Uskon, että sinunkaltainen hyvinkin fiksu ja skarppi kaveri ei joudu erityisesti kelaamaan eettisiä valintoja. Lähinnä kyse olisi enää niiden valintojen tekemisestä. Tiedät varmasti jo nyt eri vaihtoehtojen vaikutukset niin sinuun kuin ympäristöösi. Eikä lihaton elämä ole mielestäni sen tylsempää kuin lihallinen elämä. Tilalle kun on helposti saatavissa uudenlaisia nautintoja. Yhtäkkiä sitten huomaakin, että lihaa ei enää kaipaakkan eikä elämästä ole tullut sen tylsempää. Vaatii lähinnä rohkeutta kokeilla ja luopua vanhoista tottumuksista. Toki jos lihaa rakastaa yli kaiken niin sitten on varmaan hyvä vain jatkaa valitulla linjalla.
Vaikka tuossa eräässä viestissä hiukan sarkastiseen sävyyn totesin omasta hedonismistani, niin on todettava, että siinä on kuitenkin hiukan perää. Olen joiltain osin hedonisti, haluan nautintoa elämääni ja minulle liha muodossa tai toisessa tarjoaa nautintoa - kun valmistan jotain pitkän aikaa kypsytettävää liharuokaa ja sitten nauttiessani sitä hitaasti pureskellen, niin minun on tavattoman vaikea kuvitella, että minkään valtakunnan vegaaniruokavalio kykenee tarjoamaan minulle vastaavaa nautintoa. Ja tämä nautinto vielä ryyditettynä parilla kolmella lasillisella viiniä - voiko enää enempää pyytää?
Minä yksinkertaisesti pidän lihasta, minulle kunnollinen liharuoka on eräs elämän nautintoja - niitä harvoja joista minä nautin, joten tässä kohdin työnnän eettiset valinnat surutta roskakoriin ja valitsen sen lihan, toki tässä kohdin sitten pyrin käyttämään harkintaa ja mielellään ostan lähellä hyvissä olosuhteissa tuotettua lihaa. Tai kalaa, jonka pyynnissä on kiinnitetty huomiota pyyntiolosuhteisiin ja siihen kuinka kestävällä pohjalla pyynti on.
Valinnan eettisyyteen on oikeastaan turha vedota, siihen vetoamalla kantani ei muutu miksikään. Toisaalta tämä ei tarkoita sitä ettenkö voi olla halutessani syömättä lihaa - etenkin näin kesäisin saatan pitää viikon aikana 1-2 päivää jolloin lihan kulutus on hyvin minimissä.
Entäpä sitten terveydelliset syyt? Näihin on oikeastaan vieläkin turhempaa vedota, koska olen valintani tehnyt. Minua ei kiinnosta ruoan terveellisyys tippaakaan, edellinen ei tarkoita etteikö ruoka voi olla terveellistä, mutta en jaksa kiinnittää siihen huomiota. Jos kiinnittäisin terveydellisiin seikkoihin huomiota ensin ruokalistalta pitäisi karsia suolaa, sokeria, makeisia, alkoholia tms. Liha tulee jossain kaukana näiden jälkeen. Jos kuolen ennenaikojani - kuten suurella todennäköisyydellä kuolen näillä elintavoilla - joku edellä luetelluista tappaa minut eikä liha. Ja hyvä niin!
vlad