Vasemmistoliitto

  • 729 958
  • 5 800

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eivät olleet sitoutuneet, vaan pahempaa, heidät oltiin erehdytetty sellaiseen asemaan jota ihmisoikeusaktivistit pitävät orjatyönä / pakkotyönä / ihmiskauppana.

Ihmisoikeusaktivistit voivat pitää sitä ihan minä haluaa, Suomen lain mukaan rikosta ei ole tapahtunut.

Marjanpoimijoilla olisi ollut halua ja kykyä poimia satakunta litraa päivältä, mutta heidät toiselta puolen maapalloa poimimaan kutsunut matkustusasiakirjoilla ja yhteistyön lopettamisella kiristävä Jansa siirrätti heidät paikkoihin joissa marjoja ei ollut.

Mitä ihmeen järkeä Jansalla on siirtää poimijat paikkaan joissa marjoja ei ollut? Jansa saa tulonsa marjojen myynnillä, jos poimijat eivät löydä marjoja niin Jansalla ei ole myytävää.

Jansan liiketoiminnan näkökulmasta tilanne on tietenkin ollut herkullinen. Hän on kohdellut thaikkuja ikään kuin he olisivat Jansalla töissä, mutta heille ei ole kuitenkaan tarvinnut maksaa palkkaa kuin pari euroa tunnilta saati noudattaa mitään työn teettämistä sääteleviä lakeja. Hän on voinut ohjailla poimijaresursseja omien intressiensä mukaisesti vähät välittämättä poimijoiden toimeentulosta.

Kuten jo aikaisemmin totesin, markkinatalouden mukainen kilpailu korjaa Jansan kaltaiset tapaukset pois. Thaikut pistävät oman putiikin pystyyn ja hups, Jansalla ei ole työväkeä kun kilpailija maksaa paremmin. Olisiko Anderssonin kannattanut opettaa tätä aspektia yrittämisestä?

Ja Jansa ei maksanut poimijoille aikaperusteisesti tuntipalkkaa vaan kerätyistä litroista. Thaimaalaisten efektiivinen tuntipalkka on siis kiinni siitä miten he saavat kerättyä marjoja. Koska Jansa ei voi taata marjojen määrää tehdessään sopimuksen poimijoiden kanssa, poimijat toimivat yrittäjäriskillä. Kuten myös Jansa tekee. Jansan riskiin kuuluu se ettei saa työvoimaa jolloin hänen yrityksensä tekee turskaa.

Jos joku luotettavasti osoittaa että Jansa määräsi tietyt poimijat tahallaan alueelle jossa ei ole marjoja eikä poimijoilla ei ollut oikeutta siirtyä muille alueille niin siinä tapauksessa Jansan toiminta on tuomittavaa.
 
Voitko kertoa mihin faktoihin tietosi perustuvat?

Käsittääkseni Suomen poliisi tutki nämä väittämät ja totesi ne perättömiksi.
Tietoni eivät perustu faktoihin vaan julkisuudessa esiintyneisiin tietoihin eli lähinnä tässä ketjussa linkattuihin ajankohtaisohjelmiin, uutisartikkeleihin ja marjanpoimijoiden käännettyihin juttuihin.

Minun käsitykseni mukaan osapuolilla on vielä erimielisyyksiä joissa tarvittaneen poliisin ja oikeusjärjestelmän palveluksia. Ja vaikka ei olisikaan, niin vähintään poliittista keskustelua tarvitaan.

Ihmisoikeusaktivistit voivat pitää sitä ihan minä haluaa, Suomen lain mukaan rikosta ei ole tapahtunut.
Ei tapahtunutkaan, ja siksi lakia tulisikin muuttaa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että on ihan jees että Suomessa on mahdollista laillisesti työskennellä sellaisessa työsuhteenomaisessa asemassa jollaista tässä kuvataan: 50 marjanpoimijaa: Marjanpoimijan mietteitä
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietoni perustuvat tässä ketjussa linkattuihin ajankohtaisohjelmiin, uutisartikkeleihin ja marjanpoimijoiden käännettyihin juttuihin...

Eli sinulla, kuten ei minullakaan, ei ole yhtään faktaa tiedossa. Tätä keskustelua käydään molempien osapuolien väittämien perusteella. Ja toiseen kertaan tänne linkitetty blogikirjoitus on varsin surullinen, mutta edelleen toisen osapuolen näkemys.
 
Eli sinulla, kuten ei minullakaan, ei ole yhtään faktaa tiedossa. Tätä keskustelua käydään molempien osapuolien väittämien perusteella. Ja toiseen kertaan tänne linkitetty blogikirjoitus on varsin surullinen, mutta edelleen toisen osapuolen näkemys.
Kyllä Jansan näkemyskin kiinnostaisi, hän vaan ei ole kiinnostunut, ymmärrettävistä syistä, tuomaan sitä julkisuuteen.

Hyvää kummelimatskua hän silti lausunnoillaan tuottaa: 18 poimijan tilipussi erittäin pakkasella. Tässä sunnuntain valitut palat | ÄKS
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minun käsitykseni mukaan osapuolilla on vielä erimielisyyksiä joissa tarvittaneen poliisin ja oikeusjärjestelmän palveluksia. Ja vaikka ei olisikaan, niin vähintään poliittista keskustelua tarvitaan.

Poliittista keskustelua todellakin tarvitaan, ihan ensimmäiseksi pitäisi keskustella siitä kuinka arveluttavaa on se että eräs poliitikonalku käyttää poimijoiden hätää omana poliittisena keppihevosenaan ja kuinka paljon tämä on itse asiassa aiheuttanut suoraa rahallista vahinkoa poimijoille.

Ei tapahtunutkaan, ja siksi lakia tulisikin muuttaa. Vai oletko sinä sitä mieltä, että on ihan jees että Suomessa on mahdollista laillisesti työskennellä sellaisessa työsuhteenomaisessa asemassa jollaista tässä kuvataan: 50 marjanpoimijaa: Marjanpoimijan mietteitä

Ei lakia tarvitse muuttaa, nykyiset lait riittävät hyvin. Poimijoita pitää vain infota heidän oikeuksistaan nykyistä paremmin.
 
Poliittista keskustelua todellakin tarvitaan, ihan ensimmäiseksi pitäisi keskustella siitä kuinka arveluttavaa on se että eräs poliitikonalku käyttää poimijoiden hätää omana poliittisena keppihevosenaan ja kuinka paljon tämä on itse asiassa aiheuttanut suoraa rahallista vahinkoa poimijoille.
Väität siis suoraan, että Li Andersson on pyytänyt poimijoita lopettamaan poimimisen ja aloittamaan "työ"taistelun.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä Jansan näkemyskin kiinnostaisi, hän vaan ei ole kiinnostunut, ymmärrettävistä syistä, tuomaan sitä julkisuuteen.

Samaa mieltä, ei ole mitään järkeä käydä asiaa läpi julkisuudessa yhtään enempää, varsinkin silloin kun on rikostutkinta meneillään. Riittää kun Jansa käy näkemyksensä läpi relevanttien osapuolien kanssa.


Mitäköhän kummelimaista tuossa oli? Halvat huvit tuntuvat olevan vasemmistossa.
 
Mitäköhän kummelimaista tuossa oli? Halvat huvit tuntuvat olevan vasemmistossa.
Hankaluutta ja epävarmuutta aiheutti se, kun thaipoimijoiden lakimiehen, Ville Hoikkalan, läsnäolo evättiin. Voisiko Ber-Exin toimitusjohtaja Kari Jansa ajatella olevansa vastaavassa tilanteessa Thaimaassa? Miten hän suhtautuisi, jos joutuisi olemaan vieraassa maassa tilanteessa, jossa häneltä evättäisi vastapuolen vaatimuksesta oikeusapu?

– En voi edes kuvitella joutuvani sellaiseen tilanteeseen, kun en ole tekemisissä hihhuleiden kanssa, Jansa kuittaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hankaluutta ja epävarmuutta aiheutti se, kun thaipoimijoiden lakimiehen, Ville Hoikkalan, läsnäolo evättiin. Voisiko Ber-Exin toimitusjohtaja Kari Jansa ajatella olevansa vastaavassa tilanteessa Thaimaassa? Miten hän suhtautuisi, jos joutuisi olemaan vieraassa maassa tilanteessa, jossa häneltä evättäisi vastapuolen vaatimuksesta oikeusapu?

– En voi edes kuvitella joutuvani sellaiseen tilanteeseen, kun en ole tekemisissä hihhuleiden kanssa, Jansa kuittaa.

Edelleen, missä kummelimaisuus? Jansahan totesi itsestäänselvyyden. Ei kannata hengata hihhuleiden kanssa.
 
En tietenkään väitä, opettele lukemaan.
Siinä tapauksessa olen pahoillani että tulkitsin väärin. Mutta toisaalta joudut kyllä sitten selittämään, millä tavoin luulet että Li Andersson on tuottanut poimijoille taloudellista vahinkoa? Minä luulen, että nimenomaan Li Anderssonin ansiosta poimijat edes saavat asiassa oikeutta, vaikka Jansa onkin yrittänyt voitavansa etteivät saisi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Erikoista, että Li Andersson on nyt niin voimakkaasti piikkinä oikeistokonservatiivien lihassa. Luulisi, että oikeistokonservatiivit olisivat kiitollisia siitä, että Andersson ajaa näin monen marja-alan yrittäjän etua tässä. En muista, että kukaan kokoomusnuori olisi näin voimakkaasti puolustamassa yrittäjien asemaa kuin Li nyt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siinä tapauksessa olen pahoillani että tulkitsin väärin.

Anteeksipyyntö hyväksytty.

Mutta toisaalta joudut kyllä sitten selittämään, millä tavoin luulet että Li Andersson on tuottanut poimijoille taloudellista vahinkoa? Minä luulen, että nimenomaan Li Anderssonin ansiosta poimijat edes saavat asiassa oikeutta, vaikka Jansa onkin yrittänyt voitavansa etteivät saisi.

Jos osottautuu että Li Andersson on ollut vaikuttamassa siihen että poimijat aloittivat ja/tai jatkoivat keräämisboikottia ja myöhemmin todetaan ettei Jansa ole korvausvelvollinen menetetyistä tuloista niin silloin voidaan todeta että Andersson on aiheuttanut vähintäänkin epäsuoraa taloudellista vahinkoa. Jos tämän episodin tuloksena nämä 50 työväen esitaistelijaa olivat viimeistä kesää Suomessa poimimassa (sanoisin että tämä on suorastaan todennäköistä) ja menettävät tulevaisuuden tuloja niin taloudellinen vahinko on aika suuri.

Kertoiko Andersson tai lakimies näille poimijoille mitä vaikutuksia heidän toimillaan on tulevaisuudessa? Onko Andersson ensi kesänä huolehtimassa että poimijat pääsevät uudestaan Suomeen? Vai käykö niin että nämä poimijat järsivät ylähuultaan kotonaan hökkelikylässä kun samaan aikaan entinen naapuri naputtelee kasaan Ikean hyllyköitä uudessa hienossa talossaan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Erikoista, että Li Andersson on nyt niin voimakkaasti piikkinä oikeistokonservatiivien lihassa. Luulisi, että oikeistokonservatiivit olisivat kiitollisia siitä, että Andersson ajaa näin monen marja-alan yrittäjän etua tässä. En muista, että kukaan kokoomusnuori olisi näin voimakkaasti puolustamassa yrittäjien asemaa kuin Li nyt.

Tässähän olet juuri väärässä, Andersson ei halua että poimijat ovat yrittäjiä vaan työntekijöitä. Toisaalta onhan Anderssonkin yrittäjä, hänhän omistaa LiAnderssonEduskuntaan Oy:n ja haluaa thaimaalaiset rahoittamaan tätä putiikkia.
 
Jos osottautuu että Li Andersson on ollut vaikuttamassa siihen että poimijat aloittivat ja/tai jatkoivat keräämisboikottia ja myöhemmin todetaan ettei Jansa ole korvausvelvollinen menetetyistä tuloista niin silloin voidaan todeta että Andersson on aiheuttanut vähintäänkin epäsuoraa taloudellista vahinkoa.
Eli toisin kuin virheellisesti väitin sinun tekevän, et perättömästi väitä Anderssonin kehottaneen poimijoita boikottiin, vaan ainoastaan perättömästi vihjaat hänen kehottaneen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eli toisin kuin virheellisesti väitin sinun tekevän, et perättömästi väitä Anderssonin kehottaneen poimijoita boikottiin, vaan ainoastaan perättömästi vihjaat hänen kehottaneen.

En vihjaa mitään. Opettele lukemaan.
 
ihan ensimmäiseksi pitäisi keskustella siitä kuinka arveluttavaa on se että eräs poliitikonalku käyttää poimijoiden hätää omana poliittisena keppihevosenaan ja kuinka paljon tämä on itse asiassa aiheuttanut suoraa rahallista vahinkoa poimijoille.

Jos osottautuu että Li Andersson on ollut vaikuttamassa siihen että poimijat aloittivat ja/tai jatkoivat keräämisboikottia ja myöhemmin todetaan ettei Jansa ole korvausvelvollinen menetetyistä tuloista niin silloin voidaan todeta että Andersson on aiheuttanut vähintäänkin epäsuoraa taloudellista vahinkoa.

Joudun pyytämään toistamiseen anteeksi jos oikeasti olet sitä mieltä ettet näissä perättömästi vihjaa Li Andressonin syyllistyneen poimijoihin vaikuttamiseen.

Siinä tapauksessa voit myös varmasti kehittää omaa ulosantiasi yhtä lailla kuin minä voin kehittää lukutaitoani.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joudun pyytämään toistamiseen anteeksi jos oikeasti olet sitä mieltä ettet näissä perättömästi vihjaa Li Andressonin syyllistyneen poimijoihin vaikuttamiseen.

Siinä tapauksessa voit myös varmasti kehittää omaa ulosantiasi yhtä lailla kuin minä voin kehittää lukutaitoani.

En tietenkään vihjaa. Ensimmäisessä lainauksessa kysyn kuinka paljon rahallista vahinkoa hän on aiheuttanut (ei välttämättä yhtään) ja jälkimmäisessä suht selkeästi käytän konditionaalia eli ehdollisuutta (*jos*).

Ulosantini ei tietysti ole täydellinen, olisi ehkä pitänyt käydä Sirolassa aivopes...tarkoitan sivistymässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näistä 50:stä. Keskustelimme nimim. Daespoon kanssa siitä mitä vaikutuksia Li Anderssonin toiminta on mahtanut näille kyseisille poimijoille aiheuttaa.

Et muuten vastannut kysymykseen. Jos Anderssonilla on ollut vaikutusta poimijoiden tekemisiin ja sen seurauksena nämä 50 poimijaa eivät jatkossa pääse Suomeen duuniin niin kantaako Andersson moraalista vastuuta tästä?
 
Et muuten vastannut kysymykseen. Jos Anderssonilla on ollut vaikutusta poimijoiden tekemisiin ja sen seurauksena nämä 50 poimijaa eivät jatkossa pääse Suomeen duuniin niin kantaako Andersson moraalista vastuuta tästä?
En käsittänyt niitä minulle osoitetuiksi kysymyksiksi, luulin niitä retorisiksi kysymykiksi joilla naamioit vihjailun ääneen pohdiskeluksi.

Mutta vastataan tähän kysymykseen: Tietenkin Anderssonin tulee kantaa moraalinen vastuu jos tuollainen skenaario toteutuu. Pidän tuollaista skenaariota kuitenkin aika epätodennäköisenä, ellen mahdottomana.
 
Et muuten vastannut kysymykseen. Jos Anderssonilla on ollut vaikutusta poimijoiden tekemisiin ja sen seurauksena nämä 50 poimijaa eivät jatkossa pääse Suomeen duuniin niin kantaako Andersson moraalista vastuuta tästä?

Ei varmasti kanna Andersson tuollaisesta vastuuta, sillä ei hänen mielestään voida ko. poimijoiden kohdalla puhua mistään Suomeen duuniin "pääsemisestä", vaan hän käyttää mieluummin verbiä joutua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä en kyllä usko Anderssonin suostuvan ottamaan mitään vastuuta, vaikka olisikin jollain tavalla haitannut marjastajien tulevaisuutta päästä töihin Suomeen tms.

Andersson ei ole ihminen, joka myöntyy yhtään mihinkään, olet asioissa joko hänen puolellaan tai häntä vastaan. Tämän olen kuullut kahdelta eri henkilöltä, jotka ovat mukana nuorisopolitiikassa ja kumpikaan ei ole kokoomuslainen.

Sama kuva välittyy mielestäni myös Anderssonin tv-esiintymisistä, hänellä on paljon petrattavaa julkisissa esiintymisissään. Meinaan tällä sitä, että hänestä näkyy päälle päin se vittuuntuminen, kun joku löytää sen oikean nappulan mitä painaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta vastataan tähän kysymykseen: Tietenkin Anderssonin tulee kantaa moraalinen vastuu jos tuollainen skenaario toteutuu. Pidän tuollaista skenaariota kuitenkin aika epätodennäköisenä, ellen mahdottomana.

Miksi se on mahdoton? Minä väitän että nämä 50 poimijaa eivät enään tule Suomeen tämän episodin jälkeen, paikalliset välittäjät tuskin ottavat riskiä näiden kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös