Väittelyä pikaruokaravintoloista

  • 353 558
  • 1 753

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Ei yllätä kyllä yhtään myöskään itseä. Omasta kaveripiiristä ja muilta tutuilta ketä olen kuullut juttuja, niin kyllä ne jutut Mäkkäristä on paljon positiivisempia versu Hesburger. Hesestä oikein kellään ole positiivista sanottavaa. Aika surullinen tapaus tuo Salmela nykyisin.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Tämä tilanne on Heseissä ollut jo kauan. Muistan, kun olin 10 v sitten portsarina Hesburgerissa viikonloppuisin aina baarien sulkeuduttua. Silloin laskuhumalassa olevat ihmiset astuu sisään ja kenelläkään ei ole kärsivällisyyttä odotella ruokaa. Autoin sitten tiskin takana annoksia tarjoilemalla ja pöytiä siivoomalla oman toimeni ohessa. Lopuksi jäin vielä 4 aikaan Hesen sulkeuduttua auttamaan siivouksissa. Työntekijöitä oli aina vain se kaksi kappaletta niin tuntui, että minun on pakko auttaa ja kyllähän se sääliksi kävi, kun näki miten kiire heillä oli.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Suosikkijoukkue
Ässät
Käyttäjä on saanut pelikiellon.
Ite oon aina ihmetellyt, että miten hitossa Hese voi kutsua itseään pikaruokaravintolaksi. AINA saa odottaa ihan helvetisti. Oon ite tosin aina luullut, että se johtuu siitä kun noiden ravintoloiden tuotantoprosessit on niin pitkin peppua suunniteltu, mutta tottakai työntekijäpuolakin tuohon ainakin osittain vaikuttaa.

Osittain sanon siksi, että Hesburgerissa saa odottaa hemmetisti vaikka siellä olis 4 ihmistä asiakkaana. Eniten näät aiheutti ihmetystä pahimpien lockdownien aikana, kun asiakkaita oli tosiaan tuo 1-6 sisällä ja AINA sai odottaa joku 30min ennen kun ruokaa sai luukusta.

Hesessähän homma menee drive-inissäkin äärimmäisen kätevästi. Yksi henkilö on ensin kaiuttimen päässä ottamassa tilauksen vastaan. Sitten sama henkilö on luukulla odottamassa asiakasta ja kertoo mitä tilattiin ja kertoo mitä tilaus maksaa. Sitten sanon, että mulla on muuten myös tää bonuskortti, jonka vilauttamisen jälkeen sieltä kassalta tuleekin sitten eri vaihtoehtoja bonuslahjoina ja mietin siinä sitten mitä valitsen. Sitten kassa kertoo uudestaan mitä sitä tuli tilattua ja mikä se lopullinen hinta on. Sitten sama henkilö lähtee kokkaamaan ruokaa. Sitten, lopulta, JOS en ole kuollut vitutukseen, saan pussin luukusta ja ajan kotiin toteamaan, kuinka se saatanan huora unohti taas ne majoneesit.

:)
 

Tuamas

Jäsen
Hesburgerin osalta ei voi sanoa että olisi kovasti yllättänyt tämä viimeisin kohu, tunnen useamman ketjussa töissä olleen ja olen heidän kanssa käynyt vähän läpi tuota miten se homma toimii ja missä niitä ongelmia on.

Hesessähän se käytännön ongelma on siinä, että ketjuohjausta ei käytännössä ole, eikä kunnollista työntekijöiden koulutusta, varsinkaan näissä liikenneasemien yhteydessä olevissa ravintoloissa.
Ero esimerkiksi McDonaldsiin on aivan valtava, juuri siinä että työntekijöitä ohjataan ja he keskimäärin mäkkärissä tietävät vastuunsa sekä osaavat työtehtävänsä, kun taas hesessä se on käytännössä työntekijän vastuulla opetella muut kuin aivan perustehtävät omin nokkineen ja luovia parhaansa mukaan ongelmista eteenpäin.

Silloin kun tehdään matalan katetason tuotteita käytännössä liukuhihnalta, on työntekijöiden osaaminen kriittistä ja jos se jää ns. piippuun, niin sitten seurauksena on noissa Jodel-keskusteluissa kuvattuja ongelmia (koska katetaso ei kestä sähläystä, jota väkisin on kun työntekijät eivät osaa ja vitutuksen kierre on valmis).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Hesburgerin osalta ei voi sanoa että olisi kovasti yllättänyt tämä viimeisin kohu, tunnen useamman ketjussa töissä olleen ja olen heidän kanssa käynyt vähän läpi tuota miten se homma toimii ja missä niitä ongelmia on.

Hesessähän se käytännön ongelma on siinä, että ketjuohjausta ei käytännössä ole, eikä kunnollista työntekijöiden koulutusta, varsinkaan näissä liikenneasemien yhteydessä olevissa ravintoloissa.
Ero esimerkiksi McDonaldsiin on aivan valtava, juuri siinä että työntekijöitä ohjataan ja he keskimäärin mäkkärissä tietävät vastuunsa sekä osaavat työtehtävänsä, kun taas hesessä se on käytännössä työntekijän vastuulla opetella muut kuin aivan perustehtävät omin nokkineen ja luovia parhaansa mukaan ongelmista eteenpäin.

Silloin kun tehdään matalan katetason tuotteita käytännössä liukuhihnalta, on työntekijöiden osaaminen kriittistä ja jos se jää ns. piippuun, niin sitten seurauksena on noissa Jodel-keskusteluissa kuvattuja ongelmia (koska katetaso ei kestä sähläystä, jota väkisin on kun työntekijät eivät osaa ja vitutuksen kierre on valmis).
Joo ja täähän näkyy kyllä tosiaan ihan asiakkaankin perspektiivistä. Huonosti johdettua toimintaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En sitten tiedä, onko syy lähiesimiehissä, aluepomoissa vai missä, mutta työntekijöiden touhu vaikuttaa minun silmääni välillä vähän apaattiselta ja veltolta verrattuna McDonadseihin ja Burger Kingeihin. Ei tietysti aina, ja tämäkin on vain oma yksittäisiin havaintoihin perustuva näkemykseni. Jotenkin siitä touhusta paistaa läpi sellainen haluttomuus ja väsähtäminen. Ei pikaruokaloiden työntekijäaines tietenkään jakaudu siten, että kilpailijat onnistuvat saamaan tiskin taakse kyvykkäimmät yksilöt, jolloin Heselle jäisi käsiin se jämäsakki, jota Mäkkärikään ei huoli. Voin aivan hyvin kuvitella, että työoloilla on tässäkin tapauksessa vaikutusta, ja työntekijän fiilis heijastuu väistämättä myös asiakkaisiin.

Eri syistä johtuen syön Hesburgerin tuotteita muutaman kerran vuodessa. Syinä ovat yleensä senhetkinen vaihtoehtojen vähyys, tai se, että joku muu on päättänyt ruokapaikan valinnan puolestani, jolloin en suotta viitsi asettua poikkiteloin. En suuremmin tykkää siitä Hesen hampurilaisten väliin tungetusta löllömajoneesista, ja muutenkin Hesen safka on minun arvoasteikollani pikaruokagenren häntäpäästä. Välillä joku haluaa Hesburgeriin syömään, koska ”pitää saada ruokaa äkkiä”. Joskus tuolta voi saada syötävää ihan suht nopeastikin, mutta Hesen kanssa on aina olemassa riski, että ainakin osa tilauksesta viipyy ihan helvetin kauan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse olen Turussa huomannut ison eron ytimen ja laidemman kaupungin Hesburgereilla. Ainakin viimeksi, kun ytimessä kävin, oli tuo aika tehokas, vaikka jonoakin piisasi. Sen sijaan laidempana erään marketin yhteydessä oli pöydissä aivan tyhjää, Foodora-kasseja tiskillä pirusti ja minä odotin sitä yhtä burgeria mukaani. Tuossa kesti.

Salmela ei ole näyttäytynyt kovin positiivisessa valossa lähiaikoina tempauksineen, jotkut varmasti kiertää Heset kaukaa tuonkin takia.

Turussa törmäsin myös pettymykseen, kun Subway ytimessä oli kiinni, ilmeisesti henkilöstöpulaa. He eivät tuota missään ilmoittaneet, ovella vasta moni huomasi.

lisäys: kuuntelin parin kaverini juttuja ravintoloista työnantajina noin yleisemmin. AInakin täällä tarjoilijoilla ja kokeilla on omat puskaradionsa, joissa huhut kiertää ja jostain paikasta saa helpostikin "tiedon" paskana työnantajana.
 

teppana

Jäsen
Eräs ystäväni joka teki yösiivoushommia vaihtoi muutama vuosi sitten Heselle. Aikaisempi siivoustyö oli aliresursoitua, hektistä ja raskasta. Juuri näiden syiden vuoksi kaverini halusi vaihtaa paikkaa.

Hän teki kolme vuoroa Hesessä ja se riitti. Kuulemma täysin kohtuuttomat aikataulut, olematon perehdytys ja päälle vielä ihan yrityksen kulttuuriin kuuluva työntekijöiden riistäminen.

Minusta ihan minimivaatimus on, että ilmaista työtä ei yritys lähde teettämään.

Kovin paljoa ei pikaruokaa tule näinä päivinä haettua, mutta eipä tarvitse edes niitä harvoja kertoja enää Hesessä käydä. Ala-arvoista toimintaa yrittäjältä, varsinkin ottaen huomioon tuon imagokiillotus kampanjan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Voiko joku kertoa, että mikä siinä Burger Kingissä on hyvää? Kävin viimeksi Helsingin rautatieaseman BK:ssa aika heti sen jälkeen, kun se avattiin ja nyt viime viikonloppuna junaa odottaessa, kun piti saada nopeasti jotain vatsantäytettä. Mietin, että voiko mauttomuudessaan joku lyödä kiilaa Mäkkärin voittokulkuun, mutta nyt tuli kyllä varsin hyvä ehdokas loppusuoran kamppailuun. Ainoa plussa oli se, että turvavälit siinä hallissa kyllä toteutuivat ja ruuan hakeminenkin oli hyvin järjestetty. 6/10

Tai sitten ei vaan pitäisi odottaa mitään, niin ei pety. Onhan nämä kaikki Naughtyt ja Friendit kalliita vrt. edellä mainitut, mutta maku onkin sitten jotain ihan muuta.

Hesestä noin muutoin, niin Kotkassa se toimii osana paikallisen kauppakeskuksen ravintolamaailmaa. Hesen tiski hoitaa myös Rosson perillisen Presson pitsatilaukset, eikä ainakaan burgereita ole koskaan tarvinnut odottaa määräänsä enempää. Tosin harvemmin siellä on lounasaikaan vieraillut.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Hän teki kolme vuoroa Hesessä ja se riitti. Kuulemma täysin kohtuuttomat aikataulut, olematon perehdytys ja päälle vielä ihan yrityksen kulttuuriin kuuluva työntekijöiden riistäminen.
...
Ala-arvoista toimintaa yrittäjältä, varsinkin ottaen huomioon tuon imagokiillotus kampanjan.

Toki Hesen osalta se isoin ongelma on vähäinen, ellei jopa olematon ketjuohjaus, eli jokainen eri omistajan Hesburger on omanlaisensa duunipaikka, jolloin kun kyseessä ei ole kultakaivos, nämä yksittäiset yrittäjät usein perseilevät ihan miten sattuu.

Ääripäinä isomman ja pelkästään "heseilyyn" keskittyvän isomman frankkariyrittäjän tai Osuuskaupan kanssa homma suuremmalla todennäköisyydellä myös henkilökunnan näkökulmasta toimii (toki näissäkin poikkeuksia) ja yhden toimipaikan liikenneaseman kyljessä olevassa toimipisteessä saa käydä melkoinen joulu, että homma toimisi edes vähää alusta
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voiko joku kertoa, että mikä siinä Burger Kingissä on hyvää? Kävin viimeksi Helsingin rautatieaseman BK:ssa aika heti sen jälkeen, kun se avattiin ja nyt viime viikonloppuna junaa odottaessa, kun piti saada nopeasti jotain vatsantäytettä. Mietin, että voiko mauttomuudessaan joku lyödä kiilaa Mäkkärin voittokulkuun, mutta nyt tuli kyllä varsin hyvä ehdokas loppusuoran kamppailuun. Ainoa plussa oli se, että turvavälit siinä hallissa kyllä toteutuivat ja ruuan hakeminenkin oli hyvin järjestetty. 6/10
Käyn muutaman kerran vuodessa BK:ssa. Ostan useimmiten sen kalahampurilaisen, ja tarvittaessa kahdella kalapihvillä. Tuo maistuu minulle oikein hyvin. Muuten BK:ssa on aika keskinkertaista ruokaa, mutta pikahampurilaispaikkojen sarjassa sillä pärjää oikein hyvin. Myös Mäkkärin listoilla oli Suomessa kalahampurilainen todella pitkään, mutta se vedettiin pois menusta muutama vuosi sitten. Sääli, koska tuote oli mainio. Ei se sitten kai käynyt riittävästi kaupaksi. Mäkkäri ja BK toimivat minulle, kunhan en käy tosiaan kuin nuo muutaman kerran vuodessa max. Muuten maistuu puulta.

Hesburger on minulle hampurilaispaikkojen sarjassa alinta kastia ja viimeinen valinta, jos minusta on kiinni. Itse asiassa niilläkin oli tarjolla hyvin paljon Mäkkärin kalahampurilaista muistuttava tuote, mutta se jäi jonnekin 90-luvulle. Se oli oikeasti hyvä, ainoa hesetuote josta olen ihan kunnolla pitänyt. Oli siellä joskus 10 vuotta sitten jokin kausituotekin myynnissä, maistoin joskus. Se oli ihan ookoo hesehampurilaiseksi, olisiko ollut aurajuustoburger. Muutenhan hesen tuotteet ovat majoneesilla täytettyjä väsyneitä sämpylöitä, paskaa maistamattakin.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käytännössä poikkeuksetta Hesessä asioidessa on näyttänyt juuri siltä, mistä tämä kohu kertoo. Työntekijöillä on jatkuvasti kova kiire ja tilanne yleensä vain pahenee päivän mittaan, kun ei työvoima millään riitä kaikkiin hommiin.

Tämän vuoksi olen aina ollut ystävällinen ja kärsivällinen työntekijöitä kohtaan, koska sen tuskan näkee kauaksi. Arvostan myös kovasti sitä, että olen yleensä saanut Hesessä oikein ystävällistä ja hyvää palvelua, joka ei ole itsestäänselvyys, kun kiire on jatkuvaa ja työ raskasta.

Näissä tilanteissa ei ole niin yksiselitteistä, että onko boikotointi se oikea ratkaisu, mutta jotain tarttis tehä.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Voiko joku kertoa, että mikä siinä Burger Kingissä on hyvää? Kävin viimeksi Helsingin rautatieaseman BK:ssa aika heti sen jälkeen, kun se avattiin ja nyt viime viikonloppuna junaa odottaessa, kun piti saada nopeasti jotain vatsantäytettä. Mietin, että voiko mauttomuudessaan joku lyödä kiilaa Mäkkärin voittokulkuun, mutta nyt tuli kyllä varsin hyvä ehdokas loppusuoran kamppailuun. Ainoa plussa oli se, että turvavälit siinä hallissa kyllä toteutuivat ja ruuan hakeminenkin oli hyvin järjestetty. 6/10

Tai sitten ei vaan pitäisi odottaa mitään, niin ei pety. Onhan nämä kaikki Naughtyt ja Friendit kalliita vrt. edellä mainitut, mutta maku onkin sitten jotain ihan muuta.

Makuasioita tietenkin nämä, mutta BK:ssa olen tykännyt siitä, että ne burgerit eivät ole olleet sellaisia rasvapalloja ja esimerkiksi se sämpylä on ollut parempaa kuin Mäkkärillä. Olen kanssa tykännyt BK:n menusta hieman enemmän. Ehkä minulla on vielä BK:n osalta jotain uutuudenviehätystä, kun siitä ei ole kovin montaa vuotta, kun söin ensimmäisen kerran BK:ssa. Mäkkärissä olen syönyt pienestä pitäen ja ikää tullessa tuosta on tullut enemmän semmoinen paikka, missä käy yön tunteina ennen kuin menee baarin jälkeen kotiin. Selvinpäin ei Mäkkäri oikein maistu ja varmaan ne kerrat, kun olen selvinpäin Mäkkärin ruokaa syönyt vaikka viimeisen viiden vuoden aikana voidaan laskea yhden käden sormin. BK:ssa olen käynyt ihan selvinpäin ja tykännyt syömästäni.

Niin kuin sanoit, niin ei tuo BK ole mikään gourmet -paikka ja jos on valmis laittamaan vähän enemmän euroja pöytään, niin voi mennä parempiin Naughtyyn ja Frendiin, missä on panostettu muuhunkin kuin siihen, kuinka monta pihviä voi laittaa sämpylän sisään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kun käsidesiä jaellaan joka nurkalla, niin McDonalds on poikkeus ja ainakaan Tiiriön mäkkärissä ei käsidesiä ollut missään tarjolla. Ensin törkitään sitä lähmäistä kosketusnäyttöä ja sitten vedellään samoilla sormilla ranskalaiset naamaan. Vessassa toki pystyi kätensä pesemään siinä välissä.

Hese on ollut boikotissa tuotteiden laadun takia jo muutenkin ja nämä tarinat senkun lujittavat päätöstä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Makuasioita tietenkin nämä, mutta BK:ssa olen tykännyt siitä, että ne burgerit eivät ole olleet sellaisia rasvapalloja ja esimerkiksi se sämpylä on ollut parempaa kuin Mäkkärillä.
En tiedä, ehkä mä odotan saavani rasvapalloja, kun menen BK:n tapaiseen pikaruokalaan. En ole montaa kertaa BK:ssa asioinut, mutta joka kerta lopputuloksena on ollut hyvin kuiva ja mauton burgeri, joka on johtanut siihen, että ei ole kovin suurta halua kokeilla uudelleen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En sitten tiedä, onko syy lähiesimiehissä, aluepomoissa vai missä, mutta työntekijöiden touhu vaikuttaa minun silmääni välillä vähän apaattiselta ja veltolta verrattuna McDonadseihin ja Burger Kingeihin. Ei tietysti aina, ja tämäkin on vain oma yksittäisiin havaintoihin perustuva näkemykseni. Jotenkin siitä touhusta paistaa läpi sellainen haluttomuus ja väsähtäminen.

Kyllähän se veltoksi vetää, jos jokainen työpäivä on pelkkää selviytymistä eikä onnistumisen kokemuksia tule työpäivän aikana yhden yhtä.

Olen siis huomannut saman. Ymmärrän työntekijöiden frustraation. Uskaltaisin väittää, että suurin osa haluaa olla työssään hyvä ja tehokas, mutta jossain se raja tulee vastaan. Ja rajan tullessa vastaan sitä lopettaa edes siihen omaan parhaaseen pyrkimisen, kun ei se kuitenkaan riitä tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka kuinka pyrkii ja yrittää. Ja silloin työntekijä vaipuu apatiaan. Ja sen näköisiä ovat pitkäaikaiset Hesburgerin työntekijät, ilmeettömiä asiakaspalvelijoita, jotka yrittävät selvitä työpäivän loppuun, vain valmistautuakseen siihen, että seurava työpäivä pääsee koittamaan ja tuomaan saman henkisen paineen, ehkä jopa tuskan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä 1995-2000 oli hesessä hyvä kanahamppari. Se ei ollut pyöreä vaan pitkulainen ja välissä erinomainen paneroitu kanapihvi. Sitä välillä kaipaan ysäriltä. Nykyinen kanahamppari on aivan paska.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllähän se veltoksi vetää, jos jokainen työpäivä on pelkkää selviytymistä eikä onnistumisen kokemuksia tule työpäivän aikana yhden yhtä.

Olen siis huomannut saman. Ymmärrän työntekijöiden frustraation. Uskaltaisin väittää, että suurin osa haluaa olla työssään hyvä ja tehokas, mutta jossain se raja tulee vastaan. Ja rajan tullessa vastaan sitä lopettaa edes siihen omaan parhaaseen pyrkimisen, kun ei se kuitenkaan riitä tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka kuinka pyrkii ja yrittää. Ja silloin työntekijä vaipuu apatiaan. Ja sen näköisiä ovat pitkäaikaiset Hesburgerin työntekijät, ilmeettömiä asiakaspalvelijoita, jotka yrittävät selvitä työpäivän loppuun, vain valmistautuakseen siihen, että seurava työpäivä pääsee koittamaan ja tuomaan saman henkisen paineen, ehkä jopa tuskan.
Näin se menee. Jos henkilökunnan määräkin on liian alhainen, jotta kaikki tuotteet saisi asiakkaille säällisessä ajassa, niin kaiken muun päälle saa niskansa vielä asiakkaiden kiukutteluja. Niitä nyt tietysti tulee kaikille asiakaspalveluammatissa oleville, mutta turhauttaa varmasti ketä hyvänsä myyjää, kun ei voi kuin pahoitella ja tarjota ehkä ilmaista kahvia tai jälkiruokaa. Eikä välttämättä niitäkään, jos pomot ovat sitä mieltä, ettei mitään ekstroja anneta ennen kuin on aivan pakko, ja silloinkin vuoropäällikön kautta.

En ihmettele, jos noissa paikoissa jengi vaihtuu nopeasti.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
En tiedä, ehkä mä odotan saavani rasvapalloja, kun menen BK:n tapaiseen pikaruokalaan. En ole montaa kertaa BK:ssa asioinut, mutta joka kerta lopputuloksena on ollut hyvin kuiva ja mauton burgeri, joka on johtanut siihen, että ei ole kovin suurta halua kokeilla uudelleen.
Täytyy kompata tätä, en myöskään pidä BK:n todella höttöisestä vehnäpullasämpylästä. En tiedä onko laatu muuttunut vai oliko se uutuuden viehätystä, mutta pari viimeistä kertaa ollut kyllä laatua "ei enää ikinä". En täysin ymmärrä tätä laajaa hesen mollaamista, toki majoneesia on runsaasti, mutta en ole itse kokenut sitä niin negatiiviseksi. Kerros ja kebabhampurilainen on ihan kelpoja omassa sarjassaan. Makuasioitahan nämä on.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
En tiedä, ehkä mä odotan saavani rasvapalloja, kun menen BK:n tapaiseen pikaruokalaan. En ole montaa kertaa BK:ssa asioinut, mutta joka kerta lopputuloksena on ollut hyvin kuiva ja mauton burgeri, joka on johtanut siihen, että ei ole kovin suurta halua kokeilla uudelleen.

Tietenkin jos se pihvi ei ole mehukas ja kokonaisuus on kuiva niin se on ongelma. Mäkkärissä minua vaan ällöttää, kun ne burgerit on niissä papereissa hikoilemassa sitä rasvaa ja koko burgeri on ihan märkä. En ole kertaakaan kokenut BK:n burgeria kuivaksi tai mauttomaksi, mutta nämä ovat niitä makuasioita.
 
Burger Kingissä oikeastaan vain Bacon King - hampurilainen on minun mieleeni. Muut tuotteet ovat vähän sellaisia, että ei oikein maistu ja johtuu nimenomaan tuosta sämpylästä. Nykyään ei tule hirveästi syötyä noita pikaruokia, mutta edellä mainittu Bacon King, McDonaldsin Big Mac ja Hesburgerin kerroshampurilainen menee joskus. Mieluummin toki perinteinen grillihampurilainen menee noiden kaikkien edelle, lähes paikasta riippumatta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
BK:ssa harmittaa eniten se mauton jauhelihapihvi. Tai siis suolaton. Ei se mauton ole, vaan maistuu ihan butaanilta. Kala- ja kanahampurilaiset ovat siellä ihan hyviä. Samoin se, että sieltä saa muovisia pillejä eikä noita Mäkkärin ja Hesen pahviversioita, jotka ovat kerrassaan vittumaisia kaikin mahdollisin tavoin.

Mitä tulee tähän työntekijämääräjupakkaan, niin ihan oikeassahan väki on tuosta valittaessaan. Minä olen tässä kokemusasiantuntija, tosin en tältä, enkä edeltäneeltä vuosikymmeneltä, mutta kuitenkin. Silloinkin oli kova kiire koko ajan ja minimimäärä väkeä vuoroissa. Meidän ravintolassa onni oli se, että oli autokaista ja suht selkeät ruuhka-ajat, jotka toistuivat suunnilleen samanlaisina. Näin ollen työntekijöitä oli vuorossa kolme tai neljä, ja taukorulettia voitiin kierrättää.

Hesburgereissa katteita haetaan joka mahdollisesta paikasta lähtien ihan jo siitä, että hinnat ovat kalliimmat kuin kilpailijoissa, annoskoot mm. ranskalaisissa ovat pienemmät ja paketointimateriaalit halvempia, mitä tulee esim. hampurilais- ja ranskalaispusseihin ja -papereihin. Tästä samasta syystä myös työntekijöitä on vähemmän kuin nyt vaikkapa McDonaldsissa. Nykyisin Mäkkikin on onnistunut tekemään voitokkaita tilivuosia toisin kuin silloin kun itse olin alalla, joten ihmetyttää, miksi Hesen tarvitsee venyttää penniä, mutta kilpailijan ei.

Itselleni syy numero 1 olla käymättä Hesburgereissa on nimenomaan tuo odotteluaika. Tuntuu ihan tajuttomalta odotella ruokaa 20 minuuttia etenkin jos tilaus on mallia yksi mega-ateria. Tässä kun vielä huomioidaan, että Hesessä on sallittua tehdä hamppareita valmiiksi ja säilyttää niitä binissä 25 minuuttia tai jopa 30 minuuttia jos niissä ei ole salaattia, niin ei tuo kyllä kovin monessa paikassa kehuja ansaitse. (Säilytysaikatiedot ovat perua 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolelta ja voivat olla muuttuneet sen jälkeen).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Tuamas

Jäsen
Nykyisin Mäkkikin on onnistunut tekemään voitokkaita tilivuosia toisin kuin silloin kun itse olin alalla, joten ihmetyttää, miksi Hesen tarvitsee venyttää penniä, mutta kilpailijan ei.

Mäkin tappio toki oli enemmän verosuunnittelullista emoyhtiön osalta, kun siirrettiin tulosta veroparatiiseihin niin paljon kuin verosäännökset antoivat myöden.

Siirtohinnoittelun ja korkojen vähennyskelpoisuuden säännökset kiristyivät, jolloin siirrot ulkomaille ja tappio vähenivät.

Frankkarit kuitenkin mäkilläkin pyörittävät suurinta osaa ravintoloista ja tekevät keskimäärin ihan ok tulosta.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi mikä on myös mullistanut alaa on wolt/foodora joita on nykyään joka paikassa. Tätä ei välttämättä osata ottaa huomioon työvuoroja suunnitellessa. Ravintoloissa saattaa olla muutama piikki päivässä ja sitten kun hiljenee ja osa työntekijöistä poistuu, niin alkaa joku Suomen kiekkofinaali ja wolt laulaa taukoamatta. Myös kiireiset ajatkin vaihtuvat nykyään päivien sisällä. Ei välttämättä ole sitä joka päivästä lounasruuhkaa aamupäivällä, vaan se saatta olla iltapäivällä.
En usko pätkääkään että työntekijöillä olisi läheskään joka päivä aika pitää lakisääteisiä taukojaan. Varsinkaan jos on vain muutama tekijä vuorossaan. Hatun nosto näille jotka jaksavat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yritin juuri kuvitella itseni oikein jonottamassa, että saisin masuni täyteen Hesen majoneesia. ”Voi pojat, kohta sitä tulee!”. Tuo mielikuva vaihtui aika nopeasti karjakkokatseeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös