Harvemminpa Sammallahden Tereä (et al.) puolustelen, koska hän on rasittava ja melko väsynyt, mauttomuuksiin taajaan syyllistyvä provosoija ja polarisoija, mutta eihän hänen Kiurua koskevaa kritiikkiään nyt voi väkivaltaan yllyttämisenä nähdä? Vai olenko sitten missannut jotakin vakavaa?
Jos nuo edellä linkitetyt viestit ovat väkivaltaan yllyttäviä, niin olen sitten itsekin varmaankin yllyttänyt väkivaltaan Kiurua kohtaan ja vieläpä tällä palstalla. Olen nimittäin varsin useasti kritisoinut Kiurua esimerkiksi tieteellisen tiedon sivuuttamisesta päätöksenteossa ja jopa tieteellisten tulosten vääristelystä omien poliittisten tarkoitusperien tukemiseksi. Nämä toki Kiurun ministeriaikana.
Vaikka poliittisen keskustelun ilmapiiri on todella paska, on kyllä vähän hälyttävää, että nyt kun tämmöinen täysin vastenmielinen, raukkamainen, sietämätön sekä hyvin todennäköisesti poliittisesti motivoitunut ja demokratianvastainen väkivallanteko tapahtuu, haetaan sille syitä myös varsin normaalista poliittisesta kritiikistä, joissa mitään yllytystä ei voi nähdä tapahtuneen.
Olen toki sitä mieltä, että X on edennyt siihen kehityspisteeseen, että parasta olisi, jos sieltä poistuisi saman tien kaikki suomalaiset poliitikot ja organisaatiot. Musk on tehnyt alustasta täysin sietämättömän poliittisen keskustelun välineen: enää alustan algoritmit eivät suosi vain kärjistystä, vaan demagogiaa ja gaslightingia - jopa suoranaista disinformaatiota. Alustalla on täysin varmasti myös ollut pilvin pimein sisältöä, joka on provosoinut väkivaltaan vaikkapa juuri Krista Kiurua kohtaan ja mahdollisesti juuri semmoisen innoittamana tekijä on päättänyt toimia.
Näistä mainituista syistä olen X:stä itse poistunut sillä seurauksella, että elämänlaatu on parantunut. Suosittelisin tätä ihan jokaiselle.