Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

• 211 905
  • 2 069

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teollisesti jalostetut kasvisproteiinit ovat tietysti kalliita, samoin kuin lihaa sisältävissä eineksissä kilohinta nousee korkeammaksi kuin pelkkien raaka-aineiden hinta. En kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi pitää olla niin avuton, että pitää ostella näitä teollisia jalosteita.

Tölkki papuja maksaa euron ja vaikka ruokaan vaadittaisiin parikin tötsää, niin hinta on tosi paljon halvempi kuin sen 400 gramman jauhelihapaketin. Jossain Alanya-marketissa linssejä saa parin kilon pussukan jollain kolmella eurolla, mikä on käytännössä ilmaista. Seitaniakin voi tehdä itse gluteenijauhoista ja hinta on luokkaa naurettava.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Lihan hintaa alentavat massiiviset tuet. Veronmaksaja maksaa.

Vegaanina ostoskassini on silti melkolailla edullisempi kuin mitä se sekasyöjänä oli, vaikka ostan viikottain ainakin jotain aivan humpuukia: vegejuustoa tai -leikkelettä, joskus jotain lihankorvikettakin. Pääasiassa proteiinini on tofua, papuja ja linssejä. Seitanin teen itse.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho

Tämäpä se ongelma on. Suomessa tuskin olisi paljon ruuan tuotantoa ilman tukia ja ei noita mikään puolue ole poistamassa. Sama ongelma vaivaa koko EU aluetta.

"Euroopan komission julkaisemien tilastojen mukaan naudankasvattajat saavat jopa 90 prosenttia tuloistaan suoraan EU-budjetista. Suomen maitotilalliset saavat EU-tukien lisäksi valtion lisäavustusta: vuonna 2018 heille maksetaan yli puolet pohjoisesta tuesta."

Tämä oli tilanne 2018. Tukien määrä tuskin on pienentynyt kustannusten noustessa.

Noin omakohtainen kokemus työporukasta on se, että aina kun tulee oltua puhtaalla salaattilinjalla, niin alkaa vittuilu.

Siis siihen samaan malliin kuin alkaa vittuilu noin joka toisesta asiasta siinä työyhteisössä.

Vittuilu on välittämistä, joku sanoisi :)
Työskentelen yhteisöissä, joissa kollegat on amis- ja peruskoulupohjalla operoivia konservatiiveja. Ei tule tippaakaan vittuilua siitä ettei eväissä ole eläinperäistä. Yksi mussutus meinasi tulla jaksamisesta, mutta vertailtiin kalorit ja makrot, ja voitin puhtaasti 100-0. Varmasti ovat osin salaa kateellisiakin. Ei yrmeinkään edes vähän teknillinen konservatiivi ole niin tyhmä, etteikö sisimmässään ymmärtäisi kevyesti kasviperäisyyden paremmuutta syöjälle ja ympäristölle, vaikka jokin henkilökohtainen epävarmuus ajaisikin roolileikkimään lihan ja polttomoottorin paremmuutta huumorikärjellä. Tai sitten en ole nähnyt vielä tarpeeksi syviä kansan rivejä.

Vegaanina ostoskassini on silti melkolailla edullisempi kuin mitä se sekasyöjänä oli, vaikka ostan viikottain ainakin jotain aivan humpuukia: vegejuustoa tai -leikkelettä, joskus jotain lihankorvikettakin. Pääasiassa proteiinini on tofua, papuja ja linssejä. Seitanin teen itse.
Kerran ostin vahingossa vegaanista Cheddaria. Maistui ihan hirveältä. Roskiin meni 99% käyttämättä.

Lihan vegekorvikkeita en ole täällä kokeillut mutta Pariisissa mut huijattiin tilaamaan kasviksesta valmistettu pihvi. Ei maistunut pahalta, mutta hävisi hyvälle pihville. Einespihvin kyllä voitti mutta saattaa olla että Pariisin kokki onnistui.

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Teollisesti jalostetut kasvisproteiinit ovat tietysti kalliita, samoin kuin lihaa sisältävissä eineksissä kilohinta nousee korkeammaksi kuin pelkkien raaka-aineiden hinta. En kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi pitää olla niin avuton, että pitää ostella näitä teollisia jalosteita.

Tölkki papuja maksaa euron ja vaikka ruokaan vaadittaisiin parikin tötsää, niin hinta on tosi paljon halvempi kuin sen 400 gramman jauhelihapaketin. Jossain Alanya-marketissa linssejä saa parin kilon pussukan jollain kolmella eurolla, mikä on käytännössä ilmaista. Seitaniakin voi tehdä itse gluteenijauhoista ja hinta on luokkaa naurettava.
Nuo jalosteet nyt vain on erittäin helppo vaihtoehto, vaikka sille perinteiselle jauhelihalle, esimerkiksi henkilölle, joka vasta tutustuu vegaaniseen ruokavalioon tai haluaa lisätä kasvisruoan määrää ruokavaliossaan. Perus-Pertille kynnys vaihtaa liha kasviproteiiniin madaltuu huomattavasti, kun jauhelihapaketin vierestä löytyy kasvisvaihtoehto, joka on yhtä helppokäyttöinen ja tutussa muodossa, kuten rouheena tai suikaleina.

En muutenkaan ymmärrä mitä vikaa kasvisjalosteissa on korkeahkoa hintaa lukuunottamatta. Monet niistä ovat ihan hyvänmakuisia ja terveellisiäkin.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Työskentelen yhteisöissä, joissa kollegat on amis- ja peruskoulupohjalla operoivia konservatiiveja. Ei tule tippaakaan vittuilua siitä ettei eväissä ole eläinperäistä. Yksi mussutus meinasi tulla jaksamisesta, mutta vertailtiin kalorit ja makrot, ja voitin puhtaasti 100-0. Varmasti ovat osin salaa kateellisiakin. Ei yrmeinkään edes vähän teknillinen konservatiivi ole niin tyhmä, etteikö sisimmässään ymmärtäisi kevyesti kasviperäisyyden paremmuutta syöjälle ja ympäristölle, vaikka jokin henkilökohtainen epävarmuus ajaisikin roolileikkimään lihan ja polttomoottorin paremmuutta huumorikärjellä. Tai sitten en ole nähnyt vielä tarpeeksi syviä kansan rivejä.
Onnittelut 100-0 voitosta! Harvoin noin selvillä luvuilla missään voitetaan. Ja vastustajat, kunhan tappiosta selviävät, ovat varmasti loppu elämänsä vegaaneja.

Onnittelut 100-0 voitosta! Harvoin noin selvillä luvuilla missään voitetaan. Ja vastustajat, kunhan tappiosta selviävät, ovat varmasti loppu elämänsä vegaaneja.
Kiitos! En tohtinut ihan tulostaa kunniakirjaa taukohuoneen jääkaapin oveen, mutta kuittailu jaksamisesta kuitenkin tyrehtyi heti alkuunsa. Vegaaniannoksessa (perunamuusi vegaaniseen margariiniin ja kauramaitoon, kaupan valmiit vegepullat pakkasesta, sienikastike kaurakermaan kuivatuista suppiksista, suolakurkkuja ja punajuuria) oli johonkin einespaskaan, jolla muka piti jaksaa, verrattuna noin tuplasti kaloreita, tuplasti proteiinia, 1/5 liha-annoksen kovasta rasvasta, ja bonarina kasviksia, mitkä liha-annoksesta puuttuivat. Annoshinta suunnilleen sama. Ja sama vertailu olisi kestänyt minä päivänä tahansa.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kiitos! En tohtinut ihan tulostaa kunniakirjaa taukohuoneen jääkaapin oveen, mutta kuittailu jaksamisesta kuitenkin tyrehtyi heti alkuunsa. Vegaaniannoksessa (perunamuusi vegaaniseen margariiniin ja kauramaitoon, kaupan valmiit vegepullat pakkasesta, sienikastike kaurakermaan kuivatuista suppiksista, suolakurkkuja ja punajuuria) oli johonkin einespaskaan, jolla muka piti jaksaa, verrattuna noin tuplasti kaloreita, tuplasti proteiinia, 1/5 liha-annoksen kovasta rasvasta, ja bonarina kasviksia, mitkä liha-annoksesta puuttuivat. Annoshinta suunnilleen sama. Ja sama vertailu olisi kestänyt minä päivänä tahansa.
Minulla ei ollut todellakaan tarkoitus vittuilla (ihan vähän vaan), mutta samalla halusin sanoa, että vegaanisuudessa koko tätä yhteiskuntaa, siis Suomalaisia ajatellen, ei ole kysymyksessä joko tai. Vaan olisi hyvä, jos positiivisin keinoin saisimme ihmiset syömään enemmän kasviksia ja terveellisemmin. Meillä on lähes kaikilla sukuperimänä korkea kolesteroli ja alttius sydän- ja verisuonisairauksiin. Aikuisiän diabetes on myös todella suuri ongelma. Siksipä pisitiivinen ohjaaminen ilman kiistelyä terveellisempään ruokavalioon olisi koko yhteiskunnan kannalta hyväksi. Ilman mitään idealismia.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo jalosteet nyt vain on erittäin helppo vaihtoehto, vaikka sille perinteiselle jauhelihalle, esimerkiksi henkilölle, joka vasta tutustuu vegaaniseen ruokavalioon tai haluaa lisätä kasvisruoan määrää ruokavaliossaan. Perus-Pertille kynnys vaihtaa liha kasviproteiiniin madaltuu huomattavasti, kun jauhelihapaketin vierestä löytyy kasvisvaihtoehto, joka on yhtä helppokäyttöinen ja tutussa muodossa, kuten rouheena tai suikaleina.

En muutenkaan ymmärrä mitä vikaa kasvisjalosteissa on korkeahkoa hintaa lukuunottamatta. Monet niistä ovat ihan hyvänmakuisia ja terveellisiäkin.

Samaa mieltä. Enemmän pointtina oli se hinta ja erityisesti se, että ei ole mielekästä verrata hintaa, jos toisesta tuotteesta otetaan raaka-aine ja toisesta jalosta. Hyviä, helppoja maistuvia ne lihan korvikkeet ja muut vastaavat ovat. Itse tosin enemmän suosin just esim papuja ja linssejä.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Huomenna töitten jälkeen testaan millasta keittoa saan aikaseksi quorn-kuutioista, potuista ja keittojuureksista.
Kertaalleen olen nuita sieniproteiininoppia testannut kastikkeessa, pannulla paistelin kunnolla väriä pintaan, mausteita sopivasti, purkki kermaa sekaan (syön maito- ja kananmunatuotteita eli jos lokeroida pitää niin lakto-ovo vissiin sit minun nimike) ja pottujen kanssa oli kyllä oikein toimivaa evästä.

Onko muut kokkaillu nuista mitään, ja jos on niin miten pelitti?

Minulla ei ollut todellakaan tarkoitus vittuilla (ihan vähän vaan), mutta samalla halusin sanoa, että vegaanisuudessa koko tätä yhteiskuntaa, siis Suomalaisia ajatellen, ei ole kysymyksessä joko tai. Vaan olisi hyvä, jos positiivisin keinoin saisimme ihmiset syömään enemmän kasviksia ja terveellisemmin. Meillä on lähes kaikilla sukuperimänä korkea kolesteroli ja alttius sydän- ja verisuonisairauksiin. Aikuisiän diabetes on myös todella suuri ongelma. Siksipä pisitiivinen ohjaaminen ilman kiistelyä terveellisempään ruokavalioon olisi koko yhteiskunnan kannalta hyväksi. Ilman mitään idealismia.
Joo kyllä kiistelyä fiksumpaa on johtaa esimerkillä. Nykyisessä duunipaikassa olen ollut viisi kuukautta, eikä vegeruoka ole tullut juuri puheeksi kiistelystä puhumattakaan. Kerran kysyttiin poke bowlista, että mitä tuossa on, niin luettelin. Katson tällä tyylillä osaltani normalisoivani modernia ruokakulttuuria junttipiireissä.

Jeffrey

Jäsen
Ylipäänsä toisen ruokavaliosta (oikea) vittuilu on aika junttia. Tätä tapaa kuitenkin aikalailla jokaisessa ruokavaliossa, paitsi roskaruokavaliossa. Jos syöt terveellisesti niin joku aina polttaa päreensä. Allekirjoittaneelle suututtiin aikanaan siitä syystä, että jätin perjantaipullan syömättä - ei auttanut selittää, että tämä oli puhtaasti makuaistivetoinen valinta. Samat kyräilyt sieltä tulee vaikka jos siellä rasiassa on riisi, jauheliha ja parsakaali. Jostain syystä kukaan ei vittuile jos lounaaksi vedetään kaksi lautasellista riistakäristystä pottuvoilla ja parilla pannarilla tai kotipitsasta quattro formaggin.

Kaipa tämä johtaa siitä, että yhteiskunnassa on valtava syömisongelma - joko syödään liikaa tai liian vähän. Käytännössä mikä tahansa ruokavalio parantaa elämänlaatua, ja tässäkin juuret siinä että henkilö rupeaa seuraamaan mitä syö. Eittämättä monelle tekisi hyvää myös olla seuraamatta mitä muut syövät.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Zen

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viime viikonlopun mökkireissulla puolet porukasta olivat vegaaneja ja ruuaksi tehtiin hampurilaisia beyond vegepihveillä. Olivat kyllä hemmetin hyviä, varmasti tulee toistekin kokeiltua. Joskus tuli kokeiltua vegejuustoa ja se meni kyllä lyhyen kokeilun jälkeen roskiin, ikävä kyllä.

Vegejuustoissa ei sinänsä ole kovin paljoa järkeä, kun ei palmuöljyköntissä ole ravitsemuksellista tai kulinaarista hyötyä, joten mieluumminhan sitä suuhunsa laittaa jotain muuta reseptiikkaa jossa on hyvä sisältö ja maku. Kylmänä leivän päällähän tuo on ihan hirveää, ja esim. pizzaan en ala tällä hetkellä kokeilemaan mitään vegejuustoa, riittää kun ne on pariin otteeseen hyvissä pizzerioissa todettu omaan makuun toimimattomaksi. Mieluummin olen sitten vegaaniperheessä tekemättä vegaanipizzaa, ja syön joskus yksikseni oikean pizzan jos mieli tekee. Amerikkalaisessa skenessä on kuitenkin olemassa ja tulossa kastikemainen tuote joka toimii, sellaista odotellessa.

Mutta ellei perversioilleen mitään voi, niin Violifen epic mature cheddar on kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Olen rikastanut ja gratinoinut sillä makaronilaatikon, enkä olisi valmiista ruuasta sokkona osannut sanoa onko siinä vege- vai maitojuusto.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä kevytjuustot pitäisi sijoittaa vegekaman tyyliin samalla tavalla omaan osastoonsa, ettei niitä tulisi ostettua vahingossa. Kiva gratinoida joku kasvisvuoka purkalla, joka ei edes ruskistu.

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Huomenna töitten jälkeen testaan millasta keittoa saan aikaseksi quorn-kuutioista, potuista ja keittojuureksista.
Kertaalleen olen nuita sieniproteiininoppia testannut kastikkeessa, pannulla paistelin kunnolla väriä pintaan, mausteita sopivasti, purkki kermaa sekaan (syön maito- ja kananmunatuotteita eli jos lokeroida pitää niin lakto-ovo vissiin sit minun nimike) ja pottujen kanssa oli kyllä oikein toimivaa evästä.

Onko muut kokkaillu nuista mitään, ja jos on niin miten pelitti?
Itse tulee noita aina välillä ostettua ja käytettyä. Varsin helppo tuote omasta mielestäni. Keittoa olen ehkä kerran tehnyt ja en nähnyt mitään ongelmaa. Se oli jokin kanakeitto-tyyppinen viriteltä kookosmaidolla ja broisku korvattu quornilla. Yleensä nuo kuutiot menee wokkiin, jossa juuri tulee paisteltua ensin kunnon pinnat ja sitten muiden lisukkeiden sekaan.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse tulee noita aina välillä ostettua ja käytettyä. Varsin helppo tuote omasta mielestäni. Keittoa olen ehkä kerran tehnyt ja en nähnyt mitään ongelmaa. Se oli jokin kanakeitto-tyyppinen viriteltä kookosmaidolla ja broisku korvattu quornilla. Yleensä nuo kuutiot menee wokkiin, jossa juuri tulee paisteltua ensin kunnon pinnat ja sitten muiden lisukkeiden sekaan.
Quorn-keitto valmis ja yks lautasellinen jo mahassa. Menee ehdottomasti jatkoon kyllä ihan heittämällä. Pittääkin oikeestaan santsata.
Wokkaamisessa on kyl testattava nämä myös, emäntä toi taannoin Ikeasta wokkipannun nii pääsee koittaan minkälaista tullee.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy