Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 057
  • 2 049

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)

Toki kannattaa tutustua asiaan monipuolisesti, mutta yksittäisen ihmisen mielipidekirjoituksen ei varsinaisesti pitäisi kumota dokumentin vakavaa sanomaa kokonaisuudessaan, vaikka se omia ennakkoluuloja hellisi kuinka syvästi. Toivottavasti tuon Voxin artikkelin lukemisen jälkeen on myös valmis ottamaan selvää, mikä siinä on pielessä tai älyllisesti epärehellistä. Katselusuositus seuraavalle videolle, jossa väitteitä Seaspiracyn harhaanjohtavuudesta käsitellään:





Ja niin kuin itsekin sanoit, kyllähän tuo kirjoituksesi aikamoista whataboutismia on. Eihän vegaanisen ruokavalion noudattaminen ole tietenkään millään tavalla vastuullisista vaatehankinnoista pois, joten omituista edes asettaa näitä asioita vastakkain. Näiden kahden välillä oleva järisyttävä ero tulee siinä, että ruuan suhteen päätöksiä tehdään vähintään kolme kertaa päivässä, kun taas vaateostoksia (toivottavasti) tehdään huomattavasti harvemmin. Itse hankin vaatteita ehkä pari kertaa vuodessa ja silloinkin ensisijaisesti kirpputorilta, joskus saatan eettisesti valmistetun T-paidan tilata hyvää asiaa kannattaakseni. Minkä takia on muuten kohtuutonta vaatia perilläolemista niinkin tärkeästä asiasta kuin ruokailu, joka nyt on kuitenkin helkutin iso osa jokapäiväistä elämäämme ja suurin yksittäinen mahdollisuus tehdä arjessaan tekoja, joilla ihan oikeasti on merkitystä? Eikä pelkästään eläintuotannossa riutuvien eläinparkojen kannalta vaan muutenkin:


Ruokailusta olen sitä mieltä, että syökää sitä mikä tekee onnelliseksi. Jollekin se voi olla se suolainen makaronilaatikko ja toiselle taas täysin vegaaninen ja eettinen ateria.

Itse taas olen sitä mieltä, että ruokaillessa (kuten kaikessa muussakin) pitää ottaa huomioon myös se, aiheuttaako oman mielihyvän tavoittelu onnettomuutta jossain muualla. Esimerkiksi jostain kyljyksestä saatava hetkellinen makunautinto muuttuu omasta mielestäni melko lailla merkityksettömäksi, kun toisella puolella vaakakupissa on pikkulapsen älyllisellä tasolla olevan, muutaman kuukauden ikäisen possun kylmäverinen teloittaminen kaulaan puukottamalla tuskallisen kaasukammiotainnutuksen jälkeen. Minkä ihmeen takia valitsisimme tarpeettoman riiston ja tappamisen, kun väkivallaton ja eettisesti kestävä kasviperäinen vaihtoehtokin on olemassa ja meillä länsimaissa nykyisin helposti saatavilla?
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
@Kersakovi kiitoksia tästä linkistä. Taidan yön tunteina töissä väijyä, jos on hiljaista. Olen katsonut noin kymmenkunta asiaan vihkiytynyttä dokumenttia, mutta tästä en ole edes kuullut.
Ollos hyvä vaan ja hienoa, että olet uskaltautunut vaikeista asioista kertovia dokkareita katsomaan. Tunnetuimpia eläintuotantoon ja eläinten oikeuksiin liittyviä dokumenttejahan ovat mm. Dominion, Earthlings ja Land of Hope and Glory, mutta nämä lienevätkin sinulle jo tuttuja? Tuo linkittämäni puhe on todella vaikuttava, toivottavasti ehdit jossain välissä katsella!
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja niin kuin itsekin sanoit, kyllähän tuo kirjoituksesi aikamoista whataboutismia on. Eihän vegaanisen ruokavalion noudattaminen ole tietenkään millään tavalla vastuullisista vaatehankinnoista pois, joten omituista edes asettaa näitä asioita vastakkain. Näiden kahden välillä oleva järisyttävä ero tulee siinä, että ruuan suhteen päätöksiä tehdään vähintään kolme kertaa päivässä, kun taas vaateostoksia (toivottavasti) tehdään huomattavasti harvemmin. Itse hankin vaatteita ehkä pari kertaa vuodessa ja silloinkin ensisijaisesti kirpputorilta, joskus saatan eettisesti valmistetun T-paidan tilata hyvää asiaa kannattaakseni. Minkä takia on muuten kohtuutonta vaatia perilläolemista niinkin tärkeästä asiasta kuin ruokailu, joka nyt on kuitenkin helkutin iso osa jokapäiväistä elämäämme ja suurin yksittäinen mahdollisuus tehdä arjessaan tekoja, joilla ihan oikeasti on merkitystä? Eikä pelkästään eläintuotannossa riutuvien eläinparkojen kannalta vaan muutenkin:

En pyrkinyt asettamaan näitä kahta vastakkain, vaan valveutuneisuuden vaatimista muilta. Vaikka kuinka pyritään olemaan oikealla asialla, niin jokainen kuitenkin näkee maailman subjektiivisesti omasta näkökulmastaan. Oma työpaikkakin on iso osa päivittäistä elämää, mutta voiko jokainen työntekijä olla varma, ettei firma tuota kärsimystä maailmassa ja onko ns. kaikki asiat reilassa? Paljon on suomalaisiakin töissä Nestlellä, Valiolla, Facebookilla, Veikkauksella ja ties millä. Ei jokaisen elämäntilanne tai tahtotila veny siihen, että elämän kaikki osa-alueet vetää oikein.

Itse taas olen sitä mieltä, että ruokaillessa (kuten kaikessa muussakin) pitää ottaa huomioon myös se, aiheuttaako oman mielihyvän tavoittelu onnettomuutta jossain muualla. Esimerkiksi jostain kyljyksestä saatava hetkellinen makunautinto muuttuu omasta mielestäni melko lailla merkityksettömäksi, kun toisella puolella vaakakupissa on pikkulapsen älyllisellä tasolla olevan, muutaman kuukauden ikäisen possun kylmäverinen teloittaminen kaulaan puukottamalla tuskallisen kaasukammiotainnutuksen jälkeen. Minkä ihmeen takia valitsisimme tarpeettoman riiston ja tappamisen, kun väkivallaton ja eettisesti kestävä kasviperäinen vaihtoehtokin on olemassa ja meillä länsimaissa nykyisin helposti saatavilla?
Minä tasapainoilen sen kanssa, aiheuttaako oma mielihyvä tai siitä luopuminen onnettomuutta itsessäni. En käytä päihteitä (jos ei kahvia lasketa) ja pidän ruokailua elämäni suurena nautintona. Syön paljon kasvisruokia, mutta en mitenkään pysty kuvittelemaan eläväni yhtä onnellista elämää, jos leikkaan pois yhden suurimman nautinnon lähteeni (liharuoat). Minulle ruoka ei kuitenkaan ole vain polttoainetta, vaan tärkeä osa onnellisuuttani. Sinulle makunautinnon pilaa eläimen kokema tuska, itse en valitettavasti ole tämänlaista puolta itsestäni löytänyt. Eikä ole moni muukaan, joten en pysty tästä liikaa itseäni syyllistää.

Mikä on sitten elämän tarkoitus? Omasta mielestäni se on nauttia elämästä. Teen valintoja, joiden itsekkäästi tiedän olevan joissain määrin väärin. En tarkoita, että pitäisi ihan pellossa elää, mutta joissain asioissa pitää tehdä myös kompromisseja oman nautinnon ja onnellisuuden puolesta. Minä syön kaikenlaista, pelaan talvisin jääkiekkoa ja kesäisin golfia. Kaiken näistä voisi jättää pois ympäristösyistä, mutta sitten omaan elämääni (perheen ulkopuolella) ei kauheasti enää jäisikään.

Näistä lausunnoista huolimatta en koe olevan hirviö, vaan jopa melko huomaavainen ihminen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä olen varmaan jotenkin outo, mutta paljon mieluummin syön tehotuotettua lihaa kuin luonnosta metsästettyä täysin viatonta eläintä, joka yritti vain selviytyä omassa luonnollisessa elinympäristössään.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ollos hyvä vaan ja hienoa, että olet uskaltautunut vaikeista asioista kertovia dokkareita katsomaan. Tunnetuimpia eläintuotantoon ja eläinten oikeuksiin liittyviä dokumenttejahan ovat mm. Dominion, Earthlings ja Land of Hope and Glory, mutta nämä lienevätkin sinulle jo tuttuja? Tuo linkittämäni puhe on todella vaikuttava, toivottavasti ehdit jossain välissä katsella!
Itse asiassa listan ensimmäinenkin on näkemättä. Eli jo kaksi uutta dokkaria katsottavana. Olikos se tuo Eartlings vai Fork over knives, joka laittoi miehen itkemään.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kummallinen näkemys. Kenen sitten pitäisi olla, jos ei ihmisten? Muiden eläinten? Kasvien vai kenties kivien?
Mielestäni on ehdottoman suositeltavaa, että on valveutunut. Maailmassa on vain hirvittävä määrä asioita, joista ihmisten periaatteessa tulisi olla valveutuneita. Kaikkea ei omasta mielestä voi vaatia.
 

Fordél

Jäsen
Mikä on sitten elämän tarkoitus? Omasta mielestäni se on nauttia elämästä. Teen valintoja, joiden itsekkäästi tiedän olevan joissain määrin väärin. En tarkoita, että pitäisi ihan pellossa elää, mutta joissain asioissa pitää tehdä myös kompromisseja oman nautinnon ja onnellisuuden puolesta. Minä syön kaikenlaista, pelaan talvisin jääkiekkoa ja kesäisin golfia. Kaiken näistä voisi jättää pois ympäristösyistä, mutta sitten omaan elämääni (perheen ulkopuolella) ei kauheasti enää jäisikään.

Niin, elämästä on kiva nauttia. Vielä hienompaa siitä nautinnosta tulee, jos ei tarvitse oman nautinnon takia tappaa esimerkiksi toista eläintä. Enpä usko, että elämäsi onnellisuus oikeasti tippuisi, jos jättäisit lihan pois. Luulin itsekin aikanaan, että lihasta luopuminen olisi isoa asia. Eipä ollut. Ihminen tottuu nopeasti kaikkeen. Tilalle tulee uusia onnellisuuden aiheita ja asioita, jotka tekevät sinut onnettomaksi. Loppupeleissä se liha on ihan mitätön osa elämää.

Toko jokainen toki arvottaa asiat omalla tavallaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, elämästä on kiva nauttia. Vielä hienompaa siitä nautinnosta tulee, jos ei tarvitse oman nautinnon takia tappaa esimerkiksi toista eläintä. Enpä usko, että elämäsi onnellisuus oikeasti tippuisi, jos jättäisit lihan pois. Luulin itsekin aikanaan, että lihasta luopuminen olisi isoa asia. Eipä ollut. Ihminen tottuu nopeasti kaikkeen. Tilalle tulee uusia onnellisuuden aiheita ja asioita, jotka tekevät sinut onnettomaksi. Loppupeleissä se liha on ihan mitätön osa elämää.

Toko jokainen toki arvottaa asiat omalla tavallaan.
Kuten mainitsin aiemmin, niin nämä asiat ovat niin hirvittävän subjektiivisia. Ihmiset ovat erilaisia, ihan fyysisestikin, joten myös makuaistit ovat erilaisia. Varmasti moni pystyy jättämään lihan pois, itse en siihen usko, eikä ajoittainen kasvispainoitteisempi ruokavalio ole antanut siihen mitään kannustusta.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Näistä lausunnoista huolimatta en koe olevan hirviö, vaan jopa melko huomaavainen ihminen.

Näinhän sitä helposti kuvittelee, jos ei ole uskaltautunut katsomaan mitä ne arkisiksi mielletyt valinnat paksujen seinien takana aiheuttavat viattomille, ajatteleville ja uteliaille eläinyksilöille. Valitettavasti eläinten näkökulmasta sinä olet hirviö, vaikka se saattaa näin äkkiseltään hieman karskilta nimitykseltä vaikuttaakin. Perusteet ovat kuitenkin olemassa. Suosittelen sinua katsomaan Dominion-nimisen dokkarin, joka esittelee eläintuotannossa ympäri maailmaa käytössä olevia standardimenetelmiä. Nämä ovat suurimmilta osin käytössä myös Suomessa, vaikka ymmärrettävistä syistä liha- ja maitoteollisuuden mainonnassa kyseisiä käytäntöjä ei paljon levitellä.





Vaikka sanon asioita suoraan, tarkoitukseni ei ole loukata sinua. Arvostan sitä, että olet käyttänyt kallisarvoista aikaasi tuodessasi ilmi omia näkemyksiäsi ja osallistuessasi keskusteluun. Pyydän kuitenkin, että arvioisit näkökantojasi ja asenteitasi jossain vaiheessa uudelleen tutustuttuasi nykyaikaisen eläintuotannon todellisuuteen ja siinä vankeina olevien eläinparkojen sielunelämään. Dominionin lisäksi kannattaa katsella myös tuo aiemmin linkittämäni puhe, jos ei muuten niin ainakin tuomaan uutta perspektiiviä. Sitä onnellisuutta on muuten hirmuisen helppo löytää myös kasvisruuan puolelta, kunhan vain päästää irti tiukkaan pinttyneistä ennakkoluuloistaan. Eikä mikään maistu yhtä hyvälle kuin oikeudenmukaisuus ja myötätunto :)
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Itse asiassa listan ensimmäinenkin on näkemättä. Eli jo kaksi uutta dokkaria katsottavana. Olikos se tuo Eartlings vai Fork over knives, joka laittoi miehen itkemään.
Kyllä se tuo Earthlings varmastikin on eikä ilman kulmien kostumista moni selviä Dominionistakaan. Nämä ovat kuitenkin pätkiä, joiden katsominen pitäisi kuulua yleissivistykseen, että voisimme vihdoin lopettaa eläimiä kohtaan tekemämme kammottavuudet ja rakentaa paremman tulevaisuuden ihan kaikkien kannalta. Kiitos sinulle, että uskallat katsoa ja välittää!
 

Fordél

Jäsen
Kuten mainitsin aiemmin, niin nämä asiat ovat niin hirvittävän subjektiivisia. Ihmiset ovat erilaisia, ihan fyysisestikin, joten myös makuaistit ovat erilaisia. Varmasti moni pystyy jättämään lihan pois, itse en siihen usko, eikä ajoittainen kasvispainoitteisempi ruokavalio ole antanut siihen mitään kannustusta.

Itse olen aina tykännyt lihasta. En mistään kokolihapihvistä, mutta lähes kaikesta muusta. Edelleen tuntuu hyvälle, jos haistan vaikka jonkun grillaavan lihaa. Siksi kuvittelinkin, että lihasta luopuminen olisi iso asia. No eipä ollut eikä ole mikään into alkaa mättää uudestaan lihaa. Miksi? Koska arvot ja tietoisuus.

En usko, että ihmiset ovat lihan osalta jotenkin hirmu erilaisia tai että kyse on makuasioista. Kyse on arvoista ja tietoisuudesta. Valtaosa ei edes pohdi näitä asioita. Jos arvotat toisen eläimen hyvinvoinnin korkealle ja olet tietoinen näistä asioista, lihasta on lopulta hyvin helppo luopua. Jos tätä arvopohjaa jactietoisuutta ei ole, lihasta luopumisen voi kokea ylitsepääsemättömäksi.

Se on ihan sama kuin vaikka liikunnan suhteen. Kärjistetysti jos arvotat liikkumisen korkealle, tiedostat ja tunnistat sen hyödyt, liikunta tulee selkäytimestä, jopa niinä vaikeimpinä päivinä, kun ei hotsittas lähteä lenkille.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Ketjun otsikkoon vastaus, ymmärrystä löytyy ja mun puolesta jokainen saa syödä niin kuin haluaa.

En ole ajatellut alkaa kasvissyöjäksi, mutta en minä kyllä koskaan ole sitä sen syvällisemmin edes miettinyt. Siksi onkin ihan mielenkiintoista lukea näitä teidän juttuja.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinhän sitä helposti kuvittelee, jos ei ole uskaltautunut katsomaan mitä ne arkisiksi mielletyt valinnat paksujen seinien takana aiheuttavat viattomille, ajatteleville ja uteliaille eläinyksilöille. Valitettavasti eläinten näkökulmasta sinä olet hirviö, vaikka se saattaa näin äkkiseltään hieman karskilta nimitykseltä vaikuttaakin. Perusteet ovat kuitenkin olemassa. Suosittelen sinua katsomaan Dominion-nimisen dokkarin, joka esittelee eläintuotannossa ympäri maailmaa käytössä olevia standardimenetelmiä. Nämä ovat suurimmilta osin käytössä myös Suomessa, vaikka ymmärrettävistä syistä liha- ja maitoteollisuuden mainonnassa kyseisiä käytäntöjä ei paljon levitellä.





Vaikka sanon asioita suoraan, tarkoitukseni ei ole loukata sinua. Arvostan sitä, että olet käyttänyt kallisarvoista aikaasi tuodessasi ilmi omia näkemyksiäsi ja osallistuessasi keskusteluun. Pyydän kuitenkin, että arvioisit näkökantojasi ja asenteitasi jossain vaiheessa uudelleen tutustuttuasi nykyaikaisen eläintuotannon todellisuuteen ja siinä vankeina olevien eläinparkojen sielunelämään. Dominionin lisäksi kannattaa katsella myös tuo aiemmin linkittämäni puhe, jos ei muuten niin ainakin tuomaan uutta perspektiiviä. Sitä onnellisuutta on muuten hirmuisen helppo löytää myös kasvisruuan puolelta, kunhan vain päästää irti tiukkaan pinttyneistä ennakkoluuloistaan. Eikä mikään maistu yhtä hyvälle kuin oikeudenmukaisuus ja myötätunto :)

Uskon olevani tarpeeksi tietoinen lihatuotannosta, jotta tapani kääntyisivät kasvisruokaan. En vaan koe asiaa niin, että eläinten mielipide minusta vaikuttaa elämääni. Minulla on ehkä hieman karmiva ajatusmaailma, että ihminen on ruokaketjun huipulla, ja täällä käyttäydytään sitten vähän itsekkäästi. Jossain mittakaavassa tämä taitaa toteutua myös villissä luonnossa.

@Fordél tuossa mainitsi, että kyse on arvoista ja tietoisuudesta. Kuten sanoin, väittäisin olevani melko tietoinen ongelmista. Päätökseni eivät vaan sodi arvojani vastaan, joten ehkä siltä osalta olen siis silmissänne viallinen. Tähän voisi kuitenkin taas vetää sitten rinnalle minkä tahansa muun kulutuksen kohteen, ja poimia teiltä kestämättömiä ja epäeettisiä valintoja. Niitä kuitenkin löytyy, satavarmasti.

Kaiken tämän mainittuani, koen kuitenkin olevani melko progressiivinen kasvisruoan suhteen. Lihansyöntiä pitäisi kokonaisuudessaan vähentää ja teen jatkuvasti uusia kokeiluja kasvispuolella. Viimeksi tänään tein järkyttävän hyvää pinjansiemenpastaa. Arvioisin, että nyt syön 60% aterioistani lihaa sisältäen, kun pari vuotta sitten häilyttiin jossain 95-100% tienoilla. Mielestäni lihansyöntiä vähennetään tehokkaammin kasvisruoan hyviä puolia esiin nostamalla, kuin eläimien lohduttomaan osaan vetoamalla. Sekin on totta, että monet lihapäät eivät osaa erottaa näitä kahta toisistaan, vaan kaikki kasviksiin liittyvä nähdään arvolatautuneena mädätyksenä.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Uskon olevani tarpeeksi tietoinen lihatuotannosta, jotta tapani kääntyisivät kasvisruokaan. En vaan koe asiaa niin, että eläinten mielipide minusta vaikuttaa elämääni. Minulla on ehkä hieman karmiva ajatusmaailma, että ihminen on ruokaketjun huipulla, ja täällä käyttäydytään sitten vähän itsekkäästi. Jossain mittakaavassa tämä taitaa toteutua myös villissä luonnossa.
Nojaa, villissä luonnossa se tappaminen on kuitenkin selviytymisen edellytys, mitä tekosyytä me länsimaisessa yltäkylläisyydessä elävät (oletettavasti) moraaliset toimijat emme pysty käyttämään. Ja ihminenhän on tosiasiassa luonnollisessa ruokaketjusta irrallaan oleva eläinlaji, koska meillä on tieto tarvitsemistamme ravinteista sekä siitä, kuinka nämä voidaan hankkia tehokkaasti myös väkivallattomia menetelmiä käyttämällä. Kuten olen jo useamman kerran aiemminkin sanonut, asioiden tarkastelu uhrien näkökulmasta on ensisijaisen tärkeää, koska sortajan asemasta katseltuna kaikki vääryydet on helppo pyöritellä omalta kannaltaan parhain päin. Suosittelen yhä edelleen aiemmin linkittämieni pätkien katsomista avoimin mielin ja sen jälkeen oman toimintansa katsomista kriittisin silmin. Jos päädyt siihen, missä olet nyt niin ei mahda mitään, mutta oletpahan todellisesti nähnyt kolikon molemmat puolet.

Kannattaa myös tutustua tuoteuutuuksiin, joilla lihan korvaaminen arkisessa ruuanlaitossa on tehty suorastaan naurettavan helpoksi. Ehdottomia huipputuotteita ovat mm. Vöner ja Vegemin seitansuikaleet, joiden lisäksi varsinkin Muu-tuotesarjassa on kaikenlaista vaihtoehtoa muunlajisten eläinten ruumiinpalasten korvaamiseksi omassa ruokavaliossaan:


Vegetuotteiden valikoima laajenee jatkuvasti, joten rohkeasti vain omaa suosikkia etsimään!
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Ketjun otsikkoon vastaus, ymmärrystä löytyy ja mun puolesta jokainen saa syödä niin kuin haluaa.

En ole ajatellut alkaa kasvissyöjäksi, mutta en minä kyllä koskaan ole sitä sen syvällisemmin edes miettinyt. Siksi onkin ihan mielenkiintoista lukea näitä teidän juttuja.
Mahtava juttu, että olet päätynyt tänne asioista lukemaan! Itsekin vielä noin viisi vuotta sitten olin tilanteessa, jossa en sen suuremmin ollut vegaaniksi ryhtymistä koskaan miettinyt ja elin siinä harhassa, että eläintuotanto olisi jollain tavalla eettisesti kestävällä pohjalla olevaa toimintaa. Mutta eihän tarpeettomassa tappamisessa mitään eettistä voi olla, kun tarkemmin asiaa käy ajattelemaan. Jos asia kiinnostaa enemmänkin, niin katso ihmeessä tuo vähän aiemmin linkittämäni Gary Yourofskyn puhe ja pyri arvioimaan omia asenteitasi ja kulutustottumuksiasi uudelleen!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kannattaa myös tutustua tuoteuutuuksiin, joilla lihan korvaaminen arkisessa ruuanlaitossa on tehty suorastaan naurettavan helpoksi. Ehdottomia huipputuotteita ovat mm. Vöner ja Vegemin seitansuikaleet, joiden lisäksi varsinkin Muu-tuotesarjassa on kaikenlaista vaihtoehtoa muunlajisten eläinten ruumiinpalasten korvaamiseksi omassa ruokavaliossaan:


Vegetuotteiden valikoima laajenee jatkuvasti, joten rohkeasti vain omaa suosikkia etsimään!
Hälsan Kökin tuotteet on olleet oikein mainioita, kuten Beyong Meatinkin myös Quorn on oikein maukasta.

Ja joo, vaikka paasaankin tässä nyt vegaanisuuden puolesta, olen ollut taas pitkän ajan sekasyöjä. Lähti siitä, kun menin kokkikouluun. Jokseenkin helpompi tehdä niitä ruokia, kun niitä maistaa ja opiskelun takia rahaa ei tullut oikeastaan mistään, niin pitänyt syödä sitä, mitä on saanut.
 

Fordél

Jäsen
Uskon olevani tarpeeksi tietoinen lihatuotannosta, jotta tapani kääntyisivät kasvisruokaan. En vaan koe asiaa niin, että eläinten mielipide minusta vaikuttaa elämääni. Minulla on ehkä hieman karmiva ajatusmaailma, että ihminen on ruokaketjun huipulla, ja täällä käyttäydytään sitten vähän itsekkäästi. Jossain mittakaavassa tämä taitaa toteutua myös villissä luonnossa.

Tietoisuudessahan ei ole kyse vain lihantuotannon epäkohdista vaan kysehän on paljon syvällisemmästä kysymyksestä siitä, miten näemme muut eläimet. Näemmekö muut eläimet meidän alapuolella vai tasavertaisina yksilöinä tai näemmekö edes muita eläimiä? Kun perehtyy uuteen tutkimukseen eläinten kyvyistä ja tietoisuudesta sekä käy läpi sitä ontuvaa perusteluketjua, miksi ihmisen pitäisi olla muiden eläinten yläpuolella niin nopeasti alkaa tämä edelleen vallalla olevan ihmiskeisen maailmankuvan perustelut murenemaan ja ymmärtää, että etenkin länsimainen maailma on tältä osin hyvin vinoutunut. Toki kaikkiin ei varmasti tämäkään 'uppoa'.

@Kersakovi tuossa jo hyvin avasikin, että mikään pakko meidän ei ole ensinnäkään hyväksikäyttää ja kaltoinkohdella eläimiä (eläinten tehotuotanto) eikä edes tappaa muita eläimiä ruuaksi. Pärjäisimme hyvin ilmankin.

@Fordél tuossa mainitsi, että kyse on arvoista ja tietoisuudesta. Kuten sanoin, väittäisin olevani melko tietoinen ongelmista. Päätökseni eivät vaan sodi arvojani vastaan, joten ehkä siltä osalta olen siis silmissänne viallinen. Tähän voisi kuitenkin taas vetää sitten rinnalle minkä tahansa muun kulutuksen kohteen, ja poimia teiltä kestämättömiä ja epäeettisiä valintoja. Niitä kuitenkin löytyy, satavarmasti.

Ei, et ole varmasti sen viallisempi kuin kukaan meistä. Siitä tässä ei ole kyse eikä tätä kannata katsoa tällaisesta näkökulmasta.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Ei, et ole varmasti sen viallisempi kuin kukaan meistä. Siitä tässä ei ole kyse eikä tätä kannata katsoa tällaisesta näkökulmasta.
Tämä on tärkeä pointti eikä oman viestintäni ensisijainen tarkoitus ole tietenkään yksittäisen ihmisen ominaisuuksien arvostelu. Järjestelmä on rikki, mutta sen muuttamiseksi tarvitsemme joukkoomme riittävän määrän ihmisiä, jotka eivät pelkää nähdä totuutta. Käytännössä jokainen meistä aivopestään osaksi lihanormin/karnismin ideologiaa ja siitä irti pyristeleminen saattaa olla useimmille todella kova paikka, koska siinä joutuu myöntää tulleensa kusetetuksi ja olleensa väärässä koko elämänsä ajan. Tiedän tämän kokemuksesta ja siksi väärässä olemisen myöntäminen veikin minulta aivan liian pitkään. Tilanne kuitenkin muuttuu siinä vaiheessa, kun saamme asiasta lisätietoja ja edessämme on ensimmäistä kertaa elämässämme aidosti valintatilanne: Jatkanko tarpeettoman kärsimyksen ja kuoleman tuottamista muunlajisille eläimille vai muutanko elämäntapani sellaiseksi, että tuottamani kärsimys on mahdollisimman pientä?

Tohtori Melanie Joy on erikoistunut yhteiskunnassa ilmenevän karnismin tutkimiseen ja on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja sekä pitänyt valtavan määrän luentoja asiaan liittyen. Jos haluaa tiiviissä paketissa tärkeimmät tiedot lihansyöntiin (ja eläinten hyväksikäyttöön yleisemminkin) liittyvästä ideologiasta, kannattaa katsoa tämä asiaa hienosti valaiseva esitys:


 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käytännössä jokainen meistä aivopestään osaksi lihanormin/karnismin ideologiaa ja siitä irti pyristeleminen saattaa olla useimmille todella kova paikka, koska siinä joutuu myöntää tulleensa kusetetuksi ja olleensa väärässä koko elämänsä ajan.
Ei millään pahalla, mutta viime päivien viestitulvasi on minusta jo aika lähellä aivopesuyritystä. Tai ainakin muistuttaa kiihkouskovaisen lähestymistapaa asialle, josta voisi keskustella hedelmällisemminkin kuin tuputtamalla propagandavideoita yksi toisensa perään.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei millään pahalla, mutta viime päivien viestitulvasi on minusta jo aika lähellä aivopesuyritystä. Tai ainakin muistuttaa kiihkouskovaisen lähestymistapaa asialle, josta voisi keskustella hedelmällisemminkin kuin tuputtamalla propagandavideoita yksi toisensa perään.
Joudun olemaan hieman samaa mieltä. Vaikka @Kersakovi olet varmasti puhtain aikein liikkeellä, niin tuon tyylinen toiminta tuskin montaa tulee "käännyttämään".

Kuten mainitsin jo aiemmin, kasvisruokailua saa kasvuun paremmin positiivisilla puolilla kuin lihatuotantoon keskittyvällä negailulla. En minäkään hetkahtanut mistään cowspiracy-dokkaresita yms., mutta lopulta Saku Tuomisen kirjoista hurahdin mm. italialaiseen keittiöön ja olen tätä kautta lisännyt todella paljon kasvisaterioita.

Tuossa mainittiin vönerit yms. lihankorvikkeet, ei niitäkään vastaan ole mitään. Vönerhän on ihan hyvää. Noissa vaan on ongelmana se, että vertailukohde (tässä döner) on aika paljon parempaa. Ihan "omia" kasvisruokiakin on vaikka millä mitalla, joten lihaa ei sinänsä tarvitse jäljitellä. On noille toki paikkansa.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Ei millään pahalla, mutta viime päivien viestitulvasi on minusta jo aika lähellä aivopesuyritystä. Tai ainakin muistuttaa kiihkouskovaisen lähestymistapaa asialle, josta voisi keskustella hedelmällisemminkin kuin tuputtamalla propagandavideoita yksi toisensa perään.
Harmillista, että olet asian tällä tavoin kokenut. Tulin vain huomanneeksi aiheen, josta palstalaisilla vaikutti olevan valitettavan vähän tietämystä ja yritin parhaani mukaan paikata ihmisten aukkoja tässä tietämyksessä. Ja jos kymmenkunta viestiä nyt mielestäsi on jonkinlainen tulva niin olkoon, mutta olen kyllä palstahistorian aikana nähnyt aika paljon suurempia tulvia eittämättä vähemmän tärkeistä aiheista :)

Propagandastakin meillä on hitusen erilainen käsitys ja itse varaisin kyseisen sanan ennen kaikkea sille viestinnälle, millä eläintuotannosta ja sen tuotteista meille yhteiskunnallisten toimijoiden ja markkinavoimien taholta kerrotaan. Olen toki jatkossakin valmis keskustelemaan, mutta minkä takia en käyttäisi tässä apuna myös videoita, jotka näppärästi paketoivat käsittelyssä olevan aiheen turhia kursailematta? Kyllä minä tiedän, että nämä jutut ovat massiivisessa ristiriidassa keskimääräisen suomalaisen maailmankuvan ja minäkuvan kanssa, mutta toivoisin että asioita uskallettaisiin joskus katsella vähän sieltä oman mukavuusalueen ulkopuoleltakin. Kiitokset kuitenkin palautteestasi ja hyvää päivänjatkoa!
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Joudun olemaan hieman samaa mieltä. Vaikka @Kersakovi olet varmasti puhtain aikein liikkeellä, niin tuon tyylinen toiminta tuskin montaa tulee "käännyttämään".
Voithan toki kertoa sanasta sanaan, millä tavoin minun pitäisi sinulle viestiä, että lopettaisit eläinperäisten tuotteiden kuluttamisen, niin lupaan sen kyllä tehdä välittömästi! Tai vielä parempi, mieti mikä se tyyli olisi ja käytä sitä itseesi :) Enhän minä tätä itseni takia tee vaan eläinten, jotka kärsivät joka ikinen hetki joka ikisestä päivästä niin kauan, kuin ihmiset heidän ruumiinpalasiaan ja -eritteitään lautasilleen himoitsevat. Minä ihan oikeasti luotan ihmisiin ja heidän sisäiseen hyvyyteensä sen verran, että totuudenmukaista tietoa saadessaan ja asiaan tutustuessaan kovinkaan moni ei enää aseta hetken kestävää (ja ravitsemuksellisesti helposti korvattavissa olevaa) makunautintoaan etusijalle suhteessa pikkulapsen älyllisellä tasolla olevan ja tunne-elämältään monipuolisen olennon koko olemassaoloon. Ja jos ihmiset todella ovat niin välinpitämättömiä, turhamaisia ja julmia kuin eläinkysymyksen kohdalla usein vaikuttaa niin ei mahda mitään, mutta menenpähän ainakin hautaani yritettyäni tehdä asialle jotain.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuten mainitsin jo aiemmin, kasvisruokailua saa kasvuun paremmin positiivisilla puolilla kuin lihatuotantoon keskittyvällä negailulla. En minäkään hetkahtanut mistään cowspiracy-dokkaresita yms., mutta lopulta Saku Tuomisen kirjoista hurahdin mm. italialaiseen keittiöön ja olen tätä kautta lisännyt todella paljon kasvisaterioita.

Tuossa mainittiin vönerit yms. lihankorvikkeet, ei niitäkään vastaan ole mitään. Vönerhän on ihan hyvää. Noissa vaan on ongelmana se, että vertailukohde (tässä döner) on aika paljon parempaa. Ihan "omia" kasvisruokiakin on vaikka millä mitalla, joten lihaa ei sinänsä tarvitse jäljitellä. On noille toki paikkansa.
Mulla kasvisruuan osuus ruokavaliosta lisääntyi ihan sillä, että teen aika usein itse ruokani. En etsi mitään lihankorvikkeita, vaan yksinkertaisesti reseptejä, jotka houkuttelevat. Toki niistä neuvotellaan puolison kanssa, eli päätös ei ole yksistään minun. Vuosien varrella on jo löytänyt kohtuullisen valikoiman juttuja, jotka osaa tehdä maukkaiksi. Toisissa on lihaa, toisissa ei.

Vöner ja döner menevät mulla maun ja suutuntuman osalt ihan tasoihin, mutta en käytä niitä itse ruuanlaitossa. Joku muu siis tekee niitä ja mä ostan valmiin annoksen, jos tekee mieli.

Mitä tulee eläinten kärsimyksiin, kannattaa hiukan suhteuttaa asioita. On arvioitu, että hämähäkit syövät vähintään maapallon ihmiskuntaa vastaavan painomäärän eläinperäistä biomassaa vuodessa. Siis pelkästään hämähäkit. Syö, tai tule syödyksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös