Keskusteluhan lähti siitä, kun perättömästi väitit Hoikkalan kaataneen julkisuudessa Jansan niskaan koko marjanpoiminta-alan juridisia tai moraalisia ongelmia. Todisteena pidät sitä, että poliisi on epäillyt Jansaa rikoksesta. Syyttämättäjättämispäätöksen pöytäkirjassa ei kuitenkaan ole mitään merkkejä siitä, että Hoikkala olisi tällaisia väitteitä esittänyt, sen sijaan siellä lukee selvästi kuinka väitteet ovat koskeneet Ber-Ex Oy:ta. Hoikkala on tätä julkisuudessa ihmetellyt, mutta sen lisäksi myös itse todennut, että tutkimattajättämispäätös on kaikin puolin oikea ja jälkikäteen pahoitellut poliisin virhettä epäillä ihmiskaupasta juuri Jansaa, ja sitä että Jansalle on tästä poliisin virheestä aiheutunut mahdollisesti negatiivista julkisuutta.
Sille minä en tietenkään voi mitään, jos uskot rikosilmoitukseen liittyvän väitteitä joita ei kuitenkaan syyttäjäviraston tutkimattajättämispäätökseen ole kirjattu, enkä varsinkaan sille ettet hyväksy käytettävissä olevaa informaatiota koska pidät sitä lähtökohtaisesti paskapuheena. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että keskustelu ei tästä tule etenemään, ja totta puhuen minun puolestani ihan hyvä niin. Oli vain pakko puuttua tuohon perättömään väitteeseesi.
Minä en myöskään väitä että Hoikkala puhuu varmasti totta, mutta kyllä minun ihanneyhteiskunnassani lähdetään siitä periaatteesta, että "syytön, kunnes toisin todistetaan".