Vähiten arvostamasi nimimerkit

  • 301 414
  • 1 411

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Miksei voitaisi vaan levittää rakkautta ja sukupuolitauteja? Elämä on kivaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jatkoaikalainen on halventava nimitys jos se minulle osoitetaan. Sen sanoja olettaa, etten olisi koskaan saanut oikeaa ja elävää naista ja että olisin nörtti. Ainoa hyvä puoli tuossa nimityksessä on se, että oletuksena on noin 20-senttinen penis haaraini välissä.
Olisiko jälkimmäisestäkään käyttämättömänä mitään iloa, kun kuseminen onnistuu tuppimunallakin?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nimimerkille @Snagari vielä kommenttina aiempaan keskusteluun: Juha Taivainen muun muassa on käynnissä olevassa Yhdysvaltain pelissä käyttänyt ihan huoletta useasti jenkki-sanaa. Kyseinen sana ei ole arvolatautunut, toisin kuin ryssä-sana, jota käyttämällä selostaja saisi varmasti selitellä ja pyydellä moneen kertaan anteeksi jälkeenpäin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Nimimerkille @Snagari vielä kommenttina aiempaan keskusteluun: Juha Taivainen muun muassa on käynnissä olevassa Yhdysvaltain pelissä käyttänyt ihan huoletta useasti jenkki-sanaa. Kyseinen sana ei ole arvolatautunut, toisin kuin ryssä-sana, jota käyttämällä selostaja saisi varmasti selitellä ja pyydellä moneen kertaan anteeksi jälkeenpäin.

Taikun arkiretorikassa ja letkautuksissa jenkki on usein kaikkea muuta kuin positiivinen, tai edes neutraali sana. Joten siinä mielessä vähän huono esimerkki.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nimimerkille @Snagari vielä kommenttina aiempaan keskusteluun: Juha Taivainen muun muassa on käynnissä olevassa Yhdysvaltain pelissä käyttänyt ihan huoletta useasti jenkki-sanaa. Kyseinen sana ei ole arvolatautunut, toisin kuin ryssä-sana, jota käyttämällä selostaja saisi varmasti selitellä ja pyydellä moneen kertaan anteeksi jälkeenpäin.

Juha Taivainen onkin typerys. Tietenkin konteksti on eri, käyttää joko jenkkiä tai ryssää, mutta kumpaakaan ei kannata julkisesti, esimerkiksi televisiossa, käyttää. Älkää herran tähden ottako mallia jostain urheilupaskanpuhujasta, jonka yleissivistys tuskin on kovin korkealla.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Juha Taivainen onkin typerys. Tietenkin konteksti on eri, käyttää joko jenkkiä tai ryssää, mutta kumpaakaan ei kannata julkisesti, esimerkiksi televisiossa, käyttää. Älkää herran tähden ottako mallia jostain urheilupaskanpuhujasta, jonka yleissivistys tuskin on kovin korkealla.

Mikä siinä jenkki-sanassa vaivaa? Siihen ei ole Suomessa koskaan liitetty mitään negatiivista konnotaatiota.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Jenkki-sanaa nyt käyttävät monet muutkin kuin Taivainen, mutta tässä nyt ei ollutkaan ideana tai pointtina ottaa itse Taivaista tikunnokkaan. Kukaan ei päivittele jenkki-sanan käyttöä, selosti peliä sitten Taivainen, Mertaranta tai jumala. Ryssä-sana on arvolatautunut ja siitä tulisi sanomista. Tämä oli nyt se pointti.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jumalauta nyt menee sanoja kieltoon kovalla tahdilla. Ei saa sanoa "jenkki"... Saako suomalaisia kutsua finskeiksi, vai onko se loukkaavaa?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mielestäni jenkki ei ole loukkaava. Kuvitelkaa kaksi tilannetta jääkiekkomatsissa.

"Hieno harhautus keskialueella ja jenkit tulevat hyökkäysalueelle"
"Hieno harhautus keskialueella ja ryssä ylittää siniviivan"
 

Ralph

Jäsen
In Finland, the word jenkki (yank) is sometimes used to refer to any U.S. citizen, and with the same group of people Jenkkilä (Yankeeland) refers to the United States itself. It is not considered offensive or anti-U.S., but rather a colloquial expression. However, more commonly a U.S. citizen is called amerikkalainen ("American") or yhdysvaltalainen ("United Statesian") and the country itself Amerikka or Yhdysvallat.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oho, ikinä tiennyt, että "jenkki" on yhtään millään tavalla negatiivinen sana. Mun faija on asunut Y-valloissa yli 20v. ja hänkin puhuu usein jenkeistä.

Muuuutta näin se maailma muuttuu. Ehkä kohta Jenkki-purkka poistuu kaupoista.
 

Fremont

Jäsen
Intiaani on loukkaava termi kuten on esim. oriental sanakin

Intiaanista on myös korrektia puhua first nativena.
.”

Ei ole. Yleinen harhaluulo kylläkin, nimittäin suomenkielen intiaani tarkoittaa amerikan alkuperäisväestöön kuuluvaan, eikä intialaista kuten englanninkielen indian. Trenchtown jo selvittikin eskimo-sanan käyttöä, ja yupikeja (Alaskan/Siperian eskimoita) ei välttämättä kannata kutsua inuitiksi ainakaan päin naamaa.

Turhaksi säädöksi mennyt mielensäpahoittelu milloin mistäkin sanasta, ihan pelleilyä. Kutsukaa kaikkia ihmisiksi niin ei tarvitse päätään vaivata moisella asialla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Minua sanottiin kerran Barcelonan kannattajaksi. Vein asian ihmisoikeustuomioistuimeen, mutta siellä sanottiin että ottaisin yhteyttä Eläinten Vapautusrintamaan. Ihme vittuilua.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Joku noheva palstakalevi voisi aiheesta avata laajemmankin keskustelun ihan oman otsikkonsa alle. Sen verran huutelen mahdolliselle avaajalle, että muotoilee otsikon niin ettei se rajaudu nyt pelkästään ryssittelyyn.
 

Snagari

Jäsen
Turhaksi säädöksi mennyt mielensäpahoittelu milloin mistäkin sanasta, ihan pelleilyä. Kutsukaa kaikkia ihmisiksi niin ei tarvitse päätään vaivata moisella asialla.
Mun mielipide on nimenomaan että sanokaa ihmisiä miksi haluatte. Mua saa kutsua kuka vaan valkonaamafinskiksi häkkiseksi. Saatan siksi sanoa tummaihoista mustaksi, venäläistä ryssäksi, amerikan alkuperäisasukkaita intiaaneiksi jne. Naurettavaa on rajata joku ihminen "huonommaksi" tämän takia. Silloin voi laittaa sen Koffin hameen päälle.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjoituksessaan nyt voi korostaa olevansa vaikka kuinka valveutunutta sorttia, mutta ei kai kukaan ihan oikeasti voi sisimmässään kokea jenkkiä yhtä loukkaavaksi kuin esim. ryssä tai neekeri. Ei edes ns. nyky-yhteiskunnan tuotos, joka on kasvanut aikakautena kun mitään ei voi sanoa loukkaamatta jotain.

Se, että jättää sen jenkin käyttämättä ns. poliittisen korrektiuden vuoksi on tietenkin ihan hyvä tapa jota kirjoituksessa minäkin teen, mutta sanan lokeroiminen samaan kastiin ryssän ja neekerin kanssa on jo turhaa kermaperseilyä jolla ilmeisesti vaan halutaan erottautua mukamas moukista ja junteista jo vähän turhankin kiihkeästi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mun mielipide on nimenomaan että sanokaa ihmisiä miksi haluatte. Mua saa kutsua kuka vaan valkonaamafinskiksi häkkiseksi. Saatan siksi sanoa tummaihoista mustaksi, venäläistä ryssäksi, amerikan alkuperäisasukkaita intiaaneiksi jne. Naurettavaa on rajata joku ihminen "huonommaksi" tämän takia. Silloin voi laittaa sen Koffin hameen päälle.


Olen sillä linjalla, että asiallinen kielenkäyttö on osa tapakasvatusta jossain on menty pieleen jos on tarve puhua jutkuista, nekruista, vinosilmistä, manneista ja ryssistä. Nostan käteni pystyyn, että varmaankin jokaista noista sanoista olen joskus suutuspäissäni käyttänyt. Mielestäni alleviivaa sitä pointtia kuinka näiden taustalla on vahva arvolataus. Siksi en niitä päin naamaa koskaan kenellekään sanoisi. En edes suutuspäissäni. Silloin kun oman typeryytensä on mahdollista verhota nimimerkin taakse niin kynnys kaikenlaiseen asiattomaan kielenkäyttöön kasvaa.

Enkä siis vastusta nimimerkin takana kirjoittamista, mutta ei idioottimaisuuksien huutelu kuitenkaan sen fiksumpaa ole silloinkaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä siinä jenkki-sanassa vaivaa? Siihen ei ole Suomessa koskaan liitetty mitään negatiivista konnotaatiota.

Vaikka jenkki ei olekaan negatiivinen, selostajan pitäisi käyttää kansalaisuuksiin viittaavia sanoja. Kysymys ei siis ole siitä, onko sana positiivinen vai negatiivinen, vaan siitä, että se yksinkertaisesti kuulostaa typerältä. Ymmärrän toki, että yhdysvaltalainen on pitkä sana lausuttavaksi selostuksessa. Jenkki kuitenkin kuulostaa typerältä.

Suurimman virheen lienee silti tehnyt Jani Uotila, joka jossain mäkihyppylähetyksessä ehti suureen ääneen kertoa, että seuraavaksi kilpailuun saadaan slaavilaista väriä. No, kilpailija toki oli venäläinen, mutta hänen ulkonäöstään (ja muistaakseni jopa nimestään) näki, ettei kysymyksessä ollut slaavi, vaan jostain kaukaa Aasiasta kotoisin olevasta ihmisestä, mutta Uotila huonona toimittaja-selostajana halusi käyttää jotain muuta termiä kuin venäläistä ja metsään meni. Vaikuttaa muutenkin harvinaisen dorkalta tyypiltä.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Jenkki-sanaa nyt käyttävät monet muutkin kuin Taivainen, mutta tässä nyt ei ollutkaan ideana tai pointtina ottaa itse Taivaista tikunnokkaan. Kukaan ei päivittele jenkki-sanan käyttöä, selosti peliä sitten Taivainen, Mertaranta tai jumala. Ryssä-sana on arvolatautunut ja siitä tulisi sanomista. Tämä oli nyt se pointti.

Eivät selostajat nimitelleet jenkeiksi 80-luvullakaan, vaan olivat "uuesaalaisia", "yhdysvaltalaisia" tai "amerikkalaisia". "Nykysaukkos" -selostajat käyttävät, koska eivät osaa kunnolla suomea.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Eivät selostajat nimitelleet jenkeiksi 80-luvullakaan, vaan olivat "uuesaalaisia", "yhdysvaltalaisia" tai "amerikkalaisia". "Nykysaukkos" -selostajat käyttävät, koska eivät osaa kunnolla suomea.

Jatkoajan raportissakin käytetään jenkki-sanaa. Olen syntynyt 1995 ja kasvanut koko elämäni yhteiskunnassa, jossa jenkki-sanan käyttö on ollut täysin neutraalia ja hyväksyttävää, ryssäksi ja neekeriksi kutsuminen arvolatautunutta.

Aika omituista kutsua minua tekopyhäksi (sinä et siis näin missään nimessä tehnyt), kun olen käyttänyt neutraalia termiä ja arvostelen negatiivisesti arvolatautuneen termin käyttäjiä.

Mutta eikös tämä aihe ole jo melkoisen käsitelty.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jatkoajan raportissakin käytetään jenkki-sanaa. Olen syntynyt 1995 ja kasvanut koko elämäni yhteiskunnassa, jossa jenkki-sanan käyttö on ollut täysin neutraalia ja hyväksyttävää, ryssäksi ja neekeriksi kutsuminen arvolatautunutta.

Ei kukaan voi kieltää, etteikö ryssässä olisi enemmän arvolatautuneisuutta, mutta minusta olisi hyvä tavoite, jos ihmiset voisivat kutsua venäläisiä ryssiksi siinä missä yhdysvaltalaisia jenkeiksi. Toivon tämän kuitenkin jäävän ainoastaan yleiskieleen ja käytännössä vain puheeseen. Jos tilanne olisi se, että meillä ei olisi historian takia venäläisille haukkumasanaa, olisi ryssä silti olemassa. Ei jutkussakaan olisi mitään vikaa ilman antisemitististä historiaa, joka tekee meidät varovaisiksi.

Tämä keskusteluhan lähti siitä, että @Jaws sanoi arvostavansa vähiten sellaisia, jotka kutsuvat venäläisiä ryssiksi. Voin yhtyä tähän mielipiteeseen, sillä en usko (vielä) kenenkään käyttävän sitä neutraalissa kontekstissa, mutta jos näin on, niin se kelpaa minulle. Minä toivon negatiivisen asenteen häviämistä, en yksittäisen sanan. Paras tapa päästä haukkumasanoista eroon on ottaa ne käyttöön positiivisessa merkityksessä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Löytyykö ryssimiselle joku parempi vastine? Mokaaminen, virheen tekeminen? Mielestäni ei löydy. Joudun pakosta välillä kuuntelemaan tyttäreni ilmeisesti länsirannkon soittamaa rappia, jossa nigger on normisana joka lauseessa. Tiedetään kyllä, että mustat saavat kutsua toisiaan nekruiksi, mutta kyllä tämä särähtää korvaan. Ryss on ruotsia ja siitä ryssä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös