Vantaa

  • 26 859
  • 141
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Jokerinet kirjoitti:
Kyllä Vantaa on edelleen, ja varsinkin Itä-Hakkila-Nissas-Hakunila-akseli, on mulle The Kotipaikka, jossa parhaimmat kaverit edelleen asuu. Sieltä olis kiva joskus joku omakotitalon tapainen saada hankittua. Itä-Hakkilassahan niitä riittää.

Tässä ilmottautuu toinen Itä-Hakkilalainen mukaan keskusteluun. Itse olen koko 20-vuotisen taipaleeni kyseisellä alueella asunut ja muutto muualle Vantaalla ei tulisi mieleenikään. Seutuun olen hyvinkin kiintynyt luonto ja liikuntamahdollisuudet ovat lähellä, vaikka välillä tuntuukin, että Sotungin urheilupuiston vakseja ei kiinnosta kuin latujen kunnossapito.

Itsekin kävin Itä-Hakkilan koulun ja siitä sitten siirryin luontevana jatkumona Sotungin ylä-asteelle ja lukioon. Itselläni ei ole mielessä muuttaa Vantaalla muualle ja Hakunila tuntuisi liian eksoottiselta ja räkäiseltä paikalta makuuni. Kun täältä pois muutan ovat vaihtoehdot Nissas-Itä-Hakkila-Kuninkaanmäki tai sitten kokonaan pois Helsinkiin.

Itä-Hakkilan idyllissä tulee kuitenkin aina lepäämään henkinen kotini.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Koko ikä on tullut Vantaalla (vai oliko se Länsi-Vantaalla) asuttua. Ensimmäiset 7 vuotta tuli asuttua Varistossa, siitä sitten seuraavat 15 vuotta Hämeenkylän idyllisissä maisemissa, jonka jälkeen asuin noin puoli vuotta Myyrmäessä kunnes viime syksynä kotiuduin Louhelaan.

Louhelasta ei mitään pahaa sanottavaa, yhteydet stadiin ja muuallekin pelaa mainiosti. PizzaExpress, Ullan Grilli ja Siwa naapurissa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Vantaa on asuinpaikkani ollut joulukuusta lähtien. PK-seudulla muuten olen asunut seitsemän vuotta (Hki ja Kerava). Suurempaa valittamista ei ole ollut. Vaimon kanssa molemmat olemme työssä käyviä ihmisiä, joten toimeen tulemme. Kumpikaan tosin emme Vantaalla käy töissä. Jälkikasvullamme on hyvä hoitopaikka. Kaikki siis toistaiseksi ok.

Näin Raumalla ja sen kupeessa myöskin asuneena ja kasvaneena näkisin PK-seudun olevan yhtä suurta höttöä. Helsinki ja Kerava näistä omaa edes jonkinlaisen keskustan. Vantaalla ja Espoolla niitä ei ole. Siellä täällä betonilähiöitä ja omakotitalo-alueita. Ja kyllähän se niin on, että joka paikassa köyhiä, kouluttamattomia ja työttömiä on. Minua he eivät häiritse niin kauan, kun eivät ihan kotiovelle tule kuseskelemaan. <---- käsitä tuo viimeinen lause miten haluat.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luin tuossa juuri iltasanomista että jotkut teinit oli käyneet Metsolassa puhkomassa autoista renkaita yöllä, tämähän on ihan harmiton ajanviettotapa ja moni on varmasti kiitollinen ja onnellinen että nuorukaiset ovat keksineet tekemistä! Tästä tuli mieleen tuo muutaman vuoden takainen juttu, kun pari teiniä Hakunilassa rupesivat ampumaan parvekkeelta jengiä ilmakiväärillä. Poliisiasemalla kertoivat että oli tylsää niin piti kehittää tekemistä. Tosin kaikkein miehekkäin tapaus jonka tiedän tapahtui ostarin pubissa, josta poken ulos heittämä jannu kävi kotoa hakemassa kiväärin ja teki mitä kuka tahansa meistä olisi tehnyt - jäi päivystämään parkkipaikalle ja tulittamaan baarista ulos lähteviä ihmisiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvernööri kirjoitti:
Luin tuossa juuri iltasanomista että jotkut teinit oli käyneet Metsolassa puhkomassa autoista renkaita yöllä, tämähän on ihan harmiton ajanviettotapa ja moni on varmasti kiitollinen ja onnellinen että nuorukaiset ovat keksineet tekemistä! Tästä tuli mieleen tuo muutaman vuoden takainen juttu, kun pari teiniä Hakunilassa rupesivat ampumaan parvekkeelta jengiä ilmakiväärillä. Poliisiasemalla kertoivat että oli tylsää niin piti kehittää tekemistä. Tosin kaikkein miehekkäin tapaus jonka tiedän tapahtui ostarin pubissa, josta poken ulos heittämä jannu kävi kotoa hakemassa kiväärin ja teki mitä kuka tahansa meistä olisi tehnyt - jäi päivystämään parkkipaikalle ja tulittamaan baarista ulos lähteviä ihmisiä.

Samaan tapaanhan ne Myyrmäki-Martinlaakso akselilla ammuskelevat baareissa ja taksijonoissa. Turha tuollaisesta on kenenkään järkyttyä, se vaan on paikallinen tapa Vantaalla ampua ja puhkoa renkaita.
 

Juuso74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
scholl kirjoitti:
Moni varmaan muistaa käyntini Kalliossa. Totuuden nimessä täytyy sanoa, että tuli käytyä vastaavalla reissulla yhden frendin kanssa muistaakseni vuonna 2000 Vantaalla. Formulakisa oli käynnissä ja kun paljastui, että Häkkinen voittaa niin päätettiin ajaa Häkkisen patsaalle katsomaan, miten paikalliset juhlivat. Totuus oli se, että se ei ollut patsas, vaan joku tikku pystyssä ei edes varsinaisella aukiolla. Sinne tuli vain yksi paikallinen juhlistamaan voittoa sinä sunnuntai-iltapäivänä. Se oli kummallinen hemmo. Sillä oli bisset putkikassissa ja se nakkasi korkit aina sinne kassiin myöskin kuten myös tyhjät pullot. No jonkin aikaa valokuvattiin sitä touhua ja lähdettiin sitten pois. Kaverini sai tämän paikallisen luulemaan, että olemme Häkkis-faneja.

Tuli vaan mieleen, että mikä on tämä mainitsemasi Häkkisen patsas, kun ainakin jonkun patsastoimikunnan hanke oli näköjään vielä loppuvuodesta 2002 pahasti jäissä? Vai onko näitä useampikin pystytetty ympäri Vantaata?

Vantaan Sanomat 7.8.2002
Häkkisen monumenttihanke jäissä

Mika Häkkisen päätös vetäytyä formularadoilta yllätti formulatähdelle monumenttia Vantaalle suunnitelleen toimikunnan. - Olimme ajatelleet, että Häkkinen palaa radoille syksyllä uudella vauhdilla. Hänen ratkaisunsa pistää vähän miettimään, mitä patsashankkeelle tehdään. Jos Mikalla itsellään on intoa, hanketta voidaan viedä eteenpäin, patsastoimikunnan puheenjohtaja Esa Laaksonen sanoo. Vähään aikaan asialle ei ole tehty mitään.
 

scholl

Jäsen
Juuso74 kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että mikä on tämä mainitsemasi Häkkisen patsas, kun ainakin jonkun patsastoimikunnan hanke oli näköjään vielä loppuvuodesta 2002 pahasti jäissä? Vai onko näitä useampikin pystytetty ympäri Vantaata?

Kun Häkkisen aukio avattiin niin sinne laitettiin ilmeisesti Häkkisen patsas tai ainakin Häkkisen patsaana sitä siellä käydessämme kutsuimme. Se on sellainen metallinen kakkosnelonen pystyssä, jossa lukee muistaakseni Mika Häkkisen aukio.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Se on sellainen metallinen kakkosnelonen pystyssä, jossa lukee muistaakseni Mika Häkkisen aukio.
Minun tietääkseni se on virallisesti pelkästään nimellä: Mika Häkkisen aukio. Ei siis patsas.
 

scholl

Jäsen
No patsas kuin patsas. Yleensä aukio ymmärretään muodosta. On nimi sitten plaza, piazza tai mikä tahansa niin ihminen tajuaa milloin näkee aukion. Ei siellä tarvi olla tikkua pystyssä. Tuo on vähän kuin Paasikiven patsas. Ero on vain se, että Häkä on laihempi.
 

Lohipoika

Jäsen
Vantaalla on synnytty ja koko ikäni asunut eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että haluaisi muuttaa pois täältä. Todella hieno paikka. Lähimetsiä löytyy, jossa nuorempana paljon leikki, pihat ovat oikeasti pihoja eivätkä mitään parvekkaita ja muutenkaan ei löydy mitään valitettavaa. Maine taitaa olla ainoa parantamisen arvoinen asia, mutta sekin taitaa lähinnä johtua hesalaisesta pr-politiikasta ;).

Nauran päin naamaa kaikenlaisille pääkaupunkiseudun yhdistämispyrkimyksille. "Espoolaisia me emme ole ja helsinkiläisiksi emme halua; olkaamme siis vantaalaisia".
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
"Espoolaisia me emme ole ja helsinkiläisiksi emme halua; olkaamme siis vantaalaisia".

Törkeää ryssittelyä! Jos se ei lopu, niin laitetaan kuntaministeri asialle. Muistakaa, miten Sipoon kävi! Siinä ei Hjalmarit yms. paljoa auttaneet.

No totta puhuakseni, mulle on aikalailla sama, miten näiden käy. Muistelisin kuitenkin, että viime talvena järjestettiin galluppia aiheesta ja sekä Helsingissä, että Vantaalla ja Espoossa yli 70% kysyjistä oli yhdistymisen kannalla. No selväähän on, että valtuustoilta kysyttäessä, kansan mielipide ei paljoa paina, koska omat pestit siinä on valtuutetuilla vaakalaudalla.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Nauran päin naamaa kaikenlaisille pääkaupunkiseudun yhdistämispyrkimyksille. "Espoolaisia me emme ole ja helsinkiläisiksi emme halua; olkaamme siis vantaalaisia".
Minua puolestaan ottaa päähän yli kaiken Vantaan valtuuston idea torpata liitosselvitys. Kunnallisvaalien jälkeen oli liitosmielisillä hienosti enemmistö valtuustossa, mutta aika paljon onkin ilmaantunut takinkääntäjiä.

En tietenkään ole syntyperäinen vantaalainen, mutta ei minua hetkauttaisi pätkääkään Lappeenrannan liittäminen vaikka johonkin Kymen kaupunkiin tai vaikka saman tien Helsinkiin. Suomessa nyt on vain liikaa kuntia. Minun puolestani hallitus saisi harrastaa vaikka pakkoliitoksia ja mahdollisimman pian, että viiden vuoden suojatyöpaikka-aika rupeaisi heti kulumaan ja joskus saataisiin vähän säästöjäkin tuplabyrokraattien potkuilla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan hauska kaupunki se Vantaa tavallaan on, mutta en välttämättä muuttaisi sinne asumaan, kun kerran on pois päässyt.

Hahhah, paljon on vettä vantaanjoessa näköjään virrannut 3-4 vuoden aikana sillä takaisin Vantaallehan itse päädyin. Ja täysin tyytyväinen olen ollut, Kartanonkoskelta ostettiin heinäkuussa asunto.

Ja mitä noihin yhdistymispuheisiin tulee, niin toivon todellakin, että Vantaan kaupunginvaltuusto tänä iltana tyrmää lopullisesti nuo yhdistymisaikeet Helsinkiin. Mielummin niillä mun verorahoilla rakennetaan Marja-Vantaata (joka on vieläkin tosi koominen nimi, sehän siis tulee sanoista Martinlaakson radan jatke - Vantaa) kuin kunnostetaan Helsingin keskustaa.
 

Lohipoika

Jäsen
Minua puolestaan ottaa päähän yli kaiken Vantaan valtuuston idea torpata liitosselvitys. Kunnallisvaalien jälkeen oli liitosmielisillä hienosti enemmistö valtuustossa, mutta aika paljon onkin ilmaantunut takinkääntäjiä.

Liitos torpattiin, koska siitä ei olisi etua Vantaalle tai vantaalaisille. Usein väitetään, että Helsingillä on rahaa ja Vantaalla maata, mutta tämän esiselvityksen mukaan Helsingillä on asukasmäärään suhteutettuna aivan yhtä paljon velkaa kuin Vantaalla ja absoluuttisesti paljon enemmän. Ainoat liitoksen kannattajat löytyivät Kokoomuksen riveistä ja vanhan sanonna mukaan "Kokoomuksesta ei seuraa mitään hyvää". Muilla poliitikoilla painoi vaakakupissa enemmän itsemääräämisoikeus. Liitoksen toteutuessa painopiste siirtyisi etelänpään ja nykyisestä Vantaasta tulisi Helsingin takapiha. Sitähän ei kukaan halua! Lisäksi selvityksen mukaan Vantaa käyttää rahaa tehokkaammin palveluhin ja muuta vastaavaa. Ei siis ole mitään syytä jatkaa liitosneuvotteluja.

Hahhah, paljon on vettä vantaanjoessa näköjään virrannut 3-4 vuoden aikana sillä takaisin Vantaallehan itse päädyin. Ja täysin tyytyväinen olen ollut, Kartanonkoskelta ostettiin heinäkuussa asunto.

Tervetuloa takaisin hienoon kaupunkiin!
 

Jof

Jäsen
Tänään siis Vantaan kaupunginvaltuusto päättää, jatketaanko selvityksiä yhdistymisestä Helsinkiin vai ei. Kova lobbaus on kuulemma ollut käynnissä puolin ja toisin, ja varsinkin puolin. Myös Helsingin Sanomat on tehnyt kantansa selväksi viime aikojen jutuillaan.

Käytännössä selvityksen jatkaminen tarkoittaisi varmaan yhdistymistä, kun Helsinki on kai satavarmasti siihen päätymässä. Vantaan vetäytyessä tässä vaiheessa olisi kuitenkin selvää, että asiaan palataan seuraavien kunnallisvaalien aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Käytännössä selvityksen jatkaminen tarkoittaisi varmaan yhdistymistä, kun Helsinki on kai satavarmasti siihen päätymässä. Vantaan vetäytyessä tässä vaiheessa olisi kuitenkin selvää, että asiaan palataan seuraavien kunnallisvaalien aikaan.

Todennäköisesti selvityksen jatkaminen johtaisi kansanäänestykseen (Vantaalla). Mitä siitä sitten seuraisi, on vaikea sanoa. Ainakin mielipidekyselyissä vantaalaiset ovat olleet suopeampia Helsinkiin liittymiselle kuin espoolaiset.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liitos torpattiin, koska siitä ei olisi etua Vantaalle tai vantaalaisille. Liitoksen toteutuessa painopiste siirtyisi etelänpään ja nykyisestä Vantaasta tulisi Helsingin takapiha. Sitähän ei kukaan halua! Lisäksi selvityksen mukaan Vantaa käyttää rahaa tehokkaammin palveluhin ja muuta vastaavaa. Ei siis ole mitään syytä jatkaa liitosneuvotteluja.

Tervetuloa takaisin hienoon kaupunkiin!

Itse olin myös aluksi liitoksen kannalla, mutta näin enemmän asiaan tutustuneena olen alkanut vastustaa sitä. Vantaalla on tällä hetkellä paljon velkaa, mutta oma käsitys on, että tulevaisuus näyttää paljon positiivisemmalta. Väkiluku kasvaa uusien asuinalueiden (Kivistö, Leinelä, Tammisto-Pakkalan seutu) ja lentokentän sekä Kehä3:n seutu on yrityksille houkuttelevaa aluetta. Ja kuten Helsingin Sanomien uutisista on selvinnyt, niin Vantaa on velkaisuudessaan järjestänyt palvelut siten, että ne saadaan toteutettua puolet halvemmalla kuin Helsingissä.

Ja edelleen uskon, että meidän vantaalaisten palvelut heikkenevät tuon yhdistymisen myötä. Käsittääkseni nyt talvellakin Helsingissä esim. teiden kunnossapito on paljolti keskittynyt kantakaupunkiin, kun taas Vantaalla on ympäri kaupunkia saatu tiet putsattua tehokkaasti. Yhdistyessä varmaan meidänkin aurat vietäisiin kantakaupunkiin.

Ja kiitokset Lohipoika! Tähän voi sovittaa tätä kliseistä sanontaa "Mies voi lähteä Vantaalta, muttei Vantaa miehestä" :)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin täältä pääkallonpaikalta kommentoida asiaa sen verran, että asia ei ole lainkaan niin mustavalkoinen, että kyseessä olisi vain kyllä tai ei. Mikäli päädytään jatkamaan yhdistymistiellä, niin oleellista on myös, mitä kaikkea päätöksen sisällytetään. Tällä hetkellä kehissä on sellainen muutettu päätösesitys, jossa vaaditaan kuntajakolain 4 luvun mukaista erityistä kuntaliitosselvitystä, joka tarkoittaa ulkopuolisen selvityshenkilön asettamista eikä siis ole pelkkä kahden kunnan välinen yhdistymissopimus. Lisäksi nyt kehissä olevassa esityksessä velvoitetaan selvittämään yhdistyneen kunnan palvelurakenne sekä lähidemokratian järjestäminen ja sitten b-kohtana vielä jatkamaan metropolihallinnon kehittämistä. Ja tämähän tulisi sitten myös kansanäänestykseen tai ainakin uudestaan valtuustoon ennen lopullista yhdistymistä.

Mutta tunnelma tiivistyy ja ilta on pitkä. Tervetuloa lehtereille osoitteeseen Pakkalankuja 5.
 

scholl

Jäsen
Ei kuntaliitos tarkoita sitä, että joku vantaalaisuus katoaisi. Raasepori on nyt yksi kaupunki, mutta silti on tammisaarilaisia, karjaalaisia jne. ihmisiä. On vain päätöksiä, joissa kuntien keskinäinen kilpailu pitää saada loppumaan. Yritysten pääkonttoreiden ja tiettyjen asuinalueiden sijoittamisessa aluetta pitää katsoa laajempana kokonaisuutena. Sama koskee liikennehankkeita. Sen vuoksi kuntaliitokset ovat järkeviä, ei identiteetin vuoksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs Snaksterin oma kanta asiaan on? Pitäisiköhän sitä tulla paikalle käymään... kuitenkin matkaa on vain vajaa kilometri. No pitää harkita.

Kyllä mä kannatan varsinkin jos tuo lähidemokratia eli jonkinlaiset kaupunginosa-valtuustot vähän Lontoon ja Köpiksen malliin saadaan mukaan. YV:llä voin pistää linkin tarkempiin perusteluihin.

Täällä on kyllä ennätysmääräyleisöä. Kiva kun politiikka kerrankin kiinnostaa vantaalaisia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaikki järki puoltaa sitä, että pääkaupunkiseutu yhdistyisi yhdeksi kunnaksi. Myös Espoo mukaan. Toki tämä sitten vaatii jonkinlaiset kaupunginosa-valtuustot, ettei päätöksenteko karkaisi ihan kauaksi, muttei niiden varaan saisi mitään suurta byrokratiaa kehittää. Kaikki seutusuunnittelu ja kaavoitus on saatava yhden katon alle.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katsos... tälläisenkin ketjun olen joskus onnistunut saamaan aikaan. Täytyy kyllä todeta, että aika kehno aloitusviesti. Ilmeisesti seassa kuitenkin huumoria? Ei voi ulottaa aivologeja noin kauas menneeseen, että voisi syntymekanismista ottaa selkoa.

Juu, itsehän en ole ollut vantaalainen enää reilusti yli vuoteen. Syntyperäinen en toki (onneksi) ollut missään vaiheessa. Kyllä Vantaalla tuli kuitenkin viihdyttyä loppupeleissä ja tuntui ihan kodiltakin, olihan se sentään n. viiden vuoden rupeama siellä mikä tuli eleltyä.

Nykyään olen ihan aito hesalainen.

Kuntaliitos voisi kelvata, kunhan se ei tarkoita sitä, että minusta tulee taas vantaalainen. Kuntaliitoksen nimeksi ehdottaisin Helsingin maalaiskuntaa (antaisi syntyperäisille vantaalaisillekin vähän kunniaa). Se olisi ratkiriemukas valinta, etenkin kun se ottaisi suuresti päähän stadilaisia. Voisi olla kova paikka niellä näillä "kaupunkilaisilla", kun kotikaupungin virallisessa nimessä olisi mukana maininta maalaisuudesta.

Itse syntyperäisenä maalaisena tuntisin oloni kodikkaaksi, samoin muut hesalaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös