Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 966
  • 2 049

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykyään mainostetaan Härkistä ja muita lihanmakuisia korvikkeita kasvissyöjille. Minusta nuo ovat prosessoitua paskaa, vähän samaan tyyliin kuin grillitassu tai kananugetti. Jos haluaa syödä kasvisruokaa, miksi sen pitää muistuttaa lihaa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Oletko kokeillut mustapavuista? Härkistä olen kokeillut, mutten texmexinä. Ei tarvitse, kun on mustapavut.
En, mutta pistetään listalle. @TosiFani ainakin meille noiden härkisten ynnämuiden juttu on se koostumus, joka mahdollistaa monenlaisen käytön. Syödään paljon myös ns. perinteistä kasvisruokaa, joka ei muistuta lihaa mitenkään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minä olen vähän kahden vaiheilla. Hyvähän se on antaa lapsille ja nuorille eväitä monipuoliseen ruokavalion, mutta toisaalta kasvisruokaa tarjotaan osassa kouluja jo nyt kaikkina viikonpäivinä lihaa sisältävän ruuan rinnalla. Sellaisissa kouluissa pakollinen kasvisruokapäivä olisi suht tarpeeton.

Minä ajattelin niin, että kouluruokailu on osa varhaiskasvatusta niin kuin musiikin ja liikunnan tunnitkin. Siksi on hyvä opettaa lapsille, ettei ihmisen ei tarvitse syödä lihaa joka päivä. Mutta pelkkä kasvisruokapäivä ei riitä, vaan kouluissa olisi hyvä opettaa koko ketju, kuinka ruoka koululaisten lautasille tulee.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten yksi viikottainen ei-lihallinen kouluateria näkyisi kunnan budjetissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Härkiksestä saa vähintään yhtä hyviä tacoja kuin jauhelihasta.
Suhtaudun varsin avoimin mielin ja kokeilunhaluisasti näihin kasvisproteiineihin, mitä markkinoille puskee - eettisesti sekä ravintoarvoiltaankin hyviä juttuja. Vaan jos mä vertaan usein käyttämääni lähitilan Ylämaankarjan jauhista johonkin härkikseen tai nyhtökauraan, eihän niistä voi puhua kunnolla samassa lauseessakaan. Syön mielelläni monipuolisesti vähän kaikkea ja siinä ohessa myös kasviksia, mutta ei nuo vain samalla tavalla uppoa kuin liha. Proteiinia tulee se 200 grammaa päivässä noukittua ja mielelläni sen ottaisin muusta kuin broilerista ja kaloista, kun maitotuotteita ei iho ja pakki siedä, mutta ei oikein ole kasvisvaihtoehtoa löytynyt.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kenelläkään ei taida olla mitään kasvisruokapäivää vastaan, kunhan sitä vain ei kutsuta kasvisruokapäiväksi? tai en ainakaan muista kovin aktiivisesti vastustetun pinaattilettupäivää, puuroa mehukeitolla-päivää, ja mitä näitä nyt oli. Paljon melua tyhjästä, mielestäni.
Tämä. Koko asia on ihan helvetin tyhmä. Varmaan niin pitkään kuin Suomessa on ollut kouluruokailu, on ollut kasvisruokapäiviä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä ajattelin niin, että kouluruokailu on osa varhaiskasvatusta niin kuin musiikin ja liikunnan tunnitkin. Siksi on hyvä opettaa lapsille, ettei ihmisen ei tarvitse syödä lihaa joka päivä. Mutta pelkkä kasvisruokapäivä ei riitä, vaan kouluissa olisi hyvä opettaa koko ketju, kuinka ruoka koululaisten lautasille tulee.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten yksi viikottainen ei-lihallinen kouluateria näkyisi kunnan budjetissa.

Puhut varhaiskasvatuksesta (=alle kouluikäiset), mutta viittaat perusopetukseen. Alakoulun puolella ympäristöopin tunneilla käydään tuo ketju läpi ja yläkoulussa jatketaan samasta aiheesta terveystiedossa. Kouluruokailu on osa perusopetusta, mutta siitä ei tule numero, kuten musiikista tai liikunnasta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Puhut varhaiskasvatuksesta (=alle kouluikäiset), mutta viittaat perusopetukseen. Alakoulun puolella ympäristöopin tunneilla käydään tuo ketju läpi ja yläkoulussa jatketaan samasta aiheesta terveystiedossa. Kouluruokailu on osa perusopetusta, mutta siitä ei tule numero, kuten musiikista tai liikunnasta.

Kiitoksia korjauksista. Mielestäni liikunnasta ja musiikistakaan ei pitäisi antaa arvosanaa. Tämä on kuitenkin aihe, jota en pysty seuraamaan kuin ulkopuolelta, koska en ole koulussa tai kouluasioihin liittyvässä hallinnossa töissä, eikä minulla ole koulua käyviä lapsia. Mutta kuten jokaiseen keskusteluun kuuluu, niin myös tässä haluaisin tietää, minkälainen säästö syntyisi, jos kouluissa olisi yhtenä päivänä viikossa vain kasvisruokaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia korjauksista. Mielestäni liikunnasta ja musiikistakaan ei pitäisi antaa arvosanaa. Tämä on kuitenkin aihe, jota en pysty seuraamaan kuin ulkopuolelta, koska en ole koulussa tai kouluasioihin liittyvässä hallinnossa töissä, eikä minulla ole koulua käyviä lapsia. Mutta kuten jokaiseen keskusteluun kuuluu, niin myös tässä haluaisin tietää, minkälainen säästö syntyisi, jos kouluissa olisi yhtenä päivänä viikossa vain kasvisruokaa.

En tiedä, mutta veikkaisi, että tämä lähes toteutuu jo nyt. Puuropäivä on noin kerran kuukaudessa, samoin pinaattiohukaiset. Tähän tulee vielä kesäkeitto tms., kasvisruokapäivät kerran viikossa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Suhtaudun varsin avoimin mielin ja kokeilunhaluisasti näihin kasvisproteiineihin, mitä markkinoille puskee - eettisesti sekä ravintoarvoiltaankin hyviä juttuja. Vaan jos mä vertaan usein käyttämääni lähitilan Ylämaankarjan jauhista johonkin härkikseen tai nyhtökauraan, eihän niistä voi puhua kunnolla samassa lauseessakaan.

Totta. Meillä nuo uudet tuotteet korvaa lähinnä sikanautaa/17%-nautaa, ei priimatavaraa. Jos parempaa piffiä halutaan, niin kyllä se ihan kunnon lihaa sitten on. Reippaalla salaatilla höystettynä, tottakai.
 
Nykyään mainostetaan Härkistä ja muita lihanmakuisia korvikkeita kasvissyöjille. Minusta nuo ovat prosessoitua paskaa, vähän samaan tyyliin kuin grillitassu tai kananugetti. Jos haluaa syödä kasvisruokaa, miksi sen pitää muistuttaa lihaa?

Härkiksestä ja nyhtiksestä olen maullisesti samaa mieltä - paskaa. Mutta eihän prosessointi itsessään tee mistään elintarvikkeesta saastaista paskaa, vaan päinvastoin se parantaa makua, rakennetta, väriä, turvallisuutta ja säilyvyyttä. Lähes jokaisen ruokavalioon (pl. raakaruokajoogamattoruokavalio) kuuluu pääsääntöisesti prosessoituja elintarvikkeita: olut, maito, tofu, pekoni...

Ihminen on tottunut syömään ruokaa, jossa on tietynlainen, pureskeltava, sitko rakenne, siksi kasvisruuankin olisi hyvä olla lihankaltaista meille, joilla hampaat on tallella.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Nykyään mainostetaan Härkistä ja muita lihanmakuisia korvikkeita kasvissyöjille. Minusta nuo ovat prosessoitua paskaa, vähän samaan tyyliin kuin grillitassu tai kananugetti. Jos haluaa syödä kasvisruokaa, miksi sen pitää muistuttaa lihaa?
Eiköhän mainonta mene "hyvä lihankorvike, voit käyttää kuin lihaa" -kylki edellä, koska katsovat ihmisissä, jotka periaatteessa kannattavat kasvissyöntiä, mutta joille se tuntuu liian vaikealta tai lihasta luopuminen liian kivuliaalta, löytyvän iso kasvupotentiaali heidän tuotteidensa ostajina.

Muistan hyvin itse tekemäni ensimmäisen kasvisruoan vegetaristiksi ryhtymisen jälkeen. Siihen tuli keitettyä riisiä, keitettyjä vihreitä linssejä ja ketsuppia. Ei se oikein makuelämyksiä ollut. Minusta vaikuttaa, että aloittamiskynnys laskee kuitenkin koko ajan, kun tuntuu että viikoittain markkinoille tulee oikeasti hyviä ja helppoja uusia tuotteita (härkikset, nyhtikset, mustapapupihvit, quornit).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän mainonta mene "hyvä lihankorvike, voit käyttää kuin lihaa" -kylki edellä, koska katsovat ihmisissä, jotka periaatteessa kannattavat kasvissyöntiä, mutta joille se tuntuu liian vaikealta tai lihasta luopuminen liian kivuliaalta, löytyvän iso kasvupotentiaali heidän tuotteidensa ostajina.

Muistan hyvin itse tekemäni ensimmäisen kasvisruoan vegetaristiksi ryhtymisen jälkeen. Siihen tuli keitettyä riisiä, keitettyjä vihreitä linssejä ja ketsuppia. Ei se oikein makuelämyksiä ollut. Minusta vaikuttaa, että aloittamiskynnys laskee kuitenkin koko ajan, kun tuntuu että viikoittain markkinoille tulee oikeasti hyviä ja helppoja uusia tuotteita (härkikset, nyhtikset, mustapapupihvit, quornit).

Eli prosessoitua kasvismössöä, lihapuolella puhutaan kananugeteista.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Syön paljon salaatteja, minusta esim. pavut ovat erittäin hyviä suutuntumaltaan ja maultaan.

Mites sitten jos haluaa esimerkiksi tacon väliin jotain kasviperäistä, mutta kuitenkin jauhelihamaista? Asettelenko sinne papuja toivoen, että tuntuu ja maistuu samalta kuin jauheliha?
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Laitan jauhelihaa, se maistuu jauhelihalta. Jos en syö lihaa, laitan kasviksia.
Ja jos eettisistä syistä ei halua syödä lihaa, vaikka se suussa hyvältä maistuukin?
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Laitan jauhelihaa, se maistuu jauhelihalta. Jos en syö lihaa, laitan kasviksia.

Näyttää siltä, ettet ymmärtänyt kysymystä. Nyt vaikutit vastaavasi kutakuinkin kysymykseen "Mitä sinä, TosiFani, syöt?"

Toistan:
Mites sitten jos haluaa esimerkiksi tacon väliin jotain kasviperäistä, mutta kuitenkin jauhelihamaista?

Lisäyksenä vielä toki se, että plussaa saa mahdollisimman samankaltaisesta suutuntumasta, ei pelkästään yleisesti hyvästä suutuntumasta. Yleisesti hyvä suutuntuma on esimerkiksi vesimelonissa, mutta sepä ei kelpaa jauhelihan "korvikkeeksi".
 

Undrafted

Jäsen
Otsikko sikäli on erikoinen, koska tarvitseeko minun ymmärtää tai välittää muiden ruokailuvalinnoista? Poislukien joku hapansilakan korkkaaminen välitttömässä läheisyydessä :)

Vegaaniksi en pystyisi, koska erilaiset maitotuotteet on suosiossani. Usein syön kyllä kasvisruokaa ja kokeilen uusia raaka-aineita mieluusti. Nyhtistä ja härkistä en ole kuitenkaan kokeillut, koska minulla ei ole mitään ideologista syyrä korvata lihaa lihankorvikkeella. Olen tosin jakanut jauhelihapakettia pariin osaan ja laittanut esimerkiksi soijarouhetta lisukkeeksi. Pääosin korvikkeet ovat kuitenkin korvattavaa tuotetta kalliimpia, joten siltä pohjalta jää laupan hyllyyn. Protskuja sitten muissa muodoissa ruokiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli prosessoitua kasvismössöä, lihapuolella puhutaan kananugeteista.
No jaa, nykyään alkaa olla noissa puolivalmisteissa ja jopa eineksissäkin ihan laadukasta kamaa. Jos jotain Kokkikartanon kinkkukiusauksen tuoteselostetta selailee, ei siinä hirveästi kotikeittiön ulkopuolisia juttuja ole. Toki se itse tehty, kalastettu ja ammuttu on aina parasta, mutta mulla ei siihen nykyään ole aikaa enää ja siksi ihan mielelläni toisinaan nappaan mukaani jonkun prosessoidun mössön, jonka ravintoarvot ovat kuitenkin kohdillaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suhtaudun varsin avoimin mielin ja kokeilunhaluisasti näihin kasvisproteiineihin, mitä markkinoille puskee - eettisesti sekä ravintoarvoiltaankin hyviä juttuja. Vaan jos mä vertaan usein käyttämääni lähitilan Ylämaankarjan jauhista johonkin härkikseen tai nyhtökauraan, eihän niistä voi puhua kunnolla samassa lauseessakaan. Syön mielelläni monipuolisesti vähän kaikkea ja siinä ohessa myös kasviksia, mutta ei nuo vain samalla tavalla uppoa kuin liha.

Me olemme ottaneet avovaimon kanssa nämä nyhtökaurat ja härkikset osaksi ruoanlaittoamme. Osaltaan tässä on taustalla se tosiasia, että lihansyöntiä on ihan terveydenkin kannalta hyvä vähentää, ja kun itse en allergikkona voi syödä kalaa, nämä "lihankorvikkeet" ovat siihen hyvä vaihtoehto. Toinen syy on paljon arkisempi. Elämme varsin kiireistä elämää ja kuljemme kahden asunnon väliä, joten ruoanlaiton nopeus on yksi tavoittelemisen arvoinen asia, ja siinä nuo ovat hyviä ja käteviä tuotteita.

Mitä tulee noiden makuun, niin Härkis ei mikään suurin suosikkini ole, mutta ihan syömäkelpoista arkiruokaa siitä saa tehtyä. Nyhtökaura on jopa hyvää, kunhan sen kanssa tekee sopivan kastikkeen.

Mitä tulee tuohon prosessointion, niin yllättävän kauan kesti, että mediassa näitä haukutaan epäterveelliseksi ja ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi. Prosessointi kun on joidenkin mielestä suurin piirtein synonyymi myrkylliselle. No, tähän totean, että prosessointia on monenlaista, ja tässä yhteydessä tehtyä mekaanista prosessointia en näe missään muodossa haitallisena.

Mitä tulee kasvissyöntiin, niin arvostan kyllä tietyllä tapaa sitä harjoittavia ihmisiä. En usko itse kykeneväni moiseen, mutta lihan kulutuksen pienentäminen on kuitenkin kai jo hyvä suunta? Nämä uudet tuotteet ainakin helpottavat siinä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En ole suinkaan vegaani enkä sellaiseksi aio, mutta paria näitä lähikauppojen hyllyille ilmaantuneita tuotteita on tullut testattua ihan mielenkiinnosta. Tänään olivat lähi-Salesta kunnon lihapullat (Kivikylän Palvarit) loppu ja mitään mössöpullia en osta, joten ostin kokeeksi Huhtahyvien kasvisproteiini-"Nuketteja" (tarkempaa infoa tästä linkistä) jotka heitin uunipellille ranskalaisten kera.

Kyllä nuo ihan syötäviä olivat. Eivät kaupan hyllyn "oikeat" kananugetitkaan kovin kananlihapitoisia oikeasti ole, pääosin epämääräistä mössöä ja minimalistinen prosentti lihaa, joten kokonaan lihaton nugetti maistui lähes samalta ja oikeastaan vähän rapeammaltakin. Hyvin meni ranskalaisten ja muutaman mustekalarenkaan kanssa.

Uskoisin, että siinä vaiheessa kun lähimarketin hyllyn "mössö, eines ja jauheliha"-tyyppinen tavara saa rinnalleen riittävän halpoja ja riittävän syömäkelpoisia kasvispohjaisia tuotteita, niin siinä vaiheessa niiden menekki alkaa kasvamaan ja ns. peruspulliaisten lihankulutus vähenee. Lähtökohtana pitää olla kärjistetysti olla se, että sen saa halvalla lähikaupasta, sen voi lämmittää mikrossa tai uunissa ja siihen voi vetää ketsuppia päälle.

Omakohtaisesti voisin nämä lähes-lihattomat einekset ja nugget/lihapulla/jauheliha-tyyppiset ruoat korvatakin kasvispohjaisilla annoksilla sen takia, että vihaan syvästi esimerkiksi jotain "kevytnakkeja", joissa on 12% lihaa ja 88% jotain random-jauhomössöä. Ennemmin sitten kunnon lihaisa makkara silloin kun sellaista kaipaa ja vaikka rapeahko "nuketti" kuin mitään mautonta kusetusvälimuotoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös