Mainos

Väittelyä pikaruokaravintoloista

• 368 579
  • 1 781

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Sori siitä.
Olin jo hetken aikaa valmis antamaan Salmelalle mahdollisuuden, mutta sitten tuli vastaan tämä kommentti: ”Tätä ongelmaa ei olisi, jos työntekijöitä olisi tarjolla”, sanoo Hesburgerin perustaja Heikki Salmela.

Aivan totaalista paskapuhetta. Työntekijöitä kyllä on, tietääkseni Heseenkin on jatkuvasti hakijoita todella paljon enemmän, kuin mitä lopulta palkataan. Ja niitä hakijoita olisi vieläkin enemmän, jos Hesen maine työnantajana olisi parempi.

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Itse tälläi entisenä heseläisenä voin sanoa, että hesburger on viimisin työpaikka johon haluaisin palata. 15 vuotta sitten tuli kerättyä cv:hen läjä "paskaduuneja" ja menisin 100x innokkaammin vaikka puhelinmyyntiin takaisin kuin paistelemaan hesepullaa. Varsinkin, kun nykyään on kaikenmaailman woltit, foodorat ja ennakot sen lisäksi, että pitäisi hoitaa kassa, paisto, sali, autokaista ja siivous.

Sen puolen vuoden työkokemuksen jälkeen arvostus heseläisiä kohtaan nousi pilviin. Toki tottakai löytyy hesburgereita, missä homma voi toimiakkin, mutta havaintojeni mukaan ne on todella harvassa. Olin tässä kesällä syömässä entisessä työpaikallani ja mikään ei ollut muuttunut. Lounasaikaan (kiireaikaan) kaksi vain töissä ja vartti meni kunnes toinen työntekijöistä ehti tuomaan saliin safkaa. 15 vuoteen mikään ei siis ole muuttunut ja silloin jo oli puhetta, että varmaan pitäs olla kolme, ellei jopa neljä edes kerran viikossa, niin kaaos ja kiire ei olisi joka päivä läsnä.
Eiku niin joo, kyllähän meidän toiveisiin vastattiin ja saatiin apuri. Apuri nyt vain sattui olemaan lievästi kehitysvammainen, joka ei siis kyennyt tekemään mitään muuta kuin esivalmistelemaan salaattia parintunnin ajan. Olisin siis saman duunin tehnyt, jos työaika olisi alkanut vartin aikasemmin, mutta todennäköisesti oli taloudellisempaa ja julkisuuskuvaa kiilottavampaa "palkata" pariksi tunniksi kehitysvammainen, kun hän tuli jonkun järjestön kautta, mikä periaatteessa mahdollisti tälläisen palkkauksen eli taisi olla täysin ilmainen työvoima. Siis tottakai on hienoa, että tuollainen järjestely on, tai oli? Eikä se sen apurin vika ole, että hänen työpanoksensa oli oikeasti mitätön siihen verrattuna mitä tarve oli. Hesburger työnantajana oli se pää pensaassa.

Voimia vain kaikille heseläisille.

Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisikohan jo aika vaihtaa paskaduunia tarkoittava termi McJobista -> HesJobiksi ?

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Nuo tilausautomaatit tuottaa varmaan ihan saatanallista painetta noille työntekijöille.

Ainakin Kuopion Tehdaskadun Mäkkärissä on 6 näyttöä johon asiakkaat pääsee näpyttelemään tilaukset kaikkine spessutoiveineen (suolakurkut pois Juustojen välistä yms.). Tuohon tulee vielä autokaista päälle. Siinä on sitten 7 kaistaa missä tilauksia tulee helvetin pieneen keittiöön...

Ei ole pikaruokaa odotella BigMac ateriaa 25 minuuttia.

Enkä syytä tästä niitä, jotka hikoilee siellä keittiössä.

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmaan miellyttävä työnantaja tuo Salmela. Ensin kehutaan kaiken olevan yhtä suurta perhettä. Ja samalla yritetään etsiä syyllisiä. Kuulemma voi soittaa vaikka yöllä ja kertoa ketkä painostaa tekemään töitä ilman taukoja, tai ketkä painostaa lähtemään aikaisemmin kotiin. Puhutteluja on luvassa välijohdolle. Ja tietysti mainitsi työvoimapulan osasyyksi.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoin heti Salmelan ekan A-studio lauseen jälkeen ääneen "OLE HILJAA!". Olisi kannattanut Salmelan kuunnella minua, sen verran vituilleen meni koko haastis. Et sä vain voi puhua tuollaista.

Mulla enkat Hesen safkojen venaamisessa on 37 minuuttia. Sympatiat työntekijöille, mutta rehellisyyden nimissä on myös todettava, että kovin ripeitä työntekijät eivät hekään käänteissään olleet. Oli kuin olisin hidastettua filmiä katsonut, joten vika ei ollut yksin "systeemin", vaan työntekijöillä oli kyllä itselläänkin haasteita suoriutua duuneistaan asiakasta tyydyttävällä tavalla.

Mäkki on parasta ja voisin syödä sitä joka päivä, jos voisin syödä sitä joka päivä. Mäkin ranskalaiset ovat parasta maailmassa, ehdoton lempiruokani. Hampurilaisista tulee aina maha kipeäksi, joten painotan Mäkissä ranskalaisia. Ja valkosipulimajoneesia pitää olla aina ranskalaisten kanssa.

Hesessä kanahampurilainen oli joskus ysärillä aivan ylivertainen, mutta sitten sekin muuttui. Hesessä en käy muuten kuin jos ei oikein ole vaihtoehtoja. BK on ihan ok, muttei mitään elämää suurempaa. Mutta, koska Mäkin ranskalaiset ovat lempiruokani, suosimme Mäkkiä, koska happy wife, happy life.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sen verran on pakko työntää omakin lusikka tähän soppaan, että oikeasti tuleeko toi ravintola-alan tilanne jollekin ihan oikeasti yllätyksenä? En ota muuten kantaa Salmelaan noin ylipäätään, mutta kyllä sille on kuulkaa olemassa ihan syitä, minkä takia suurin osa työnantajista haluaa viedä toimialansa kaupan tai maran TESsiin.

Täälläkin on varmasti sitä keskustelua käyty, mutta tosiasiassa tuollaisen samanlaisen tarinan kuin tuolta Hesburgerista varmasti löytää vaimennettuna lähikaupastaan. Olen itse ollut suurimman osan työurastani tähän asti kaupan alalla töissä (nykyään en enää ole) ja voin kertoa, että nykyisellä alallani olen myös "matalapalkka alalla" ja "vähäisen koulutuksen alalla." Tästä huolimatta nykyhommassani kaikki on paremmin kuin ikinä silloin, kun olin kaupassa.

Kaupassa joutui semmosen painostuksen uhriksi itse, että se on sen verran pitkä tarina, jotten sitä kerro. Kauppa oli vielä todella iso. Siellä oli kanssa aivan mielisairaaksi vedetyt tiukat aikataulut & epäinhimilliset aikataulut. Välillä kävi oikein isot pomot meille kaupassa näyttämässä, miten se purkaminen sujuu. Käytännössä kaupassa oli aina liian vähän työntekijöitä, joten isot pomot näyttivät ainoastaan, miten homma sujuu, jos saa keskittyä vain siihen hommaan.

Jokainen normaali ihminen ymmärtää, että jonkun lavan purkaminen porukalla ei ole yhtään mitään, mutta laitetaanpa siihen päälle asiakaspaine niin se prioriteetti muuttuu kummallisesti. On vähän eri asia purkaa iltavuorossa kolmea lavaa, vastata asiakaspalvelusta kassalla & juosta jonkun pullokoneen luona tyhjentämässä. Ja ainoa suunta koko ajan oli, että vähemmän porukkaa. Sitten, jos noista asioista puhui ääneen työpaikalla, niin esim. minä sain juosta jatkuvasti isojen pomojen haastattelussa. Paras oli luottomusmies, joka sanoi minulle, että olet hankala tyyppi. Sanoin, että en ole, voit kysyä keneltä tahansa työkaverilta niin olen tämän työpaikan parhaita työkavereita muille. Minä pidän meidän kaikkien puolia ja puhun sen puolesta, että kukaan ei täällä tekisi mitään teidän hullujen tehovaatimusten perässä. Ja parastahan oli se, että luottamusmies, jonka piti puolustaa minua, oli firman puolella.

Jos haluatte oikeasti parantaa maailmaa niin kannattaa asiakkaana esim. kaupassa ja ravintolassa oikeasti katsella ympärilleen. Kyllä henkilökunnasta näkee päälle päin, mikä meininki siellä on ihan oikeasti. Paras opetus kaupasta itselläni on, ettei sinne kenenkään kannata palata. Jos nyt palaisin kauppaan töihin niin tekisin vain ja ainoastaan minimin ja omaan tahtiin. En yhtään sen enempää enkä varmasti sekuntiakaan tuntisi huonoa omaatuntoa. Sen verran pahasti paloi näpit.

Tulipas tästäkin nyt pitkä tarina kuitenkin. Lyhyesti sanoen - näiden alojen ongelmat ovat kroonisia. Näillä aloilla edes ei ole halua korjata näitä ongelmia. Ne tiedetään jokaisessa paikassa, mutta ongelmien korjaamista halvemmaksi tulee hankkiutua jokaisesta hankalasta työntekijästä eroon, koska uusia tulee jonossa. Ainoa todellinen tapa muuttaa asioita on se, ettei sinne mennä töihin.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Äitini oli joskus 50 vuotta sitten töissä Turun Kauppatorilla, Heikin grilissä, noin vähän päälle parikymppisenä tyttönä. Toi elantoa kotiin ja toisinaan ylijäämiä grillituotteita. Elettiin köyhyydessä, paljolti näillä. Sittemin pulju on tunnettu Hesenä.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikissa pikaruokaketjuissa tietokone hakkaa jatkuvasti tehokkuuslukemia, teki niin jo 90-luvulla. Kilpailu on kovaa ja kaikki työntekijät eivät vain ole oikeassa paikassa. En puolustele Salmelaa mutta jos tehokkuudessa annetaan tasoitusta se on out of business.

Mä voisin ateriasta heittää pari euroa enemmän jos se työntekijöitä helpottaisi mutta näinköhän vaan kävisi..

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä voisin ateriasta heittää pari euroa enemmän jos se työntekijöitä helpottaisi mutta näinköhän vaan kävisi..

Tässä on mielestäni kaksi vaikuttaa keinoa (toimii kaikkiin ongelma-aloihin):

1) vaikuttavin keino on työntekijöiden saamisen vaikeus eli työntekijät eivät mene töihin, mutta tilanne on eräänlainen utopia, koska valtiovalta työkkäri edellä työntää kuitenkin sinne koko ajan jengiä töihin
2) asiakkaat kaikkoavat

Ymmärrän sen, että tuolla alalla kilpailu on kovaa & tuottavuus ei ole kovin kummoinen. Omassakin nykytyössä mitataan kyllä tehokkuutta ihan valtavasti ja mitataan oikeasti kymmeniä eri asioita joka päivä. Siihen on pitänyt tottua. Voisin jopa sanoa, että suhtaudun mittaamiseen tehokkaasti.

Kuitenkin perusasetelma on ongelmallinen, kun esim. kaupassa asiakaspainetta ei todellisuudessa haluta juurikaan mitata. Kerran aikanaan mietittiin kaupassa työkaverin kanssa, että jos työnantaja laskisi sen ajan, jonka kaikki viettävät tehden tekemättä mitään niin sillä rahalla saisi monta lisää työntekijää jo. Se tehokkuus nimittäin sätettiin aina työntekijöiden vastuulle eli työntekijän vaan pitää ehtiä enemmän - pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Kun tehokkuutta tavoitellaan sillä, että työntekijät esim. juoksevat kassan ja purkulavan väliä niin se on näennäisesti tehokasta, mutta oikeasti se on tehotonta. Olisi tehokkaampaa pitää kassalla koko ajan oikea määrä miehitystä ja estää jonon syntyminen sen kahden tuotteen hyllyttämisen nimissä.

Kaupassa parhaita olivat ehdottomasti iltavuorot. Silloin tuli käveltyä & juostua työnantajan piikkiin ja kunto parani silmissä. Sen sijaan saatiinko ikinä niitä hommia juuri eteenpäin, no ei. Ja kyllähän se tosiasia esim. kaupassa on, että tärkeämpää hommaa kuin asiakas ei ole.

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Tässä on mielestäni kaksi vaikuttaa keinoa (toimii kaikkiin ongelma-aloihin):

1) vaikuttavin keino on työntekijöiden saamisen vaikeus eli työntekijät eivät mene töihin, mutta tilanne on eräänlainen utopia, koska valtiovalta työkkäri edellä työntää kuitenkin sinne koko ajan jengiä töihin
2) asiakkaat kaikkoavat

Ymmärrän sen, että tuolla alalla kilpailu on kovaa & tuottavuus ei ole kovin kummoinen. Omassakin nykytyössä mitataan kyllä tehokkuutta ihan valtavasti ja mitataan oikeasti kymmeniä eri asioita joka päivä. Siihen on pitänyt tottua. Voisin jopa sanoa, että suhtaudun mittaamiseen tehokkaasti.

Kuitenkin perusasetelma on ongelmallinen, kun esim. kaupassa asiakaspainetta ei todellisuudessa haluta juurikaan mitata. Kerran aikanaan mietittiin kaupassa työkaverin kanssa, että jos työnantaja laskisi sen ajan, jonka kaikki viettävät tehden tekemättä mitään niin sillä rahalla saisi monta lisää työntekijää jo. Se tehokkuus nimittäin sätettiin aina työntekijöiden vastuulle eli työntekijän vaan pitää ehtiä enemmän - pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Kun tehokkuutta tavoitellaan sillä, että työntekijät esim. juoksevat kassan ja purkulavan väliä niin se on näennäisesti tehokasta, mutta oikeasti se on tehotonta. Olisi tehokkaampaa pitää kassalla koko ajan oikea määrä miehitystä ja estää jonon syntyminen sen kahden tuotteen hyllyttämisen nimissä.

Kaupassa parhaita olivat ehdottomasti iltavuorot. Silloin tuli käveltyä & juostua työnantajan piikkiin ja kunto parani silmissä. Sen sijaan saatiinko ikinä niitä hommia juuri eteenpäin, no ei. Ja kyllähän se tosiasia esim. kaupassa on, että tärkeämpää hommaa kuin asiakas ei ole.
Par`aikaa olen töissä semi-suuressa marketissa ja allekirjoitan tämän täysin. Hyvässä lykyssä yksin kaikilla osastoilla samaa aikaa, kolme eri puhelinta taskussa plus kassavastuu jos on jonoa. Ja tottakai on koska klo 21-> itsepalvelukassa suljetaan ja voi aivan hyvin olla että jää vain yksi kassa. Parhaimmillaan tätä riittää 18-23. Jossa ajassa olisi tarkoitus pitää 30min ruokis ( joka ei ole työaikaa) ja yksi kahvitauko. Juu ei onnistu. Asiakkaat ihmettelee välillä palautteissa miten ei saa halutessaankaan palvelua. No ei niin mut tää on tätä. Apua on turha pyytää jos sitä ei ole antaa.

Silti. Viihdyn duunissani nykyään. Otan ennemmin kiireen kuin tylsyyden varsinkin kun voin aina lähteä töistä tietäen et enempää ei ihmisestä lähde tänään, vetämättä itseäni loppuun. Mut parhaani teen. Sit voi lyödä ovem selän takana kiinni eikä ole enään yhtään töissä. Joskus niitäkin duuneja ollut kun tulee uniin. Otan ennemmin vähän vähemmän rahaa kuin sen. Varsinkin nykyään kun olennaiset on hankittu.

EDIT: anteeksi off-topic, purskahti juttu

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Hauskaa nähdä tämä nykykeskustelu Hesestä ja muista pikaruokaloissa. Ite hain joskus parikymppisenä Mäkkäriin töihin. En päässy kun haastattelu siirty päivällä kun tuli muuttuja ja olin sairaalassa ollu yön leikkauksen takia. Meni vähän perseelleen se haastattelu seuraavana päivänä. No en kyllä pettynyt etten päässyt. Mut nyt 25v myöhemmin kun katsoo touhua niin oikeestaan onni ettei silloinkaan touhu napannut.

Kaupan alalta on työkokemusta tavaratalossa. Ei pahaa sanottavaa siitä.

Mitä Salmelan haastattelun A-Studiosta katsoin niin kuten palstatoveri @BOL mainitsi että olis ollu hiljaa niin aivan totta. Myönsi vielä että ohjeistus on että tarvittaessa voi kysyä että haluaako pitää palkatonta jos on hiljaisempaa! Onhan se bisnekselle hyvä mutta tämä on lopputulos. Käsi ylös kuka on yllättynyt.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hauskaa nähdä tämä nykykeskustelu Hesestä ja muista pikaruokaloissa. Ite hain joskus parikymppisenä Mäkkäriin töihin. En päässy kun haastattelu siirty päivällä kun tuli muuttuja ja olin sairaalassa ollu yön leikkauksen takia. Meni vähän perseelleen se haastattelu seuraavana päivänä. No en kyllä pettynyt etten päässyt. Mut nyt 25v myöhemmin kun katsoo touhua niin oikeestaan onni ettei silloinkaan touhu napannut.

Kaupan alalta on työkokemusta tavaratalossa. Ei pahaa sanottavaa siitä.

Mitä Salmelan haastattelun A-Studiosta katsoin niin kuten palstatoveri @BOL mainitsi että olis ollu hiljaa niin aivan totta. Myönsi vielä että ohjeistus on että tarvittaessa voi kysyä että haluaako pitää palkatonta jos on hiljaisempaa! Onhan se bisnekselle hyvä mutta tämä on lopputulos. Käsi ylös kuka on yllättynyt.

Kyllä tässä täytyy nähdä myös asian toinen puoli joka on olemassa mutta mitä Salmela ei tietenkään ääneen voi sanoa. Se että pikaruokaravintoissa työntekijän täytyy olla ripeä, aikaansaava ja nopeasti reagoiva. SInne on vetelysten turha hakeutua pyörimään ja tekemistä välttelemään. En sano että tällaisia on nykyään enemmän kuin omassa nuoruudessa mutta eihän se työpaikka tarvitse kun yhden "hankalan" omista oikeuksista huolehtivan ja vähemmän työtä tekevän kun ilmapiiri on pilalla.

Rekrytointi on myös taitolaji. Nuo julkisuudessa olleet vaikuttivat ensivaikutelmalta aika vittumaisilta tyypeiltä.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä tässä täytyy nähdä myös asian toinen puoli joka on olemassa mutta mitä Salmela ei tietenkään ääneen voi sanoa. Se että pikaruokaravintoissa työntekijän täytyy olla ripeä, aikaansaava ja nopeasti reagoiva. SInne on vetelysten turha hakeutua pyörimään ja tekemistä välttelemään. En sano että tällaisia on nykyään enemmän kuin omassa nuoruudessa mutta eihän se työpaikka tarvitse kun yhden "hankalan" omista oikeuksista huolehtivan ja vähemmän työtä tekevän kun ilmapiiri on pilalla.

Rekrytointi on myös taitolaji. Nuo julkisuudessa olleet vaikuttivat ensivaikutelmalta aika vittumaisilta tyypeiltä.

Toki tämä on totta. Toisaalta jos paikkaan ei ole hinkua niin ei rekrytoijan tehtävä ole helppo. Jos on 10 hakijaa joista on vain yksi sinnepäin ja pakko saada tekijä niin minkäs teet. Pätevä työntekijä menee sellaiseen paikkaan missä on paremmat työolot ja edut. Kyllä mä meidän lafkan kesätyöläisiä oon kattonu niin kyllä sieltä löytyy yhtä lailla sellaista sakkia jota ei kiinnosta työnteko.

Jos nyt ajatusleikkinä olisin Hesessä töissä niin teen sen minkä ehdin normaalilla työtahdilla. Ei safka ainakaan paremmalta maistu jos pihvin yrittää paistaa nopeammin.

Suosikkijoukkue
HIFK
Salmela vaikuttaa muutenkin aika vekkulilta kaverilta.

Eikös tuo pari vuotta sitten hokenut sitä, että kaikki yritystuet pitäisi lopettaa ja jokainen on tyyliin "oman onnensa seppä".
Sitten kun korona iski ja vaikutti Hesburgeriinkin isosti, niin huudeltiin tukien perään tms.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

On aika pirun raskasta olla jatkuvasti ripea, aikaansaava ja nopeasti reagoiva, jos ei missään vaiheessa voi pitää kunnollista ruokataukoa tai muita pieniä taukoja. Sitä voi jokainen itse kokeilla, että tekee 8-10h työpäiviä, jonka aikana ei ehdi hengähtämään missään vaiheessa ollenkaan. Siinä palaa loppuun todella nopeasti.

Kun henkilökuntaa on oikea määrä, työtä johdetaan hyvin ja työntekijät koulutetaan kuten kuuluu, niin silloin Hesen kaltaisissa työpaikoissa on mahdollista tehdä hommia työn vaatimalla tasolla. Työntekijöiden niskaan on helppo aina sysätä kaikki paska, mutta useimmiten syyt heikkoon suoritustasoon tai huonoon työympäristöön ovat ylemmällä taholla.

En ole itse ollut Hesen kaltaisessa työpaikassa, mutta olen tehnyt töitä, missä työkuorma on valtava ja kyse oli asiakaspalvelutyöstä. Jos sitä hommaa olisi johdettu huonosti, niin jokainen meistä olisi ollut henkisesti rikki hyvin nopealla aikataululla. Meillä kuitenkin homma toimi. Sekä ylin johto, että tiimien vetäjät olivat ammattilaisia, jotka tiesivät miten tulee toimia. Meitä ei pakotettu tekemään töitä tauotta, vaan työntekijöiden jaksaminen oli ykkösasia. Välillä vaadittiin ylitöitä, jopa ylimääräisiä työpäiviä, että saatiin työkuormia purettua, mutta ketään ei pakotettu ylitöihin ja ylityöpäivistä tehtiin mahdollisimman rentoja ja mukavia kaikkien kannalta. Kun työkuorma paisui ja sitä myöten myös viive asiakkaiden palvelemisessa kasvoi, niin työnantaja oli eniten huolestunut työntekijöiden jaksamisesta. Meitä kuitenkin palkittiin ja kannustettiin oikein, sekä suorastaan pakotettiin pitämään taukoja kiireiden keskellä, että työssä jaksaminen ei kärsinyt liikaa.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Katsoin aamiaisen kylkiäisenä Areenasta tuon Hese-Salmelan haastattelupätkän. Aika kehnoa esiintymistä noinkin kokeneelta ja pärjänneeltä mieheltä. Haastattelu antoi myös vihjeitä siitä, ettei pelolla johtaminen ole välttämättä Salmelalle vieras johtamistapa.

Salmelan olisi kannattanut mennä A-studioon asiallisen nöyrässä hengessä, eli todeta että nyt on ilmeistä että on mokattu, ja asioita on syytä tutkia ja varmaankin korjata. Ei kukaan vaatinut sitä, että Salmela olisi tullut A-studioon valmiin planin kanssa. Olisi riittänyt vallan hyvin, että Salmela myöntäisi kilpailun olevan kovaa, ja että ankarasta tulosjohtamisesta ja tavoitepaineista on voinut seurata epäkohtia. Tämä olisi ollut ensimmäinen askel virheen korjaamiseksi, ja mahdollisesti brändille koituneen takaiskun kääntämiseksi jopa voitoksi.

Hesburgerilla on edelleen saumat hoitaa homma niin sanotusti himaan. Se ei kuitenkaan onnistu niin, että hallituksen puheenjohtaja - omistaja ja ehdoton isäntä talossa - saapuu A-studioon kaatamaan paskaa väliportaan pomojensa niskaan. Näkyy kilometrien päähän, että Hesen työvoima- ja työhyvinvointiongelmien juurisyyt ovat rakenteellisia ja liittyvät yhtiön tulosohjaukseen. Ei siihen, että aluepäällikkönä ja ravintolavastaavina olisi muutama kehno henkilö, jotka ovat saaneet päähänsä toimia väärin.

Työhyvinvointiongelmat eivät ratkea sillä, että Salmela pyytää A-studiossa hänelle itselleen palautetta ”kotiuttamisista” ja väärästä kohtelusta, jotta Salmela voisi sitten antaa kenkää ilmiannetuille päällikölle. Tuollainen noutajalla uhitteleminen oli Salmelalta aika ala-arvoista käsien pesemistä ongelmista, ja suorastaan lapsellisen ylimielistä oli puhua työntekijöistä jonkinlaisina perheenjäseninä. Salmela on saattanut silloin 70-luvun Turussa kokea aidosti firmassaan tuollaista perheenomaista henkeä, mutta tässä päivässä esitettynä edes pieni vihjaus tuohon suuntaan on lähinnä irvokasta. Ymmärrän hyvin, että Salmelalle menee puolustusreaktiot päälle, kun oman elämäntyön erinomaisuus saa joltakin osin osakseen kyseenalaistusta, mutta nyt pitäisi osata esiintyä kuten johtaja ja ammattilainen. Ei kuten rahoistaan huolestunut despootti.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En ole itse ollut Hesen kaltaisessa työpaikassa, mutta olen tehnyt töitä, missä työkuorma on valtava ja kyse oli asiakaspalvelutyöstä. Jos sitä hommaa olisi johdettu huonosti, niin jokainen meistä olisi ollut henkisesti rikki hyvin nopealla aikataululla. Meillä kuitenkin homma toimi. Sekä ylin johto, että tiimien vetäjät olivat ammattilaisia, jotka tiesivät miten tulee toimia. Meitä ei pakotettu tekemään töitä tauotta, vaan työntekijöiden jaksaminen oli ykkösasia. Välillä vaadittiin ylitöitä, jopa ylimääräisiä työpäiviä, että saatiin työkuormia purettua, mutta ketään ei pakotettu ylitöihin ja ylityöpäivistä tehtiin mahdollisimman rentoja ja mukavia kaikkien kannalta. Kun työkuorma paisui ja sitä myöten myös viive asiakkaiden palvelemisessa kasvoi, niin työnantaja oli eniten huolestunut työntekijöiden jaksamisesta. Meitä kuitenkin palkittiin ja kannustettiin oikein, sekä suorastaan pakotettiin pitämään taukoja kiireiden keskellä, että työssä jaksaminen ei kärsinyt liikaa.
Erikoinen tarina, mutta hyvä kun tunsit, että työnantaja välitti. Oliko rekrytointikielto päällä vai miksi ei palkattu lisää porukkaa jos kertomasi kaltainen tilanne oli päällä koko ajan?

Itse tykkään, että on koko ajan hommia, eikä tule luppoaikaa työpäivän kuluessa. Meillä toki saa pitää taukoja ja logata itsensä ulos tauolle/lounaalle jne. oli tilanne mikä hyvänsä.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erikoinen tarina, mutta hyvä kun tunsit, että työnantaja välitti. Oliko rekrytointikielto päällä vai miksi ei palkattu lisää porukkaa jos kertomasi kaltainen tilanne oli päällä koko ajan?

Itse tykkään, että on koko ajan hommia, eikä tule luppoaikaa työpäivän kuluessa. Meillä toki saa pitää taukoja ja logata itsensä ulos tauolle/lounaalle jne. oli tilanne mikä hyvänsä.
Tietenkään kiire ei aina ollut kuvailemani kaltaista ja lisää henkilökuntaa haettiin aina tarpeen mukaan, mutta vaikeuttavana tekijänä tässä tapauksessa oli se, että työtä tehtiin ulkomailla, eli ei ollut kovin helppoa saada etenkään väliaikaista työvoimaa kiireisimpiä aikoja helpottamaan. Eli kokonaisuutena tilanne oli aika haastava, mutta silti siitä selvittiin, kun asiat oli hoidettu hyvin.

Tuo työ oli kuitenkin aina sellaista, että työ ei loppunut kesken, vaikka kuinka tekisi hommia. Huonosti johdettuna tuollaisessa tilanteessa ajettaisiin työntekijät loppuun, kun pakotettaisiin paiskimaan hommia niska limassa ilman taukoja. Jos meillä olisi ollut henkilöstöä yleisellä tasolla liian vähän, kuten hetkittäin olikin, jos sattui sairastumisia tai muuten vain henkilökunta vaihtui, niin siitä ei olisi selvitty mitenkään. Riittävä määrä henkilökuntaa hyvin johdettuna - siinä on ne avaimet.

Salmela vaikuttaa muutenkin aika vekkulilta kaverilta.

Eikös tuo pari vuotta sitten hokenut sitä, että kaikki yritystuet pitäisi lopettaa ja jokainen on tyyliin "oman onnensa seppä".
Sitten kun korona iski ja vaikutti Hesburgeriinkin isosti, niin huudeltiin tukien perään tms.

Joo Heikki oli polvillaan täällä pöydän vieressä ja toivoo, että hallitus helpottaisi yritysten tilaa (suora lainaus ao. jutusta).

Voit Heikki nousta jo ylös sieltä pöydän vierestä.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Heikki tykkää olla kontallaan, kun on näitä uskovaisia. Mahtaakohan Heikki yhtään miettiä, miten
Jeesus kohtelisi työntekijöitä?

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heikki tykkää olla kontallaan, kun on näitä uskovaisia. Mahtaakohan Heikki yhtään miettiä, miten
Jeesus kohtelisi työntekijöitä?

Ei niillä opetuslapsillakaan tainnut olla työsopimuksia, eikä mitään liiton määräyksiä kunnioitettu muutenkaan.

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Tuohon Hesburger- juttuun liittyen: duunissa aloitti muutama päivä sitten eräs henkilö, joka kertoi olleensa Hesessä töissä puolitoista vuotta. Tosiaan jatkuva kiire ja työvoimapula. Tauolle kun mentiin, niin jopa ihmetteli, että "ai täällä pidetään kaikki tauot?" Kertoi, ettei Hesessä yleensä ollut aika pitää taukoja, tai jos oli, niin ei ollut edes taukotiloja. Söi eväänsä vessassa.

Joten joo, ei mitään tuulesta temmattuja juttuja tosiaan ole nämä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy