Itse olin myös aluksi liitoksen kannalla, mutta näin enemmän asiaan tutustuneena olen alkanut vastustaa sitä. Vantaalla on tällä hetkellä paljon velkaa, mutta oma käsitys on, että tulevaisuus näyttää paljon positiivisemmalta. Väkiluku kasvaa uusien asuinalueiden (Kivistö, Leinelä, Tammisto-Pakkalan seutu) ja lentokentän sekä Kehä3:n seutu on yrityksille houkuttelevaa aluetta. Ja kuten Helsingin Sanomien uutisista on selvinnyt, niin Vantaa on velkaisuudessaan järjestänyt palvelut siten, että ne saadaan toteutettua puolet halvemmalla kuin Helsingissä.
Ja edelleen uskon, että meidän vantaalaisten palvelut heikkenevät tuon yhdistymisen myötä. Käsittääkseni nyt talvellakin Helsingissä esim. teiden kunnossapito on paljolti keskittynyt kantakaupunkiin, kun taas Vantaalla on ympäri kaupunkia saatu tiet putsattua tehokkaasti. Yhdistyessä varmaan meidänkin aurat vietäisiin kantakaupunkiin.
Samat ajatukset, ja sama mielenmuutos täälläkin. Ja on tässä alkanut ärsyttää sekin, että jotain hesarin galluppia on mm. Mäkisen toimesta ryhdytty kutsumaan kansan tahdoksi. Tosiasia kuitenkin on, että vasta kansanäänestys haastaisi ihmiset tosiaan tätä asiaa pohtimaan, ihan syvemmin. Näkeehän sen noista pikagalluppien vastauksista, mihin liitoshalut vantaalla perustuvat. Kolme suurinta syytä ovat:
1. Kunnallisvero laskisi. Tämä olisi oikeasti erittäin epävarmaa, saattaisi toteutua aluksi jollain kompromissilla, jossa helsinkiläisten veroa nostettaisiin saman verran kuin vantaalaisten laskettaisiin. Tällä hetkellä ero on 0,5-1 prosenttiyksikköä(en nyt muista tarkkaan helsingin prosenttia). Pitemmällä tähtäimellä helpotusta ei ole luvassa, pikemminkin päinvastoin.
2. Seutulipun hinta laskisi. Tämäkin väärin. Lippujen hintoihin etsitään jo nyt matkan pituudesta riippuvaa mallia, ja lippujen hinnat pysynevät säännöllisiä korotuksia lukuun ottamatta samantasoisina. Toki tietysti asuinpaikasta riippuen jonkun kustannukset pienenevät, jonkun suurenevat. Mistään Helsingin sisäisen kausilipun hinnasta on turha haaveilla. Bussifirmat tahkoavat tappiota jo nyt. Yhtälö puolittuvista lipun hinnoista olisi kerta kaikkiaan taloudellisesti mahdoton. No, tokihan yhdistynyt Helsinki voisi lystin maksaa, mutta tokkopa sentään.
3. Palvelut paranisivat. Väärin taas. Kuntien yhdistyessä Vantaan palvelut ehkä säilyisivät tasollaan, Helsingin olisi pakko saneerata palveluverkkonsa Vantaan mallin mukaisiksi. Tämä tosin lienee Helsingillä muutenkin edessä, ja Vantaan on siihen rytinään turha lähteä mukaan. Varmasti jouduttaisiin ihan "tasapuolisuuden" nimissä leikkaamaan jotain Vantaaltakin, vaikka ei olisi tarvettakaan.
Ja vielä kun muistaa, että monet Vantaan näkökulmasta kehittymiskelpoiset alueet(kuten oma asuinalueeni) olisivat Helsingistä katsottuna auttamattoman syrjässä, niin eipä voisi yhdistyminen vähempää kiinnostaa. Mutta ei tässä vaara vielä ohi ole. Kokoomus voi alkaa juonia pakkoliitostakin, ja viimeistään seuraavien kunnallisvaalien jälkeen asia on taas tapetilla. Hieman tietysti vaalituloksesta riippuen.