Uusi kännykkä

  • 1 244 913
  • 5 798

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mikä on tilanne, uskaltaako Huawein puhelinta ostaa? Loppuuko päivitykset tms, vai onko kaikki ok?
Vaimo vihdoin suostumassa luopumaan Windows Phonesta kun ei siinä enää mikään toimi, ja olisi vähän kirvelevä valinta vaihtaa se johonkin vastaavaan tappaukseen.

Ainakin niitä myydään/markkinoidaan ilman huolta huomisesta.
Tällä hetkellä myynnissä olevia Huawein puhelimia voit ostaa ihan huoletta. Niihin tulee päivitykset ihan normaalisti. Tämän hetken tilanteen mukaan tuleva Huawein Mate 30 -sarja on sellainen johon ei Androidin päivityksiä tule, mutta nyt myynnissä olevia malleja voi käyttää ihan huoletta.
 

hege

Jäsen
Nyt viisaammalta vinkkiä, eli pojalle (3-luokkalainen) tarvitsisi uuden kännykän ja mielellään ei yli 200e viitsisi maksaa puhelimesta. Eli vinkkejä otetaan vastaan Android maailmasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko tietoa tai valistunutta arvausta?
- Missä max 250€ euron kännykässä on paras kamera ja vielä yhdistettynä mahdollisimman kompaktiin kokoon?

Verrokkina Sonyn compactit.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä on tilanne, uskaltaako Huawein puhelinta ostaa? Loppuuko päivitykset tms, vai onko kaikki ok?
Vaimo vihdoin suostumassa luopumaan Windows Phonesta kun ei siinä enää mikään toimi, ja olisi vähän kirvelevä valinta vaihtaa se johonkin vastaavaan tappaukseen.

Ainakin niitä myydään/markkinoidaan ilman huolta huomisesta.
Honor 10 oli lopulta vaimon valinta. Onhan se jo vähän vanha, mutta kun ei riittävän pieniä puhelimia alle 200€ hintaluokassa oikein ole. Samsung A40 oli toinen vaihtoehto, speksit taitaa olla aika vastaavat.

Oli muuten mieltäylentävä urakka siirtää Windows Phonesta Whatsapp-viestit ja mediat Androidiin. Pelkkä ohjeen lukeminenkin kestää vartin, itse toimenpide jumalauta kaksi päivää, josta toki Lumian palauttelu ja päivittely vei valtaosan. Mutta onnistui.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt viisaammalta vinkkiä, eli pojalle (3-luokkalainen) tarvitsisi uuden kännykän ja mielellään ei yli 200e viitsisi maksaa puhelimesta. Eli vinkkejä otetaan vastaan Android maailmasta.

Meillä on Moto G -sarjalaisista hyviä kokemuksia. Ovat loistavia tuossa hintaluokassa. Hobby Hallin kampanjasta ostin pari viikkoa sitten 10-vuotiaalle tyttärelle 200:lla Moto G7n. 64 GB ja 4 GB RAMia. Muutenkin hyvät speksit tuossa hintaluokassa. Valitettavasti se kampanja on nyt loppu.... Mutta tuosta on olemassa sisarmalleja, joissa on painotettu vähän eri asioita. Esim. Moto G7 Power taitaa irrota parilla sadalla. Siinä on isompi akku, mutta mm. NFC puuttuu. Vaan eipä tuo kai välttämätön ole. Suosittelen googlaamaan!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyykös palstalaisilta Samsung A70 luuria? On käynyt mielessä, että päivittäisi puhelimen ja tota on tullut "katseltua" varsin vahvana suosikkina. Samsungin luurejä on ollut 15 v putkeen ja valmistajaa en aio vaihtaa.
Nyt kun on vielä tulossa toi Musta perjantai niin vaihdon olen ajatellut siihen ajankohtaan. Onko ollut mitään moitteita luurissa?
Itsellä vaihtotahti ei ole kovin kova, n. 3 v välein. Tuolla varmaan pärjäisi muutaman vuoden ihan hyvin?
Tulee suht paljon puhuttua ja viime aikoina on tullut pelattua aika paljon.
Muuten ihan perus nettisurfailua, facessa notkumista ja watsupin käyttöä. Muuten saakos vanhasta luurista "siirrettyä" watsup keskustelut uuteen luuriin kun siihen lataa ko. sovelluksen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Käsittääkseni Whatsapp lataa ne varmuuskopiosta uudelle luurille heti kun kirjautuu sisään.
Juu, ja kannattaa käydä tekemässä uusi varmuuskopio (Driveen) ennen puhelimen vaihtoa. Ja varmuuskopioida videot myös, jos haluaa. @Niilo.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tyttärelle pitäisi saada uusi luuri. Muistia riittää 32GB ja muutenkaan ei ole kovassa käytössä. Nykyinen on joku Samsungin 5v vanha malli, missä on vielä vaihdettava akku. Budjetti max. 200€, kun ei tosiaan ole heavy useri. Pojallakin joka käyttää aika aktiivisesti Honor 8 toimii vielä ihan ok. Saisi olla USB-C lataus, ettei enää noita antiikkilatureita tarvii pitää nurkissa. Nokia 6.2 näyttäisi aika hyvältä. Löytyykö muita?
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nokia 6 kuukausittaittaiset tietoturvapäivitykset ovat päättyneet 10/2019, ja seuraavat 12kk tulevat 3kk:n välein. Vieläkö tuolla mahtaa pärjätä pärjätä?
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Nokia 6 kuukausittaittaiset tietoturvapäivitykset ovat päättyneet 10/2019, ja seuraavat 12kk tulevat 3kk:n välein. Vieläkö tuolla mahtaa pärjätä pärjätä?

Paras tietoturva on vastuullinen surffaus netissä ja appien asennus vain Play Storesta. Itselläni on kohta kuusi vuotta vanha Galaxy Note 3 käytössä, enkä edes tiedä, miten tähän jonkin viruksen saisi. Jossain vaiheessa verkkopankkien appit lakkaavat asentumasta ja toimimasta kun Androidin versio tarpeeksi vanhenee, eli tietoturva on siltäkin osin kunnossa. Tietysti jos on töissä jossain SuPo:lla tms. ja huolena on kohdennettu hyökkäys juuri omaan laitteeseen, kannattaa olla versiot tuoreimpia ja jotain kolmannen osapuolen virusturvaakin. Muille järkevästi nettiä käyttäville en näe asialla olevan mitään väliä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Paras tietoturva on vastuullinen surffaus netissä ja appien asennus vain Play Storesta. Itselläni on kohta kuusi vuotta vanha Galaxy Note 3 käytössä, enkä edes tiedä, miten tähän jonkin viruksen saisi. Jossain vaiheessa verkkopankkien appit lakkaavat asentumasta ja toimimasta kun Androidin versio tarpeeksi vanhenee, eli tietoturva on siltäkin osin kunnossa. Tietysti jos on töissä jossain SuPo:lla tms. ja huolena on kohdennettu hyökkäys juuri omaan laitteeseen, kannattaa olla versiot tuoreimpia ja jotain kolmannen osapuolen virusturvaakin. Muille järkevästi nettiä käyttäville en näe asialla olevan mitään väliä.

En ole SuPo:ssa ja nuo hyvät ohjeesi kyllä kuvastavat omaa käyttöäni. Olin vaan siinä luulossa, että jotkut tietoturvauhat ovat puhelimen käyttäjästä riippumattomia, jos puhelimen käyttöjärjestelmän suojaus ei ole ajan tasalla.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tytär (kohta 12v) haluaisi ostaa uuden kännykän. Toivottuja ominaisuuksia ovat: Android-käyttis. "keskikokoinen" näyttö, mahdollisimman hyvä akku ja kamera, ja nämä hintaluokassa n. 200€. Suosituksia?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tytär (kohta 12v) haluaisi ostaa uuden kännykän. Toivottuja ominaisuuksia ovat: Android-käyttis. "keskikokoinen" näyttö, mahdollisimman hyvä akku ja kamera, ja nämä hintaluokassa n. 200€. Suosituksia?

Toistan itseäni, eli vastaan että Moto. Ostin tarjouksesta 200:m hintaan Moto G7:n 10-vuotiaalle tyttärelleni. On hyvä. Suht nopea lataus, kelvollinen kamera, suorittimen muistia 4 GB ja tallennustilaa 64 GB. Kelpaisi oikeastaan itsellenikin.

Edit. Verkkokauppa.comissa mainitsemani puhelin tällä hetkellä 219, sitten olis Motorola One Macro tarjouksessa 149. Sekin vaikuttaa pätevältä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mulla mietinnän alla Huawein P30 Lite, Honor 9x ja P smart Pro. Sitten vähän innostuin ja päädyin pohtimaan josko sittenkin Honor 20 Pro vai normiversio. Pron versiossa kamera näyttää upealta zoomattuna ja toki muutenkin.

Budjetti oli alunperin 250 mutta pomppasi tohon 470 (Honor 20 pro) aika äkkiä.

Hyvä prosessori, kamera ja akunkesto oleellisena kriteereinä.

Suositelkaa jos on kokemusta kyseisistä malleista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nyt löytyi puhelin, joka on vahvasti ehdolla, kun uutta luuria seuraavan kerran tekee mieli:


Täydellinen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla mietinnän alla Huawein P30 Lite, Honor 9x ja P smart Pro. Sitten vähän innostuin ja päädyin pohtimaan josko sittenkin Honor 20 Pro vai normiversio. Pron versiossa kamera näyttää upealta zoomattuna ja toki muutenkin.

Budjetti oli alunperin 250 mutta pomppasi tohon 470 (Honor 20 pro) aika äkkiä.

Hyvä prosessori, kamera ja akunkesto oleellisena kriteereinä.

Suositelkaa jos on kokemusta kyseisistä malleista.
Minulla taitaa olla työpuhelimena tuo P30 Lite ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kamerasta en osaa sanoa, kun käyttö on lähinnä muistin jatkona joidenkin tyyppikilpien ym. kuvaamista tai toimintaa jossa kuvista ei tarvitse tauluja teettää. Vaimolla on Huawei P20 normiversio ja on lopettanut digikameran käytön, kun tuolla kuulemma saa päivänvalolla aivan riittävän hyvää kuvaa someen. Tuskin noilla kännykkäkameroilla hifisteille (mikä on valokuvafriikin vastine sanalle hifisti?) taso riittää, mutta meille perttiperuskäyttäjille on kyllä aivan riittävä peruskäyttöön hyvällä valolla. Näissä meidän perheen luureissa on vielä android-tuki.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Minulla alkaa varmaan Galaxy Note 3 pikkuhiljaa tulemaan tiensä päähän ja täytyy sanoa, että on ollut täydellinen puhelin. Oli 2013 historian kallein luuri, kun 600 € oli vielä iso hinta puhelimesta. Irrotettava takakansi ja akku, muistikorttipaikka ja kuulokeliitäntä kun semmoiset oli vielä in. Kamera oli myös aikansa eliittiä, taisi olla ensimmäinen 4K-videota kuvaava luuri.

On ollut jo pakko huijata surullisenkuuluisan sytyttimen, Note 7:n Android luuriin, että Play storesta saa juuri mitään asennettua, uusin virallinen versio Note 3:ssa taitaa olla 5.0.

Uutta luuria siis ostamassa. Alkuperäisen Noten ja Note 3:n jälkeen olisin kyllä jäätävän merkkiuskollinen Samsungille, muttei kestä lompsa eikä järki maksaa auton hintaa puhelimesta. Olen vähän väijynyt noita "viime vuoden" versioita puhelimista, mutta S8, S9 ja Notet samoilta vuosilta menee sinne vähintään viiden sadan luokkaan edelleen. Kynä olisi jees, muttei mikään pakko. Kameran on oltava ässää. Arvostaisin vinkkejä kovasti!
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Uutta luuria siis ostamassa. Alkuperäisen Noten ja Note 3:n jälkeen olisin kyllä jäätävän merkkiuskollinen Samsungille, muttei kestä lompsa eikä järki maksaa auton hintaa puhelimesta. Olen vähän väijynyt noita "viime vuoden" versioita puhelimista, mutta S8, S9 ja Notet samoilta vuosilta menee sinne vähintään viiden sadan luokkaan edelleen. Kynä olisi jees, muttei mikään pakko. Kameran on oltava ässää. Arvostaisin vinkkejä kovasti!

Korostan heti alkuun etten ole mikään asiantuntija näissä mutta itse hankin pari kuukautta sitten Xiaomi Redmi Note 8 Pron ja olen ollut tyytyväinen. Hinta alle 300e ja itse kun arvostan riittävää tehokkuutta ja akkukestoa niin ne tästä kapineesta löytyy hintaluokkaansa peilaten.

Itselleni oikeastaan ainoa selkeä miinus on fyysinen koko mutta nykyään lähes kaikki luurit tuntuu olevan omaan makuuni liian isoja - toki sieltä hieman pienempiä taitaa mm. juurikin Samsungilta löytyä. Käyttöliittymässä myös jonkin verran ei-hyvää-suomea käännöksiä mutta itseäni tuo ei ole haitannut.

Kameran suhteen en sitten uskalla sanoa mitään, itse käytän niin vähän mutta ne kuvat mitä olen ottanut on kyllä mielestäni varsin hyvää luokkaa. Varsin kattava arvostelu luurista löytyy vaikkapa io-tech-sivustolta mutta myönnän etten kiireessä ajatuksella paneutunut tuohon kameran arvosteluun eli jos se on sinulle hyvin tärkeä elementti niin kannattaa tuosta ottaa selvää paremmin ennen ostopäätöstä.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Korostan heti alkuun etten ole mikään asiantuntija näissä mutta itse hankin pari kuukautta sitten Xiaomi Redmi Note 8 Pron ja olen ollut tyytyväinen. Hinta alle 300e ja itse kun arvostan riittävää tehokkuutta ja akkukestoa niin ne tästä kapineesta löytyy hintaluokkaansa peilaten.

Itselleni oikeastaan ainoa selkeä miinus on fyysinen koko mutta nykyään lähes kaikki luurit tuntuu olevan omaan makuuni liian isoja - toki sieltä hieman pienempiä taitaa mm. juurikin Samsungilta löytyä. Käyttöliittymässä myös jonkin verran ei-hyvää-suomea käännöksiä mutta itseäni tuo ei ole haitannut.

Kameran suhteen en sitten uskalla sanoa mitään, itse käytän niin vähän mutta ne kuvat mitä olen ottanut on kyllä mielestäni varsin hyvää luokkaa. Varsin kattava arvostelu luurista löytyy vaikkapa io-tech-sivustolta mutta myönnän etten kiireessä ajatuksella paneutunut tuohon kameran arvosteluun eli jos se on sinulle hyvin tärkeä elementti niin kannattaa tuosta ottaa selvää paremmin ennen ostopäätöstä.

Thanks!

Tuo Xiaomi Note on juurikin ollut vähän tutkalla, olen niin tottunut tuohon kynän käyttöön, että se olisi ehdoton plussa. Tulee jo luonnostaan vedettyä luurin alta kynä esiin kun jotain tarvitsee muistiin. Kamera on se iso "mutta" näissä "ynnämuut" -merkeissä, mutta onneksi nuo kiinalaiset ovat aika hyvin kuroneet kilpailijat kiinni. Se Huawein monsterikamera hyvänä esimerkkinä, tosin oli sitten luurinkin hinta jotain 900 €. Kokeilin Pirkkalan Verkkokaupassa ja zoom oli tosiaan sniper-luokkaa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Minulla alkaa varmaan Galaxy Note 3 pikkuhiljaa tulemaan tiensä päähän ja täytyy sanoa, että on ollut täydellinen puhelin. Oli 2013 historian kallein luuri, kun 600 € oli vielä iso hinta puhelimesta. Irrotettava takakansi ja akku, muistikorttipaikka ja kuulokeliitäntä kun semmoiset oli vielä in. Kamera oli myös aikansa eliittiä, taisi olla ensimmäinen 4K-videota kuvaava luuri.

On ollut jo pakko huijata surullisenkuuluisan sytyttimen, Note 7:n Android luuriin, että Play storesta saa juuri mitään asennettua, uusin virallinen versio Note 3:ssa taitaa olla 5.0.

Uutta luuria siis ostamassa. Alkuperäisen Noten ja Note 3:n jälkeen olisin kyllä jäätävän merkkiuskollinen Samsungille, muttei kestä lompsa eikä järki maksaa auton hintaa puhelimesta. Olen vähän väijynyt noita "viime vuoden" versioita puhelimista, mutta S8, S9 ja Notet samoilta vuosilta menee sinne vähintään viiden sadan luokkaan edelleen. Kynä olisi jees, muttei mikään pakko. Kameran on oltava ässää. Arvostaisin vinkkejä kovasti!

Mulla ollut nyt ilmestymisestä lähtien käytössä Nokia 8.1. Puhdas Android, hyvä akun kesto, hyvä kamera. Uskallan suositella.
 

Umi84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanha iphone 7 alkaa olemaan roskiskamaa. Applesta en mielelläni enää pois vaihda ja mietinnässä nyt lähinnä perus 11 tai xs. Toki myös muita saa ehdottaa, mutta noiden kahden luurin välillä jos saisi experteiltä jotain kokemuksia/lisätietoja.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Vanha iphone 7 alkaa olemaan roskiskamaa. Applesta en mielelläni enää pois vaihda ja mietinnässä nyt lähinnä perus 11 tai xs. Toki myös muita saa ehdottaa, mutta noiden kahden luurin välillä jos saisi experteiltä jotain kokemuksia/lisätietoja.
Vaikka oletkin syödyn omenan miehiä, suosittelen kokeilemaan vaikka Androidilta Honorin lippulaivamallia 20 pro. Tai sitten Huawein P30 tai P40 jos se jo on ilmestynyt. Parempi käyttöjärjestelmä ja paremmat kamerat. Akkukin saattaa kestää nämä Pohjolan kovat pakkaset.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
P40 jos se jo on ilmestynyt
Noissa Huawein uudemmissa malleissa kuten P40 ja P40 Pro sekä Mate 30 Pro kannattaa huomioida se, ettei niissä tule esiasennettuna lainkaan Googlen palveluita (GMS), joka on kokoelma Googlen sovelluksia ja rajapintoja, joista hyvin moni muukin sovellus on riippuvainen. Ilman niitä mm. monet sovellukset eivät kykene näyttämään lainkaan push-ilmoituksia tai hyödyntämään Googlen karttoja tarvittaessa.

Laitteen Netflix- ja SafetyNet-sertifioinnin puuttuminen puolestaan tarkoittaa, ettei Netflixin sisältöjä pysty katselemaan eikä monia mobiilipankki-, mobiilimaksu- tai mobiililompakkosovelluksia pysty käyttämään, siitäkään huolimatta vaikka laitteelle onnistuisi itse asentamaan GMS:n jälkikäteen (mikä ei käsittääkseni tällä hetkellä ole mitenkään yksinkertainen operaatio vaan vaatii jonkinlaista varmuuskopioiden kanssa kikkailua).

Mikäli valinta kohdistuisi Android-luuriin niin itse suosittelisin Googlen Pixel-laitteita tai HMD:n Nokia-luureja. Ne ovat tunnettuja pitkästä ohjelmistotuestaan (Android-maailman standardeilla) ja aika puhtaasta Android-kokemuksesta ilman mittavaa laitevalmistajan omaa kustomointia.

Vanha iphone 7 alkaa olemaan roskiskamaa. Applesta en mielelläni enää pois vaihda ja mietinnässä nyt lähinnä perus 11 tai xs. Toki myös muita saa ehdottaa, mutta noiden kahden luurin välillä jos saisi experteiltä jotain kokemuksia/lisätietoja.
Itselläni tuli näihin kahteen mainitsemaasi Applen malliin päällimmäisenä mieleen pari keskeistä eroavaisuutta niiden välillä.

Ensinnäkin vanhempi iPhone Xs tukee vielä 3D Touchia. Apple on uudemmissa laitteissaan tuosta paineentunnistuksesta luopunut ja pyrkinyt korvaamaan sitä Haptic Touchilla, joka ajaa aika hyvin saman asian voimakkaamman painalluksen sijaan pidemmän painalluksen kautta. Aivan kaikessa tuo Haptic Touch ei kuitenkaan edeltäjälleen pärjää ja ainakin itse olen tuon 3D Touchin kokenut nopeammaksi ja varsinkin näppäimistön kautta kursoria liikuttaessa kätevämmäksi kun kursoria pystyy liikuttamaan miltä tahansa kohtaa näppäimistöä sitä voimakkaammin painamalla. Uudemmissa iPhoneissa liikuttaminen onnistuu ainoastaan välilyönnin pidemmän painamisen kautta.

Toisaalta uudempi iPhone 11 tarjoaa huomattavasti paremman hämäräkuvaustilan kuin Xs, josta sellainen puuttuu kokonaan. Itse ehkä laitteiden välisen maltillisen hintaeron, paremman valokuvien laadun ja niinikään uudemman iPhonen eduksi kääntyvän eron tehokkuudessa perusteella päätyisin lopulta tuohon uudempaan iPhone 11 -malliin, mikäli näiden kahden väliltä pitäisi valita.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nokia 7.1 päätti simahtaa viime yönä, ilmeisesti latauspistoke mennyt paskaksi. Töistä olen tämän kapulan saanut aikoinaan joten sitä kautta varmaan voisi vastaavaa saada kyseltyä tilalle, mutta toisaalta olen hieman kiinnostunut tuosta Nokia 7.2 -mallista myös.

Toki muitakin vinkkejä Android-puolelta otetaan vastaan, hinta sellaiset 400 euroa. Maksimissaan 500. Kamera saisi olla suht ok, toki nykyään melkein kaikissa puhelimissa on sellaiset kamerat että hyvässä valossa ei nyt varsinaisesti silmiin koske kun niiden kuvia katselee.

Jotkut arvostelut kirjoittavat että tuossa 7.2:ssa ei olisi niin hyvä kamera kuitenkaan, mutta joissain taas sitä kehutaan. 7.1:llä saa ainakin varsin hyviä kuvia otettua ja tuossa 7.2:ssa pitäisi kaiketi olla tuon kolmoiskameran ansiosta sitä parempi kamera.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös