Sen verran on pakko työntää omakin lusikka tähän soppaan, että oikeasti tuleeko toi ravintola-alan tilanne jollekin ihan oikeasti yllätyksenä? En ota muuten kantaa Salmelaan noin ylipäätään, mutta kyllä sille on kuulkaa olemassa ihan syitä, minkä takia suurin osa työnantajista haluaa viedä toimialansa kaupan tai maran TESsiin.
Täälläkin on varmasti sitä keskustelua käyty, mutta tosiasiassa tuollaisen samanlaisen tarinan kuin tuolta Hesburgerista varmasti löytää vaimennettuna lähikaupastaan. Olen itse ollut suurimman osan työurastani tähän asti kaupan alalla töissä (nykyään en enää ole) ja voin kertoa, että nykyisellä alallani olen myös "matalapalkka alalla" ja "vähäisen koulutuksen alalla." Tästä huolimatta nykyhommassani kaikki on paremmin kuin ikinä silloin, kun olin kaupassa.
Kaupassa joutui semmosen painostuksen uhriksi itse, että se on sen verran pitkä tarina, jotten sitä kerro. Kauppa oli vielä todella iso. Siellä oli kanssa aivan mielisairaaksi vedetyt tiukat aikataulut & epäinhimilliset aikataulut. Välillä kävi oikein isot pomot meille kaupassa näyttämässä, miten se purkaminen sujuu. Käytännössä kaupassa oli aina liian vähän työntekijöitä, joten isot pomot näyttivät ainoastaan, miten homma sujuu, jos saa keskittyä vain siihen hommaan.
Jokainen normaali ihminen ymmärtää, että jonkun lavan purkaminen porukalla ei ole yhtään mitään, mutta laitetaanpa siihen päälle asiakaspaine niin se prioriteetti muuttuu kummallisesti. On vähän eri asia purkaa iltavuorossa kolmea lavaa, vastata asiakaspalvelusta kassalla & juosta jonkun pullokoneen luona tyhjentämässä. Ja ainoa suunta koko ajan oli, että vähemmän porukkaa. Sitten, jos noista asioista puhui ääneen työpaikalla, niin esim. minä sain juosta jatkuvasti isojen pomojen haastattelussa. Paras oli luottomusmies, joka sanoi minulle, että olet hankala tyyppi. Sanoin, että en ole, voit kysyä keneltä tahansa työkaverilta niin olen tämän työpaikan parhaita työkavereita muille. Minä pidän meidän kaikkien puolia ja puhun sen puolesta, että kukaan ei täällä tekisi mitään teidän hullujen tehovaatimusten perässä. Ja parastahan oli se, että luottamusmies, jonka piti puolustaa minua, oli firman puolella.
Jos haluatte oikeasti parantaa maailmaa niin kannattaa asiakkaana esim. kaupassa ja ravintolassa oikeasti katsella ympärilleen. Kyllä henkilökunnasta näkee päälle päin, mikä meininki siellä on ihan oikeasti. Paras opetus kaupasta itselläni on, ettei sinne kenenkään kannata palata. Jos nyt palaisin kauppaan töihin niin tekisin vain ja ainoastaan minimin ja omaan tahtiin. En yhtään sen enempää enkä varmasti sekuntiakaan tuntisi huonoa omaatuntoa. Sen verran pahasti paloi näpit.
Tulipas tästäkin nyt pitkä tarina kuitenkin. Lyhyesti sanoen - näiden alojen ongelmat ovat kroonisia. Näillä aloilla edes ei ole halua korjata näitä ongelmia. Ne tiedetään jokaisessa paikassa, mutta ongelmien korjaamista halvemmaksi tulee hankkiutua jokaisesta hankalasta työntekijästä eroon, koska uusia tulee jonossa. Ainoa todellinen tapa muuttaa asioita on se, ettei sinne mennä töihin.