Arhis oli vapaalla, kun tuli ottaneeksi vähän liikaa, so what?! Shit happens ja sitä on tapahtunut kautta aikain myös noissa ympyröissä, joten oksettaa tuo itsensä ylituomariksi nostaminen, perustellen, kun kyseessä on sentään ministeri. Voi hemmetti, ootteko te sokeita vai?! Kuinka monta oikeasti korkeatasoista ministeriä meillä on? Mun silmissä zero alkaa kangastamaan.
Herää kysymys, suhtautuisitko tapahtuneeseen yhtä välinpitömättömästi, jos "vahinko" olisi tapahtunut esimerkiksi tasavallan presidentti Niinistölle tai pääministeri Kataiselle? Tai presidentti Putinille, joka olisi vaikkapa missannut päättäjäiset, koska poti krapulahorkkaa sviitissään (josta emme olisi tietenkään kuulleet sanaakaan, sillä kaksoisolento olisi kaivettu kaapista stunttaamaan Volodjaa, ties vaikka...)?
Noin yleisesti ottaen en pidä tuomittavana, jos huikanotto lipsahtaa joltakulta joskus persareiden puolelle. Tämä tietysti edellyttäen, ettei örvellys tule siten tavaksi, että henkilöllä on toistuvia vaikeuksia suoriutua töistään ja muista velvollisuuksistaan. Tästähän ei liene Arhinmäen tapauksessa ainakaan toistaiseksi kysymys. Suon satunnaisen mahdollisuuden persarivahinkoon yhtä hyvin ministerille kuin kanisterille.
Kukaan ei kuitenkaan voi vetää perskännejä koska tahansa ja missä tahansa, asettamatta itseään kyseenalaiseen valoon. Jotakin seuraamuksia tulisi minullekin, jos joisin itseni arhiskuntoon asiakkaiden seurassa työajan jälkeen, kun kaikki ovat iloisissa merkeissä ja teknisesti ottaen vapaalla. Luulen, ettei esimieheni toimitusjohtaja ihan noin vaan kuittaisi tapahtunutta naureskelulla, vaikka kuinka arvostaisi minua työsuoritusteni puolesta.
On pelkkää paskapuhetta väittää, että olympiakisoihin matkustanut urheiluministeri olisi ollut mitalisuoritusta urheilijoiden kanssa juhliessaan yksiselitteisesti vapaa-ajalla. Erityisen virallisesta osasta matkaa ei tietysti ole kyse, mutta virassa toimivan ministerin pitää ymmärtää olleensa paitsi kansan, niin myös oman ministeriönsä ja koko valtioneuvoston puolesta edustamassa Suomea tuolla matkalla. Minun puolestani myös ministeri voi aivan mainiosti ottaa järjen rajoissa huikkaa olympiareissulla, mutta ministeri ei jumalauta voi sammua ja oksennella olympiakisareissulla kuin kuka hyvänsä futiksesta tykkäävä stadilainen kommunisti normiviikonloppuna. Tuo ero Arhinmäeltä pääsi nähtävästi unohtumaan.
Maanantain lehtiotsikoiden perusteella Arhinmäki on tajunnut töpänneensä, ja luulen että hän ottaa tapahtuneesta opikseen. Parasta onkin. En myöskään usko, että Arhinmäen puoluetoverit jaksaisivat kauaa katsella jatkuvaa mokailua. Peli on noilla areenoilla sen verran kovaa, että vakavia haastajia ilmaantuu nopeasti maisemaan, jos puolueen puheenjohtaja ei vaikuta olevan tehtäviensä tasalla.