Uusi puhelin olisi tarkoitus hommata piakkoin. Osaisikohan joku suositella seuraavilla tiedoilla jotain laadukasta puhelinta:
- hinta alle 500e
- android-käyttöjärjestelmä
- mielellään ei älyttömän isokokoinen, joku n. 5" näyttö aika maksimi
- kestävä akku
Samoilla linjoilla olen mitä
@Anssi #5 suositteli, eli joku kolmikosta Z5 Compact, Honor 7 tai Nexus. Kuitenkin kun erikseen mainitsit tuon akun keston ja ja alle 5 tuuman näyttö, niin näillä spekseillä laittaisin rahat tuohon Sonyn Xperia Z5 Compactiin. Hinta toki vähän vaihtelee, tällä pyörii siinä vähän alle 500:n ja 550 välissä, mutta esim Gigantista sen saa hintaan 498.
Sonyn puhelimissa akun kesto on erittäin hyvä. Itsellä on Xperia Z3+, ja siinä akku kestää täydellä latauksella helposti kaksi päivää sellaista normaalia käyttöä, ja sen toisen päivän illallakin akkua on vielä sen verran jäljellä että jos tulee pattitilanne niin ei ole heti vielä loppumassa. STAMINA-tila on hyvä keino säästää akkua myös peruskäytössä, eli silloin kun et välttämättä tarvitse olla tavoitettavissa esim. Whatsapin tai Messengerin kautta, niin kännykästä mainittu STAMINA-tila päälle ja akku ei juurikaan kulu jos et sitä käytä. Kyseisessä tilassa laite ei käytä datayhteyksiä ollenkaan silloin kun puhelimen näyttö ei ole päällä, ja itse pidän tätä ihan kätevänä ominaisuutena silloin kun ei ole välttämätöntä olla tavoitettavissa jonkun sosiaalisen median kautta. Näytön ollessa päällä laite toimii normaalisti, ja toki se STAMINA-tila ei heti mene päälle kun näyttö suljetaan, vaan jos sulla on chattailyt ja tinderöinnit kesken kesken niin jokusen minuutin viestit tulee myös netin kautta läpi, vaikka kyseinen tila olisikin kytketty.
Mutta kannattaa toki vertailla eri malleja. Honor 7:ssa on myös käsittääkseni oikein hyvä akun kesto, ja siinä on kyllä hinta-laatu -suhde oikein hyvin kohdallaan. Hinta n. 350 euroa ja sillä saa kyllä oikein tehokkaan ja hyvän älypuhelimen. Nexuksesta minulla ei juurikaan ole tietoa, mutta mitä olen ymmärtänyt niin todella kovista laitteista on kysymys, ja se puhdas Android on monille tärkeä juttu.