Mä olen ollut sellaisessa käsityksessä, että vartijoilla ei ole lain mukaan velvollisuutta käyttää voimakeinoja, vaan heillä on täysi oikeus pötkiä pakoon.
Pakoon pötkimisestä tuskin työnantajakaan voi erottaa, koska se on lailla suotu oikeus.
Olenko oikeassa vai väärässä? Ovatko jutut paskamaisista asiakkaista ihan vain omaa halua hakeutua paskamaisiin tilanteisiin? Jos vastassa on täysi kus*ipää, voi soittaa poliisit paikalle. Ei siihen itse tarvitse mennä säätämään vai täytyykö?
No siis tietenkin on oikeus pötkiä pakoon, joskus se saattaa jopa olla se fiksumpi vaihtoehto, jos vaikka pokalla on tuliase hallussaan.
Noin yleisesti ottaen kuitenkin sanoisin, että jos kusipäisen asiakkaan takia soittaa joka kerta poliisit "säätämään" itsensä likoon laittamisen sijaan, niin aletaan kyllä olla melko lähellä työtehtävien laiminlyöntiä...
Sitäpaitsi suurin osa voimankäyttötilanteista alkaa sillä suullisella kehotuksella, josta sitten pikkuhiljaa asiakkaan toiveesta edetään aina siihen painiin asti. Hyvin harva vartija/jv oikeasti haluaa painia.
Toimeksiannon edustajakin (muista asiakkaista puhumattakaan) olisi varmaan tosi tyytyväinen, kun siinä Prisman ovella joku mouhoaa asiakkaille piripäissään ja järjestyksenvalvoja seisoo vieressä odottamassa poliisia.
Tällä koko keissillä on nyt se ikävä vaikutus, että se vaikuttaa myös nyt muihin sivullisiin melko lailla. Ihan jo vaikkapa tuossa VR:n toimeksiannossa. Jokainen siellä jatkossa työskentelevä tietää, että on suurennuslasin alla. Ei ainoastaan viranomaisten tai pomojen, vaan median ja kansalaisten myös. Kännykkäkuvaajista puhumattakaan. Se tarkoittaa samalla sitä, että kynnys puuttua häiriötilanteisiin kasvaa, jolloin myös varmasti niiden kanssamatkustajien turvallisuudentunne pienenee.