Hämmentävä kokemus. Istuttiin iltaa läheisessä pubissa avoimen oven vieressä ja kuului jossain kohtaa pamahdus, joka kuullosti lähinnä auton pakoputkelta. Sen jälkeen jotain huutoa, mutta senkin lähinnä ohitti opiskelijoiden perinteisenä illanviettona. Siitä muutama minuutti ja alkoi autoa mennä pillit päällä ohi yks, jos toinenkin. Noh muutama minuutti myöhemmin löytyikin jo tieto ampumisesta.
Pisti vaan miettimään, että melkoisessa turvakuplassa täällä on saanut elää, kun ei kellään käynyt mielessäkään mitään sen kummempaa ennenkuin asiasta tieto saavutti.
Ainahan tällaiset pysäyttävät, etenkin kun sattuu oikeasti lähellä. Omakohtainen kokemus on, kun viisi vuotta sitten kotikaupungissani Valkeakoskella sattui romanien välienselvittely, jossa yksi henkilö menehtyi lähikauppani pihalla tapahtuneen ampumisen seurauksena.
Rauhallinen alue, ja olin vasta reilun kuukauden asunut paikkakunnalla. Hieman mietitytti kyllä hetken aikaa, vaikka järki sanoikin, että tuo voi tapahtua ihan missä tahansa, jos huono tuuri käy.
En kuullut laukausta tuolloin, vaikka takapihan ovi olikin auki, eikä etäisyyttä kovinkaan paljoa ollut. Pelastuskopterin ääniin tuli havahduttua.
No, olen aina muistuttanut itseäni siitä, että mummulani naapurissakin on tehty murha. Ja tuo sijaitsee todellakin maaseudun syövereissä. Tämä tapahtui muistikuvieni mukaan 1980-luvun lopussa. Viereisen tilan isäntä jäi eläkkeelle, ja tämän palkkaama työmies oli siksi jäämässä työtä vaille. Tämä oli sitten lopulta iskenyt takaapäin isännän kallon halki halolla ja jatkanut hakkaamista sen jälkeen, kunnes pakeni paikalta. Nyt jo edesmennyt enoni oli ollut ensimmäisiä paikalla olijoita, ja hän kertoi käyneensä ladossa katsomassa, että näkyykö murhaajaa siellä. Oli jopa hieman nostellut heinäkasan heiniä, mutta ei ollut löytänyt mitään. Poliisi oli kuitenkin enoni mukaan todennut, että siellä heinien alla tämä olisi ollut piilossa. Kiinni tuo ei paikan päältä jäänyt, vaan joitain päiviä myöhemmin muutaman kymmenen kilometrin päästä, ja muistaakseni olutkuppilasta.
Off-topicia hieman, mutta minulle tuo osoittaa, että tuollainen voi sattua ihan missä vaan, mikäli huonoa tuuria käy. Oma elämänasenteeni on siksi näiden suhteen sellainen, että järki mukana ja silmät auki ihan missä tahansa liikkuessa, mutta ennakkoon pelkääminen on turhaa.