Olin viime kaudella katselemassa yhden pelin jälkeen lehdistötilaisuutta Villin Lännen -saluunassa, Isomäen jäähallissa. Pöytääni tuli juttelemaan Ässien entinen tj. ja liigapelaajan isä, jääkiekkoa siinä höpöteltiin kun lehdistötilaisuus oli juuri päättynyt. Kaverilla oli lähes kokonainen olut, kun meitä tultiin huomattamaan, että lasit tyhjiksi ja ulos. Totesimme tähän, että joo, joo ja jatkoimme juttelua. Hetken kuluttua pöydän viereen tuli Isomäen hallin turvallisuuspuolen iskuryhmä ja ilmoitti, että nyt pitää sitten lähteä!
Tässä vaiheessa minulla oli yksi suullinen tuopissa, mutta kaverilla oli yli puoli tuoppia. Hän sanoi, ettei ole mikään litrakurkku ja juo oluensa rauhassa, koska sellainen on hänelle myyty. Yksi näistä herroista, vartijan hommia työkseen tekevä, tuli fyysisesti erittäin lähelle minua ja kertoi meidän lähtevän nyt. Tässä kohtaa loppui meikäläisenkin kiire. Syntyi aikamoinen keskustelu siitä, kuinka kauan oluttuoppia saa juoda sen jälkeen kun se on myyty. Joukosta löytyi onneksi joku fiksumpikin ja saimme juoda oluet rauhassa.
Tämä yksi sankari kuulemma kehuskelee heittävänsä eniten ihmisiä ulos hallista ja olevansa muutenkin kova jätkä. Voisin kuvitella, että hän ei kovinkaan paljoa kuuntelisi energiajuoma-isän tarinaa vaan veisi homman suoraviivaisesti loppuun. Joka alalta löytyy idiootteja, myös vartijoista.
Olet aivan oikeassa, että joka alalta löytyy idiootteja, myös vartijoista!
Yksi kohta tuossa sinun tarinassasi tosin paistoi hieman silmääni. Kun teille ensimmäistä kertaa tultiin huomauttamaan, että tuopit tyhjiksi ja ulos, niin ainakin kertomasi perusteella vastauksenne "joo, joo" ja keskustelun jatko oli aika yliolkainen.
Kuten jo aiemmin sanoin ja olen useampaan kertaan useassa eri ketjussa todennut, niin omalla käyttäytymisellään pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon mitä ympärillä tapahtuu. Kerron omakohtaisen esimerkin (lievästi offtopic - järjestyksenvalvojista kuitenkin):
Olisiko ollut reilu vuosi sitten, kun olin kaverini kanssa eräässä turkulaisessa ravintolassa (Galax). Hieman ennen pilkkua kaverini lähti käymään vessassa ja takaisin tullessaan hänellä oli mukanaan lonkero ja iso olut. Hän ei kuitenkaan muistanut, että vessaan lähtiessään minulla oli jo käytännössä täysi tuoppi nokkani edessä, joten meillä oli valomerkin jälkeen kolme täyttä tuoppia pöydässämme: kaksi olutta ja yksi lonkero. Noh, nojailimme pöytään ja siemailimme (ehkä aavistuksen normaalia nopeammin?) juomiamme, kun yksi tarjoilijatytsy keräili tyhjiä tuoppeja ja ilmoitti meille, että pikkuhiljaa pitäisi siirtyä narikalle päin. Ilmoitin ystävällisesti hänelle, että juomme nämä ripeästi ja lähdemme kaikessa rauhassa, kiitos tiedosta. Annoin vielä pikku hymyn kaupan päälle.
Tytsy tiskaili tuoppeja tiskinsä takana, kun yksi portsareista nojaili tiskiin ja he juttelivat jotain. Ehkä jotain 03:40-03:45 portsari (-t) tuli (-vat) hakemaan porukkaa ihan tosissaan narikoille päin. Meidän pöytäämme ei tosin yksikään tullut sanomaan yhtään mitään. Yhden kerran otin pienen katsekontaktin lähestyvään portsariin ja nyökkäsin. Jo tällainen pieni sanaton viestintä antoi hänelle vinkin, että olemme kyllä tietoisia kellonajasta ja olemme lähdössä. Muutamaa minuuttia myöhemmin olimme kaverini kanssa ainoita, jotka olivat henkilökunnan lisäksi kyseisessä osassa ravintolaa. Tässä vaiheessa imaisimme tuopit tyhjiksi ja kiikutin vielä nuo kolme tuoppia kyseisen tarjoilijatytsyn tiskille kiittäen hauskasta illasta. Parille portsarille samoin kiitokset ja hyvät illantoivotukset - tuolla kertaa en muistaakseni edes tipannut portsareita poislähtiessäni. En ole aivan varma kaivoiko kaverini kuvetta, mutta epäilen. Mun mielestäni tärkeintä noissa tilanteissa on se, että antaa jo sille ensimmäiselle henkilökunnan jäsenelle mielikuvan, että tässä pöydässä ollaan tosissaan tietoisia kellosta ja sulkeutumisajasta.
Tämä tarina nyt ei paljoa liittynyt vartijoihin ja kuten jo aiemmin sanoin - varmasti heistäkin löytyy niitä kokovartalokyrpiä. Jotenkin merkillistä vain, että toisten kohdalle niitä (samoin kuin mulkvistipoliiseja, vittupäisiä kaupankassoja jne.) sattuu huomattavasti useammin kuin toisten. Olen edelleen sitä mieltä, että omalla käyttäytymisellään (asiakkaana) voi vaikuttaa 99% kaikkiin tilanteisiin. Tuosta 1% ei sitten niin paljon porua riittäisi, mitä sitä Suomessa tuntuu riittävän asiakaspalvelijoista.
Muutamia vinkkejä mihin tahansa kontakteihin minkä tahansa henkilökunnan kanssa:
- odota omaa vuoroasi
- käyttäydy asiallisesti
- KYSY asiallisesti
- jos kysyt jotain, KUUNTELE vastaus
- vastaa ystävällisesti ja kohteliaasti
Mitenkään nyt hyökkäämättä sinua kohtaan TosiFani, epäilen, että tuo ensimmäinen, ylimalkainen "joo, joo" vastauksenne jätti tuolle ensimmäiselle henkilökunnan edustajalle kuvan, että häntä ei kuunneltu. Ette yksinkertaisesti välittäneet siitä, mitä hän teille yritti kertoa ja jatkoitte jutusteluanne. Voisiko juuri tässä olla se pieni ero, miksi juuri te saitte Isomäen hallin turvallisuuspuolen iskuryhmän ihollenne? Pienistä pisaroista syntyy iso puro jne.