Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 326 760
  • 2 013

PuckFutin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saako muuten vartijana käyttää tervettä järkeä ja varmistaa että asiakkaan henki kulkee?
Ryhmässä nyt käynyt niin että yksikään viidestä tapaukseen osallistuneesta ei näin tehnyt...

Jotenkin vaikea ymmärtää menettelyä, kun kyseessä vielä naishenkilö.
Oli tapauksen lopullinen kokonaisarvio mikä oli, niin ylilyöntiä on siitä vaikea poissulkea.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saako muuten vartijana käyttää tervettä järkeä ja varmistaa että asiakkaan henki kulkee?
Ryhmässä nyt käynyt niin että yksikään viidestä tapaukseen osallistuneesta ei näin tehnyt...

Jotenkin vaikea ymmärtää menettelyä, kun kyseessä vielä naishenkilö.
Oli tapauksen lopullinen kokonaisarvio mikä oli, niin ylilyöntiä on siitä vaikea poissulkea.
Se on sitä tasa-arvoa. Naisilla on samanlainen oikeus saada vartijoilta turpaan kuin miehilläkin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
40-50 vuotias hoikka nainen meni Leviksen liikkeeseen reklamoimaan tuotetta, mutta tuli liikkeestä ulos 35 vuotiaana narkkarina, joka on raskaana, ja joka ei ole käynytkään koko liikkeessä. On vaan mussuttanut jollekkin miehelle, joka on soittanut vartijat, jotka on painanut 50 kiloisen raskaana olevan isokokoisen naisen maahan kyselemättä mitään ja tukehduttanut. Hyvä osoitus jälleen sosiaalisen median voimasta, miten tarinat elää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Saako muuten vartijana käyttää tervettä järkeä ja varmistaa että asiakkaan henki kulkee?
Ryhmässä nyt käynyt niin että yksikään viidestä tapaukseen osallistuneesta ei näin tehnyt...

Jotenkin vaikea ymmärtää menettelyä, kun kyseessä vielä naishenkilö.
Oli tapauksen lopullinen kokonaisarvio mikä oli, niin ylilyöntiä on siitä vaikea poissulkea.
No lopultahan huomasivat, koska kuitenkin henkilöä on elvytetty. Sinällään se, että kohdetta on taltuttamassa monta on nimenomaan ohjeiden mukaista. Vähemmän tarvetta kohdistaa voimaa. Naishenkilön kohdalla etenkin parempi, mitä useampi jottei tulisi haavereita. Tässä tapauksessa kohdekin oli vielä nuorehko, joten ilmeistä sairauskohtauksen vaaraa ei päällisin puolin arvaisi olevan. Ilmeisesti kuitenkin sydän petti. Ehkä POLAMKn ohjeita on edelleen varaa kehittää, mutta kunnes kuolemansyy varmistuu, niin en lähtisi vielä johtopäätöksiä vetämään.

Ihmettelen edelleen miksi nainen vastusti vartijoita. Syyllistämättä ketään on tietenkin mahdollista, että jokin sairauskohtaus oli jo päällä, mutta hän ei asiaa kommunikoinut. Jos ruumiinavaus ei asiaa avaa, niin voi jäädä mysteeriksi.

Edit: Jos kohde on ollut päihtynyt/aineissa, niin sehän selittäisi monta asiaa. Mutta tähänkin varmaan tietoa saadaan lähipäivinä.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Riittävästi mihin? Paljonko on riittävästi?

Ainakin tähän asti on tuntunut että tulijoita on, varsinkin jos koulutus on alimmillaan se 10 päivää. Minusta seulaa voisi kiristää ja koulutusta kehittää ainakin jonkun verran ilman että seurauksena on dramaattista vartijakatoa.

Ja toisaalta: jos näin kävisi, mitä se kertoisi alalle hakeutuvasta aineksesta?

Tässä se ongelma onkin. Käsipareja tarvitaan ja alalle hakeutuu paljon sellaista väkeä joka ei sitä tiukkaa seulaa läpäisisi.

Miten saadaan koulutus tehokkaammaksi ja sellaiseksi joka karsisi pahimmat puupäät joukosta, mutta ei kuitenkaan karkottaisi alalle aikovia.

Liian tiukka seula ja pitkä koulutus aiheuttaa työvoimapulaa matalapalkkaiseen alaan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ensinnäkin, kyseessä ei ollut pelkkä reklamaatio. Kyseinen nainen on vahvan narkomaanitaustan omaava erittäin tuttu henkilö alueen järjestyksenvartijoille ja miksei muillekin. Tilanteessa ei todellakaan ollut kyseessä "vain" reklamaatiosta.

Toisekseen, jos se vaateliikkeen myyjä pyytää järkkäriä poistamaan häiriköivän kohdehenkilön, niin se järkkäri sen tekee. Ensin kehotuksin (ei toiminut), sitten käskyin (ei toiminut) ja sitten voimalla (toimi).

Mulla on hyvin vahvaa taustatietoa tapahtumasta läheisen kosketuspinnan takia, mutta ymmärrettävistä syistä en voi kaikkea kertoa julkisesti. Siksi toivonkin vilpittömästi, että tästä tulee rikostutkinta, jolloin kaikki saatavilla oleva tieto muuttuu julkiseksi.
Niin, että miten meni noin niinku omasta mielestä?

On hyvin vahvaa taustatietoa, mutta nyt on selvinnyt etteivät taustatiedot pidäkään paikkansa poliisin mukaan!

Poliisin mukaan:
- henkilö, nyttemmin kuollut henkilö, ei ole asioinut liikkeissä
- vartijat on kutsunut paikalle toinen asiakas, eikä myyjä

Tältä pohjalta myös tarinan muut kohdat, kuten vaikka narkomaanitaustan omaava erittäin tuttu henkilö tms. alkavat jotenkin kuulostaa korvaani lähinnä omasta tai jonkun toisen päästä keksityiltä juoruilta.
 

rpeez

Jäsen
Miten saadaan koulutus tehokkaammaksi ja sellaiseksi joka karsisi pahimmat puupäät joukosta, mutta ei kuitenkaan karkottaisi alalle aikovia.

Liian tiukka seula ja pitkä koulutus aiheuttaa työvoimapulaa matalapalkkaiseen alaan.
Olen ymmärtänyt, että heillä kuitenkin pitää olla nuhteeton tausta. Korjatkaa jos olen väärässä. Eiköhän se karsi ihan pahimmat puupäät.

IS:n uutisesta saa muuten sen käsityksen, että soittaja ei ole se mies vaan joku sivullinen, joka hälytti vartijat naisen ja miehen välisen konfliktin takia.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen ymmärtänyt, että heillä kuitenkin pitää olla nuhteeton tausta. Korjatkaa jos olen väärässä. Eiköhän se karsi ihan pahimmat puupäät.

IS:n uutisesta saa muuten sen käsityksen, että soittaja ei ole se mies vaan joku sivullinen, joka hälytti vartijat naisen ja miehen välisen konfliktin takia.

Joo pitää olla. Perus ylinopeussakot ei haitanneet.

Itse suoritin aikanaan vartijan pätevyydet ja se oli oikeasti aivan naurettavan helppoa.

Päivääkään en niitä töitä ole tehnyt, kun käytännössä kaikesta muusta sai parempaa tiliä aina.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, että miten meni noin niinku omasta mielestä?

On hyvin vahvaa taustatietoa, mutta nyt on selvinnyt etteivät taustatiedot pidäkään paikkansa poliisin mukaan!

Poliisin mukaan:
- henkilö, nyttemmin kuollut henkilö, ei ole asioinut liikkeissä
- vartijat on kutsunut paikalle toinen asiakas, eikä myyjä

Tältä pohjalta myös tarinan muut kohdat, kuten vaikka narkomaanitaustan omaava erittäin tuttu henkilö tms. alkavat jotenkin kuulostaa korvaani lähinnä omasta tai jonkun toisen päästä keksityiltä juoruilta.

Kyllä, osa muualta saamistani tiedoista oli vääriä. En ole itse ollut paikalla, joten olen/olin niiden tietojen varassa jota sieltä sain. Tuosta myyjästä ei minulla ollut etukäteistietoa, sen luin täältä ja oletin sen(kin) pitävän paikkansa. Eli syyllistyin ihan samaan kuin tuhannet muutkin; oletin ensitietoja todeksi.

Muilta osin, edelleenkään ei ole tullut kaikki tieto julki, eikä varmaan tulekaan koska kuolemantapaus.

Toki sinulla on oikeus olettaa tuon olevan keksittyä, eipä se minun elämääni juurikaan muuta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tossa tulee juurikin näiden some-keskustelujen ongelma esiin, kun siellä oli yhdistetty jo hyvin vahvasti erään liikkeen myyjän ammattitaidottomuus ja syyllisyysolettama mukaan tähän keissiin. Onneksi ei ilmeisesti sentään kenenkään yksilön nimeä ole näissä jutuissa pyörinyt.
 

lihaani

Jäsen
Viestistä on annettu rikepiste.
Yle ykkösen klo 16:n uutisissa sanottiin, että vartijaporukan tappama henkilö ei ollut käynyt missään kaupassa. Hälytyksen oli tehnyt sivullinen.
Vartijat toteavat varmaan, että mitäs käveli ja oli vittumoisen näköinen. Huono säkä ja osittain oma vika.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kyllä, osa muualta saamistani tiedoista oli vääriä. En ole itse ollut paikalla, joten olen/olin niiden tietojen varassa jota sieltä sain. Tuosta myyjästä ei minulla ollut etukäteistietoa, sen luin täältä ja oletin sen(kin) pitävän paikkansa. Eli syyllistyin ihan samaan kuin tuhannet muutkin; oletin ensitietoja todeksi.

Muilta osin, edelleenkään ei ole tullut kaikki tieto julki, eikä varmaan tulekaan koska kuolemantapaus.

Toki sinulla on oikeus olettaa tuon olevan keksittyä, eipä se minun elämääni juurikaan muuta.
Kiitos vastauksesta.

Koetin muotoilla tuon lopun siten, että en oleta juuri sinun keksineen tuota, vaan huomattavasti todennäköisemmin jonkun muun. Sen olisin voinut muotoilla paremmin.

Tarina, kun kulkee tarpeeksi monen ihmisen kautta, niin siihen tulee aina muutoksia - haluaisimme tai emme.

Ehkä tästäkin keissistä lopulta kaikki voivat jotain oppia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yle ykkösen klo 16:n uutisissa sanottiin, että vartijaporukan tappama henkilö ei ollut käynyt missään kaupassa. Hälytyksen oli tehnyt sivullinen.
Vartijat toteavat varmaan, että mitäs käveli ja oli vittumoisen näköinen. Huono säkä ja osittain oma vika.
Häh? Kuten sanottua, en halua puolustella vartijoiden toimintaa, kun kiinnioton lopputulemana oli kuollut kanssaihminen, mutta aika tarpeetonta provosointia nyt.

Lisää tietoa Ison Omenan tapahtumasta tulee varmasti lisää lähitulevaisuudessa ja toivoisin, että kykenisimme keskustelemaan asiasta asialliseen sävyyn, niin järkyttävä tapaus onkin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Muuten Turun ammatti-insituutissa koulutetaan vartijoita nimikkeellä turvallisuusvalvoja. Koulutus kestää useamman vuoden ja siihen on ollut ymmärtääkseni paljon hakijoita. Tuolta valmistuvien luulisi olevan pätevämpiä kuin 100 tunnin koulutuksen saaneet vartijat.
 

Animal

Jäsen
Muuten Turun ammatti-insituutissa koulutetaan vartijoita nimikkeellä turvallisuusvalvoja. Koulutus kestää useamman vuoden ja siihen on ollut ymmärtääkseni paljon hakijoita. Tuolta valmistuvien luulisi olevan pätevämpiä kuin 100 tunnin koulutuksen saaneet vartijat.
TVEAT = Turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto.

En nyt tiedä mihin tuota oikein vertaisi, mutta tuo on minun käsitykseni mukaan tällä hetkellä korkein koulutustaso AMK:n alapuolella turvallisuusalalla eikä pidä suoraan rinnastaa 100 tunnin rivivartijoihin. Yksi osa tuota TVEAT:ia on nuo vartijakurssit. TVEAT on korkeampitasoinen koulutus kuin turvallisuusalan ammattitutkinto, joka on siis perus turva-amis -koulutus.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nice, nainen kuollut väkivallan seurauksena ja ensimmäisenä haudalla tanssii yllättäen demarit. Yllättyneet käsi ylös.

Komeaa toimintaa Kansanedustajalta painaa pilku provoilu ikävän asian tiimoilta. Kertooko se jotain kyseisen henkilön kyvyistä olla kyseisessä duunissa?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Komeaa toimintaa Kansanedustajalta painaa pilku provoilu ikävän asian tiimoilta. Kertooko se jotain kyseisen henkilön kyvyistä olla kyseisessä duunissa?

Poliitikko sanoo ilkeästi sosiaalisessa mediassa. Vaikuttaa minusta siltä, että se todellakin kertoo kaiken kyseisen henkilön kyvyistä kyseiseen työhön. Sopii täydellisesti.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Sitä on kelailtu videoita


Illan A-studio tarttunut teemaan

Nainen kuoli vartijoiden käsiin kauppakeskuksessa Espoossa. Mikä turvallisuusalalla on pielessä? Studiossa Poliisihallituksen poliisijohtaja Sanna Heikinheimo, Securitaksen toimitusjohtaja Jarmo Mikkonen ja Luksian turvallisuusalan opettaja Jari Stolt, etähaastattelussa Avarn Securityn toimitusjohtaja Niclas Sacklén. Aiheesta keskustelevat myös kansanedustajat Veronika Honkasalo (vas.). ja Mari Rantanen (ps.).

Poliitikko sanoo ilkeästi sosiaalisessa mediassa. Vaikuttaa minusta siltä, että se todellakin kertoo kaiken kyseisen henkilön kyvyistä kyseiseen työhön. Sopii täydellisesti.

Sehän on vähimmäisvaatimus ja edellytys.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mitäköhän annettavaa Honkasalolla on tuohon keskusteluun A-Studiossa? Kai sinne sitten piti saada yksi, jolla ei ole mitään kompetenssia ja todennäköisesti vaan kärjistää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös