Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 1 048 692
  • 6 625

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tampereen surmasta epäillyllä on siis pitkä rikoshistoria. Hulluinta, että on syyllistynyt tapon yritykseen haulikolla 2021. Kyllähän järjestelmässä on vikaa, kun häntä ei ole saatu aikaisemmin telkien taakse.
Raju tausta oli myös parilla Seinäjoen ammuskelusta syytetyllä henkilöllä. Hyvä kysymys olisi miten tuommoisen kierteen saa loppumaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Raju tausta oli myös parilla Seinäjoen ammuskelusta syytetyllä henkilöllä. Hyvä kysymys olisi miten tuommoisen kierteen saa loppumaan.
Minä olen joskus ihmetellyt sitä, että kun romaneillahan on loppujen lopuksi aika autoritäärinen systeemi, että sillä suvun johtajalla on todella paljon valtaa nuorempiin jäseniin, niin miksi sitä valtaa ei käytetä tämän perseilykierteen lopettamiseen? Olen todistanut omalla paikkakunnallakin sitä, miten paljon valtaa paikallisen suurimman romanisuvun päämiehellä on, ja kuinka paljon nuoremmat kollit pelkäävät tuon päämiehen jyrähdyksiä, niin olen vaan pohtinut että eikö tuolla auktoriteetilla voisi halutessaan lopettaa tuon rötöstelyn kokonaan?
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen joskus ihmetellyt sitä, että kun romaneillahan on loppujen lopuksi aika autoritäärinen systeemi, että sillä suvun johtajalla on todella paljon valtaa nuorempiin jäseniin, niin miksi sitä valtaa ei käytetä tämän perseilykierteen lopettamiseen? Olen todistanut omalla paikkakunnallakin sitä, miten paljon valtaa paikallisen suurimman romanisuvun päämiehellä on, ja kuinka paljon nuoremmat kollit pelkäävät tuon päämiehen jyrähdyksiä, niin olen vaan pohtinut että eikö tuolla auktoriteetilla voisi halutessaan lopettaa tuon rötöstelyn kokonaan?
Itse asiassa tästä juuri keskusteltiin Immun uusimmalla videolla. Siinä entinen rikosylikonstaapeli puheli, ettei nykyinen nuorempi sukupolvi enää niin kunnioita näitä suvun päämiehiä kuin aiemmin.
 

Kyle

Jäsen
En muistanut koko Alibi-lehden olemassa oloa, mutta joku oli linkittänyt tapahtuneesta sen tuonne murha.infolle.


Saa nähdä millainen välien selvittely tästä tulee. Suora lainaus tuolta:

Alibi tavoitti tragediasta järkyttyneitä romaneja.

– Mies ampui omaa naisystäväänsä, joka odotti vielä heidän yhteistä lasta. Nainen oli ollut turvakodissakin piilossa. Sieltä on Ruotsista tulossa lentokoneella ja laivalla Suomeen ihmisiä, ja varmasti tulee verikosto, eräs tilannetta tunteva romani kertoi Alibille.


Sen verran itse stalkkasin FB:ssä tekijää ja uhria, että ilmeisesti uhrin nykyinen puoliso asuu Ruotsissa mihin tuossa viitataan.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Itse olen rikostilastoja kauhistelleille usein sanonut, että harvoin romanit ovat täysin ulkopuoliselle vaarallisia. Kulttuurissa on todella paljon erilaisia kunniakoodeja ja varmasti paljon sellaistakin mitä me perus "valkolaiset" ei tiedetä tai ymmärretä. Todella paljon joutuvat noista syistä esim muuttamaan eri paikkakunnille tai kaupunginosiin.

Voi olla aika ahdistavaa tuollaisessa ympäristössä elää, vaikka vastapainona toki on se vahva perhe ja suku.

Oikeasti on aika käsittämätöntä, että näistä asioista ei uskalleta yhteiskunnallisesti puhua.

Pari omaa kokemusta asiasta. Perhetuttavani romanitaustainen avomies ilmoitti yllättäen jättävänsä tämän. Syyksi hän sanoi, ettei hänellä ole paljon elinaikaa, hänet surmataan pian. Kaveri oli aikoinaan syyllistynyt tappoon suvun sisällä, mutta suvun matriarkka kielsi verikoston. Kun isoäiti kuoli, mies tiesi serkun/serkkujen surmaavan hänet. Ravintolaillassa tämä tapahtui, laukauksita sai sivullisena osansa myös olympialaisiin valmistautunut nyrkkeilijä Matti Koota.


Ruotsissa asuessani tutustui mukavaan, vanhempaan romanimieheen. Hän oli koulutukseltaan kondiittori ja sain nauttia kaverin maukkaista tuotteista. Meistä tuli ystävät, vierailimme miehen kodissa ja hän puolisonsa kanssa meillä. Kaveri oli ylpeä Suomessa psykologiksi valmistuvasta tyttärestään. Hän oli myös aktiivi kristitty, joka teki erilaisia avustustalkoita. Eräänä päivänä tämä eläkeikää lähestyvä mies tuli itkien juttusille. Hän kertoi, kuinka tulevana viikonloppuna joutuu osallistumaan tappeluun. Kaveri oli tuon alueen romanien johtaja ja toinen romaniyhteisö ei noudata väistämisvelvoitetta. Hänen on kuulemma pakko mennä oman yhteisönsä mukana tappelemaan tätä toista porukkaa vastaan. No lopulta tappelulta vältyttiin, koska toinen porukka oli poistunut alueelta.

Olen lapsuudessani viettänyt aikaa naapurostossa asuvien romanilasten kanssa ja tiedän aika paljon heidän kulttuurisista "arkitavoistaan". Osa on ihan kunnioitettavia, osa taas älyttömiä kahleita. Mutta tämä kunniaväkivaltaan liittyvä koodisto on kyllä ihan sairas. Se, että yhteiskunta ei halua tai kykene katsomaan sitä silmiin, nostamaan kissaa päydälle, on järkyttävää välinpitämättömyyttä ja täysin vääristynyttä suvaitsevaisuutta myös romaniyhteisöä kohtaan.
 

Kyle

Jäsen
Itse olen rikostilastoja kauhistelleille usein sanonut, että harvoin romanit ovat täysin ulkopuoliselle vaarallisia.

Tässäkin tapauksessa olen huomannut, että keskustelut noudattavat samaa kaavaa. Ensiksi kauhistellaan miten omassa kaupungissa tai maassa tapahtuu ampumisia. Sitten joku tietää, että asialla on ollut romanit niin kauhistelijoilla tulee sellainen helpottunut olo tai siihen rinnastettava syvä huokaus ”no niin tietenkin”.

Eihän se tietenkään poista sitä että tapaukset ovat kauheita, mutta kertoo myös siitä että monia ei yllätä että näitä väkivaltatekoja tapahtuu juuri romanien keskuudessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Korjatkaa josko olen väärässä, mutta eikö se suvun vanhin voi olla myös Nainen?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Uutisissa kun tapahtuneesta kerrotaan juuri, niin ihmetyttää että edes alustavasti tutkitaan tappona tuommoista tuliaseella suoritettua teloitusta. Ilmiselvästä murhasta kyse kun suunnitelmallisuutta vaaditaan monessa kohtaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tässäkin tapauksessa olen huomannut, että keskustelut noudattavat samaa kaavaa. Ensiksi kauhistellaan miten omassa kaupungissa tai maassa tapahtuu ampumisia. Sitten joku tietää, että asialla on ollut romanit niin kauhistelijoilla tulee sellainen helpottunut olo tai siihen rinnastettava syvä huokaus ”no niin tietenkin”.

Eihän se tietenkään poista sitä että tapaukset ovat kauheita, mutta kertoo myös siitä että monia ei yllätä että näitä väkivaltatekoja tapahtuu juuri romanien keskuudessa.
Itse ainakin ajattelen, että tuo on ns ongelma mitä viranomaisten täytyisi pohtia sen romaniyhteisön kanssa. Kulttuurissa on niin paljon asioita mitä me ns normitallaajat ei tiedetä eikä ymmärretä, että tällaisten estämiseen/vähentämiseen olisi pakko saada se romaniyhteisö mukaan.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse ainakin ajattelen, että tuo on ns ongelma mitä viranomaisten täytyisi pohtia sen romaniyhteisön kanssa. Kulttuurissa on niin paljon asioita mitä me ns normitallaajat ei tiedetä eikä ymmärretä, että tällaisten estämiseen/vähentämiseen olisi pakko saada se romaniyhteisö mukaan.
Tätähän on yritetty jo n. 100v. erinäisten tukitoimien ja projektien kautta.
Taitavat vieläkin saada ns. hamelisää yms yms.
Jossain vaiheessa tulee mielestäni piste jossa tämän vähemmistön on pakko sulautua valtaväestöön lakien ja normien suhteen ja unohtaa nuo omat sisäiset lakinsa.
Eikö nimenomaan nykyaikana pyritä tasapuolisuuteen joka suhteessa eikä siihen että muutaman promillen vähemmistöllä on eri oikeudet mm. asuntojen saannin ja tukien suhteen?

Lisätään vielä että tämä some ei oikein tue tätä kunniakulttuuria kun siellä nykyään kuulemma uhoavat nykyään 24/7 toisilleen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
– Mies ampui omaa naisystäväänsä, joka odotti vielä heidän yhteistä lasta. Nainen oli ollut turvakodissakin piilossa. Sieltä on Ruotsista tulossa lentokoneella ja laivalla Suomeen ihmisiä, ja varmasti tulee verikosto, eräs tilannetta tunteva romani kertoi Alibille.

Sen verran itse stalkkasin FB:ssä tekijää ja uhria, että ilmeisesti uhrin nykyinen puoliso asuu Ruotsissa mihin tuossa viitataan.

Tämähän alkaa näyttää lupaavalta - not. Systeemeissä - niin heidän kuin Suomen - on kyllä jotain perustavanlaatuista pielessä, jos tämmöinen kansainvälinen tapposirkus saadaan vielä pystyyn.

Pistää miettimään, että jos romanit saisivat johonkin pystytettyä oman itsenäisen valtionsa, niin millaistahan elämä siellä olisi? Ei tarvitsisi välittää kaiken maailman valkolaisista ja heidän säännöistään ja syrjinnästään. Puhdasoppisesti oman kulttuurin valtio niillä omilla hieman monimutkaisilla pelisäännöillä. Kuinkahan pärjäisivät omillaan. Oma lippuhan heillä taitaa olla jo valmiina käytettäväksi.

Ed. typo x2
 

npc

Jäsen
Huomenta. Nukuin taas huonosti.

Kasittämätöntä että joku humanoidi ottaa oikeuden ommii kässii ja riistää hengen toiselta planeetan asukkaalta tietämättä olemmeko avaruuden ainoita olioita vai onko samanlaisia mahdollisesti joka galaksissa.

Vaikka itse uskonkin perkeleen isossa univerumissa olevan jotain muitakin sivilisaatioita niin en nyt kumminkaan ensi töikseni lähtisi puukottamaan niitä mitkä on jo todettu humanoideiksi. Ties vaikka olisivat ainutlaatuisia.

Vitustako näitä tietää. On jengiä, sellaista misantrooppia, joka olisi onnellisempi jos maailmankaikkeudessa ei olisi elämää. Tai ainakaan ihmisiä. Nehän on viiden miljoonan vuoden aikana pilannut kaiken. Ennen oli paremmin.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Näitä tulee puolestaan siihen tahtiin, että kaikkia ei jakseta edes mainita. Teksti-tv:n uutisessa mainitaan "Yhdysvalloissa on ollut tänä vuonna yli 400 joukkoampumista, eli ampumisia, joissa uhreja on ollut vähintään neljä." Eli keskimäärin vähintään puolitoista joukkoampumista joka päivä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista

Näitä tulee puolestaan siihen tahtiin, että kaikkia ei jakseta edes mainita. Teksti-tv:n uutisessa mainitaan "Yhdysvalloissa on ollut tänä vuonna yli 400 joukkoampumista, eli ampumisia, joissa uhreja on ollut vähintään neljä." Eli keskimäärin vähintään puolitoista joukkoampumista joka päivä.
Tässä tapauksessa haiskahtaa siltä, että joku tietty henkilö haluttiin saada pois päiviltä ja ampujalle maksettiin. Siinä sivussa sitten vedettiin lakoon muutama muukin tyyppi. Melko kylmäävää touhua.

Jopa hakulaite räjäyttämällä oltaisiin päästy pienemmällä sotkulla...

Biden ei puheistaan huolimatta neljässä vuodessa näytä päässeen thoghts and prayersejä pidemmälle näiden joukkoampumisten kanssa. Saas nähdä löytyykö Harrisilta ensi vuonna (jos siis voittaa) kikkapussistaan mitään tehokkaampaa.

 

Tuamas

Jäsen
Biden ei puheistaan huolimatta neljässä vuodessa näytä päässeen thoghts and prayersejä pidemmälle näiden joukkoampumisten kanssa. Saas nähdä löytyykö Harrisilta ensi vuonna (jos siis voittaa) kikkapussistaan mitään tehokkaampaa.

Toki presidentillä yksinään on kovin vähän vaikutusvaltaa, varsinkin jos ei ole kongressin ja senaatin värisuoraa.

NRA:n rahat ovat tälläkin vaalikaudella tuottaneet hyvällä tuotto/panos-suhteella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toki presidentillä yksinään on kovin vähän vaikutusvaltaa, varsinkin jos ei ole kongressin ja senaatin värisuoraa.
Tai korkeimman oikeuden ei-hullua enemmistöä - ihan yhtään liioittelematta nuo konservatiiviset tuomarit ovat täysin eri vuosisadalla kuin muu USA.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki presidentillä yksinään on kovin vähän vaikutusvaltaa, varsinkin jos ei ole kongressin ja senaatin värisuoraa.

NRA:n rahat ovat tälläkin vaalikaudella tuottaneet hyvällä tuotto/panos-suhteella.

Totta ja voisi myös sanoa, että värisuora - jota nyt ei ole - ei riittäisi, jos omat lipeäisi aselakien kiristämisen osalta. Näin on demokraateille käynyt myös Bidenin aikana.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Biden ei puheistaan huolimatta neljässä vuodessa näytä päässeen thoghts and prayersejä pidemmälle näiden joukkoampumisten kanssa. Saas nähdä löytyykö Harrisilta ensi vuonna (jos siis voittaa) kikkapussistaan mitään tehokkaampaa.
USAssa lähes mahdotonta kun kansa niin isosti vastustaa aselakien kiristämistä.
 

Tuamas

Jäsen
USAssa lähes mahdotonta kun kansa niin isosti vastustaa aselakien kiristämistä.

Toki pyöreästi 60% jenkeistä kannattaa aselakien kiristyksiä ja on sitä mieltä, että aseen saa liian helposti.

Pikemmin kyseessä on NRA:n onnistunut poliitikoiden ostaminen, jonka vuoksi kiristykset liittovaltiotasolla jäävät minimaalisiksi tai niitä ei saada läpi lainkaan.

Ja toki on muistettava, että kyseessä on iso liittovaltio ja osavaltiokohtaiset erot lainsäädännössä ovat isoja, jossain ollaan hyvin liki suomalaista säätelyä ja toisissa osavaltioissa saat AR15:n kaupasta/messuilta mukaan ilman tsekkauksia ja voit kantaa sitä missä tykkäät.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös