Onko sinulla substanssi arvioida mitä tuossa vartijat nimenomaisesti tekivät väärin ja mikä aiheutti tässä tapauksessa uhrin kuoleman? Aiheuttiko kuoleman vartijoiden liiallinen voimankäyttö, mahdollinen sairaus tai vaikka mahdollinen päihteiden käyttö?Teit aika vahvoja olettamuksia kuolleen ihmisen päihteidenkäytöstä ilman mitään substanssia. Vaikea keksiä tässä tilanteessa mauttomampaa tai paikkaansapitämättömämpää väitettä. Se, vaikka kuollut paljastuisi jälkikäteen itse Saatanaksi, ei myöskään oikeuta vartijoiden tekoa tai tee teikäläisen kommentteja autuaaksi.
On täysin arkipäiväistä, että hankalissa asiakastilanteissa järjestystä ylläpitävät henkilöt kutsuvat apuvoimia, jos sellaisia on saatavilla. Se että raudoitus hoidetaan kahden henkilön sijaan neljällä, jos mahdollista, on a. työturvallisuus kysymys sekä b. turvallisuuskysymys myös kohdehenkilölle, koska tuolloin turvallisuutta ylläpitävän henkilön ei tarvitse käyttää henk. kohtaista voimaa niin paljon, voidaan välttää muiden voimankäyttövälineiden, eli sumutteen, patukan tai ääritapauksessa ampuma-aseen käyttö tai em. välineiden päätyminen kohdehenkilölle.
Mihin perustat olettamuksen, että olen väittänyt "uhrin ansainneen kohtalonsa"?Tekisi mieli avata keskustelu siitä, että mikä tarve niin monilla on tällaisissa tilanteissa lähteä siitä ajatuksesta liikkeelle, että uhri on tehnyt jotain ansaitakseen kohtalonsa? Onko tässä kyse oman psyyken suojelusta ns. just world -ajattelulla, jossa jokainen meistä saa ansionsa mukaan eikä pahoja asioita tapahdu viattomille?
Minä tein ainoastaan olettamuksen lehtijuttujen perusteella, että kyseessä olisi ollut tyypillinen voimankäyttö- ja kiinniottotilanne, joita vartijat kauppakeskuksissa, juna-asemilla ja julkisessa liikenteessä kohtaavat meidän hienossa Suomessa viikoittain ja joissa kohdehenkilönä on aggressiivinen ja täysin muissa maailmoissa oleva narkkari tai sekakäyttäjä. Missään en ole väittänyt, että asia olisi tarkkaan ottaen juuri näin.
Edes se narkkari tai sekakäyttäjä ei näissä tilanteissa ole "ansainnut kohtaloaan", mutta jos joku väittää ettei pitkäaikainen päihteiden käyttö lisää tällaisissa tapauksissa äkkikuoleman riskiä ei yksinkertaisesti tiedä mistä puhuu. Toisin sanoen, ei ole ansainnut kohtaloaan, mutta vauhdittanut kyllä.