Mainos

Varoitusmerkinnät alkoholijuomapakkauksiin

• 13 920
  • 163

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Golden AWe kirjoitti:
Alkoholiin kuoleminen ei ole se pahin ongelma vaan sen liikakäytön aiheuttamat muut ongelmat, perheväkivalta, rattijuoppoudet jne., eli eniten pitää olla edelleen huolestunut siitä miten ja mitä (mietoa vai vahvaa) alkoholia käytetään.

Olenko väärässä, jos tulkitsen ettei tämä tähän ketjuun kirjoittavia välttämättä kollektiivisesti huolestuta?
Toki otsikon touhu on kaikkea muuta kuin kokonaisratkaisu ongelmiin, mutta minustä olisi hyvä, että yhä useampi edes tunnustaisi ongelmien olemassa olon.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
msg kirjoitti:
Olenko väärässä, jos tulkitsen ettei tämä tähän ketjuun kirjoittavia välttämättä kollektiivisesti huolestuta?
Toki otsikon touhu on kaikkea muuta kuin kokonaisratkaisu ongelmiin, mutta minustä olisi hyvä, että yhä useampi edes tunnustaisi ongelmien olemassa olon.

Tottahan se on että usealle kirjoittajalle ketjussa yleensä huolta aiheuttaa vain hintojen kallistuminen ja holhoaminen, kärjistetysti terveyshaitat huolestuttavat mutta "on aivan sama miten niistä päästään eroon kunhan vain kaljan hinta pysyy alhaalla", ei kiinnosta miettiä mikä sitten olisi paras ratkaisu kansan ongelmiin alkoholin kanssa. Mielenkiintoista myös ettei ruuan hinta saa porukkaa samaan tyyliin liikkeelle.

Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kaivanto kirjoitti:
Mitä tulee suomalaisiin pienpanimoihin, etiketit taidetaan lyödä pulloihin nykyäänkin koneellisesti ja näin atomiaikana varoitusläpyskän lyöminen näillä samoilla laitteilla tuskin on aivan ylittämätön tekninen ponnistus..
Sattumalta tänä aamuna Taloussanomat uutisoi suomalaisten pienpanimoiden talouskurjimuksesta.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=26&news_id=20073863&rss=4

Eli tästä voimme päätellä, ettei hirveille lisäkustannuksille olisi enää toleranssia. Nythän tämä laki antaa sosiaali- ja terveysministeriölle vapaat kädet määritellä minkätyylinen tuosta varoitusmerkinnästä tulee. Jos päädytään etikettiin suureksi tuleviin tupakka-askista tuttuihin "ALKOHOLI TAPPAA!" varoitusmerkintöihin, niin on selvä ettei tuollaista etikettiä voi myydä minnekään missä se ei ole pakollista. Laki edellyttää, että teksti on suomeksi ja ruotsiksi. Jos se tulee olemaan yhtä isolla kuin natrium-määrät lihapullissa, niin on mahdollista että tuota etikettiä voitaisiin käyttää myös ulkomaan markkinoilla. Muuten se tarkoittaa kahta erillistä etikettityyppiä ja se taas tarkoittaa kustannuksia. Se taas tarkoittaa pienpanimoille entistäkin vaikeampia aikoja.

En tiedä paljonko satunnaiset pienpanimot myyvät tuotteitaan ulkomaille, mutta kunhan nyt vähän pohdin mitä seurauksia tällä saattaisi olla.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Hauska kohta tuossa taloussanomien jutun lopussa:
Olutkulttuurin kehitystä jarruttaa eniten tiukka sääntely. Erityisen ikävää on se, että yhteiskunnan sääntely lähtee lähes pelkästään väärin käyttämisen näkökulmasta, Jaatinen sanoo.
Oiskohan syynä se, että se väärinkäyttäminen aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia, huoh. Muutenhan tuoss voivoteltiin perinteisiä pienyritysongelmia, harvaanasuttu maa jne jne.

muttä tämä oli ihan paras:
Kuluttajien käyttäytymisen löytyy myös historiallisia syitä. Ensin kieltolaki katkaisi vireän olut- ja sahtiperinteen ja sen jälkeen vuosikymmeniä kestänyt tiukka sääntely on ohjannut panimot tuottaman olutta mahdollisimman halvalla ja keskittymään vain eniten juotaviin olutlaatuihin.
Okei olut- ja sahtiperinne katkesi, mutta ihanko valtio ohjasi tuottamaan halvalla ja vielä suurimenekkisintä juomaa. Ei se kumma jos ei panimo kannata kun yrittää kalliisti tehdä pienimenekkistä juotavaa.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Minun mielestä tässä keskustelussa sekoitetaan asiat. Eihän ongelma nyt olen niin paha, eikö niin? Katsotaan mitä valtio teki. Ihan yksinkertaisena ja kärjistettynä.

Ongelma on mielestäni seuraavanlainen: Kun eduskunta päätti hyväksyä alkoholin varoitustarrat, hinnan muutoksen ja muut vastaavat toimenpiteet, se otti moraalisen kannan siitä mikä on oikein ja mikä on väärin. Nostamalla hintaa ja laittamalla varoitustarroja on tarkoitus vähentää alkoholin käyttäjiä, se on ihan selvää, mutta siinä samalla se lähettää automaattisesti viesti siitä että on hyvä, että ihmiset juovat vähemmän alkoholia (tähän varmaan moni yhtyy täällä). Mutta samalla kun se määrittelee mikä on hyvää, niin se määrittelee mikä on huonoa. Uskoakseni harva ihminen ymmärtää tätä kolikon kääntöpuolta. Toistetaan vielä kerran. Hyvin kärjistettynä (!) se lähetti viestin kansalaisille, että alkoholin käyttäjät ovat huonompia ihmisiä.

Se mikä minua raivostuttaa kaikesta eniten "hyvinvointivaltiossa" on nimenomaan tämän valtion rooli moraalinvartijan. Olen kysynyt monta kertaa, että millä perusteella ihmiset sekaantuvat toisten ihmisten elämään ilman lupaa. Kysyn nyt uudestaan, ne henkilö, jotka puolustelevat eduskunnan/hallituksen päätöstä alkoholi-kysymyksessä:

Millä oikeudella joku ulkopuolinen taho oli se sitten valtio, Liisa Hyssälä tai Jyrki Katainen, katsoo oikeuksekseen tulla määrittelemään toisen henkilön moraalia, joka on kuitenkin ehkä se tärkein ja merkittävin tekijä kun ihminen määrittelee itselleen itsensä.

Kukaan täällä ei ole osannut vastata tähän kysymykseen. Ehkä olen ignore listalla tai jotain, mutta tämä kysymys on niin äärimmäisen tärkeä, että sitä ei voi sivuuttaa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pidän tuota tulkintaa moraalisesta viestistä vääristeltynä ja tarkoitushakuisena.

Itse en jaksa nähdä tuollaista moraalikytkentää ja pragmaattisena ihmisenä pidän ongelmaa puhtaasti taloudellisena. Haitat aiheuttavat kustannuksia, joita tulisi saada alemmaksi.
Se, että keinot ovat joskus naurettavan tuntuisia on sitten eri juttu.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
peruna kirjoitti:
Millä oikeudella joku ulkopuolinen taho oli se sitten valtio, Liisa Hyssälä tai Jyrki Katainen, katsoo oikeuksekseen tulla määrittelemään toisen henkilön moraalia, joka on kuitenkin ehkä se tärkein ja merkittävin tekijä kun ihminen määrittelee itselleen itsensä.
Eihän ne sun moraalia määrittele. Valtio, tässä tapauksessa Liisan ministeriö toteuttaa eduskunnan työtä eli lain säätämistä. Se, että jos nämä lait eivät miellytä onkin sitten toinen ongelma.

Mace

Jäsen
peruna kirjoitti:
.
Kysyn nyt uudestaan, ne henkilö, jotka puolustelevat eduskunnan/hallituksen päätöstä alkoholi-kysymyksessä:

Kukaan täällä ei ole osannut vastata tähän kysymykseen. Ehkä olen ignore listalla tai jotain, mutta tämä kysymys on niin äärimmäisen tärkeä, että sitä ei voi sivuuttaa.

En ole puolustellut/kritisoinut tuota päätöstä, mutta nyt kritisoin tuota sinun kirjoitustasi. Eihän valtio ole ottanut kantaa asian moraaliseen puoleen, vaan se on ainoastaan käyttänyt niitä hallussaan olevia keinoja (hinnan muutokset, valistus), joilla se uskoo toivottavaan tulokseen päästävän. Tuo "moraalinen puuttuminen" on mielestäni kyllä ihan sinun oman mielikuvituksesi tuotetta, ellei sitten joku valtiovallan edustaja ole oikeasti julkisesti ottanut kantaa asiaan moraalisesta näkökulmasta.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ei ei, nyt olette kyllä hakoteilla tässä asiassa. Moraalilla on hyvin vahva merkitys tässä ja melkein kaikissa eduskunnan päätöksissä.

Pyrkiessään määrittelemään alkoholin hintaa, jota tässä tehtiin säätämällä laki, joka kieltää paljousalennukset, valtio/Liisä Hyssälä/salaliitto/ pyrkivät vähentämään minun ja muiden alkoholin käyttö.

Kuten täällä on tullut ilmi, niin tämä päätös vaikuttaa alkoholin nostavasti. Tämä yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että minä ja muut tulemme kuluttamaan vähemmän. Vaikka alkoholi ei olisi yksittäiselle kuluttajalla korvikketta, niin ns. tulovaikutus nostaa hintoja. On fakta, että alkoholin hinnan noustessa minun ja muiden kulutus vähenee.

Tämä uuden lakipykälän tarkoitus on siis vähentää alkoholin kulutusta. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pyritään vaikuttamaan yksittäisen ihmisen kulutuskäyttäytymiseen. Sanon vielä kerran. Nostamalla alkoholin hintaa niin pyritään vaikuttamaan meidän kulutuskorin rakenteeseen. Vähentämällä tietoisesti tietyn tuotteen arvoa yksittäiselle kuluttajalle vaikutettaan pakottavalla tavalla myös valintaperusteisiin. Tässä tulee nimenomaan se moraali kysymykseen.

Me teemme omat kulutusvalintamme arvojemme, tottumuksiemme ja mieltyksiemme perusteella. Meidän mahdollisuutta vaikuttaa omiin valintoihin huononnetaan nostamalla yhden tuotteen hinta, alkoholin tässä tapauksessa.

Se, että valtio ei sano suoraan, että kyseessä on moraalinen teko ei tee sitä epämoraaliseksi. Nostamalla alkoholin hintaa se signaloi ihmisille, että tämä tuote/alkoholi on huonoa. Eikö tämä ole moraalinen valinta?

Hyvät ihmiset, kun se huoli ei ole pelkästään alkoholista vaan monesta muusta asiasta joihin valtio vaikuttaa. Valtio voi lähtökohtaisesti hyvin paljon määritellä asioita tällä hetkellä joihin kukaan ei kiinnitä huomioita. Samaa logiikka mitä msg käytti valtiohan voisi päättää lopettaa vasen kätiset, koska he tuottavat liian suuren kuluerän. Tehokkaimmin saadaan kustannukset alas itse asiassa tappamalla kaikki ihmiset Suomesta.

Tärkeintä on oikeasti ymmärtää se fakta, että kyllä eduskuntaa signaloi ja kertoo moraalivalintoja. Se ei ole pelkästään "taloudenhoitaja"

Cube

Jäsen
peruna kirjoitti:
Tärkeintä on oikeasti ymmärtää se fakta, että kyllä eduskuntaa signaloi ja kertoo moraalivalintoja. Se ei ole pelkästään "taloudenhoitaja"
Lähtisitkö kanssani seuraavaan "Legalize it" -mielenosoitukseen?

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Cube kirjoitti:
Lähtisitkö kanssani seuraavaan "Legalize it" -mielenosoitukseen?

Kyllä, vievämällä argumentaation tarpeeksi pitkälle päästään tähä. Selkärankaisena miehenä tuen asiaa moraalisena valintana, mutta mielenosoituksiin en usko.

En tiedä, halusitko saattaa minut naurunalaiseksi, mutta arvoissani pysyn kyllä kiinni.

Mace

Jäsen
peruna kirjoitti:
Tämä uuden lakipykälän tarkoitus on siis vähentää alkoholin kulutusta. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että pyritään vaikuttamaan yksittäisen ihmisen kulutuskäyttäytymiseen. Sanon vielä kerran. Nostamalla alkoholin hintaa niin pyritään vaikuttamaan meidän kulutuskorin rakenteeseen. Vähentämällä tietoisesti tietyn tuotteen arvoa yksittäiselle kuluttajalle vaikutettaan pakottavalla tavalla myös valintaperusteisiin. Tässä tulee nimenomaan se moraali kysymykseen.

Me teemme omat kulutusvalintamme arvojemme, tottumuksiemme ja mieltyksiemme perusteella. Meidän mahdollisuutta vaikuttaa omiin valintoihin huononnetaan nostamalla yhden tuotteen hinta, alkoholin tässä tapauksessa.

Se, että valtio ei sano suoraan, että kyseessä on moraalinen teko ei tee sitä epämoraaliseksi. Nostamalla alkoholin hintaa se signaloi ihmisille, että tämä tuote/alkoholi on huonoa. Eikö tämä ole moraalinen valinta?

Eli sinä siis väität, että vaikka liiallisesta alkoholinkäytöstä ei aiheutuisi valtiolle valtavia taloudellisia rasitteita, se siitä huolimatta pyrkisi vähentämään kansalaistensa alkoholinkäyttöä omilla toimillaan, koska kokee alkoholin liiallisen käytön olevan moraalisesti huono valinta? Jos väität noin, kuinka mielestäsi sopii kuvaan se, kun jokunen vuosi sitten viinan hintaa pudotettiin rajusti? Oliko tuo alkoholinkäyttöä lisäävä ratkaisu mielestäsi samalla moraalinen kannanotto sen puolesta, että viinanjuonti on hyvä juttu? Jos ei ollut, kuinka tämä uusin päätös sitten olisi moraalinen kannanotto?

Tuo moraalinen kimpaantumisesi on aika hellyyttävää, mutta unohdat nyt koko ajan sen tosiasian, että sinunkin (moraalisten) valintojesi seuraukset kantaa itsesi lisäksi myös valtio. Eikö sillä siis tällöin ole myöskin aivan selvä oikeus puuttua tekemisiimme/ohjata toimiamme erilaisin "kannustimin"? Jos ei ole, niin miksi sen sitten tulisi kantaa vastuu kansalaistensa teoista? Mielestäni on jo lähtökohtaisesti hyvin omituista ajatella, että koko lystin maksajalla ei olisi oikeutta myös tehdä päätöksiä, joilla se pyrkii tietyllä tapaa "ohjailemaan" yksilöiden valintoja omalta kannaltaan parempaan suuntaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
peruna kirjoitti:
Ei ei, nyt olette kyllä hakoteilla tässä asiassa. Moraalilla on hyvin vahva merkitys tässä ja melkein kaikissa eduskunnan päätöksissä.

...

Kansanterveydellisesti alkoholi on huonoa. Ei siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä, eikä myöskään siinä että valtio avaa suunsa ko. asiassa, tosin kuten tupakan kanssa, mainonnan ja viestinnän tulisi olla rehellistä, ei mustavalkoista joko/tai-"valistusta" jossa kaikenlaisia tutkimuksia vääristellään. Toisaalta, kun ruuassakin tulee mainita suola- ja rasvapitoisuuksia ja kalorimääriä, näkisin että samasta syystä ruuankin suhteen pitäisi sitten varoitella enemmän epäterveellisten ruokailutottumusten vaaroista, jos kerran lähdetään varoittelemaan. Samoin ruuan hintaa pitäisi säädellä terveellisyyden perusteella. Ei mikään helppo nakki.

Täytyy kuitenkin muistaa että kyse on vain säätelystä, ei kieltämisestä. Kallistuvat hinnat vähentävät kulutusta, eivät lopeta sitä. Kyllähän painopiste pitäisi olla enemmän valistuksen puolella kuin hintasäätelyn, mutten silti näe miksi mielestäsi on niin väärin että alkoholi, joka tekee hallaa terveydelle, arvostellaan ja hinnoitellaan sitten huonoksi? Varsinkin kun alkoholin hinta ei kuitenkaan edes niin paljon nouse?

Cube

Jäsen
Golden AWe kirjoitti:
Täytyy kuitenkin muistaa että kyse on vain säätelystä, ei kieltämisestä. Kallistuvat hinnat vähentävät kulutusta, eivät lopeta sitä. Kyllähän painopiste pitäisi olla enemmän valistuksen puolella kuin hintasäätelyn, mutten silti näe miksi mielestäsi on niin väärin että alkoholi, joka tekee hallaa terveydelle, arvostellaan ja hinnoitellaan sitten huonoksi? Varsinkin kun alkoholin hinta ei kuitenkaan edes niin paljon nouse?
Ja varsinkin, kun kyseessä on aika voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine. Jos Peruna-linjalle haluttaisiin lähteä, voitaisiin jopa puhua siitä onko ylipäätään moraalista antaa ihmisille minkäänlaista itsenäistä päätösvaltaa tuollaisen tuhoavan aineen käytön suhteen. Valtiohan sitä viinaa kaiken lisäksi nimenomaan myy.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Mace kirjoitti:
Eli sinä siis väität, että vaikka liiallisesta alkoholinkäytöstä ei aiheutuisi valtiolle valtavia taloudellisia rasitteita, se siitä huolimatta pyrkisi vähentämään kansalaistensa alkoholinkäyttöä omilla toimillaan, koska kokee alkoholin liiallisen käytön olevan moraalisesti huono valinta? Jos väität noin, kuinka mielestäsi sopii kuvaan se, kun jokunen vuosi sitten viinan hintaa pudotettiin rajusti? Oliko tuo alkoholinkäyttöä lisäävä ratkaisu mielestäsi samalla moraalinen kannanotto sen puolesta, että viinanjuonti on hyvä juttu? Jos ei ollut, kuinka tämä uusin päätös sitten olisi moraalinen kannanotto?

Tuo moraalinen kimpaantumisesi on aika hellyyttävää, mutta unohdat nyt koko ajan sen tosiasian, että sinunkin (moraalisten) valintojesi seuraukset kantaa itsesi lisäksi myös valtio. Eikö sillä siis tällöin ole myöskin aivan selvä oikeus puuttua tekemisiimme/ohjata toimiamme erilaisin "kannustimin"? Jos ei ole, niin miksi sen sitten tulisi kantaa vastuu kansalaistensa teoista? Mielestäni on jo lähtökohtaisesti hyvin omituista ajatella, että koko lystin maksajalla ei olisi oikeutta myös tehdä päätöksiä, joilla se pyrkii tietyllä tapaa "ohjailemaan" yksilöiden valintoja omalta kannaltaan parempaan suuntaan.

Anteeksi mitä? Jos minä olen hellyytävä, niin sinä olet kyllä aika pihalla tästä maailmasta valitettavasti kuomaseni. Ainoa taho, joka kantaa vastuun minun valintojeni seuraamuksista on minä itse. Minä päätän, jolloin minä myös kannan vastuun. Hyvin yksinkertaista. Kyllä länsimaiseen sivistysvaltioon kuuluu oppi siitä, että yksilöt kantavat vastaavat itsestään. Jos näin ei olisi, niin silloinhan minä voisin surmata kenet tahansa ja sanoa: "Hei, valtio kantaa vastuun, joku muu voi mennä kärsimään rangaistuksen!". Näin karrikoidusti.

Yksilöt, ihmiset kantavat oman vastuunsa. Tämä asia on äärimmäisen äärimmäisen tärkeää ymmärtää. Pointti on edelleen koko viestiketjussa, että minulta ja muilta pyritään viemään tämä päätöksenteko mahdollisuus ja vastuunkanto. Minä haluan säilyttää edelleen nämä asiat yksilöillä sillä ne ovat inhimillisyyden perusta.

Sitä paitsi minä ja muut ihmiset maksavat valtion. Valitettavasti olen nyt käyttänyt sanaa valtio väärin edellisissä viesteissäni kuvatessani eduskunnan toimea. Valtion on vain väline eikä mikään itsenäinen olio. Voisi jopa sanoa, että valtiota ei ole olemassa vaan se toimii vain välikätenä. Meillä olisi samankaltainen yhteiskunta tällä hetkellä mikäli valtiota ei olisi. Markkinat toteuttaisivat vain ne tehtävät valtion puolesta mitä ihmiset TODELLA haluavat valtiolta.

Ja mitä tulen viinan hinnanlaskuun, niin on se samanlainen moraalinen kannanotto. Meillä on nyt vain Suomessa tällä hetkellä enimmistön totalitarismilla, jota toteuttaa hallitus omilla päätöksillään.

Edelleen sinun logiikalla, minä voisin pyrkiä eduskuntaan teemalla, että kaikilta Tappara/KalPa/HIFK/laita ihan mitä vaan-faneilta pitäisi katkaista kädet, sillä se ohjailisi paremmin ihmisiä elämään kunnollista elämään ja tämän lisäksi saisimme valtavia säästöjä, kun ei tarvitse korjata enää jäähalleja, kun taputus ei aiheuta meluhaittoja jäähalleille

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tähdennetään vielä tätä alkoholi-kysymystä:

eli kyllä, alkoholi voi olla vaarallista. Tätä en kiellä. Siitä aiheutuu kustannuksia. Mutta on siitä iloja mm. rentoutuminen. Jokaisessa asiassa on hyvät ja huonot puolensa kuten myös alkoholissa. Se tärkeä erotus minkä minä teen on, että yksilö ainoa oikea taho määritelemään omassa elämässä ne hyvät ja huonot puolet. Ihmiset itse tekevät päätökset omasta elämästä, ei eduskunta. Tästä on hyvin yksinkertiaisesti kysymys.

Mikäli ihmisillä on oikeasti (huom) tarve tietää alkoholin haitosta puolueettomasti, johon minä uskon, niin markkinat tarjoavat kyllä yrityksen/yhteisön, joka tämän tarpeen täyttää.

Mace

Jäsen
peruna kirjoitti:
Anteeksi mitä? Jos minä olen hellyytävä, niin sinä olet kyllä aika pihalla tästä maailmasta valitettavasti kuomaseni. Ainoa taho, joka kantaa vastuun minun valintojeni seuraamuksista on minä itse. Minä päätän, jolloin minä myös kannan vastuun. Hyvin yksinkertaista. Kyllä länsimaiseen sivistysvaltioon kuuluu oppi siitä, että yksilöt kantavat vastaavat itsestään. Jos näin ei olisi, niin silloinhan minä voisin surmata kenet tahansa ja sanoa: "Hei, valtio kantaa vastuun, joku muu voi mennä kärsimään rangaistuksen!". Näin karrikoidusti.

Eli jos sinä teet valinnan polttaa tupakkaa/ryypätä itsesi sairaalakuntoon/rasvoittaa sepelvaltimosi tukkoon, niin valtioko ei mielestäsi joudu tuossa maksumieheksi ja täten vastuulliseksi valinnoistasi? Totta helvetissä joutuu. Jos sinä päätät vetää pään täyteen ja tapat kännissä autoa ajaessasi jonkun, niin sinäkö olet mielestäsi ainoa, jota asia koskettaa? Et helvetissä ole. Jos kyse olisikin siitä, että sinun valinnoillasi on vaikutusta vain sinun elämääsi, niin olisin samaa mieltä valinnan vapaudesta. Mutta kun asia ei ole näin. Myös valtio (ja joskus myös muut ihmiset) joutuvat vastuuseen, vai pitäisikö sanoa osallisiksi, sinun tekemiesi valintojen seurauksista. Tämän vuoksi kaikissa asioissa ei voi olla täydellistä vapautta ilman minkäänlaisia rajoituksia/kannustimia. Tuo sinun olisi hyvä ymmärtää ennen kuin aloitat uuden tahattoman komiikan show'si, jossa väität muiden olevan pihalla realiteeteista.

peruna kirjoitti:
Yksilöt, ihmiset kantavat oman vastuunsa. Tämä asia on äärimmäisen äärimmäisen tärkeää ymmärtää. Pointti on edelleen koko viestiketjussa, että minulta ja muilta pyritään viemään tämä päätöksenteko mahdollisuus ja vastuunkanto. Minä haluan säilyttää edelleen nämä asiat yksilöillä sillä ne ovat inhimillisyyden perusta.

Sinä kannat vastuusi kyllä lain määräämällä tavalla, mutta valitettavasti et useinkaan ole ainoa, joka joutuu vastuuseen/osalliseksi tekemistäsi valinnoista. Kuten tuossa yllä jo selvensin. Tämä asia on äärimmäisen tärkeää ymmärtää.

Sinulta ei myöskään ole viety pois päätöksentekomahdollisuutta, vaan sinä voit tehdä päätöksen aivan oman mielesi mukaan, kunhan otat huomioon vallitsevat olosuhteet (lait, hinnat, jne.). Valinta on kuitenkin ehdottomasti sinun, vaikka muuta yrität väittää. Tämä on äärimmäisen tärkeää ymmärtää.

peruna kirjoitti:
Edelleen sinun logiikalla, minä voisin pyrkiä eduskuntaan teemalla, että kaikilta Tappara/KalPa/HIFK/laita ihan mitä vaan-faneilta pitäisi katkaista kädet, sillä se ohjailisi paremmin ihmisiä elämään kunnollista elämään ja tämän lisäksi saisimme valtavia säästöjä, kun ei tarvitse korjata enää jäähalleja, kun taputus ei aiheuta meluhaittoja jäähalleille

Heh, kyllähän sinä pyrkiä voit ja laittaa vaaliteemoiksesi moiset lakimuutokset, mutta tuskinpa pääsisit läpi. Korjataan kuitenkin sen verran, että eikös nimenomaan sinun logiikallasi tuollainen summittainen tappaminen (=täydellinen valinnan vapaus) olisi mahdollista? Sinähän kannatat täydellistä valinnanvapautta (eli vain ihminen itse on oikea taho päättämään, mitä hän saa tehdä tai mitä on oikein tehdä), kun minä taasen olen sitä mieltä, että valtiolla on oikeus tehdä ohjaavia toimenpiteitä ja lakeja, joilla se luo puitteet elämällemme. Eli minun logiikallani tuollainen mielivaltainen tappaminen ei ole mahdollista ilman rangaistusta, koska valtio on sanktioinut tappamisen laissa. Eduskuntaan voi toki jokainen pyrkiä millaisella ohjelmalla haluaa, kunhan toiminta pysyy lakien rajoissa.

peruna kirjoitti:
Se tärkeä erotus minkä minä teen on, että yksilö ainoa oikea taho määritelemään omassa elämässä ne hyvät ja huonot puolet. Ihmiset itse tekevät päätökset omasta elämästä, ei eduskunta. Tästä on hyvin yksinkertiaisesti kysymys.

Näinhän se asia onkin, että ihmiset tekevät itse omat päätöksensä. Ei niitä kukaan (ei edes eduskunta) tee meidän puolestamme. Valtio kuitenkin luo meille tietyt säännöt, joiden puitteissa toimimme, muutenhan koko homma leviäisi käsiin.

Tuo yllä sanomasi siitä, kuinka ihminen itse on ainoa oikea taho määrittelemään hyvät/huonot puolet, pitäisi paikkansa vain siinä tapauksessa, että sinä eläisit "tyhjiössä", jossa muut eivät joutuisi tai edes voisi joutua osallisiksi/vastuullisiksi tekemistäsi valinnoista. Nyt tilanne ei ole tämä ja siksi valtion ohjaavat toimenpiteet ovat täysin perusteltuja.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
peruna kirjoitti:
Tähdennetään vielä tätä alkoholi-kysymystä:

eli kyllä, alkoholi voi olla vaarallista. Tätä en kiellä. Siitä aiheutuu kustannuksia. Mutta on siitä iloja mm. rentoutuminen. Jokaisessa asiassa on hyvät ja huonot puolensa kuten myös alkoholissa. Se tärkeä erotus minkä minä teen on, että yksilö ainoa oikea taho määritelemään omassa elämässä ne hyvät ja huonot puolet. Ihmiset itse tekevät päätökset omasta elämästä, ei eduskunta. Tästä on hyvin yksinkertiaisesti kysymys.

Valtio on myös määritellyt ikärajan alkoholin myynnille. Oletko sitä mieltä että sekin pitäisi poistaa, sillä se rajoittaa nuorisoa, määrittelee minkäikäisellä on moraalisesti oikeus päättää juomisestaan?

Sinä nyt suurentelet tätä säätelyasiaa ihan turhan vakavaksi moraaliseksi ongelmaksi, painotan edelleen että valtio säätelee, ei kiellä.

Mace kirjoitti:
Tuo yllä sanomasi siitä, kuinka ihminen itse on ainoa oikea taho määrittelemään hyvät/huonot puolet, pitäisi paikkansa vain siinä tapauksessa, että sinä eläisit "tyhjiössä", jossa muut eivät joutuisi tai edes voisi joutua osallisiksi/vastuullisiksi tekemistäsi valinnoista. Nyt tilanne ei ole tämä ja siksi valtion ohjaavat toimenpiteet ovat täysin perusteltuja.

Hyvä pointti.

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
kakkonen kirjoitti:
En haluaisi ostaa alkoholituotetta jonka käsissä pitely jo pelottaa ja aiheuttaa negatiiviisia tunteita.

No tuohan se niitten tarrojen tarkoitus onkin.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
peruna kirjoitti:
Ihmiset itse tekevät päätökset omasta elämästä, ei eduskunta. Tästä on hyvin yksinkertiaisesti kysymys.

Yhteiskunta maksaa näitten päätösten kustannukset, joten yhteiskunnalla on oikeus vaikuttaa näihin päätöksiin.

Hiljalleen on käynyt absoluuttisen selväksi, että suomalaiset eivät osaa käyttää alkoholia. Yksilöt osaavat, mutta suomalaiset eivät.

Jos hinnannousu tarkoittaa konkreettisesti sitä, että ongelmakäyttäjät, jotka yleensä kuuluvat alimpiin tuloluokkiin ja nuoret, joilla on myös rahoitusongelmia, joutuvat tyytymään vähäisempään alkoholimäärään niin tällä on vain positiivinen vaikutus yhteiskunnalle. Panimot voisivat toisaalta ottaa tässä moraalisen askeleen ja lanseerata kymppipakkaus, mikä käytännössä riittäisi aika suurelle osalle mäyriksen korvaajaksi, mutta samalla jo välillisesti "laskisi" alkoholinkulutusta 15% koska tuskin kukaan jaksaisi ostaa lisäksi kahta irtopulloa.

Se, maksaako olutpullo euron tai 1,5 euroa ei merkitse mitään sellaiselle, joka juo olutta pullon tai pari viikossa ja viinin hintaa merkittävämpi asia on kattava valikoima hyvälaatuisia viinejä. Nämä ihmiset toisaalta myös sitten maksavat ongelmakäyttäjien käytön...ja ongelma lienee siinä, että näitä ongelmakäyttäjiä on jo aika paljon ja käyttö alkaa nuorena.

Viron viinatuonti nyt on ongelma, mutta ei toisaalta voida myöskään vain nostaa käsiä pystyyn tämän edessä. Vaikka Virontuonti on paikallisesti suurta ei se kuitenkaan yhteiskunnan kannalta ole merkittävä tekijä.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Metalwarrior kirjoitti:
Eli tarkoitus on saada sellaiset käyttäjät pois alkoholin piiristä, jotka eivät kuulu ongelmakäyttäjiin eivätkä aiheuta yhteiskunnalle niitä pelättyjä hoitokuluja?

Uskoisin, että asia menee kärjistetysti juuri noin. Poliitikot voivat kuitenkin tuon avulla kertoa, että näin ja näin paljon väheni alkoholinkulutus ja ollaanpas me taas oltu oikeassa. Se kansalaisille uskoteltu hyöty kuitenkin jäänee saamatta.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Metalwarrior kirjoitti:
Onkohan näin? Siis että alkoholipaketista tulee negatiivinen fiilis? Poliitikot on sitten hullumpia kuin olisin arvannutkaan.

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on hivenen tarra-aiheesta sivuun, mutta alkoholin kulutuksesta: http://www.yle.fi/uutiset/oikea/id53657.html
Tähän mennessä on huudeltu, että viinaa kuluu entistä enemmän, mutta uusi tilasto näyttääkin aivan muuta. Tilastoitu kulutus onkin kasvanut, mutta onko se jollekin yllätys että veroalennus on vaikuttanut juuri tilastoimattoman alkoholin vähenemiseen? Kaiken lisäksi tilastoiduissa väkevien kulutuksen kasvu on vähäisempää kuin miedommilla juomilla, eikö tähän suuntaan pitäisi olla menossakin? Samoin näkisin, että pienoinen kasvu virallista kautta hankitussa alkoholin määrässä on terveellisempää kuin pimeiden pullojen tai pahimmassa tapauksessa korvikkeiden käytön kasvu.

Nythän sitä kannattaakin oikein korjausliikkeitä ruveta tekemään, ei muuta kuin tarra pulloon ja lisää veroa. Vanhalla kieltopolitiikalla mentiin kymmeniä vuosia, mutta nyt ei uskalleta testata paria vuotta pidempään uutta järjestelmää?

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1331369

Jutussa arvellaan, että viinipullon ja erikoisolutpullon hinta plumpsahtaa euron ylöspäin.

"Merkinnöillä voi olla surullinen vaikutus suomalaiseen olut- ja viinikulttuuriin. Pelkään, että erikoisempien tuotteiden maahantuonti vähenee, joten suomalainen juomakulttuuri ei ainakaan monipuolistu, jatkaa (Panimoliiton toimitusjohtaja Timo ) Jaatinen"

Mutta hei, näistä valittaminen on pelkkää pikkumaisuutta. Eihän kukaan voi haluta ostaa muita kuin kotimaisia oluita ja viinejä. Viinintuottajamaanahan Suomi on maailman paras. Kuka sitä mitään ranskalaisia viinejä viitsii juoda, kun tarjolla on Marlin marjaisia vaihtoehtoja?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy