Mainos

Varoitusmerkinnät alkoholijuomapakkauksiin

• 13 920
  • 163

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Kohta tässä poliisivaltiossa ei saa ruokaa missä ei lue "enemmän syövät kuolevat nuorempina". On tämä kertakaikkiaan hupaisaa touhua. Kyllä minä ainakin ostan ennemmin sen viinapullon kuin 14€ maksavan 12-jalkaisen, aivan selvä juttu.

Kuka oikeasti luulee että esim. 17-vuotiaalla on mitään vaikeuksia saada joku kaveri hommaamaan viinapullo itsellensä tarpeen vaatiessa?

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
fågel kirjoitti:
K Kyllä minä ainakin ostan ennemmin sen viinapullon kuin 14€ maksavan 12-jalkaisen, aivan selvä juttu.
Maun vuoksiko vai janoon?

Kaivanto

Jäsen
fågel kirjoitti:
Kohta tässä poliisivaltiossa ei saa ruokaa missä ei lue "enemmän syövät kuolevat nuorempina". On tämä kertakaikkiaan hupaisaa touhua.

Joo on. Muissa poliisivaltioissa porukkaa raahataan summittaisesti kadulta selliin ja annetaan sähköshokkeja kulkusiin ja pamppua perseeseen, täällä kidutetaan liimaamalla tarroja pulloihin.

Kaivanto

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Tuollaiset kaiken maailman varoitustarrat ja laput on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei ne vähennä millään ihmisten halua ja intoa käyttää kyseisiä nautintoaineita. Valtaosalle on ihan hälläväliä yhdentekevää moisten varoittelujen kanssa, ignooraavat täysin. Ja aika tolvana tulee olla nykypäivänä, jos ei esim. tupakanhaitoista ole selvillä, vaikka itse polttaisikin.

Se vasta olisikin yhtä tyhjän kanssa, että esitettäisiin aikakauslehdessä tupakka ja reuhkapäinen cowboy sekä hevonen puron partaalla samassa yhteydessä. Ei vaikuttaisi tupakointiin. Ihmiset suhtautuvat tupakointiin rationaalisesti ja aineen käyttö riippuu siitä, tiedetäänkö vaarat vai ei, ei mielikuvista. Kyse on riskien tietämisestä eikä suinkaan tiedostamisesta yksilön sisäisenä kokemuksena. Jos jokaiseen tupakointitapahtumaan liittyy aistiärsyke "TUPAKKA TAPPAA", ei voi vaikuttaa mitenkään, koska ihmisen toimintaa motivoi aina harkinta ja pitkän tähtäimen kausaliteeteilla pelaaminen. Niin positiivinen kuin negatiivinenkin propaganda on mahdotonta ja jos jos joku tupakkayhtiö saa joskus päähänsä ruveta brändäämään tuotettaan mielikuvamainonnalla, mä naaaauran... Sama viinalle!

Viljuri

Jäsen
Heh. SAK:han voisi halutessaan vaikuttaa asiaan varmasti ratkaisevalla tavalla, esimerkiksi jakamalla tupakanvastaista valistusmateriaalia ja selkeät käskyt luottamusmiehille.

Ehkä kuitenkin 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun työväen raittiusseurojen kokemukset pelottavat. Työväenaatehan tuossa muodossa ei saanut kestävää kannatusta, joten ehkä luokkatietoisuuden synnyttämiseksi pitää välillä olla kaasussa tupakka huulessa. Tai sitten ei.

Kaivanto

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
SAK -- työväen -- Työväenaatehan -- luokkatietoisuuden

Nämä tulivat tähän yhteyteen kyllä niin puun takaa, että lieneekö teini-Viljurin aivoja aikanaan ehdollistettu "SAK TAPPAA JA TUHOAA"-tupakkiaskeilla. Ei ole tainnut ainakaan Työmies roikkua suupielessä...

Viljuri

Jäsen
Kaivanto kirjoitti:
Nämä tulivat tähän yhteyteen kyllä niin puun takaa, että lieneekö teini-Viljurin aivoja aikanaan ehdollistettu "SAK TAPPAA JA TUHOAA"-tupakkiaskeilla. Ei ole tainnut ainakaan Työmies roikkua suupielessä...

Eipä päässyt näin käymään. Mutta melkoinen on usko omaan tekemiseen, jos vertaa jotakin Liisa Hyssälän liimaamaa "ei! ei tuhmat pojat, ei!" paperilappua monien miljoonien mainoskamppanjoiden tehoon.

Jotka mainoskamppanjat onkin jo kielletty, siis pro-puolelta.

Ylhäältä päin annetaan, alhaalta päin otetaan. Tai jotakin sinne päin. Kuka holhoaa, ja ketä?

Kaivanto

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
Mutta melkoinen on usko omaan tekemiseen, jos vertaa jotakin Liisa Hyssälän liimaamaa "ei! ei tuhmat pojat, ei!" paperilappua monien miljoonien mainoskamppanjoiden tehoon.

No jos et sitä oikeasti huomannut, mitä epäilen, pointti oli kyllä periaatteessa eikä mittasuhteissa; voidaanko ihmisen käyttäytymiseen vaikuttaa mielikuviin vaikuttavilla toistuvilla signaaleilla, jotka eivät sinänsä välitä mitään uutta informaatiota. Jos mainonta on mahdollista, onko anti-mainonta.

Mitä holhoamiseen tulee, en käsitä. Holhoamisella ymmärrän auktoriteetin yksilön puolesta tekemän päätöksen, jollainen on esimerkiksi 6-packin oston kieltäminen aamukuudelta, mutta nyt on kyse tarrasta pakkauksessa. Äänekkäimmin asiaa vastustava joukko (pl. SergeiK, jolla on ihan oikea argumentti, lienikö muitakin) väittää, että kyseinen tarra ei vaikuta loppukäyttäjän käyttäytymiseen mitenkään. Väitteestä, että ei vaikuta mitenkään tietysti loogisesti seuraa, että yksilön valinnanvapaus säilyy ennallaan ja häntä ei holhota enempää tai vähempää kuin ennenkään.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaivanto kirjoitti:
Se vasta olisikin yhtä tyhjän kanssa, että esitettäisiin aikakauslehdessä tupakka ja reuhkapäinen cowboy sekä hevonen puron partaalla samassa yhteydessä. Ei vaikuttaisi tupakointiin.
En minä sallisikaan tupakanmainontaa. Alkoholinkin mainonta on vähän niin ja näin. Periaatteessa voisin sen kieltämisen hyväksyäkin.

Kyllä ne jotka aistinautintoja eri aineiden kanssa halajaa, niiden pariin löytää, mainostettiin niitä tahi ei. Puhuttiin haitoista tai ei. Halu ja himo on suurempi näissä karkeloissa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
SergeiK kirjoitti:
Voitko kertoa kuinka isot nuo etiketit ovat? Olen itsekin juonut usein Baltikaa ja muitakin venäläisiä alkoholituotteita, enkä ole tuollaisia koskaan bongannut.

Normaalit pullojen etiketit siis, joihin on painettu varoitusteksti. Tässä kun käsissäni yhtä vodkapulloa pyörittelen, näyttäisi olevan pari riviä tekstiä.

Cube

Jäsen
DAF kirjoitti:
Normaalit pullojen etiketit siis, joihin on painettu varoitusteksti. Tässä kun käsissäni yhtä vodkapulloa pyörittelen, näyttäisi olevan pari riviä tekstiä.
Itse olisin jotenkin käsittänyt, että joissain muissakin maissa käytetään jo jonkinlaista varoitustarrajärjestelmää. Osaako kukaan kertoa tarkemmin?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Cube kirjoitti:
Itse olisin jotenkin käsittänyt, että joissain muissakin maissa käytetään jo jonkinlaista varoitustarrajärjestelmää. Osaako kukaan kertoa tarkemmin?

Texasissa on ainakin, tämä lienee osavaltiokohtaista. Niin kuin joku jossain vaiheessa sanoikin, että nuorissa ne aiheuttavat lähinnä naureskelua. Jotain sen suuntaista havaitsin itsekin, vaikka en nuori ollutkaan.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Alkossa näin aikanaan jossain Koffin porterin etiketissä englanninkielisen tekstin, että voi vaurioittaa sikiöitä etc. Oli ilmeisesti painettu yhdysvaltojen markkinoita varten, mutta samoilla etiketeillä oli myynnissä myös Suomessa.

Viljuri

Jäsen
Cube kirjoitti:
Jos holhoamisen periaatteellinen vastustaminen tässä(kin) se punainen lanka on, niin kai Viljuri kannattaa loppujenkin huumausaineiden laillistamista?

En kannata. Mutta jos maamme eduskunta joskus jotakin asiasta säätää, niin tyydyn enemmistön tahtoon. En tältä osin elättele harhakuvitelmia oman moraalini ylivertaisuudesta, vaikka itse en rupeaisikaan "polttelemaan".

Aasinsiltamainen Off-Topic:

Täytynee mainostaa Nelosen uudelle Jim-Kanavalle tulevaa Penn & Tellerin "Bullshit"-ohjelmasarjaa. Po. sarjassahan käsitellään täysin asiaankuuluvalla tavalla monia uskomuksia, joita ihmiset pitävät tosina.

Onpa välillä mukana yhteiskuntakritiikkiäkin. Kyllähän tuo jakso, jossa käsitellään "sotaa huumeita vastaan" joitakin ajatuksia herätti, vaikka en olisikaan valmis suoralta kädeltä muuttamaan politiikan suuntaa.

Jos jotakin televisiosta katsoo, niin tämä olisi sellainen ohjelmasarja. Toki tietysti saman tai lähelle vastaavan maailmankuvan sisäistää olemalla avoin ja ymmärtämällä, mistä tieteessä on kyse. Mutta jos opintoihin ei ole ollut kiinnostusta, niin tässä olisi viihteellisellä tavalla oikotie.

Suosittelen erityisesti Jatkoajan "holisteille". Ja tuolla en tarkoita alkoholin väärinkäyttöä.

Cube

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
En kannata. Mutta jos maamme eduskunta joskus jotakin asiasta säätää, niin tyydyn enemmistön tahtoon. En tältä osin elättele harhakuvitelmia oman moraalini ylivertaisuudesta, vaikka itse en rupeaisikaan "polttelemaan".
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että mielestäsi alkoholin kieltäminen kokonaan olisi lievempää holhousta kuin varoitustarrojen lätkiminen pullojen kylkiin?

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Cube kirjoitti:
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että mielestäsi alkoholin kieltäminen kokonaan olisi lievempää holhousta kuin varoitustarrojen lätkiminen pullojen kylkiin?

Tuskin. Minä ymmärsin niin, että jos kansan enemmistö haluaa kieltää alkoholin kokonaan niin olkoon sitten niin. Tätä tuskin tulee tapahtumaan ihan heti.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Muutaman päivän mietittyä asiaa olen tullut siihen tulokseen, että nyt hyvät jatkoaikailaiset on aika nostaa kissa pöydälle. Nimittäin elämme synkkiä aikoja. Meillä on vakava ongelma käsissämme. Hyvin moni ihminen kuolee tukehtumiseen ruokailun aikana. Luotettavien tutkimusten mukaan nykyään n. 5 - 7 prosenttia kuolinsyistä on tukehtuminen ruokailun aikana. Tämä luku on aivan liian suuri! Yksikin kuolema on liikaa!

On aika aloittaa massiivinen tiedotuskamppanja aiheesta ja lopettaa kalan ja kanan (erityisen vaarallisia-ainesosat) tuotanto, jotta voimme olla varmoja, että surullinen prosenttiluku puolintuu ensi vuoteen mennessä. Tavoitteena on, että vuoteen 2010 oltaisiin siirretty koko nestemäiseen ravintoon.

Peruna - Pro oikeat ruokailutottumukset

Vee_-

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
En minä sallisikaan tupakanmainontaa. Alkoholinkin mainonta on vähän niin ja näin. Periaatteessa voisin sen kieltämisen hyväksyäkin.

Kyllä ne jotka aistinautintoja eri aineiden kanssa halajaa, niiden pariin löytää, mainostettiin niitä tahi ei. Puhuttiin haitoista tai ei. Halu ja himo on suurempi näissä karkeloissa.
Niin no, eihän mainostuksessa yleensä olekaan kyse siitä, että eri aineita alettaisiin käyttämään, vaan juuri esim. Lapin Kultaa Karhun sijaan. Ei Arielin pesuainemainoksetkaan ketään houkuttele käyttämään pyykinpesuaineita yleisesti, vaan Arielin pyykinpesuainetta.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
varoitusteksti myös seteleihin

rahasta kaikki paha on lähtöisin!

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kakkonen kirjoitti:
rahasta kaikki paha on lähtöisin!

Jos tälle linjalle lähdetään niin samantien pankkeihin viesti;

Ko. yrityksessä asioiminen saattaa aiheuttaa vitutusta ja rahanmenoa!

Ja pullomerkintöjä en kyllä ymmärrä, en vaan ymmärrä. Itse olen vielä aika nuori ja minusta nuo ovat aivan täyttä potaskaa. Kukaan lähipiirissä ei noihin usko. Hintaa nostamalla se kulutus laskee, ei muuten.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Genesis kirjoitti:
Hintaa nostamalla se kulutus laskee, ei muuten.

Vitut laskee. Se ajaa vaan deekut Viroon ja valtio menettää vielä enemmän verotuloja. Nykytila oli ihan ok, mutta Hyssälän piti tehdä vaaliteko, mistä kärsii koko kansa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy