Uusi kännykkä

  • 1 245 530
  • 5 798
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki muitakin vinkkejä Android-puolelta otetaan vastaan, hinta sellaiset 400 euroa. Maksimissaan 500. Kamera saisi olla suht ok, toki nykyään melkein kaikissa puhelimissa on sellaiset kamerat että hyvässä valossa ei nyt varsinaisesti silmiin koske kun niiden kuvia katselee.
Googlen Pixel 3a tai Pixel 3a XL olisi oma suositus. Hinta suomalaisissa verkkokaupoissa näyttää nykyisellään asettuvan juurikin tuonne 400 euron hujakoille tuolla pienemmällä 3a-mallilla. Erityisesti kameran osalta nuo erottuvat muista saman hintaluokan Android-luureista edukseen ja toki myös käyttöjärjestelmäpäivitysten ripeyden, säännöllisyyden ja elinkaaren suhteen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Googlen Pixel 3a tai Pixel 3a XL olisi oma suositus. Hinta suomalaisissa verkkokaupoissa näyttää nykyisellään asettuvan juurikin tuonne 400 euron hujakoille tuolla pienemmällä 3a-mallilla. Erityisesti kameran osalta nuo erottuvat muista saman hintaluokan Android-luureista edukseen ja toki myös käyttöjärjestelmäpäivitysten ripeyden, säännöllisyyden ja elinkaaren suhteen.
Miksikäs ei.

Tosin se puhdas Android nyt ei sinänsä ole tässä päätekijä koska kaikesta huolimatta itsellä tuntuu puhelimet vaihtuvan maksimissaan muutaman vuoden välein. Honor 20 Prota katselin myös, siihenkin taitaa vielä ne normaalit järjestelmäpäivitykset tulla, ainakin jos oikein ymmärsin. Näyttö siinä tosin ei ihan yhtä hyvä taida olla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
iPhone 11 ja 64gb malli - riittääkö vai pitäisikö olla vähintään 128gb? Androidina uskaltaisin ottaa, mutta ei ole mitään hajua tuosta ompusta, miten paljon syö nuo systeemit kapasiteettia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
iPhone 11 ja 64gb malli - riittääkö vai pitäisikö olla vähintään 128gb? Androidina uskaltaisin ottaa, mutta ei ole mitään hajua tuosta ompusta, miten paljon syö nuo systeemit kapasiteettia.
Kyllä minä ennemmin ottaisin tuon 128gb:n. Toki mulla ei ompuista ole niin kokemusta, mutta kun hintaero on kuitenkin loppujen lopuksi melko pieni niin en alkaisi pihistelemään tuon tallennustilan kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä minä ennemmin ottaisin tuon 128gb:n. Toki mulla ei ompuista ole niin kokemusta, mutta kun hintaero on kuitenkin loppujen lopuksi melko pieni niin en alkaisi pihistelemään tuon tallennustilan kanssa.
Niin mäkin vähän funtsin. Tosin unohtui edellä mainita, että 64 olisi käytetty ja sitä kautta halvempi, 128 uusi. Mutta toki uusi on aina uusi ja tulisi tässä tapauksessa kolmen vuoden sijoituksella tytölle lukioajan puhelimeksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niin mäkin vähän funtsin. Tosin unohtui edellä mainita, että 64 olisi käytetty ja sitä kautta halvempi, 128 uusi. Mutta toki uusi on aina uusi ja tulisi tässä tapauksessa kolmen vuoden sijoituksella tytölle lukioajan puhelimeksi.
Lapset ja teinit varsinkin latailee kaiken maailman äppejä ja muuta skeidaa puhelimiin niin säästät pidemmän päälle myös omia hermojasi kun tuon paremmalla muistilla varustetun hankit.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun en ole tarvitse puhelimelta mitään erityistä, ja nykyinen 3 vuotta vanha Samsung Galaxy A3 on tehnyt sen mitä pitääkin (paitsi että kerran kadotti kaikki yhteystiedot), niin onko mitään järkeä ottaa käyttöön (ilmainen ja tyhjennetty) vuotta vanhempi, mutta siisti Samppa Galaxy S6? Kamera ja näppistuntuma jotenkin tuntuu paremmalta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kun en ole tarvitse puhelimelta mitään erityistä, ja nykyinen 3 vuotta vanha Samsung Galaxy A3 on tehnyt sen mitä pitääkin (paitsi että kerran kadotti kaikki yhteystiedot), niin onko mitään järkeä ottaa käyttöön (ilmainen ja tyhjennetty) vuotta vanhempi, mutta siisti Samppa Galaxy S6? Kamera ja näppistuntuma jotenkin tuntuu paremmalta.
Onhan se S6 laitteena tehokkaampi eli siinä mielessä käyttöikää varmasti on enemmän vielä jäljellä. Tallennustilaa on myös tuplasti tuohon A3:een nähden ja sekin on kuitenkin ihan hyvä juttu.

S6 on kuitenkin se Samsungin oman aikansa lippulaivamalli ja A3 on sitten seuraavana vuonna tullut halpismalli, eli vaikka se onkin uudempi niin kyllä se S6 sen kuitenkin laitteensa itsessään voittaa. Eli itse kyllä ainakin ottaisin tuon S6:n sinun tapauksessasi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tutkaillut olen nyt tuota omppumaailmaa ja onhan nuo hinnat aivan jäätäviä. Toisaalta meillä on ollut syklinä vaihtaa puhelimia joka toinen vuosi ja myydä vanhat eteenpäin, joten jos kerralla laittaa vähän enemmän rahaa kiinni ja se puhelin on käytössä tupla-ajan, on kuluttaminen kestävämmällä pohjalla sekä taloudellisesti että ekologisesti. Tiiä nyt näistä sitten.

Edit. Tietysti yksi vaihtoehto on odotella uutta julkistusta ja ottaa sitten kerralla viimeisintä huutoa oleva. Toisaalta, eikö tuo 11pro ole kuitenkin aikaa kestävä, jos lukion ylitse ajatellaan?
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@sampio voisi olettaa että tuo kestää sen kolmisen vuotta helposti. Toinen juttu on se, että meillä niin ikään lukion syksyllä aloittava tyttö ei niin millään suostu käyttämään kunnon suojakuoria puhelimessa. Silikonikuorilla ja lasikalvolla mennään, koska läppäkuoret näyttää tyhmiltä. No, tietysti, aukihan se läppä on silloin kun puhelinta näplää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kun en ole tarvitse puhelimelta mitään erityistä, ja nykyinen 3 vuotta vanha Samsung Galaxy A3 on tehnyt sen mitä pitääkin (paitsi että kerran kadotti kaikki yhteystiedot), niin onko mitään järkeä ottaa käyttöön (ilmainen ja tyhjennetty) vuotta vanhempi, mutta siisti Samppa Galaxy S6? Kamera ja näppistuntuma jotenkin tuntuu paremmalta.
Eli sinulla on siis vuoden 2016 A3? Onhan S6:ssa tuplasti enemmän keskusmuistia. Eikös molemmissa ole Nougat viimeisimpänä päivityksenä?

Tuossa S6:ssa oli aikoinaan surkean huono akunkesto, mutta en tiedä A3:n akunkestosta mitään. Kyllä ihan speksien perusteella ottaisin ilmaisen S6:n pois roikkumasta kun ilmeisesti softa on molemmissa sama. Entinen lippulaiva on melko varmaan parempi kuin vuotta uudempi alemman keskisarjan A-sarjalainen. Tuon A3:n isoveli A5 (2016) oli vähän niinkuin halpuutettu S6. Tuolloin Sampan A5 oli aina edellisen lippulaivan keskiluokan version (S7 --> A5 (2017))
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
A3 on 2017 malli ja tämä S6 on 2016 (otettu käyttöön).
Ok koska on S6 on julkistettu 2015 niin oletin että A3 olisi vuosimallia 2016.

Anyhuu, tuo vuoden 2017 A-sarja oli sen todella paljon parempi vuoden 2016A- sarjaa . Jos vaihdat S6:seen saat paremman kameran ja enemmän keskusmuistia ja ehkä vähän bling-blingimmät värit mutta tuo A7 on kuitenkin paljon jykevämpi, veden- ja pölynkestävä, USB-C-yhteensopiva, mustana pirun tyylikäs ja siinä on sentään Oreo sisällä.

Eli vaihdan mielipidettäni uuden tiedon varassa. En vaihtaisi luuria sinun asemassasi.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Puhelimen vaihto edessä.. nykyinen on OnePlus 6 ja luonnollinen valinta olisi OnePlus 7pro. Noita seiskojakin näyttäisi olevan useita malleja. Mikä noista kannattaisi valita?

Onko Samsungilta tai muilta merkeiltä vastaavaa mallia? Jos/kun on, niin kannattaako valita joku muu kuin OnePlus? Jos, niin miksi?

Voi vittu mitä kysymyksiä, mut katsotaan jos joku kehtaa neuvoa, kun en oo mikään spesialisti :)
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Puhelimen vaihto edessä.. nykyinen on OnePlus 6 ja luonnollinen valinta olisi OnePlus 7pro. Noita seiskojakin näyttäisi olevan useita malleja. Mikä noista kannattaisi valita?

Onko Samsungilta tai muilta merkeiltä vastaavaa mallia? Jos/kun on, niin kannattaako valita joku muu kuin OnePlus? Jos, niin miksi?

Voi vittu mitä kysymyksiä, mut katsotaan jos joku kehtaa neuvoa, kun en oo mikään spesialisti :)
Jos tykkäät tarpeeksi OnePlussasta, niin ei välttämättä kannata valita mitään muuta.

Monta eri merkkiä olen kokeillut viime vuosina ja OnePlus sopii parhaiten omaan tuntumaani. 7T Pro on vielä testaamatta, mutta ilmeisesti 7T:tä saa jo nyt aika hyvään sopuhitaan alle 550 eurolla ja 7T Pro hintaan pitää lisätä noin 150 euroa 7T verrattuna.

Olen todella tyytyväinen tiettyihin OnePlussan ominaisuuksiin, joita olen käyttänyt jo enemmän kuin viisi vuotta. Liukukytkin uusilla säädöillä on yksi parhaista ominaisuuksista mitä olen kohdannut. Tosin sillä ei tee nyt mitään, jos ei ole ihmiskontakteja.

En ihan oikeasti tiedä missä yhteen käteen sopivan puhelimen koko tulee vastaan, kun nuo suurenevat koko ajan. Ehkä jossain vaiheessa markkinoilta saa isompia räpylöitä puhelimia varten? :D
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jos tykkäät tarpeeksi OnePlussasta, niin ei välttämättä kannata valita mitään muuta.

Aika lailla samaa mieltä. Lippulaiva Samsungit aika rapsakan hintaisia Oneplussaan verrattuna ja uudet Huaweit voi jo poistaa mietintämyssystä puuttuvan google tuen vuoksi. Itsekin olen uutta luuria katsellut, mutta taidan lykätä, kun tuo Oneplus 3T pelaa ihan ok, kun vaihdatin siihen akun. Maksoi muuten n.40€ Oneplussa omassa huollossa Helsingissä ja tekivät homman odottaessa.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Jos tykkäät tarpeeksi OnePlussasta, niin ei välttämättä kannata valita mitään muuta.

Monta eri merkkiä olen kokeillut viime vuosina ja OnePlus sopii parhaiten omaan tuntumaani. 7T Pro on vielä testaamatta, mutta ilmeisesti 7T:tä saa jo nyt aika hyvään sopuhitaan alle 550 eurolla ja 7T Pro hintaan pitää lisätä noin 150 euroa 7T verrattuna.

Olen todella tyytyväinen tiettyihin OnePlussan ominaisuuksiin, joita olen käyttänyt jo enemmän kuin viisi vuotta. Liukukytkin uusilla säädöillä on yksi parhaista ominaisuuksista mitä olen kohdannut. Tosin sillä ei tee nyt mitään, jos ei ole ihmiskontakteja.

En ihan oikeasti tiedä missä yhteen käteen sopivan puhelimen koko tulee vastaan, kun nuo suurenevat koko ajan. Ehkä jossain vaiheessa markkinoilta saa isompia räpylöitä puhelimia varten? :D

Jees, olen kyllä tuosta kutosesta tykännyt kovin, joten ei kai tässä oo mitään syytä vaihtaa merkkiä. Siispä puhelinkaupoille. Kiitoksia omia ajatuksia tukevasta mielipiteestä :)
 

jahaj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
Puhelimen vaihto edessä.. nykyinen on OnePlus 6 ja luonnollinen valinta olisi OnePlus 7pro. Noita seiskojakin näyttäisi olevan useita malleja. Mikä noista kannattaisi valita?

Onko Samsungilta tai muilta merkeiltä vastaavaa mallia? Jos/kun on, niin kannattaako valita joku muu kuin OnePlus? Jos, niin miksi?

Voi vittu mitä kysymyksiä, mut katsotaan jos joku kehtaa neuvoa, kun en oo mikään spesialisti :)

Äskettäin samasta puhelimesta vaihdon suorittaneena päädyin uuteen Samsung Galaxy S20 perusmalliin. Hintahan tuossa on suolainen 1050€, mutta pakko sanoa kyseessä olevan erinomainen laite. 120hz virkistystaajuudella toimiva näyttö on aivan omaa luokkaansa ja paluuta vanhaan en voisi kuvitella, kovasti mainostettu kamerakin on toiminut toivotulla tasolla. Vanhaan OnePlussaan verrattaen S20 on kevyempi ja muodoltaan hieman ohuempi, mutta korkeampi. Sopii yhteen käteen todella hyvin!

Järjellä mietittynä epäilen tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan OnePlussalle löytyvän pärjäävää kilpailijaa, joten nuo heidän uudemmat mallit ovat varmoja valintoja. Speksitkin noissa 7 & 7T-malleissa pärjää vertailussa muihin lippulaivoihin.
 

BinGO

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Detroit Red Wings
OnePlussat ovat kyllä hinta laatu -suhteeltaan mainioita laitteita, vaikka niiden hinnat ovat nousseet muutamassa vuodessa huomattavasti lähemmäksi kärkipään hintaluokkaa. Esimerkiksi OnePlus 3 puhelimen sai aikanaan suhteessa edullisemmin kuin Samsungin tai Applen vastaavat, mutta nykyisin tuo ero on hieman tasoittunut. Itse en välttämättä ostaisi tällä hetkellä OnePlus puhelinta, sillä he julkaisevat uuden OnePlus 8:n mahdollisesti jo huhtikuun alkupuolella. Tällöin tuppaa vanhempien puhelimien hinnat monesti putoamaan, minkä jälkeen ostoksille.

Yli 1000€ puhelimesta on aika paljon (itsekin olen tämän ikävän rajan joutunut ylittämään ostettuani iPhone 11 Pron), mutta olen perustellut asian itselleni sillä, että käytän puhelinta todella paljon. Puhelinta tulee näplättyä huomattavasti enemmän kuin telkkaria katsottua. Onhan käyttö kivempaa, kun puhelimesta löytyy suorituskykyä ja laadukkaat kamerat, joilla tuleekin napsittua aika paljon kuvia ja jaettua aktiivisesti someen. Arvokkaammat puhelimet ovat myös pitkäikäisempiä, sillä rauta ei vanhene niin nopeasti kuin edullisemmissa malleissa.

Kannattaa laittaa puhelimen tietoturva kuntoon etenkin Android puhelimissa, ettei pääse tapahtumaan ikävyyksiä. Myös ulkoisesti suojaaminen on hyvä idea. Hajotin nimittäin uuden iPhoneni näytön jo kertaalleen, mutta näytön vaihdatettuani hankin sitten kunnon panssarilasin. Ehkäpä nyt säästyn vahingoilta.

Ps. Kalliin puhelimen osto on mielestäni riippuvainen käytöstä: Jos et käytä puhelinta paljoakaan, niin sitten edullisempi malli menee kyllä. Jos kuitenkin käytät puhelinta aktiivisesti esim. töissä tai vapaa-ajalla, kannattaa siihen myös panostaa.
 

jahaj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
No vähintäänkin on suolainen. Pakko kysyä, kun olen aivan pihalla näistä nykyajan hilavitkuttimista, että mikä saa maksamaan puhelimesta yli tonnin ? Mitä sillä saa aikaiseksi ?

Kyllähän sitä tuli itsekin paljon mietittyä ja tarkkaan harkittua ostopäätöstä. Itsellä on kova kiinnostus näihin uusiin laitteisiin ja niitä on kiva kokeilla ja tutkiskella joten lähinnä sillä perustelin itselle ostopäätöksen. Todellisuudessahan puhelimessa on täysin yliammutut speksit sekä liuta arjessa turhia toimintoja ja varmasti olisin pärjännyt vanhallakin, puhelin on kuitenkin melko aktiivisessa käytössä ja toimii toissijaisena työvälineenä joten sillä näin päivittämisen nyt tarpeelliseksi.

Periaatteessa uusinta Samsungia voisi käyttää esim. tietokoneen sijaan työpöytä-tilassa, lisäksi löytyy markkinoiden yksi parhaista näytöistä 120hz virkistystaajuudella (todella sulavat animaatiot) sekä yksi parhaista kameroista.

Realistisesti yli 1000€ maksaminen puhelimesta ei ole järkevää, kun täysin käyvän vastineen saa jo 600-800€ hintaluokassa paljon suorituskyvystä tinkimättä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Kyllähän sitä tuli itsekin paljon mietittyä ja tarkkaan harkittua ostopäätöstä. Itsellä on kova kiinnostus näihin uusiin laitteisiin ja niitä on kiva kokeilla ja tutkiskella joten lähinnä sillä perustelin itselle ostopäätöksen. Todellisuudessahan puhelimessa on täysin yliammutut speksit sekä liuta arjessa turhia toimintoja ja varmasti olisin pärjännyt vanhallakin, puhelin on kuitenkin melko aktiivisessa käytössä ja toimii toissijaisena työvälineenä joten sillä näin päivittämisen nyt tarpeelliseksi.

Periaatteessa uusinta Samsungia voisi käyttää esim. tietokoneen sijaan työpöytä-tilassa, lisäksi löytyy markkinoiden yksi parhaista näytöistä 120hz virkistystaajuudella (todella sulavat animaatiot) sekä yksi parhaista kameroista.

Realistisesti yli 1000€ maksaminen puhelimesta ei ole järkevää, kun täysin käyvän vastineen saa jo 600-800€ hintaluokassa paljon suorituskyvystä tinkimättä.
Okei, kiitos selvityksestä. Mennyt nääs itteltä aivan ohi, että näin kalliissa hintaluokassa jo puhelimet pyörivät =)
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Okei, kiitos selvityksestä. Mennyt nääs itteltä aivan ohi, että näin kalliissa hintaluokassa jo puhelimet pyörivät =)
Operaattorien kolmen vuoden korottomat osarit helpottavat myös ostopäätöksen tekemistä. Eihän se tonni ole kuin vajaa 30€/kk kolme vuoden ajan.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onko ihmisillä kokemusta Huawei P30 128 GT puhelimesta? Ainakin kamera pitäisi olla hyvä ja akunkesto?
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Operaattorien kolmen vuoden korottomat osarit helpottavat myös ostopäätöksen tekemistä. Eihän se tonni ole kuin vajaa 30€/kk kolme vuoden ajan.

Nämä operaattoreiden korottomat osamaksut kannataa ehdottomasti hyödyntää. Sen sijaan esim. joissakin elektoniikkaliikkeissä tarjottavat osarit eivät ole korottomia vaan niissä voi olla koviakin korkoja.

Itse olen viimeiset 10 vuotta käyttänyt näitä Samsung Galaxy S -sarjan puhelimia ja ihan toimivia pelejähän nämä ovat. Uusinta lippulaivamallia en heti julkaisuvuonna osta, vaan sitten sen edellisen kun hinnasta on sulanut pois se 300-500eur.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös