Mr Scarface
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- San Jose Sharks, HPK
No niin saatiinhan tänne älykäs kirjoitus asiasta, jota kaipailinkin joltakulta.
Nelonen näytti tässä joulun aikoihin juuri uudelleen koko sen Moore Bertuzzi tapauksen, ja pisti kyllä itsenikin miettimään asioita. Pelattuani itse paljon kiekkoa, en ole montaa noin törkeätä temppua nähnyt edes alasarjoissa, joissa pelataan oikeasti todellista "sikaa" usein. Olen pelannut joukkueessa, jossa oma pelaaja veti harjoituksissamme toisen takaapäin poikittaisella laitaan. Ambulanssi paikalle ja kaveri hospitaliin, mutta sekään ei näyttänyt niin pahalta ja pitkältä ja harkitulta teolta, kuin tämä Bertuzzi tapaus. Älyttömintä on, että tässäkin ketjussa on tällainen JFK Oliver Stone taikaluoti teoria/magic bullet theory Bertuzzin teosta:
Jos ihminen tekee jotain, kuten lyö tai potkaisee tai heittää, niin hän on vastuussa jos joku kuolee. Piste.
Jouni kirjoitti: Oma mielipiteeni on, ettei Todd Bertuzzi täytä olympiaurheilijalle asetettavia kriteerejä urheilijana eikä ihmisenä - on todella paha virhe Wayne Gretzkyltä ja johtoryhmältä valita hänet kisoihin. On odotettavissa todellinen gong-show kun päästään Eurooppaan ja Bertuzzin tekoa aletaan näyttämään vielä sielläkin uudestaan ja uudestaan ja asia kaivetaan esille uudestaan ja uudestaan.
Nelonen näytti tässä joulun aikoihin juuri uudelleen koko sen Moore Bertuzzi tapauksen, ja pisti kyllä itsenikin miettimään asioita. Pelattuani itse paljon kiekkoa, en ole montaa noin törkeätä temppua nähnyt edes alasarjoissa, joissa pelataan oikeasti todellista "sikaa" usein. Olen pelannut joukkueessa, jossa oma pelaaja veti harjoituksissamme toisen takaapäin poikittaisella laitaan. Ambulanssi paikalle ja kaveri hospitaliin, mutta sekään ei näyttänyt niin pahalta ja pitkältä ja harkitulta teolta, kuin tämä Bertuzzi tapaus. Älyttömintä on, että tässäkin ketjussa on tällainen JFK Oliver Stone taikaluoti teoria/magic bullet theory Bertuzzin teosta:
nuck kirjoitti: Tässä koko tapauksessa oli kyse mielestäni nimenomaan juurikin Murphyn laista; Kaikki mikä voi mennä pieleen, meni pieleen. Bertuzzi löi raukkamaisesti takaapäin, joten en puolustele häntä. Hän teki luonnollisesti väärin. Kuitenkaan Mooren vammat eivät syntyneet uskoakseni tästä vaan siitä mitä sen jälkeen tapahtui.
Moore menetti yllättävän lyönnin seurauksena tasapainonsa ja horjahti eteenpäin. Bertuzzi kompastui puolestaan omaan mailaansa ja kaatui Mooren päälle. Kaatumisen seurauksena Mooren niska vääntyi jäässä ollessa ja kun tämän lisäksi paikalle ryntäsivät kaikki kentällä olleet pelaajat, Moore jäi kasan alimmaiseksi - vääntyneen niskansa kanssa.
NHL:ssä ollaan lyöty kautta aikojen paljon kovempaa kuin tässä tapauksessa. Kuitenkaan seuraukset eivät ole puhtaistakaan osumista huolimatta tätä luokkaa. Bertuzzi iski Moorea liukuessaan eteenpäin. Hänen lyöntikätensä ei ollut suorassa osuessaan Moorea ja hänen lyöntinsä liikerata oli huomattavan lyhyt. Tämän vuoksi hän ei voinut saada iskunsa taakse läheskään kaikkia voimiaan. Osuma oli yllättävä, mutta ei suinkaan ensimmäinen yllättävä osuma liigassa. Ei myöskään lähellekään kovin yllättävä osuma liigassa.
Kuten sanottu, teko oli raukkamainen ja se tuli yllättäen takaapäin, mutta itse lyönnin seurauksesta vammat eivät voineet mielestäni tulla. Ne syntyivät lyönnin jälkiseuraamuksista - kompastumisesta ja kaatumisesta Mooren päälle. Ne syntyivät Murphyn lain tavoin - kaikki mikä pystyi menemään pieleen, meni pieleen. Auki jää lisäksi kysymys, oliko paikalle rynnänneillä muilla pelaajilla tekemistä lopputuloksen kanssa.
Jos ihminen tekee jotain, kuten lyö tai potkaisee tai heittää, niin hän on vastuussa jos joku kuolee. Piste.