Jos on 2017 asunut Helsingissä eikä ole ollut tietoinen että Jussi Halla-aho on ehdolla kuntavaaleissa Helsingissä vaatii se mielestäni suhteellisen hyvin asioista kujalla olemista. Samoin jos ei ole tietänyt että Halla-aho on Europarlamentaarikko samaan aikaan.
Olen asunut Helsingissä vasta vuoden 2018 tammikuusta lähtien, eli en kaiketi ole välttämättä täysin kujalla, vaikka en vuoden 2017 kuntavaaleja muistanutkaan. En oikeastaan edes osaisi sanoa varmuudella nykyiseni kotikaupunkini kaupunginhallinnosta muita pormestarikolmikon lisäksi. Tai on minulla joitakin veikkauksia, mutta ei tarkkaa tietoa. En ole itse asiassa edes varma ketä äänestin viime kunnallisvaaleissa. Joku kokoomusnainen se kuitenkin oli. Syntymäkaupunkini valtuustosta muistan vain Jani Mäkelän, koska tieto oli niin järkyttävä ja jäi täten mieleeni. Ja hänetkin oivalsin lappeenrantalaiseksi vasta viime vuonna.
Ehkä kaltaisteni äänestäjien vuoksi Li ja muut supertähdet asettuvat ehdolle. Saadaan jotain tuttuja naamoja mukaan.
Yritän sitä siis sanoa, että vaikka näistä uutisoidaankin median puolesta (hyvä niin), en välttämättä muista taas seuraavien vaalien kynnyksellä ketkäs europarlamentaarikot olivatkaan edellisissä kunnallisvaaleissa listoilla. Täten ainakin omasta puolestani tuomitsemiset voivat olla vailinaisia, vaikka tietysti yleisesti tuomitsen kaikki tuplapaikoille pyrkivät. Ja jos en muista edes oman kaupunkini ehdokkaita, niin tekee tiukkaa muistella mitä ehdokkaita on ollut muissa kaupungeissa.
Saitko kiinni? Jos joku tuomitsee vasemmistopolitiikon, niin aina ei ole kyse mistään hiton tympeästä persut vastaan vassarit -väännöstä.