Vapautetaanko valmentajat tehtävistään?

  • 21 189
  • 148

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vsop kirjoitti:
Marttinen -18

Mutta tossa lukemassa täytyy muistaa ottaa huomioon se, että Marttinen on joutunu välillä hyökkäämään tietoisesti vähän puolustuksen kustannuksella, koska hyökkääjät on ollut niin saamattomia. Ja Jyssy on kuitenkin joukkueen paras +/- tilastossa, eli on Marttinen sen oman päänkin hoitanut. Mutta tolla minuuttimäärällä mitä Marttinen pelaa, niin niitä takaiskuja tulee väkisinkin paljon.

Mutta yks asia mikä mua ärsyttää, on se että esim. Männikkö pelas ainakin neljä(Espoon pelistä en tiedä) peliä putkeen ihan paskasti, mutta pelas silti koko ajan ja vielä suht paljon. Eli se että, kun miehellä on kultanen kypärä päässä niin saa pelata kuinka huonosti vaan, niin saa silti reilusti peliaikaa.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Eikös YV- hyökkäyspeli ole omassa ketjussaan, tämähän on ihan muu ketju.

Toisaalta vaikka aiemmin sanoin että katsotaan Alataloa joulutaukoon saakka ja sit kenkää tai ei. Nyt olen kyllä sitä mieltä että menköön syteen tai saveen ja olkoon Alatalo missionsa loppuun asti JYPissä ja ensikaudelle etsitään sitten uusia tuulia valmennusjohdon puolelle jos siltä tuntuu.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Nässe kirjoitti:
Toisaalta vaikka aiemmin sanoin että katsotaan Alataloa joulutaukoon saakka ja sit kenkää tai ei. Nyt olen kyllä sitä mieltä että menköön syteen tai saveen ja olkoon Alatalo missionsa loppuun asti JYPissä ja ensikaudelle etsitään sitten uusia tuulia valmennusjohdon puolelle jos siltä tuntuu.

Jos ja kun (edelleen uskon että Matti ei potkuja saa) Alatalo jatkaa tehtävässään kevääseen saakka ja kurssi ei todellakaan ala porskuttaa ylöspäin, mietinpähän vaan että milläköhän verukkeella Matti saisi enää pelaajia JYPIssä kehittää?

Taloudellisen verukkeen taakse on aika huono piiloutua..
 

bob barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks
mietinpähän vaan että milläköhän verukkeella Matti saisi enää pelaajia JYPIssä kehittää
?

Matilla on suuri tietotaito, pärjätä ennen aikaisen hiusten lähdön aiheuttaman identiteetti kriisin kanssa. Siihen ne meriitit loppuvatkin....
Rise pystyy heittämään nuuskamällin pukuhuoneen kattoon sulavalla liikeellä.. joiden tekemistä kuvioista on pikkuhiljaa muodostunut ylivoiman periaate-kaaviot.

Muutama vuosi on luotu ihme hypeä valmentaja kaksikon ympärille,missä ne tulokset ovat.... sijoitukset..? tulokset..

Immosesta ko ei olisi tullut Jääkiekkoilijaa ilman matin pelin luku kikkoja :) ja risen rannelaukaus vinkkejä ? no jaa..

ketäs muita helmiä matti on täältä hionut, jotka maailman maineeseen noustuaan yhä jaksavat vedet silmissä oppi-isäänsä kiitellä ?

Hippoksen jursinov, muisto patsaasi graniittia louhitaan jo...
 

Biski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, The Hammers
Pakkipari kirjoitti:
Rikun sopimus päävalmentajamme mielipiteestä välittämättä. Näin ainakin olen itse ymmärtänyt tapahtuneen.
Voitko tarkentaa mistä olet tämän ymmärryksen saanut? Kenties sisäpiirin tietoa? Jos näin on tapahtunut, niin melkoista penailua Seppäseltä. Kohta Söpsö varmaan menee penkin taakse.

Minun tätä on kuitenkin vaikea uskoa, koska Alatalo on viime aikoina peluuttanut Rikua joka pelissä. Vai hoitaako Seppänen myös valmentajan puolesta peluutusta? En usko.

Hukkaviiva kirjoitti:
Niin ja eikös Alatalo sanonut Ässät pelin jälkeen, että "voidaanhan me pistää Rahikainen kentälle ja rähinää pystyyn, niinku toimitusjohtaja on ehdottanut"
Ei tällaista kommenttia ainakaan lehtiin ole painettu. Rähinästä oli puhetta, muttei toimitusjohtajan ehdotuksista mitään. Olitko kenties paikalla lehdistötilaisuudessa vai mistä kuulit tuon lisäyksen?

edit: kiitos Hukkaviivalle tarkennuksesta. Mielenkiintoinen kommentti.
 
Viimeksi muokattu:

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Biski kirjoitti:
Ei tällaista kommenttia ainakaan lehtiin ole painettu. Rähinästä oli puhetta, muttei toimitusjohtajan ehdotuksista mitään. Olitko kenties paikalla lehdistötilaisuudessa vai mistä kuulit tuon lisäyksen?

Tai pitäisi tehdä kuten toimitusjohtaja [Seppänen] on ehdottanut, että pistetään [Riku] Rahikainen rähisemään, Alatalo maalaili.


Noin lukee Jypin sivujen raportissa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Biski kirjoitti:
Voitko tarkentaa mistä olet tämän ymmärryksen saanut? Kenties sisäpiirin tietoa? Jos näin on tapahtunut, niin melkoista penailua Seppäseltä. Kohta Söpsö varmaan menee penkin taakse.

Minun tätä on kuitenkin vaikea uskoa, koska Alatalo on viime aikoina peluuttanut Rikua joka pelissä. Vai hoitaako Seppänen myös valmentajan puolesta peluutusta? En usko.
Vähän sekä että. Kuten Hukkaviiva jo kerkesi ilmoitella, on Alatalo tuollaista ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa höpötellyt. Lisäksi tietysti erinäisiä juttuja olen kuullut yhdestä jos toisestakin suunnasta. Seppäsen motiivina tietenkin raha. Katsovat vaativat myös viihdettä ja sitä Rähikäinen tuo. Veikkaanpa, että Rähikäisen vähästä peluutuksesta on myös Matti kuullut arvon toimitusjohtajamme toimesta...
 

Biski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, The Hammers
Pakkipari kirjoitti:
Vähän sekä että. Kuten Hukkaviiva jo kerkesi ilmoitella, on Alatalo tuollaista ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa höpötellyt. Lisäksi tietysti erinäisiä juttuja olen kuullut yhdestä jos toisestakin suunnasta. Seppäsen motiivina tietenkin raha. Katsovat vaativat myös viihdettä ja sitä Rähikäinen tuo. Veikkaanpa, että Rähikäisen vähästä peluutuksesta on myös Matti kuullut arvon toimitusjohtajamme toimesta...
Kieltämättä Alatalon kommentti viittaa hieman siihen suuntaan, että Seppänen pyrkii vaikuttamaan hänen toimintaansa. Kyllä Seppäsenkin pitäisi tajuta olla puuttumatta valmentajan työhön. Toki hän voi pelaajahankintoihin vaikuttaa, mutta loput saisi jättää valmentajalle. Jos valmentaja ei sitten pysty hommaansa hoitamaan, niin ei siinä Seppäsen vinkit ainakaan auta. Antakoot mielummin vaikka potkut Alatalolle ja ottakoot toisen ukon yrittämään.

Itse en kuitenkaan vielä potkuja olisi jakamassa. Katsotaan nyt tämä kausi ensin loppuun.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Biski kirjoitti:
Katsotaan nyt tämä kausi ensin loppuun.

Toi on semmonen asenne jota mä en voi ymmärtää, on mun mielestä aika rankkaa yleisön kusettamista, jos tommosella asenteella on Jypin johto liikkeellä, koska käytännössähän tuo tarkottaa semmosta välivuotta jolloin ei ees yritetä menestyä.
 

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Tyytyväisyys lopettaa kehityksen.
-Teksti Jypin kopin seinällä-
Tähän on pakko tarttua! Jyp on perinteisesti tullut hyvällä asenteella Helsinkiin, sekä Jokerien että HIFK:n vieraaksi. Tällä kaudella meininki on ollut jotain aivan muuta - 2 maalin tappioasema, 2 minuuttia jäljellä, mutta ei minkäänlaista yritystä! Wallinheimokin on jäänyt maalilleen loppuun asti, ikään kuin "kunnioitettavaa tappiota" puolustamaan. Itse asiassa sitä tappion puolustamista on näkynyt jo kakkoserän keskivaiheilla. Onko usko omaan osaamiseen romahtanut, vai missä on ongelma?
 

Höyry

Jäsen
wade kirjoitti:
Juuh ulos vaan ja heti! Rise ykköseksi loppukaudeksi ja ensikaudeksi joku Kanadalainen valmentaja .

Ei helvetissä mitään Kanadalaista Jyväskylään. Siitä olen samaa mieltä, että valmentaja pitää vaihtaa. Maksaahan se, mutta samaan sopimukseen voi niputtaa ensi kauden. Loppukauden menestys vaikuttaa myös sponsori neuvotteluihin. Matti on tehnyt todella hyvän uran JYPissä, mutta nyt on pakko keksiä jotain muuta. On löydettävä uusi taikuri, sillä taikuri se olla pitää jos meinaa tuolla miehistöllä menestyä. Yksi tai kaksi uutta pelaajaa ei enää pelasta JYPpiä, siksi satsaus ensi kauteen ja uusi valmentaja. Varmasti auttaisi myös tämän kauden menestykseen.

Vai onko sittenkin niin että Matti on todellinen peluri. Kymmenen parasta pääsee play offeihin ja sen jälkeen alkaa todelliset pelit. Ei Ässätkään ollut kovin korkealla tähän aikaan viime kaudella.

Voi kun niin olisikin, usko alkaa vaan hiipua.

Mutta vielä lopuksi, ei Kanadalaista valmentajaa. Jyväskyläläinen jääkiekko ei tarvitse sitä. JYP kiekko on aina ollut agressiivista, nopeaa ja taistelevaa jääkiekkoa. Erkka kävi opettamassa sitä Kanadalaisille. Kanadalaiset pelaajat on ok, jos sopii kemiaan.

Todd Johnson, paras kanukki in JYP ever
 

Biski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, The Hammers
Hukkaviiva kirjoitti:
Toi on semmonen asenne jota mä en voi ymmärtää, on mun mielestä aika rankkaa yleisön kusettamista, jos tommosella asenteella on Jypin johto liikkeellä, koska käytännössähän tuo tarkottaa semmosta välivuotta jolloin ei ees yritetä menestyä.
JYP on kuitenkin yritys, jonka täytyy jo tämän vuoksi huomioida taloudelliset riskit ja pyrkiä kehittämään toimintaansa pitkällä tähtäimellä. Ei se mielestäni ole katastrofi, jos JYP ei yhdellä kaudella pelaa sääleissä. Alatalon erottamisessa on mielestäni riskit liian suuret suhteessa mahdollisiin voittoihin, joten valmennuksen vaihdolle en tässä vaiheessa näe perusteluja.

Toisaalta, jos ajattelee tätä kautta pelkästään pelillisesti, niin pirun pienestä JYP:in peli on ollut kiinni. Tappiot ovat olleet lähes jatkuvasti pieniä ja JYP:in maaliero on hyvä suhteessa sarjasijoitukseen. Itse ainakin olen vielä valmis antamaan Alatalolle ja muille aikaa keksiä keinot miten nämä pelit käännettäisiin voitoiksi. Eri asia olisi, jos koko ajan tulisi turpaan 6-0.
 

Höyry

Jäsen
Biski kirjoitti:
JYP on kuitenkin yritys, jonka täytyy jo tämän vuoksi huomioida taloudelliset riskit ja pyrkiä kehittämään toimintaansa pitkällä tähtäimellä. Ei se mielestäni ole katastrofi, jos JYP ei yhdellä kaudella pelaa sääleissä. Alatalon erottamisessa on mielestäni riskit liian suuret suhteessa mahdollisiin voittoihin, joten valmennuksen vaihdolle en tässä vaiheessa näe perusteluja.

Toisaalta, jos ajattelee tätä kautta pelkästään pelillisesti, niin pirun pienestä JYP:in peli on ollut kiinni. Tappiot ovat olleet lähes jatkuvasti pieniä ja JYP:in maaliero on hyvä suhteessa sarjasijoitukseen. Itse ainakin olen vielä valmis antamaan Alatalolle ja muille aikaa keksiä keinot miten nämä pelit käännettäisiin voitoiksi. Eri asia olisi, jos koko ajan tulisi turpaan 6-0.

Alatalon erottamisessa on riski, mutta hyvin hyvin pieni. Mitä menetetään, saadaan takaisin yleisö/sponsori tuloina. Siihen plussaa mahdolliset play off rahat. Valmentajien erottaminenhan on tänä päivänä nimenomaan taloudellinen toimenpide. Ja se tehdään koska uskotaan sen olevan pidemmänpäälle kannattavaa. Kaikki SM-Liiga joukkueet ovat yrityksiä, joiden tavoitteena on tehdä tulosta, eli rahaa omistajilleen. Jos näin ei ole, on organisaatio suurien ongelmien edessä.

Ja juuri tässä tilanteessahan valmentajan vaihto auttaisi kun tappiot on maalin erolla. Silloin on kyse uskosta, itseluottamuksesta, siis henkisestä puolesta. Tähänhän juuri uusi valmentaja eniten vaikuttaa. Jos tappiot olisi 6-0, niin silloin ei auttaisi enää mikään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Biski kirjoitti:
JYP on kuitenkin yritys, jonka täytyy jo tämän vuoksi huomioida taloudelliset riskit ja pyrkiä kehittämään toimintaansa pitkällä tähtäimellä. Ei se mielestäni ole katastrofi, jos JYP ei yhdellä kaudella pelaa sääleissä.

Toisaalta, jos ajattelee tätä kautta pelkästään pelillisesti, niin pirun pienestä JYP:in peli on ollut kiinni. Tappiot ovat olleet lähes jatkuvasti pieniä ja JYP:in maaliero on hyvä suhteessa sarjasijoitukseen.

Tossa on kyllä pari ajatelmaa, jotka ihmetyttää.

Jos ei yhdellä kaudella pelaa sääleissä? Voiko sääleissä pelaaminen olla tavoite? Tavoitteetko tällä toteutuneet? Minä luulin, että se on se ehdoton minimitavoite.

On lopultakin ihan sama monikonumeroisesti häviää, kun häviää, siitä on saamatta yhtä monta pistettä. Enkä kyllä oikein ymmärrä, että se on maaliero, eikä pistesarake, joka lämmittää tai on lämmittämättä, minulle sopisi reilusti negatiivinen maaliero, kunhan voittoja olisi tullut jatkuvasti vaikka pienimmin marginaalein ja sarjasijoitus olisi hyvä suhteessa maalieroon. Voitoista kai pelataan, eikä maalieroista.

Mitä tulee kysymykseen valmentajien tilanteesta, on ajatus kahtaallinen, toisaalta miettii mihin joutuu, jos valkun erottaa, kun nykyisilläkään pelimerkeillä ei ole kykyä liigatason jengiä laittaa pystyyn, eli tavallaan sama kuka siellä sitä sääliä tavoittelee, ei kiinnosta. Toisaalta tuntuu, että Alatalon pelikirja on loppunut jo ajat sitten, eikä uusintoja lukemalla synny uutta, jotta joukkue voisi ylisuorittaa sääleihin ja jos vielä dirika Seppäsen kanssa valssiaskeleet menee ristiin, on käsissä kohta toinen tapaus Kovanen, ellei valkun vaihtoa tule.

Ja tosiaan, jyp on kumminkin yritys ja jotta yritys voisi oikeasti menestyä, yrityksellä täytyy olla rohkeutta sekä pelillisiin, että taloudellisiin riskeihin, jos on minkäänmoista halua menestyä. Näin kai kiteytyy se yrityselämän pelikirja klassisimmillaan jääkiekossa.

Tavallaan on huvittavaa kun täällä monen kirjoittajan rivien välistä kuultaa pelko siitä epäonnistumisesta, konkurssista. Sehän on kai ihan luonnollinen osa bisnismaailmaa: toisaalta ottaa riskejä saa mahdollisuuden voittaa, mutta aina on läsnä myös se epäonnistuminen, konkka. Tämä on toimintaympäristö. Tämän ymmärryksen puutteen vuoksi viime vuosikymmenen loppu ja tästäkin jo yli puolet on mennyt menestymättä ja tulee niinkauan jatkumaankin kun puikitaan päät pensaassa ja vetelät housuissa ja pelätään konkkaa. Kattokaa vaikka pelsuja, nousee aina tuhkasta kun feeniks lintu, yritää menestyä ja on monesti saanut nokkaan ja taas yrittää, kyllä ne vielä onnistuu, arvostusta sinne. Jyp taas on kun läksynsä lukematta jättänyt koulupoika, joka pelkää, että joutuu vastaamaan, mutta niin laiska, ettei viitti läksyjään lukee, ettei tarttis pelätä, no respekt.
 

Naughty_S

Jäsen
JypFabu kirjoitti:
On lopultakin ihan sama monikonumeroisesti häviää, kun häviää, siitä on saamatta yhtä monta pistettä. Enkä kyllä oikein ymmärrä, että se on maaliero, eikä pistesarake, joka lämmittää tai on lämmittämättä, minulle sopisi reilusti negatiivinen maaliero, kunhan voittoja olisi tullut jatkuvasti vaikka pienimmin marginaalein ja sarjasijoitus olisi hyvä suhteessa maalieroon. Voitoista kai pelataan, eikä maalieroista.
Niin, mitenkään JYPin nykyformia puolustelematta luulisin, että edellä tarkoitettiin sitä, ettei JYPin peli (ainakaan pääsääntöisesti) ole ollut ihan niin sekaisin kuin sarjasijoituksesta voisi kuvitella. Toisin sanoen kelkka on vielä mahdollista kääntää nykyvalmennuksenkin kuvioin, toisin kuin valmentajansa yleensä potkivissa "kriisiseuroissa" (joihin en ainakaan vielä JYPiä laskisi).

Uskon ja toivon, että tuo "Alatalon pelikirja..." -juttusi oli vitsi.
 

Handyy

Jäsen
mr purnu kirjoitti:
Nostaisin sen kolikon kääntöpuolen esiin. Jos tulopuoli pienenee budjetoituihin tuloihin nähden 10 prosentteja, onko tämänpäivän yrityselämässä sellaiseen yksinkertaisesti varaa? Totta talous on saatu jaloilleen ja se on todella saavutus, kun muistetaan kaikki joukkueet, jotka ovat tappiollisia. Mutta lyhyellä aikavälillä tulojen notkahdus, urheilullinen konttaaminen, yhteistyökumppaneiden silmissä uskottavuuden pienentyminen, mitä nämä tuovat esiin pidemmällä ajanjaksolla. Ja muistetaan, että Jypin tapauksessa 30 % liikevaihdosta tulee pääsylippu tuloista. Jos yleisöä käy n 20-25 % vähemmän matseissa, kun on oletettu, siinä vaiheessa uuden koutsin palkka ja parin vahvistuksen palkka tuntuisi kuitenkin uskottavuusinvestoinnilla tulevaisuutta silmällä pitäen.
Totta kyllä. Mutta kun se seuraava koutsi ei välttämättä ole yhtään parempi. Ei tälläkään hetkellä ole oikein valmentajia tarjolla, ellei nyt sitten ulkomailta jotain lähdetä etsimään. Silloin ollaan tilanteessa, jossa maksetaan periaatteessa kahdelle valmentajalle ja peleissä käy silti 20-25% vähemmän katsojia. Pakko vain siis yrittää uskoa ja toivoa että homma tulee kääntymään ennen kauden loppua.

SM-Liiga on siinä mielessä mielenkiintoinen sarjajärjestelmältään että huonollakin tuloksella pääsee edes osittain playoffeihin, joka sitten näyttää pienelle seuralle hyvältä saavutukselta. Se pistää seurat ennemmin säästämään ja kituuttamaan alhaisilla sijoilla kuin esim. verrattuna NHL:ään jossa huomattavasti pienempi osa joukkueista jatkaa runkosarjan jälkeen.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Tässä vaiheessa, kun ensi kauden joukkue ei ole vielä läheskään kasassa,
olisi parasta tuoda uusi valmentaja Muikistelevan Kaljupään tilalle sisään.

Tällöin uusi valmentaja voisi osallistua seuraavan vuoden joukkueen rakentamiseen,
ja laittaisi kaiken paskan pihalle mitä tuolla on männä vuosina nähty (siis kaikki
muut ovat paitsi alatalo)

Tämän vuoksi puollan 100% valmentajan vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:

Soliad

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins
Pelicans on mielestäni hyvä esimerkki. Joukkue rämpi pohjamudissa, jopa konkurssin partaalla, mutta hankkivat sitten Aravirran paikalle ja suunta on sittemmin ollut selvästi ylöspäin.

JYPissä rahat eivät luultavasti riittäisi vastaavanlaiseen hankintaan, mutta jotain voitaisiin muualta oppia. Ei kukaan ikuisesti omin avuin pärjää..
 

tiikeri

Jäsen
Höyry kirjoitti:
Mutta vielä lopuksi, ei Kanadalaista valmentajaa. Jyväskyläläinen jääkiekko ei tarvitse sitä. JYP kiekko on aina ollut agressiivista, nopeaa ja taistelevaa jääkiekkoa. Erkka kävi opettamassa sitä Kanadalaisille. Kanadalaiset pelaajat on ok, jos sopii kemiaan.

Millähän perusteella ei kanukkivalmentajaa JYPin organisaatioon? Näkisin että se olisi oiva piristysruiske nykyiseen nysväilymeininkiin, joka ei kiinnosta kiviäkään. Vaikka tuloksellisesti ei välttämättä mentäisi mitään valtavia harppauksia eteenpäin, niin ainakin joukkueen yleiskuva muuttuisi sellaiseksi, että pelejä viitsisi käydä seuraamassa. Vaikka tappioita tulisikin. Olisi kuitenkin todennäköisesti ainakin viihdyttävämpää seurattavaa kuin nykyinen touhu.

Vai on JYP-kiekko on aina ollut aggressiivista, saako nyt nauraa? Voisitko kertoa, että milloin viimeksi?
 

Biski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, The Hammers
Höyry kirjoitti:
Alatalon erottamisessa on riski, mutta hyvin hyvin pieni. Mitä menetetään, saadaan takaisin yleisö/sponsori tuloina. Siihen plussaa mahdolliset play off rahat.
Tässä olemme ilmeisesti eri mieltä. Itsekin hyväksyisin vaihdoksen, jos uskoisin sen pitkällä tähtäimellä palvelevan JYP:iä. Tähän en kuitenkaan (ainakaan vielä) usko. Sanot, että Alatalon erottamisen riski on hyvin hyvin pieni. Itse pidän sitä hyvin suurena riskinä. Taloudellisesti se ensinnäkin olisi kova kolaus JYP:lle. Toisaalta ei ole mitään takeita siitä, että uusi valmentaja onnistuisi paremmin kuin Matti. Mites sitten kävisi lipputuloille ja play off rahoille? Kyllä tässä touhussa kuule on ihan oikeasta riskistä kyse. Itse en tätä riskiä vielä ottaisi, mutta sinä lienet eri mieltä?

JypFabu kirjoitti:
Tossa on kyllä pari ajatelmaa, jotka ihmetyttää.

Jos ei yhdellä kaudella pelaa sääleissä? Voiko sääleissä pelaaminen olla tavoite? Tavoitteetko tällä toteutuneet? Minä luulin, että se on se ehdoton minimitavoite.
Kyllä sääleissä pelaaminen voi olla tavoite. Esim. Kalpalle se taitaa olla kauden tavoite. JYP:in tavoite on pelata mitallipeleissä. Vielä tämä tavoite ei ole karannut käsistä, tosin pahalta näyttää.

Joskus pitää hyväksyä se, että ei päästä edes minimitavoitteeseen. Pelien mennessä niinkuin ne nyt ovat menneet ei ole mielestäni järkevää alkaa painamaan paniikkinappulaa ja erottaa osa pelaajista ja valmentajat. Tulee aika kalliiks ja JYP:in pitää ajatella myös tulevia kausia. Toki jotain täytyy tehdä, jos joulun jälkeen ei ala voittoja tulemaan. Pelaajavaihdot ja -kaupat näkisin ensimmäiseksi vaihtoehdoksi.


JypFabu kirjoitti:
Tavallaan on huvittavaa kun täällä monen kirjoittajan rivien välistä kuultaa pelko siitä epäonnistumisesta, konkurssista. Sehän on kai ihan luonnollinen osa bisnismaailmaa: toisaalta ottaa riskejä saa mahdollisuuden voittaa, mutta aina on läsnä myös se epäonnistuminen, konkka. Tämä on toimintaympäristö.
Konkurssi on toki luonnollista yritysmaailmassa, mutta ei kukaan yrittäjä voi konkurssin uhalla ottaa jatkuvia riskejä. Tämä on jo täysin naurettava ajatus. Riskit kuuluvat osana bisnekseen, mutta niitä pitää kyetä hallitsemaan. Ei tää mitään pokeria ole, jossa heitetään all in ja katotaan miten käy. Suosittelen sinua kuvittelemaan itsesi Seppäsen kenkiin (tai kenen tahansa yrittäjän) ja ajattelemaan uudestaan tätä riski asiaa. Kyllä se Seppänenkin osaa riskejä ottaa, mistä todisteena on se, että hän omistaa JYP:in.

Itse en ymmärrä tätä pikavoittojen tavoittelua. Ei sellainen onnistu ainakaan montaa kertaa peräkkäin. Kyllä sen toiminnan pitää olla pitkällä tähtäimellä suunniteltua ja resurssit pitää ottaa huomioon.

Näillä kommenteilla en puollustele Seppäsen ja Alatalon tämän kauden tekemisiä. Virheitä on tehty, koska peli ei kulje kaukalossa. Itse pidän kuitenkin JYP:in toimintatapaa varsin hyvänä ja toivon, että sitä saadaan kehitettyä esimerkiksi HPK:n suuntaan. Lahden touhuista ei kenenkään kuulu ottaa mallia. Sielläkin on tosin taidettu viime vuosina ottaa monta askelta hyvään suuntaan.

Naughty_S kirjoitti:
Niin, mitenkään JYPin nykyformia puolustelematta luulisin, että edellä tarkoitettiin sitä, ettei JYPin peli (ainakaan pääsääntöisesti) ole ollut ihan niin sekaisin kuin sarjasijoituksesta voisi kuvitella. Toisin sanoen kelkka on vielä mahdollista kääntää nykyvalmennuksenkin kuvioin, toisin kuin valmentajansa yleensä potkivissa "kriisiseuroissa" (joihin en ainakaan vielä JYPiä laskisi).
Juuri tätä ajan takaa. Kiitos ajatusteni sanoiksi pukemisesta.
 

Höyry

Jäsen
tiikeri kirjoitti:
Millähän perusteella ei kanukkivalmentajaa JYPin organisaatioon?

Vai on JYP-kiekko on aina ollut aggressiivista, saako nyt nauraa? Voisitko kertoa, että milloin viimeksi?

Olethan sinä varmasti huomannut kuinka Kanadalaisvalmentajat menestyvät Suomessa. NHL:n paras valmentajakin on saamassa potkut.

Viimeksi oli Espoossa, kiitos Rikun. Tarkoitin perinteistä JYPpi kiekkoa. Sen loi aikoinaan Erkka. 80-luvulla oli rähinöitä vähän väliä. Oli Jokisen Artoa ja Haanpään Aria. Aika kultainen ei koskaan enää palaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Biskille:

Jääkiekossa vaan on kaudesta toiseen otettava ne riskit, mikäli mielii koskaan menestyä, se on siis toimintaympäristö, kuten sanoin. Tottakai pitää olla visio pitkälle aikavälille, mutta ei se halvaannuttaa ja estää toimimasta aktuellien tilanteiden kanssa.

Mitään odotteluja, jos jotain meinataan tehdä, on tässä vaiheessa kautta enää turha harrastaa. Liian myöhään tehdyt toimenpiteet on turhia tuloksen kannalta ja haittaavat näin ollen niitä pitkän aikavälin suunnitelmia. Mieluummin lasketellaan lomille ja keskitetään massit tulevaan.

Kalpa toisaalta ei ole toitotellut mistään missiokausista, ja lähtevät vain parantamaan aiempaa menestystään. Heilläkin on kuitenkin selkeät rappuset eteenpäin pyrkiessään. Jyp sensijaan vuodesta toiseen ottaa kuokkaan sääleissä, sikäli kun sinne selviää. Yli kymmenen vuoden periodille se antaa ainoastaan signaalin kyvyttömyydestä ja osaamattomuudesta.

Yrityselämän ja nimenomaan liigabisneksen realiteetti on, mitä korkeammalle pyrit, sitä suuremmat riskit joudut ottamaan ja tähän ne lahtelaisetkin on usein karahtaneet, mutta silti heillä on periaate ollut oikea: vain pyrkimällä menestykseen sen voi saavuttaa.

Kirjoituksessasi sanot, ettet ymmärrä pikavoittojen tavoittelua, minulle siitä puolestaan välittyi ajatus, ettet ymmärrä voittojen tavoittelua, sillä pelon sävyttämällä muniin puhaltelulla niitä voittoja ei koskaan tule, eikä voikaan tulla.

Jos sinne HPK:n suuntaan katsot, pitää ensin katsoa kumpi on jypille pätevämpi toimintaympäristö ry. vai Oy, mulle on ihan sama kumpi, kunhan jokaisena kautena lähdetään tosissaan suomen mestaruudesta pelaamaan, pelit sitten näyttää mihin päädytään, mutta se on ja voi olla ainoa olemassa oleva tavoite, siitä koko sarjassa pelataan. Osallistuminen voi toki jollekulle riittää, mutta tässä tapauksessa ollaan väärässä sarjassa, alemmissa sarjoissa voi höntsäillä ja tulee paljon halvemmaksi.

Seppäsen saappaisiin sen enempää en pysty asettumaan, mutta hänenä kai ajattelisin, että hyvä, mulla on tässä nyt lätkäjengi käsissä, mitäs sillä voi/pitäs tehdä, jos kattoisin että on liian tyyristä, myisin pois tai ajaisin hallitusti alas, jos taas uskoisin, että kun panostetaan, jotain saavutetaan ja jotain haluan saavuttaa, niin lähtisin toteuttamaan tätä.

Sen toki hyväksyn, että aina ei voi onnistua ja joskus tulee lunta sisään ovista ja ikkunoista, mutta se ei sovi pirtaan että pelkuruuttaan ei saata tarttua härkää sarvista, vaan piiloutuu jonkun hahmottoman pitkän tähtäimen suunitelman taakse voidakseen olla tekemättä mitään. Missionsahan se jyp julkitoi jo muutama vuosi sitten ja epäilykset itsellä alkoi herätä jo paljon tätä kautta ennen, koska sille pitkän tähtäimen suunnitelmallekaan ei tunnuttu tehtävän yhtään mitään, sitä kun ei polkaista pystyyn ihan hetkessä. Tämän voi käydä tsekkaamassa viestihistorioista, ken haluaa. Jotenkin en siis enää luota mihinkään pitkän tähtäimen suunnitelmiin jypissä, sillä miksi niitä muka nytkään tehtäisiin, kun ei ole aiemminkaan mitään tehty. Tämän päivän toimettomuutta ei siis voi enää puolustella millään tulevaisuuteen katsomisella, se peruste ei ole enää uskottava.

Mieleen tulee myös, että mitä järkeä on mihinkään tulevaisuuteen sijoittaa, jos ole totista pyrkimystä sitä joksikin konkreettiseksi realisoida(onnistuminen), niukki naukki hengissä pysyminen menestymättä ja vailla siitä toivoa ei minun ymmärrykseni mukaan ole tavoiteltavaa, mieluummin konkan kautta alasarjoihin, jos ei muuhun eväät riitä.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Handyy kirjoitti:
Totta kyllä. Mutta kun se seuraava koutsi ei välttämättä ole yhtään parempi. Ei tälläkään hetkellä ole oikein valmentajia tarjolla, ellei nyt sitten ulkomailta jotain lähdetä etsimään. Silloin ollaan tilanteessa, jossa maksetaan periaatteessa kahdelle valmentajalle ja peleissä käy silti 20-25% vähemmän katsojia. Pakko vain siis yrittää uskoa ja toivoa että homma tulee kääntymään ennen kauden loppua.


Samaa mieltä, valitettavasti. Koska Alatalon sopimus on vielä ensikauden, pakko siis olla. Ja nimenomaan uskoa ja toivoa että jotain pelaajien päässä vielä tapahtuu ja peli paranee koska asenne vammoja ja itseluottamuksen puutetta pelaajilla oli niin paljon syyskaudella, yhtenäinen joukkueelle pelaava itsevarma ryhmä jossa on oikea määrä kiukkua ja v-mäisyyttä voi pelastaa vielä tämän kauden.

Ja jos ei saada Summasta, silloin ei kannata tässä vaiheessa edes ajatella vaihtoehdoksi Dufvaa. Ensikaudella tässä vaiheessa, se onkin sitten jo eriasia.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ootteko huomannut mitä esim. Ässien jätkät on sanonut siitä valmentajan vaihdosta? Aika moni on sanonut, että se herätti pelaajat ajattelemaan, että ollaanko me tosiaan pelattu näin huonosti, ja pelaajat rupesi tekemään enemmän hommia, ja kas joukkuekin on ruvennut pärjäämään(9 pelistä 6 voittoo). Tuo on yksi asia minkä takia mä oon sen kannalla, että Alatalo pitäisi pistää pihalle. Koska tolla Jypin materiaalilla pitäisi pärjätä paremmin, eli uskon että jos Alatalo pistettäisiin pihalle, niin reaktio pelaajien keskuudessa olisi varmaan aika lailla sama, mitä Ässissä oli ja Jyppi rupeisi pärjäämään paremmin.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Höyry kirjoitti:
80-luvulla oli rähinöitä vähän väliä.
Vaan kun ei ollut. Tarkoitushakuiset rähinät eivät ole koskaan kuuluneet JYP-kiekkoon ja jos pitää valita niin mieluiten näkisin jatkossakin liikkuvaa taitokiekkoa. Arto Jokisen kaltainen ärsyttäjä joukkueessa tosin pitäisi olla aina.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Iso-Britannia vs Tanska
  • 8.00
  • 6.40
  • 1.26
Saksa vs Kazakstan
  • 1.25
  • 6.60
  • 8.00
Tshekki vs Itävalta
  • 1.10
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös