Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 333 835
  • 2 027

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ei tarvi kysellä kun poliisilla on nimilappu ja pyydettässä näyttää poliisikorttiaan. Eikös juuri parhaillaan ole joku tutkinta päällä kun poliisi meni tekemään kotietsintää ilman nimilappujaan. Pikana löytyi tämmöinen uutinen. Ei kai vartijatkaan nimettömänä saa esiintyä?

Wikipedia kertoo, ihan validilla lähteellä, seuraavaa:

Wiki kirjoitti:
vartijan on esitettävä toimenpiteen kohteelle pyynnöstä vartijakortti, jossa on kuva, nimi ja tieto siitä, kuinka kauan vartijaksi hyväksyminen on voimassa. Vartijakortti on esitettävä vain toimenpiteen kohteelle. Jos toimenpiteen kohde pyytää korttia nähtäväkseen selvästi vain kiusanteko- tai painostustarkoituksessa, kortin voi jättää esittämättä. Kortin voi jättää esittämättä myös silloin, kun se on olosuhteiden pakosta mahdotonta. Mikäli vartija laiminlyö vartijakortin esittämisvelvollisuuden, saattaa hän syyllistyä vartioimisliikerikkomukseen.

Omalla kohdalla vartijoista on vain positiivisia kokemuksia, ne erittäin vähät joita on, ja liittyvät lähinnä ohimennen heitettyihin toiveisiin käydä tarkastamassa joku narkkilauma ja niiden toimet. Toisaalta mieleen tulee myös entinen luokkakaveri, joka lukion jälkeen toimi Pk-seudulla vartijana. Vähän sellainen "mennään-mistä-aita-on-matalin"-tyyppinen kaveri oli ollut aina ja sama tahti tuntui jatkuvan vartijan hommissa, jos oli puheisiin uskominen. Kertoili ja näytti mm. useammaltakin Helsingin juna-asemalta ne kulmat joihin kamerat eivät yllä ja joissa voi "tarvittaessa luukuttaa oikein kunnolla ja antaa black jackin heilua". Kerran olin menossa ukon kyydillä Kouvolaan ja soitteli, että missä viivyn. Olin ostamassa lenkkareita urheilukaupasta, johon silloinen kaveri vastasi tietävänsä paikan eli "sen kun kävelet ulos ne kainalossa, niissä mitään hälyjä ole". Toimenkuvaan kuuluivat myös spugejen painostaminen pikkusummien takia (jos olisivat muutoin saaneet häädön juopottelupaikastaan) ja näiden juttujen nauhoittaminen huumorimielessä.

Aikaa tästä tosin on jo kymmenisen vuotta ja tuota jannuakaan en ole ehkä noin kahdeksaan vuoteen nähnyt. Elämä on, kuinka yllättävää, kuulemma vienyt miehen varsin kaltevalle tielle ja aineiden pariin.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Ei tarvi kysellä kun poliisilla on nimilappu ja pyydettässä näyttää poliisikorttiaan. Eikös juuri parhaillaan ole joku tutkinta päällä kun poliisi meni tekemään kotietsintää ilman nimilappujaan. Pikana löytyi tämmöinen uutinen. Ei kai vartijatkaan nimettömänä saa esiintyä?


Tuota noin. Itselleni sopisi erittäin hyvin että työtakissani lukisi sukunimeni. Koska pelkällä sukunimellä ei kukaan tee mitään. Poliisi näyttää tarvittaessa poliisin virkamerkkiä, oletko koskaan nähnyt kun näin tekevät?? Minä olen nähnyt useasti ja se vilahtaa niin nopeasti että ehtii tasan näkemään että kyseessä on poliisi. Eivät sitä käteen anna ja ymmärtääkseni siviilin ei siitä muuta tarvitse nähdäkään kuin se että on poliisikortti.

Vartija esiintyy työssään ns nimettömänä, reklamaatiot on helppo osoittaa vartijalle joka oli vuorossa sunnuntaina 23.09.2012 klo 1600 kohteessa X, näin niinkuin esimerkiksi se pystytään selvittämään ihan ilman että kenenkään nimiä tarvitsee jakaa. Itse jouduin viimeksi kolme viikkoa sitten näyttämään järjestyksenvalvojakorttini eräälle hankalalle kohdehenkilölle. Tästäkin on paljon ollut puhetta että pitääkö siitä nimi näyttää. Silloin kun minä olen viime vuosikymmenen puolivälissä luvat suorittanut niin opetettiin näyttämään peittämällä nimi sormella. Asiakas/kohdehenkilö saa kuitenkin selvää mikä kortti on kyseessä ja kuvakin näyttää sopivan, edelleenkään sitä nimeä ei tarvitse tietää, vaan kuten jo aiemmin sanottu niin se tulee selville tarvittaessa poliisin kautta. Kohdehenkilö tekee reklamaation joka menee perille, miksi pitäisi vielä se nimi tietää?? Tätä asiaa en itse ole koskaan ymmärtänyt.

Sitten toi salakatselu. Tässä en ole ammattilainen varsinaisesti mutta alueella missä on kameravalvonta pitää tulla vieraalle/asiakkaalle/viranomaisille selväksi siinä vaiheessa kun alueelle saapuu. Ns salaa ei saa kuvata. Tästä syystä esimerkiksi kauppakeskusten oviin on liimattu tarroja joissa lukee "alueella tallentava kameravalvonta" eli tulemalla sisään hyväksyt ehdot että tallennut varmasti joihinkin kameroihin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Sitten toi salakatselu. Tässä en ole ammattilainen varsinaisesti mutta alueella missä on kameravalvonta pitää tulla vieraalle/asiakkaalle/viranomaisille selväksi siinä vaiheessa kun alueelle saapuu. Ns salaa ei saa kuvata. Tästä syystä esimerkiksi kauppakeskusten oviin on liimattu tarroja joissa lukee "alueella tallentava kameravalvonta" eli tulemalla sisään hyväksyt ehdot että tallennut varmasti joihinkin kameroihin.

Tästä voidaan myös hieman keskustella. Kauppakeskukset ja kaupathan ovat julkista tilaa, joissa ainakin asiakas saa kuvata, vaikka Lidl toisin väittäisikin. Eikö liikkeenharjoittajilla tosiaan ole samaa oikeutta, koska heille se kuitenkin on oikeasti hyödyllistä ja ennaltaehkäisevää toimintaa? Ei tietenkään ole iso homma laittaa ilmoja valvontakameroista, mutta mielestäni jopa hölmöä, jos moinen vaaditaan. Tästähän saa joku idean käydä hölmöilemässä jossain kohteessa ja naureskella, ettei ole lappuja kameroista tms ja vedota salakatseluun.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Tästäkin on paljon ollut puhetta että pitääkö siitä nimi näyttää. Silloin kun minä olen viime vuosikymmenen puolivälissä luvat suorittanut niin opetettiin näyttämään peittämällä nimi sormella....

No, Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista sanoo kuitenkin selkeästi: Vartijan on pidettävä kortti vartioimistehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä.

Tulkitsevatko vartijat muitakin lakeja yhtä joustavasti? Kortti ei tarkoita osaa kortista.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista sanoo kuitenkin selkeästi: Vartijan on pidettävä kortti vartioimistehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä.

Tulkitsevatko vartijat muitakin lakeja yhtä joustavasti? Kortti ei tarkoita osaa kortista.

Juuri näin. Mikäli toimenpiteiden kohde korttia kysyy, tulee se hänelle näyttää.

En henkilökohtaisesti koe vartijan nimen kysymistä laissa tarkoitettuna vartijakortin esittämisvelvollisuutena.

Kirjoitin aikaisemmin allaolevan tekstin:
"Asiakkaat kyselevät todella usein vartijan nimeä ja onneksi kaupan henkilökunta ei ole tätä kohteen vaimolle kertonut. En ole koskaan ymmärtänyt mitä muut henkilöt kuin toimenpiteiden, tai edes hän, kohde tällä tiedolla tekee. Ei ylinopeussakon saanut kaaharikaan kysele poliisin nimeä tai tekisi mitään tällä tiedolla."

Ja en oikeasti käsitä (Vartijakortin esittämisvelvollisuus kysyttäessä=oikeusturva, onko kyseessä vartija vai ei) mitä sillä vartijan nimellä tehdään. Se että lukeeko kortissa Eikka86 tai Tötterström, ei auta oikeastaan kohdehenkilöä reklamoinnissa yhtään. Laissa on määrätty kiinniotetun välitön poliisille luovuttaminen jolloin kaikkien asianosaisten tiedot siirtyy myöskin heille. Vartiointiliikkeet pitävät myös lakisääteisesti tarkasti yllä työvuorolistoja joista ko. henkilö myöskin selviää.

Vartijakortin esittämisvelvollisuudessa on se proplematiikka, että sen esittämisen kestoa tai tapaa ei ole tarkkaan määritelty eikä 99,9% ihmisistä tiedä miltä sen kuuluisi näyttää. Sama tilanne on myös viranomaiskorttien kohdalla.

Reklamaatioita ja epäselviä tilanteita varten on lakiin myöskin kirjattu seuraavaa: Vartijan on vartioimistehtävässä ilmoitettava henkilöön kohdistuvan toimenpiteen peruste toimenpiteen kohteena olevalle tai tämän edustajalle, jollei se ole mahdotonta tämän tilan tai muiden olojen vuoksi. Toimenpiteen kohde tai tämän edustaja on tarvittaessa ohjattava ottamaan yhteyttä vastaavaan hoitajaan toimenpiteen oikeellisuuden toteamiseksi. Samalla on yhteydenottoa varten kerrottava vastaavan hoitajan nimi ja yhteystiedot.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
No, Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista sanoo kuitenkin selkeästi: Vartijan on pidettävä kortti vartioimistehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä.

Tulkitsevatko vartijat muitakin lakeja yhtä joustavasti? Kortti ei tarkoita osaa kortista.


Niin, kuten eikka86 tuossa ylempänä sanoi niin siitä ei ole mitään määrettä tehty kuinka kauan sitä korttia pitää näyttää, kuitenkin niin että kortti on pyynnöstä esitetty, jos sitä ei kerkeä lukemaan niin ei se ole vartijan/jv:n vika. Ja kuten itse sanoin niin viimeks jokunen viikko sitten näytin jv-korttiani. Minulla se on lompakossa läpinäkyvän osion takana josta sen näytän, en erikseen ota sitä pois. Viimeksi näyttäessä kesto lieni sekunti-muutama eikä kohdehenkilö ainakaan valittanut että olisi huonosti näytetty. En myöskään aiemmassa viestissäni sanonut itse peittäväni nimen, näin se meille opetettiin sillon joskus. Harvoin joutuu esittämään ja vilauttaminen riittää. Kortissa lukee myös syntymäaika (ilman loppuosaa) eikä kohdehenkilön sitäkään tarvitse tietää.

mikselle täytyy nyt kommentoida niin että tuohon en ole perustunut tarpeeksi että voisin tänne niitä kummemmin kirjoitella. Äkkiseltään kun mietin niin en muista semmoisia kauppoja tms joissa on videovalvonta mutta ei ilmoitusta siitä. =)
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin, kuten eikka86 tuossa ylempänä sanoi niin siitä ei ole mitään määrettä tehty kuinka kauan sitä korttia pitää näyttää, kuitenkin niin että kortti on pyynnöstä esitetty, jos sitä ei kerkeä lukemaan niin ei se ole vartijan/jv:n vika. Ja kuten itse sanoin niin viimeks jokunen viikko sitten näytin jv-korttiani. Minulla se on lompakossa läpinäkyvän osion takana josta sen näytän, en erikseen ota sitä pois. Viimeksi näyttäessä kesto lieni sekunti-muutama eikä kohdehenkilö ainakaan valittanut että olisi huonosti näytetty. En myöskään aiemmassa viestissäni sanonut itse peittäväni nimen, näin se meille opetettiin sillon joskus. Harvoin joutuu esittämään ja vilauttaminen riittää. Kortissa lukee myös syntymäaika (ilman loppuosaa) eikä kohdehenkilön sitäkään tarvitse tietää.

Jokaisessa työnantajan antamassa toimikohtaisessa henkilökortissa jokainen tieto on tarkoitettu kenen tahansa korttia laillisesti pyytävän tarkastettavaksi.

Poliisi näyttää pyydettäessä kuulusteltavalle virkamerkkinsä ilman mitään nimien piilottelua. Tämän tiedän henkilökohtaisesti, kun olin silminnäkijänä rikoksessa. Sairaaloissa ja julkisissa virastoissa on jokaisella kuvallinen henkilökortti kaulassa tai rinnassa.

Mitä vitun satraappeja myymälöissä notkuvat ostoskärryjen työntelijät tai baarien ovilla päivystävät kerjäläiset kuvittelevat olevansa? Esimerkiksi ensiapujen lääkärit ja hoitajat tai sosiaalityöntekijät saavat jatkuvasti osakseen vittuilua ja räkimistä sekä tappouhkauksia. Silti he eivät lähde peittelemään rintalappujensa tietoja. Kortti pitää näyttää pyydettäeessä niin, että pyytäjä ehtii sen rauhassa lukemaan kokonaan. Kaikki muu on täyttä paskapuhetta.

edit: Jokainen voi tarkistaa asian lähimmältä poliisilta.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, kuten eikka86 tuossa ylempänä sanoi niin siitä ei ole mitään määrettä tehty kuinka kauan sitä korttia pitää näyttää, kuitenkin niin että kortti on pyynnöstä esitetty, jos sitä ei kerkeä lukemaan niin ei se ole vartijan/jv:n vika...

Aika uskomattomia käsityksiä. Mikäli asiakas haluaa tutustua jv-, vartija tai poliisikortiin siten, että hän ehtii lukemaan siitä nimen ja syntymäajan, hänellä on siihen täysi oikeus. Tämä siitä syytä, että näin hän pystyy yksilöimään vartijan tarvitessaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli asiakas haluaa tutustua jv-, vartija tai poliisikortiin siten, että hän ehtii lukemaan siitä nimen ja syntymäajan.

Sen kummemmin asiaan kommentoimatta haluaisin kyllä kovasti tietää että mihin ihmeeseen sitä vartian tai poliisin syntymäaikaa tarvitaan?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
hieman otsikon sivuun

Sairaaloissa ja julkisissa virastoissa on jokaisella kuvallinen henkilökortti kaulassa tai rinnassa.

Helsingin sairaaloiden päivystyksissä muuten moni hoitaja on teipannut henkilökortistaan sukunimen piiloon. Eikä siinä syntymäaikaakaan esiinny.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen kummemmin asiaan kommentoimatta haluaisin kyllä kovasti tietää että mihin ihmeeseen sitä vartian tai poliisin syntymäaikaa tarvitaan?

Mikäli asiakkaan pitää jostain syystä yksilöidä vartija tai poliisi. Jos asiakas vaikka haluaa antaa positiivista palautettaa työnantajalle, niin on hyvä että kehu menee oikeaan suuntaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli asiakkaan pitää jostain syystä yksilöidä vartija tai poliisi. Jos asiakas vaikka haluaa antaa positiivista palautettaa työnantajalle, niin on hyvä että kehu menee oikeaan suuntaan.
Et sinä siihen sitä syntymäaikaa edelleenkään tarvitse. Ja todennäköisesti et kysy edes nimeä jos haluat antaa positiivista palautetta, joten parempia perusteluita tuolla syntymäajalle...
 

Jeffrey

Jäsen
JEsimerkiksi ensiapujen lääkärit ja hoitajat tai sosiaalityöntekijät saavat jatkuvasti osakseen vittuilua ja räkimistä sekä tappouhkauksia. Silti he eivät lähde peittelemään rintalappujensa tietoja.

Onpahan muuten niin, että pahimmissa paikoissa päivystävät ja toimivat sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät pitävät esillä rintalappua jossa lukee pelkästään etunimi. Etunimen perusteella on vähän vaikea lähteä ihmistä etsimään. Vaikka ihminen tänäpäivänä löytyykin pelkällä etunimelläkin varsin helposti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Lievä OT

Mitä vitun satraappeja myymälöissä notkuvat ostoskärryjen työntelijät tai baarien ovilla päivystävät kerjäläiset kuvittelevat olevansa? Esimerkiksi ensiapujen lääkärit ja hoitajat tai sosiaalityöntekijät saavat jatkuvasti osakseen vittuilua ja räkimistä sekä tappouhkauksia. Silti he eivät lähde peittelemään rintalappujensa tietoja.

Kyllä muuten peittelee.Olin HUS:issa hoidossa viime talvena jonkin aikaa ja voin todeta että lähes jokainen hoitaja oli peittänyt sukunimensä kortistaan. Syynä kuulemma "häirintä", sen enempää erittelemättä.

Tarkkuutta näihin omiin totuuksiinkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et sinä siihen sitä syntymäaikaa edelleenkään tarvitse. Ja todennäköisesti et kysy edes nimeä jos haluat antaa positiivista palautetta, joten parempia perusteluita tuolla syntymäajalle...

Totta kai syntymäaika tarvitaan, mitä jos firmassa on töissä kaksi saman nimistä? Menisi vielä kehut väärälle kaverille.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä muuten peittelee.Olin HUS:issa hoidossa viime talvena jonkin aikaa ja voin todeta että lähes jokainen hoitaja oli peittänyt sukunimensä kortistaan. Syynä kuulemma "häirintä", sen enempää erittelemättä.

Tarkkuutta näihin omiin totuuksiinkin.

Täällä Lahdessa en ole törmännyt keskussairaalassa sukunimien peittäjiin. Ei tullut edes mieleen, että tsadissa hoitajat peittelevät sukunimiään. Kuinka lääkärit?

Mutta jos poliisit antavat rauhassa lukea virkamerkistään kaikki siihen painetut tiedot, niin miksi vartijoille olisi annettu erivapaus peitellä vartijakorttinsa tietoja? Joku roti sentään!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näissä vartijoiden kommenteissa nimen peittelystä tiivistyy mukavasti vastaus otsikon kysymykseen, ainakin heidän omasta mielestään. Melko uskomatonta, että jos laissa lukee, että "pyydettäessä esitettävä" niin täällä oletetaan, että kun ei lue "esitettävä ja annettava lukea kokonaan", niin se ei tarkoita sitten sitä.

Melko kassalla olette.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Täällä Lahdessa en ole törmännyt keskussairaalassa sukunimien peittäjiin. Ei tullut edes mieleen, että tsadissa hoitajat peittelevät sukunimiään. Kuinka lääkärit?

Tsadissa ja Porvoossa ainakin itse olen nähnyt. Lääkäreistä ei niin suuri osa (näin omaan silmääni nähtynä).
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näissä vartijoiden kommenteissa nimen peittelystä tiivistyy mukavasti vastaus otsikon kysymykseen, ainakin heidän omasta mielestään. Melko uskomatonta, että jos laissa lukee, että "pyydettäessä esitettävä" niin täällä oletetaan, että kun ei lue "esitettävä ja annettava lukea kokonaan", niin se ei tarkoita sitten sitä.

Melko kassalla olette.

Tämä rupeaa omalta kohdalta menemään jo vanhan kertaukseksi mutta kuitenkin: Kortin esittämisvelvollisuus perustuu siihen, että toimenpiteiden kohde voi tarkastaa onko henkilö vartija vai ei. Ei kohdan tarkoitus ole kertoa kuka vartija on.

Esimerkki:

Poliisi pysäyttää teidät auton ratissa ja kysyy ajokorttia. Tällöin poliisia kiinnostaa onko sinulla kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajolupa, ei varsinaisesti kuka olet.

Poliisi pysäyttää sinut kadulla ja kysyy kuka olet, silloin heitä kiinnostaa sinun nimesi ja voit esittää tiedon heille joko suullisesti tai henkilöllisyydentodistamiseen soveltuvalla kortilla.

Näytän aina mielelläni vartija ja jv korttini kun sitä tullaan kysymään mutta en anna sitä henkilölle omaan käteen (en ole kiinnostunut juoksemaan kenenkään perässä ko.asian takia) ja pidän sitä esillä muutaman sekunnin jotta henkilö voi katsoa että se ko.kortti.

Kuten jo aijemminkin olen kirjoittanut, en käsitä mitä sillä vartijan nimellä kohdehenkilö tekee.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Näytän aina mielelläni vartija ja jv korttini kun sitä tullaan kysymään mutta en anna sitä henkilölle omaan käteen (en ole kiinnostunut juoksemaan kenenkään perässä ko.asian takia) ja pidän sitä esillä muutaman sekunnin jotta henkilö voi katsoa että se ko.kortti.

Kuten jo aijemminkin olen kirjoittanut, en käsitä mitä sillä vartijan nimellä kohdehenkilö tekee.

Kortin tarkoitus on ilmeisesti todentaa, että kyseinen henkilö on vartija. Tuossa sinun toimintamallissa tulee mieleen, että tärkeintä on että on esitetty kortti, ei niinkään että kortin esittäjä olisi kortin oikea omistaja.

Nimihän tässä tapauksessa ei varmaan tähän tunnistautumiseen juurikaan auta, mutta toisaalta jos kortista aletaan peitellä osia tai näytetään vain pikaisesti vilauttamalla niin voi herätä epäilys olikohan kortti sittenkään aito.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kortin tarkoitus on ilmeisesti todentaa, että kyseinen henkilö on vartija. Tuossa sinun toimintamallissa tulee mieleen, että tärkeintä on että on esitetty kortti, ei niinkään että kortin esittäjä olisi kortin oikea omistaja.

Nimihän tässä tapauksessa ei varmaan tähän tunnistautumiseen juurikaan auta, mutta toisaalta jos kortista aletaan peitellä osia tai näytetään vain pikaisesti vilauttamalla niin voi herätä epäilys olikohan kortti sittenkään aito.

Henkilöhän ei lähtökohtaisesti tiedä vartijan nimeä ennestään. Kuten mainitsit nimi ei auta. Kortissa olevasta kuvasta on helpoin todeta, onko kortti ko. henkilön vai ei. En ole kirjoittanut peittelystä viesteissäni:).

Aitouden toteaminen on normikansalaiselle jo lähtökohtaisesti vaikeaa, koska ei heillä ei ole tietoa minkänäköinen mikäkin kortti on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Näytän aina mielelläni vartija ja jv korttini kun sitä tullaan kysymään mutta en anna sitä henkilölle omaan käteen (en ole kiinnostunut juoksemaan kenenkään perässä ko.asian takia) ja pidän sitä esillä muutaman sekunnin jotta henkilö voi katsoa että se ko.kortti.

Kuten jo aijemminkin olen kirjoittanut, en käsitä mitä sillä vartijan nimellä kohdehenkilö tekee.

Ilmeisesti vartijakoulussa käytetään tätä pätkää koulutusmateriaalina:

Näin näytät vartijakorttisi

Esimerkkisuoritus on noin puolenminuutin kohdalla.

Linkki vie Youtubeen.

Kyllä minä haluaisin ainakin nähdä, että edes nimi ja sukupuoli täsmää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos vartijalta nimeä kysyy myymälävaras ja on syytä olettaa että kysyy sitä vain vittuilu- tai vahingontekomielessä, niin ymmärrän kyllä, jos vartija jättää nimensä kertomatta tai peittää sen kortista. Vaikka laki kortin esittämisestä määrää.
Voisin kuvitella, että oikeuskin tällaiset seikat huomioi, jos nyt ajatellaan että joku stevarionköyhähomomikäsunnimiontapansut-näpistelijä alkaisi asiaa oikeusteitse ajaa.

Mutta toki vartijan pitää vartijuutensa pystyä todistamaan pyydettäessä, sehän on selvä, näin niinkuin oletuksena, ihmisen turvallisuuden ja oikeusturvan kannalta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä rupeaa omalta kohdalta menemään jo vanhan kertaukseksi mutta kuitenkin: Kortin esittämisvelvollisuus perustuu siihen, että toimenpiteiden kohde voi tarkastaa onko henkilö vartija vai ei. Ei kohdan tarkoitus ole kertoa kuka vartija on.....

Ei vaan se perustuu lakiin. Avoimuus you know. Jos toimit sääntöjen mukaan, niin miksi sinulla on mitään salattavaa. Varsinkin kun vartijalle on annettu melko paljon valtaa mitä voitaisiin pitää jopa viranomaiselle kuuluvan vallan myöntämisenä yksityiselle.

Ketjuun kirjoittaneet vartijat ovat hyvä peruste viranomaistehtävien pitämiselle viranomaisten käsissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ketjuun kirjoittaneet vartijat ovat hyvä peruste viranomaistehtävien pitämiselle viranomaisten käsissä.

Minusta ketjuun kirjoittaneet vartijat ovat esiintyneet huomattavasti fiksummin kuin esimerkiksi sinä tai minä. Olen aiemmin halveksuvasti vartijoista kirjoittamani suhteen jopa hieman katuvainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös