Vähiten arvostamasi nimimerkit

  • 301 340
  • 1 411
Jos on tarve ilmaista halveksuntaa venäläisiä henkilöitä kohtaan, niin ryssä-sanahan on tähän tarkoitukseen mitä mainioin. Samalla tapaa esimerkiksi neekeri-sana on täysin lyömätön jos on tarvetta osoittaa halveksuntaa tummaihoisia henkilöitä kohtaan. Voimakkaita ja suoraan asiaan meneviä sanoja.

Ilmaukset "vitun idiootti" ja "rasisti" puolestaan sopivat mitä parhaiten kuvaamaan henkilöitä, joilla yllä kuvatun kaltaista tarvetta ilmenee urheilun seuraamisen yhteydessä.
Tänään leimasin myös kaikki mikkeliläiset tyhmiksi perämetsäläisiksi, ihan vaan koska en tykkää kaupungin jääkiekkoseurasta. Tai no, ei mulla oikeasti tietyn kannattajaroolin ulkopuolella kyllä mitään sitä jääkiekkoseuraakaan vastaan ole. Hienoa että siellä pelataan mahdollisimman kovilla joukkueilla jotain mestiksen jämää kunhan mun ei tartte niitä perämetsäläisiä katsella. Meneekö tämä samaan kategoriaan kuin ryssittely?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Haluaisin vielä lisätä, että toi ''vittu'' voimasanana on kovin sovinistinen ja sen käyttäjä kuuluu mielestäni samaan luolajunttien pohjasakkaan näiden ryssittely- ja nekruttelujengien kanssa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään leimasin myös kaikki mikkeliläiset tyhmiksi perämetsäläisiksi, ihan vaan koska en tykkää kaupungin jääkiekkoseurasta. Tai no, ei mulla oikeasti tietyn kannattajaroolin ulkopuolella kyllä mitään sitä jääkiekkoseuraakaan vastaan ole. Hienoa että siellä pelataan mahdollisimman kovilla joukkueilla jotain mestiksen jämää kunhan mun ei tartte niitä perämetsäläisiä katsella. Meneekö tämä samaan kategoriaan kuin ryssittely?

Maakuntarealismia. Fanien välinen kuittailu, kieli poskessa vittuilu jne. on tietty kaikki varmaan mielenkiintoisia juttuja tms. nostaa esiin tässä kohtaa jonkun mielestä. Minun mielestäni ei. Olen juuri sitä mieltä mitä sanoin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli ongelma on tuossa hyvin latautuneessa sanassa, ei vihapuheessa sinänsä. Tämän juuri halusin tietää.

Kovasti näköjään halusitkin, kun tuommoiseen johtopäätökseen päädyit.

EDIT: oletettavaa vastausta ennakoiden, niin ei tarvitse vaivautua

Jos ja kun tämä mikkelisoopa siis ei ollutkaan mitään fanien välistä kuittailua tms. kieli poskessa heitettyä läppää, vaan ihan oikeasti jääkiekkoa katsoessasi sinulle tulee päähän ajatus, että mikkelissä asuvat ihmiset ovat tyhmiä ja sitten tarve vieläpä esittää tosissasi tämä vähä-älyinen asiasi julkisesti, niin voin halutessasi keksiä jo aiemmin mainitun lisäksi useitakin vastaavia alatyylin ilmauksia kuvaamaan moista käytöstä.

Pahoittelut siitä, etten olettanut sun olevan tosissasi noiden typerien ja lapsellisten ajatustesi ja julkitulosi kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@Jaws hyvää tekstiä tuolla aiemmin.

Sanan neekeri ja ryssä arvolataus tulee hyvin esille siinä, että harva palstalainen kehtaisi sitä kasvotusten käyttää kun on tekemisissä venäläisen tai tummaihoisen kanssa. On suorastaan liikuttavaa pahoittaa mielensä ja ottaa esille isoisän aapiset jos joku epäasiallisesta kielenkäytöstä mainitsee.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sanan neekeri ja ryssä arvolataus tulee hyvin esille siinä, että harva palstalainen kehtaisi sitä kasvotusten käyttää kun on tekemisissä venäläisen tai tummaihoisen kanssa.

Kehtaisitko kutsua yhdysvaltalaista jenkiksi? Jenkkiähän ei käsitetä haukkumanimeksi, mutta minä en silti missään tapauksessa kutsuisi yhdysvaltalaista kasvotusten jenkiksi muussa kuin haukkumatarkoituksessa, mutta jos joku kutsuu yhdysvaltalaista jenkiksi ja venäläistä ryssäksi, onko kyse rasismista? Minusta ei ole. Sana ryssä kuitenkin tulee sanasta ryska, joka tarkoittaa venäläistä. Miten sana, joka viittaa kansalaisuuteen voidaan ymmärtää haukkumasanana? Oikeita haukkumasanojahan ovat mustalainen ja manne.

Toivoisin, että ryssäksi voitaisiin kutsua vähemmän negatiivisessa mielessä, sillä kysymys on kuitenkin vain sanasta. On tärkeämpää kitkeä negatiivinen ajattelutapa kuin yhden sanan käyttö. Sen toki myönnän, että harvoin tälläkään foorumilla saa lukea ryssästä positiivisessa kontekstissa, joten olen @Jaws'in kanssa samaa mieltä.

Ugh. niin kuin intiaanit pruukaavat sanoa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Kehtaisitko kutsua yhdysvaltalaista jenkiksi? Jenkkiähän ei käsitetä haukkumanimeksi, mutta minä en silti missään tapauksessa kutsuisi yhdysvaltalaista kasvotusten jenkiksi muussa kuin haukkumatarkoituksessa, mutta jos joku kutsuu yhdysvaltalaista jenkiksi ja venäläistä ryssäksi, onko kyse rasismista? Minusta ei ole. Sana ryssä kuitenkin tulee sanasta ryska, joka tarkoittaa venäläistä. Miten sana, joka viittaa kansalaisuuteen voidaan ymmärtää haukkumasanana? Oikeita haukkumasanojahan ovat mustalainen ja manne.

Toivoisin, että ryssäksi voitaisiin kutsua vähemmän negatiivisessa mielessä, sillä kysymys on kuitenkin vain sanasta. On tärkeämpää kitkeä negatiivinen ajattelutapa kuin yhden sanan käyttö. Sen toki myönnän, että harvoin tälläkään foorumilla saa lukea ryssästä positiivisessa kontekstissa, joten olen @Jaws'in kanssa samaa mieltä.

Ugh. niin kuin intiaanit pruukaavat sanoa.

Ryssä-sana on ihan selvästi haukkumanimi. Niin sen mieltävät suurin osa suomalaisista ja suurin osa osa Suomen venäläisistä. Sitä pidetään yhtä rasistisena kuin sanaa "neekeri".
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kehtaisitko kutsua yhdysvaltalaista jenkiksi? Jenkkiähän ei käsitetä haukkumanimeksi..

Kuten totesit termiin ei liity samanlaista arvolatausta eikä täten ole verrattavissa vaikka ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Jos ymmärsin oikein niin Yank ja Murican on peräisin Briteistä ja heillä termeihin sisältyy halveksuntaa.

EDIT: Muistan kun suomalaiset repi pelihousuja poroista ja häkkisistä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Kehtaisitko kutsua yhdysvaltalaista jenkiksi? Jenkkiähän ei käsitetä haukkumanimeksi, mutta minä en silti missään tapauksessa kutsuisi yhdysvaltalaista kasvotusten jenkiksi muussa kuin haukkumatarkoituksessa, mutta jos joku kutsuu yhdysvaltalaista jenkiksi ja venäläistä ryssäksi, onko kyse rasismista? Minusta ei ole. Sana ryssä kuitenkin tulee sanasta ryska, joka tarkoittaa venäläistä. Miten sana, joka viittaa kansalaisuuteen voidaan ymmärtää haukkumasanana? Oikeita haukkumasanojahan ovat mustalainen ja manne.

Toivoisin, että ryssäksi voitaisiin kutsua vähemmän negatiivisessa mielessä, sillä kysymys on kuitenkin vain sanasta. On tärkeämpää kitkeä negatiivinen ajattelutapa kuin yhden sanan käyttö. Sen toki myönnän, että harvoin tälläkään foorumilla saa lukea ryssästä positiivisessa kontekstissa, joten olen @Jaws'in kanssa samaa mieltä.

Ugh. niin kuin intiaanit pruukaavat sanoa.

Samaa mietin kun ketjua luin. Venäläinen - ryssä, USAlainen - jenkki. Haukkumasanojako?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ryssä-sana on ihan selvästi haukkumanimi. Niin sen mieltävät suurin osa suomalaisista ja suurin osa osa Suomen venäläisistä. Sitä pidetään yhtä rasistisena kuin sanaa "neekeri".

Ei se yksi sana, vaan konteksti. Isäni puhuu neekeristä, koska hän on sen sanan lapsena oppinut, eikä hän tarkoita sillä mitään rasistista. Ryssää hän taas ei käytä, koska sen hän on oppinut haukkumansanaksi.

Voi kuule aivan hyvin käydä niin, että tulevaisuudessa ryssä ei enää ole yhtä lailla haukkumasana kuin nyt. Suomen venäläiset varmasti kokevat sen loukkaavana, sillä onhan se typerää käyttää saman maan kansalaisista jotain toista kutsumanimeä kuin kantaväestöstä. Jos Suomessa olisi suuri saksalaisvähemmistö, joita kutsuttaisiin sakuiksi, niin eiköhän sekin ymmärrettäisi haukkumasanaksi. Nyt sellaista tilannetta ei ole, jote saku ei yhdistetä heti haukkumiseksi.
 

Ralph

Jäsen
Sana ryssä kuitenkin tulee sanasta ryska, joka tarkoittaa venäläistä. Miten sana, joka viittaa kansalaisuuteen voidaan ymmärtää haukkumasanana? Oikeita haukkumasanojahan ovat mustalainen ja manne.

Vastaajia pyydettiin muun muassa arvioimaan kauppajonossa tapahtuneen kiistelyn aikana esitetyn ”senkin ryssä” -tyylisen nimittelyn loukkaavuutta asteikolla ”hyvin loukkaava”, ”loukkaava”, ”melko harmiton”, ”neutraali” vai ”omituinen”. Vähintään ”loukkaavana” ryssää piti 92 %, neekeriä 90 % ja mannea 88 % vastaajista.

Jonkun kyselyn mukaan ryssä on loukkaavampi kuin neekeri tai manne. Itse venäläisestä suvusta tulevana en arvosta yhtään ryssittelyä, vaikka omasta mielestäni toki neekeri on näistä kolmesta ikävin sana.

En ala yhtään tiettyä kirjoittajaa tällä palstalla tuomitsemaan sanan ryssä käytöstä, mutta kyllä sen sanan näkeminen aina sen verran korventaa, että minäkin asiasta harmistun.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sanan neekeri ja ryssä arvolataus tulee hyvin esille siinä, että harva palstalainen kehtaisi sitä kasvotusten käyttää kun on tekemisissä venäläisen tai tummaihoisen kanssa. On suorastaan liikuttavaa pahoittaa mielensä ja ottaa esille isoisän aapiset jos joku epäasiallisesta kielenkäytöstä mainitsee.

Tartun tuohon N-sanaan, boldaus oma.

Aloitan pienellä tarinalla. Olin eilen bussissa matkalla kotiin. Kaksi vanhempaa rouvashenkilöä keskustelevat takanani. Toinen rouvista tokaisee, että "Onpas paljon näitä neekereitä tässä bussissa". Tässä vaiheessa itse hieman säpsähdän ja katselen ympärilleni huomaamattomasti, vain huomatakseni, että etnisesti kantaväestöstä poikkeavia henkilöitä ei ole edes mitenkään erityisen paljon kyydissä. Toinen rouvista vastaa tyynesti, että "kyllä, vaikka tummaihoisiksihan heitä nykyisin kutsutaan". Johon toinen vastaa: "aivan, sitä vain ei aina meinaa muistaa". Keskustelu ei missään nimessä ollut vihamielinen, vaan aivan tavallista keskustelua. En itse ainakaan huomannut minkäänlaista negatiivista latausta, ja tämä sama pätee myös ryssä-sanan käyttöön.

Vaikka en itse mielelläni käytäkkään näitä loukkaavia termejä, ymmärrän, jos joltain puhuessa se lipsahtaa. Kirjoittaessa, en niinkään. Itsellenikin tankattiin pienempänä näitä ryssiä ja nekeereitä, sillä ei ne siihen aikaan olleet samanlaisia loukkaavia sanoja.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tartun tuohon N-sanaan, boldaus oma.

Aloitan pienellä tarinalla. Olin eilen bussissa matkalla kotiin. Kaksi vanhempaa rouvashenkilöä keskustelevat takanani. Toinen rouvista tokaisee, että "Onpas paljon näitä neekereitä tässä bussissa"..

Tällaisessa yhteydessä ja vanhemmalta ihmiseltä toki ymmärrän tuon. Alle 70-vuotiaat kyllä tietävät missä mennään. Ylipäätänsä etenkin palstalla näiden rasististen termien käyttö jättää hyvin vähän selittelyn varaa kun lähes tulkoon aina ne on yhdistetty negatiivissävytteisiin viesteihin. Toisaalta tällä palstalla esim. juutalaiset on erityissuojeluksessa ja eräskin nimimerkki sai siitä 6 kuukauden muistutuksen. Pitää saadakin, mutta niin pitäisi saada näistä "ryssistä ja neekereistä" sekä puhtaasta heihin kohdistuvasta mustamaalaamisesta. Toisaalta ei ole tainnut Suomen Islamilainen yhdyskunta vaatia moderaattoreilta toimenpiteitä?

Ja olen sitä mieltä, että jos ryssä ja neekeri on sallittu niin koukkunokka, esinahaton ja jutku ei saa johtaa toimenpiteisiin. Lisäksi jeesustelut sikseen koska itsekin lipsautan ryssää silloin tällöin ja aina silloin kun ne käyvät minun hermoille. Eli siis käytän termiä haukkumiseen jos nyt tulee joskus käytetyksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Vaikka en itse mielelläni käytäkkään näitä loukkaavia termejä, ymmärrän, jos joltain puhuessa se lipsahtaa. Kirjoittaessa, en niinkään. Itsellenikin tankattiin pienempänä näitä ryssiä ja nekeereitä, sillä ei ne siihen aikaan olleet samanlaisia loukkaavia sanoja.

Ryssä sanana "saastui" 1900-luvun alussa sortotoimien ja itsenäistymisen yhteydessä Tämän jälkeen se on ollut halventava pilkkanimi venäläisistä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toisaalta tällä palstalla esim. juutalaiset on erityissuojeluksessa ja eräskin nimimerkki sai siitä 6 kuukauden muistutuksen. Pitää saadakin, mutta niin pitäisi saada näistä "ryssistä ja neekereistä" sekä puhtaasta heihin kohdistuvasta mustamaalaamisesta. Toisaalta ei ole tainnut Suomen Islamilainen yhdyskunta vaatia moderaattoreilta toimenpiteitä?

Ei tarvitse kuin vähän katsoa monikulttuurisuutta tai romaneja koskevia ketjuja, niin huomaa foorumilla vallitsevan epäkohdan.

Haluaisin kokea tilanteen, jossa Suomi ja Venäjä pelaavat loppuottelussa, jonka Suomi voittaa Barkovin tekemällä ja Komarovin syöttämällä maalilla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Asuin 80-luvulla Keravalla. Tuolloin kaupungissa ei asustanut kuin muutama ulkomaalainen ja ensimmäisen mustan ihmisen näin käydessäni Helsingissä. Molemmat vanhempani kutsuivat tummaihoisia neekereiksi vailla mitään rasistisia tarkoitusperiä, joten luonnollisesti minäkin liitin sanan omaan sanakirjaani. Nekru-sana puolestaan oli sellainen, että ymmärsin sen välittömästi olevan erittäin herjaava ja negatiivinen eikä sitä saanut käyttää missään nimessä.
Käytän edelleen neekeri-sanaa, mutta harvakseltaan. Se ei ole edelleenkään minusta mikään haukkumanimi, vaikka kukkahattutädit niin väittävätkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Käytän edelleen neekeri-sanaa, mutta harvakseltaan. Se ei ole edelleenkään minusta mikään haukkumanimi, vaikka kukkahattutädit niin väittävätkin.

Kyse ei ole kukkahattutädeistä vaan yleisestä mielipiteestä. Kukaan ei kiellä sinua käyttämästä neekeri-sanaa, mutta halusi käyttää tuota sanaa kertoo sinusta jotain.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ryssä sanana "saastui" 1900-luvun alussa sortotoimien ja itsenäistymisen yhteydessä Tämän jälkeen se on ollut halventava pilkkanimi venäläisistä.

Niin, no kyllä itse ainakin kuulen ryssä-sanan erilaisena, kuin nuoruudessani. Voi olla, että se olen sitten minä, joka on muuttunut, eikä maailma ympärilläni.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse ei ole kukkahattutädeistä vaan yleisestä mielipiteestä. Kukaan ei kiellä sinua käyttämästä neekeri-sanaa, mutta halusi käyttää tuota sanaa kertoo sinusta jotain.
Ei se kerro yhtään mitään, mielipiteesi kertoo lähinnä sinusta erIttäin paljon. Käytän itsekin paljon erilaisia sanoja, eikä niihin yleensä liity mitään mainitsemaasi halua käyttää ko. sanaa. Fiksu ihminen toki miettii, missä yhteydessä mitäkin sanaa kannattaa käyttää, jos joku ulkopuolinen saattaa liittää ko. sanaan jonkin arvolatauksen. Neekeri-sanaan ei silti edelleenkään aina liity arvolatausta. Sen sijaan jos kutsun Jatkoajan tiettyä nimimerkkiä "rasittavaksi vihervassariksi" tai "nuijaksi tosikoksi", sisältyy siihen selvä negatiivinen lataus.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No entäs muuttuuko merkitys jos kohde "ansaitsee" nimittelynsä. Onko Putin sotajoukkoineen hyväksyttävästi ryssä ja tummaihoinen joukkoraiskaaja neekeri? Vai sopiiko näille käyttää sitten vain jotain muuta halventavaa nimitystä? Rumia sanojahan on maailma täys. Mielenkiintoinen keskustelu, vaikka ketju onkin ihan väärä.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
No entäs muuttuuko merkitys jos kohde "ansaitsee" nimittelynsä. Onko Putin sotajoukkoineen hyväksyttävästi ryssä ja tummaihoinen joukkoraiskaaja neekeri? Vai sopiiko näille käyttää sitten vain jotain muuta halventavaa nimitystä? Rumia sanojahan on maailma täys. Mielenkiintoinen keskustelu, vaikka ketju onkin ihan väärä.

Mikä on oikea haukkumanimi persurikolliselle, joka on kantasuomalainen?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
No nyt päästiin jo persuihin! Mielstäni tämä persukin omaa vihankatkuisen auran ja ehkä se myös sanana viittaa liikaa perseeseen. Kenties korrektia olisi, että jatkossa persuista puhuisi vain oppineet proktologian ammattilaiset.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ryssästä en tiedä, mitä verbi ryssiähän on vakiintunut käyttöön, ja se kertoo tiivistäen pitkän asian. Itse käsitän niin, että termi kertoo kaiken olevan kunnossa, välineiden olevan parhaita mahdollisia, niiden käyttäjät ovat käyttäjinä mestarillisia, suunnitelmat ovat lähes täydellisiä eikä mikään ennakoitavissa oleva voi estää onnistumista - mutta silti epäonnistutaan, eli ryssitään. Termihän ei rajoitu mihinkään ihmisryhmään. Esimerkiksi suomalaiset ovat jääkiekossa onnistuneet ryssimään 5-1 johtoaseman 5-6 tappioksi jne. Termi on varmasti saanut alkunsa sosialistisen paratiisin ajoilta, jolloin kaikki oli täydellistä, mutta silti monet asiat eivät kaikesta huolimatta onnistuneet. Mallia "Mikä ei surise eikä mahdu takapuoleen? - Neuvostovalmisteinen takapuolessa surisija". Eikös Venäjällä vieläkin puhuta, että mikään ei onnistu, mutta kaikki järjestyy? Minusta termi on kuvaava ja käytän sitä kyllä surutta silloin kun tilanne on termin mukainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös