanjuonnin minimiin ja potkasin itteni fillarin selkään ja kahdesti viikossa salille, ja tammikuusta tähän päivään lähtenyt ~20kg. En tiedä miten iso tekijä lihansyönnin jättäminen on tuossa (kananmunia syön ja maitotuotteita edelleen) mut tuskin tuosta merkittävää haittaakaan on ollut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mikko Kärnä, joku Lappilainen kertoo että on väärin tarjota vegesafkaa. Ja joku täällä sanoo että se on hyvä jätkä. Mun arvostus KePua kohtaan putosi entisestään. Ei sillä. ei se kovin korkealla ollut ennestään.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikko Kärnä, joku Lappilainen kertoo että on väärin tarjota vegesafkaa. Ja joku täällä sanoo että se on hyvä jätkä. Mun arvostus KePua kohtaan putosi entisestään. Ei sillä. ei se kovin korkealla ollut ennestään.

Kärnä on Keskustan hupiukko, jonkinlainen wannabe-Väyrynen, jolta puuttuu Paven karisma ja nokkeluus.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kärnä on Keskustan hupiukko, jonkinlainen wannabe-Väyrynen, jolta puuttuu Paven karisma ja nokkeluus.
Paavo nyt sentään sanoi että tää oli tässä. Sen uskoo, kuka näkee. Kekkonen vol 2. Tosin wannabe.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika usein höyrytään siitä, että kasvissyöjät jotenkin tuputtaisivat ajatuksiaan. En ole tällaiseen juurikaan törmännyt, enkä itse kasvissyöjänä edes kerro asiasta kenellekään, ellei sitä erikseen kysytä tai kasvissyönti muuten tule puheeksi.
Sama. Yleensä pyrin nimenomaan väistelemään ruokakeskustelua, koska tiedän mitä sieltä on tulossa:

- Ai no sä syöt sitten sitä brasilialaista soijaa, jota varten on kaadettu sademetsää
- Ihmisen suolisto ei pelaa rehuilla
- Liha on luonnollista, ne marketin prosessoidut kasviseinekset epäluonnollisia
- No sulla on sitten varmaan puutostilat päällä
- Miksei voi olla normaali?
- Jaa sulla tunteet vie järjen sijasta
- [etsii epäkohtia muista elintavoista, jotka mahdollisesti saastuttavat]

Näitä kuulee yleensä tyypeiltä, joilla on 30kg ylipainoa, verenpainelääkitys ja taipumus suhtautua täysin välinpitämättömästi ympäristöongelmiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin paljon samaa tuossa kuin itelle tänä vuonna on tapahtunut että tekis mieli kysyä ootko minä, mut henkilöllisyyden arvailu kiellettyä on.

Alkuvuodesta vähensin lihansyönnin ja kaljanjuonnin minimiin ja potkasin itteni fillarin selkään ja kahdesti viikossa salille, ja tammikuusta tähän päivään lähtenyt ~20kg. En tiedä miten iso tekijä lihansyönnin jättäminen on tuossa (kananmunia syön ja maitotuotteita edelleen) mut tuskin tuosta merkittävää haittaakaan on ollut.

Kova suoritus tuo -20 kg. Itse en ole ihan noin paljoa pudottanut, vaan painoa on lähtenyt vajaassa kolmessa vuodessa noin viisi kiloa. Pari kertaa aiemmin (15 vuotta takaperin opiskeluelämän huonojen valintojen ja 8 vuotta sitten parisuhteen myötä lisääntyneiden sukulaisvierailujen aikaisten herkuttelujen takia) olen pudottanut reilu kymmenen kiloa tekniikalla "lisää liikuntaa, vähemmän syömistä, laske kalorit". Nyt en ole jaksanut enää laskea kaloreita, mutta seuraan aktiivisuutta, syön terveellisesti ja käyn joka aamu kehonkoostumuksen mittaavalla vaa'allani.

No, menee aiheen sivuun. Kyllä lihaa voi laihduttajakin syödä, mutta silloin on parasta kiinnittää huomiota lihan laatuun. Toinen hyvä keino on vähentää lihan määrää ruoassa, ja korvata siitä osa vaikka linsseillä. Toimii hyvin, ja tekee heti aterian terveelliseksi. Itselläni säännöllinen palkokasvien syönti on tehnyt hyvää, ja niiden syönnin aloituksen jälkeen paino tuntui lähteneen nopeampaan laskuun, ja kehonkoostumusmittauksen mukaan kilot ovat kadonneet nimenomaan rasvasta.

Voi olla ihan sattumaa, mutta olen lukenut muillakin ihmisillä käyneen samoin. Yhden väitteen mukaan palkokasvit tasapainottaisivat suoliston bakteerikantaa, mikä näkyisi myös parantuneena aineenvaihduntana. Toinen väite on ollut, että palkokasvien kuidut sitoisivat ruoasta rasvaa, ja estäisivät sen kertymistä elimistöön.

No, en tiedä, että pitävätkö nuo paikkaansa. Minulle jo pelkästään palkokasvien hyvä maku ja edullinen hinta ovat riittävä syy syödä niitä. Ja käsittääkseni niitä pidetään yleisesti varsin terveellisinä, mikä on ihan kiva bonus.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän se liha kai itsessään niin lihottavaa ole. Ainakin itsellä toimi tuossa painoa pudottaessa seuraava: söin kyllä lihaa ihan normaalisti, mutta jätin ne tavalliset perunat pois siitä viereltä ja otin tilalle riisiä. Tämä liha+peruna yhdistelmä se on kuulemma se pahin, mutta onpa tuota perunaa tullut kiskottua niin paljon tässä elämän aikana että eipä haitannut vähän vähentää.

Pari vegaania tunnen ja eipä nuo nyt sitä mitenkään erikseen esille tuo. Mun puolesta olkoon kukin mitä on, mutta sitä en ymmärrä että pikkulapsista jotkut vanhemmat tekevät väkisin vegaaneja ja sitten rupeaakin lapsen kehitys kärsimään. Joo saa meikäläisenkin mukula sitten joskus valita ihan itse mitä turpaansa tunkee, mutta siihen asti kun mä olen sen kasvatuksesta ja terveydestä velvollinen, syödään meillä ihan normaalisti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä lihaa voi laihduttajakin syödä, mutta silloin on parasta kiinnittää huomiota lihan laatuun.

Itsehän laihdutin tammikuusta kesäkuuhun 12kg pelkästään sillä, että kasasin salaattia ensin lautaselle reilun puolen lautasen verran ja lopun tilan käytin proteiinille ja hiilarille. Samalla toki sanottava, että treenasin ensimmäistä triathlonin puolimatkaa varten, joka itsessään jo poltti rasvaa. Mutta en usko, että tuosta lautasmallista haittaakaan oli, sillä koko elämäni kuitenkin urheillut, mutta syödä en ole näköjään osannut.

Söin jauhelihaa, kanaa ja kalaa vaihtelevasti. Eli kyllä laihduttaja lihaa voi syödä.

Mulla vähän erilaisia kokemuksia vegaaneista. Tuntemani kasvissyöjät eivät tosiaan tuputa omaa kasvissyöntiään, mutta jokainen vegaanisometuttu, joka mulla on, muistaa kyllä about jokaisessa päivityksessään muistuttaa, kuinka upeita ja oikein eläviä ihmisiä he ovatkaan. Lisäksi livenä ovat suhteellisen raskaita tyyppejä. Siltikin, epäilen tämän johtuvan vaan siitä, minkälaisia ovat perusluonteeltaan. En lähtisi kaikkia vegaaneita tuomitsemaan heidän perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yhden väitteen mukaan palkokasvit tasapainottaisivat suoliston bakteerikantaa, mikä näkyisi myös parantuneena aineenvaihduntana. Toinen väite on ollut, että palkokasvien kuidut sitoisivat ruoasta rasvaa, ja estäisivät sen kertymistä elimistöön.

No, en tiedä, että pitävätkö nuo paikkaansa. Minulle jo pelkästään palkokasvien hyvä maku ja edullinen hinta ovat riittävä syy syödä niitä. Ja käsittääkseni niitä pidetään yleisesti varsin terveellisinä, mikä on ihan kiva bonus.
Enpä tiennyt tuollaisista väitetyistä terveysvaikutuksista, toivottavasti nuissa jotain perää on kun esim. maapähkinöitä tulee mupellettua huomattavia määriä. Ja onhan ne hyviä kyllä.

Linssejä en ole ruoanlaitossa testannut joten pittääpä koittaa niitäkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä tiennyt tuollaisista väitetyistä terveysvaikutuksista, toivottavasti nuissa jotain perää on kun esim. maapähkinöitä tulee mupellettua huomattavia määriä. Ja onhan ne hyviä kyllä.

Linssejä en ole ruoanlaitossa testannut joten pittääpä koittaa niitäkin.

Kannattaa kokeilla. Ne ovat siitä kiva raaka-aine, että ne sopivat melkein mihin tahansa. No, jäätelön tai oluen kanssa en ehkä kokeilisi.

Hyvä salaatti tulee siten, että heittää linssien sekaan vähän limemehua, oliiviöljyä ja mausteita oman maun mukaan, ja antaa muhia tunnin jääkaapissa. Toisaalta minkä tahansa kastikkeen joukossa ne toimivat myöskin. Mieto maku, niin ne lähinnä korostavat muiden tuotteiden aromia.

Ja linssikeitto on loistava talviruoka.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sama. Yleensä pyrin nimenomaan väistelemään ruokakeskustelua, koska tiedän mitä sieltä on tulossa:

- Ai no sä syöt sitten sitä brasilialaista soijaa, jota varten on kaadettu sademetsää
- Ihmisen suolisto ei pelaa rehuilla
- Liha on luonnollista, ne marketin prosessoidut kasviseinekset epäluonnollisia
- No sulla on sitten varmaan puutostilat päällä
- Miksei voi olla normaali?
- Jaa sulla tunteet vie järjen sijasta
- [etsii epäkohtia muista elintavoista, jotka mahdollisesti saastuttavat]

Näitä kuulee yleensä tyypeiltä, joilla on 30kg ylipainoa, verenpainelääkitys ja taipumus suhtautua täysin välinpitämättömästi ympäristöongelmiin.

Hyvä kirjoitus. Vaikka itse kuulun tohon viimeksimainittuun osastoon. Itse voisin siirtyä enempi lihattomampaan ruokavalioon jos se maistuisi hyvältä. Esim muutaman kerran oon maistanu härkistä niin se on niin kamalaa paskaa ettei sitä syö siatkaan.

Mutta vältän itse kanssa arvostelemasta muiden syömistä koska jokainen syö mitä itse haluaa mutta saatan tiedustella että miksi päätyi esim ravintolassa valitseen kyseisen setin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä kirjoitus. Vaikka itse kuulun tohon viimeksimainittuun osastoon. Itse voisin siirtyä enempi lihattomampaan ruokavalioon jos se maistuisi hyvältä. Esim muutaman kerran oon maistanu härkistä niin se on niin kamalaa paskaa ettei sitä syö siatkaan.

Mutta vältän itse kanssa arvostelemasta muiden syömistä koska jokainen syö mitä itse haluaa mutta saatan tiedustella että miksi päätyi esim ravintolassa valitseen kyseisen setin.
Kaikki kasvisruoka ei pärjää makuvertailussa. Esim. itse en ole mikään erityinen härkiksen tai nyhtökauran ystävä.

Tuotteet kuitenkin kehittyvät hurjaa vauhtia, ja aika monessa päästään jo melko lähelle lihan makua. Tässä oma suosikkini:


Näitäkin on kehuttu:


Ja oikeastaanhan sillä ei ole niin merkitystä, ryhtyykö joku täyspainoiseksi kasvissyöjäksi vai ei. Suuri yleisö saattaa kuitenkin liikahtaa kasvisproteiinin suuntaan, mikäli näitä pihvejä ja muita tuotteita saadaan hiottua paremmiksi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kaikki kasvisruoka ei pärjää makuvertailussa. Esim. itse en ole mikään erityinen härkiksen tai nyhtökauran ystävä.

Tuotteet kuitenkin kehittyvät hurjaa vauhtia, ja aika monessa päästään jo melko lähelle lihan makua. Tässä oma suosikkini:


Näitäkin on kehuttu:


Ja oikeastaanhan sillä ei ole niin merkitystä, ryhtyykö joku täyspainoiseksi kasvissyöjäksi vai ei. Suuri yleisö saattaa kuitenkin liikahtaa kasvisproteiinin suuntaan, mikäli näitä pihvejä ja muita tuotteita saadaan hiottua paremmiksi.

Mä oon ton rehupuolen suhteen ollu kurkku, tomaatti, porkkana, ananas, persikka ja satsuma linjalla pitempään.

Kaverit sai mut uuteen Tampereella sijaitsevaan Välimeren ruokia tarjoilevaan ravinteliin. Huomasin ite siinä että olen todella nirso safkojen suhteen. Mutta jos tuollaisia ruokia mulle tarjottais jatkossakin mitä siellä sai niin oppisin syömään hyvinkin. Jäi tosin noin 15% annoksista syömättä kun ei joko uponnut tai ei muutenkaan napsunu mutta oli sikäli hyvä tulos koska ajattelin että ei uppoo mikään.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Laitetaan vaikka tänne, mutta huikeaa propagandaa Helsingin kaupungin kasvisruokavastaava Teemu Männikötä helsinkiläiskoulujen suositumpien ruokien listalla. Top kymppiin mahtuu liharuuista ainoastaan kebab, mutta kasvisruuista mm. kasvistortillat ja soijabolognesetomaattipizza. Noin äkkiseltään hiipi mieleen että noinkohan oppilaiden omaa mielipidettä on kysytty ollenkaan, sillä oman vaatimattoman empiirisen tutkimuksen perusteella luulisi lihamakaronilaatikon voittavan soijapizzan ja lihatortillojen kasvistortillat.

 

Nick Neim

Jäsen
Laitetaan vaikka tänne, mutta huikeaa propagandaa Helsingin kaupungin kasvisruokavastaava Teemu Männikötä helsinkiläiskoulujen suositumpien ruokien listalla. Top kymppiin mahtuu liharuuista ainoastaan kebab, mutta kasvisruuista mm. kasvistortillat ja soijabolognesetomaattipizza. Noin äkkiseltään hiipi mieleen että noinkohan oppilaiden omaa mielipidettä on kysytty ollenkaan, sillä oman vaatimattoman empiirisen tutkimuksen perusteella luulisi lihamakaronilaatikon voittavan soijapizzan ja lihatortillojen kasvistortillat.
Nyt saat kyllä hieman avata, että miksi nakkikastike tai broilericurry ei kuulu liharuokiin?

Mitä omiin kokemuksiin peilaan 15 vuoden taakse, niin minä uskon tuota listaa ihan vilpittömästi. Varsinkin pinaattiohukaiset ja hernekeitto olivat jo tuolloin kovassa huudossa oppilaiden keskuudessa, eikä tuo lista lopulta nyt niin kummallinen ole. Listahan on siis äänestetty todennäköisesti jo niistä olemassa olevista vaihtoehdoista, jolloin esimerkiksi lihatortilloja ei ole välttämättä ollut valittavana lainkaan.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Nyt saat kyllä hieman avata, että miksi nakkikastike tai broilericurry ei kuulu liharuokiin?
Puhtaasti ajatuskatkos, tosin broilericurryn lasken kanaruokiin. Ja voihan se olla että lista on totuudenmukainen, hassulta se vaan tuntuu muutaman ruuan kohdalta ja ehkä tosiaan on niin että siinä äänestetty valmiista vaihtoehdoista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko joku tehnyt kukkakaaliwingsejä ja jos olet, niin mikä on sinun paras reseptisi? Kävin ostaa pienen kukkakaalin ja vähän mietoa buffalowings-kastiketta jos illalla vähän herkuttelisi.

Linkkiä reseptiin: KUKKAKAALIWINGSIT – Liemessä
Kukkakaali on äärimmäisen joustava raaka-aine ruoanlaittoon, kuten edellisestä esimerkistä näkyy.

Hieman tuon tapaisia kukkakaalijuttuja sain aikaan ilman varsinaista suunnitelmaa, kun levitin uunipellille mm. raakaa kukkakaalia, raakoja punajuurilohkoja ja vuohenjuustoa. Harmikseni olin muistanut vuohenjuuston määrän yläkanttiin, eihän sitä ollutkaan kuin nokare, joten päätin säveltää sekaan jotakin mitä kotoa löytyi. Muistelen, että levitin pullasudilla kukkakaalien päälle ainakin harissalla korjaamaani grilliöljyä, ja päälle rouhin chili explosionia tai jotakin vastaavaa myllymaustetta. Vuohenjuustopalan säästin punajuurien sekaan. Kukkakaaliosastosta tuli varsin maukasta. Tuli jo tuolloin mieleen, että tätähän voisi kehitellä eteenpäin vaikkapa dippiruoaksi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta nyt tämän painonpudotusryhmän jälkeen olen aloittelemassa kasvispainotteista ruokavaliota. Ja mitä noihin kukkakaaliwingseihin tulee niin aika monta erilaista reseptiä löytyy:

 

Rocco

Jäsen
Sama. Yleensä pyrin nimenomaan väistelemään ruokakeskustelua, koska tiedän mitä sieltä on tulossa:

- Ai no sä syöt sitten sitä brasilialaista soijaa, jota varten on kaadettu sademetsää
- Ihmisen suolisto ei pelaa rehuilla
- Liha on luonnollista, ne marketin prosessoidut kasviseinekset epäluonnollisia
- No sulla on sitten varmaan puutostilat päällä
- Miksei voi olla normaali?
- Jaa sulla tunteet vie järjen sijasta
- [etsii epäkohtia muista elintavoista, jotka mahdollisesti saastuttavat]

Näitä kuulee yleensä tyypeiltä, joilla on 30kg ylipainoa, verenpainelääkitys ja taipumus suhtautua täysin välinpitämättömästi ympäristöongelmiin.
Mulla ei ole ylipainoa, ei mitään lääkitystä, ja tieto siitä ettei Suomen tekemisillä ole mitään vaikutusta ympäristöasioihin globaalisti. Ei, vaikka koko Suomi ihmisineen pyyhkäistäisiin maailmankartalta pois.

Enkä äänestänyt eduskuntavaaleissa Perussuomalaisia.
 
Mulla ei ole ylipainoa, ei mitään lääkitystä, ja tieto siitä ettei Suomen tekemisillä ole mitään vaikutusta ympäristöasioihin globaalisti. Ei, vaikka koko Suomi ihmisineen pyyhkäistäisiin maailmankartalta pois.

Enkä äänestänyt eduskuntavaaleissa Perussuomalaisia.

Jos Suomen teoilla ei ole väliä eli vaikutus on nolla, niin varmaan myös kaikkien muiden tekojen vaikutus on nolla, vaikka se olisi miljoonakertainen. Tai ainakin mulle on opetettu matematiikassa, että miljoona kertaa nolla on nolla.
 

Rocco

Jäsen
Jos Suomen teoilla ei ole väliä eli vaikutus on nolla, niin varmaan myös kaikkien muiden tekojen vaikutus on nolla, vaikka se olisi miljoonakertainen. Tai ainakin mulle on opetettu matematiikassa, että miljoona kertaa nolla on nolla.
Tämä ei ole matematiikkaa vaan suhteellisuusteoriaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tämä ei ole matematiikkaa vaan suhteellisuusteoriaa.

Tämän jännän maailmallisen balanssin mahdollisen todellisuuden tajusin juuri hetki sitten, hataran totuuden hivenen hiffasin.
Olen juovusten käsissä rajusti nyt, mutta kyllä Suomella kerroin on sittenkin, luokkaa 0,0126.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös