Uusi jäähalli!

  • 678 873
  • 3 953
Eikös sinne uutta liittymää tosiaan suunnittelu, ettei tarvitse asuntoalueen läpi kaikkien mennä..
Saipan junioreissa on 434 harrastajaa mukaan lukien naiset ja hylkeet(joita on 41 yhteensä), luvussa ei ole a-junnuja.
Monasti junioreilla on myös vanhemmat eli yhteensä 1179. En nyt sanoisi että on pieni joukko, joille se on lähes päivittäistä tuo hallille meno.
30 kertaa talvessa, mikä on liigan seuraajien käyntikerrat. Peleissä kuitenkin käy vain noin2500 ihmistä.

Eli sanoisin että harrastajat on isompi joukko jos kokonais liikkumista hallin suuntaan katsotaan.

Onhan se ulko kaukalo ollut siellä jo kauan, että miten se kaukaloiden ukumäärään vaikuttaa?
Eikös nuo jääurheilun harrastajat voisi itse omalla kustannuksellaan rakentaa ylimääräisen harjoitushallin vaikka Kisapuistoon? Lappeenrannan suurin urheiluseura harrastajamäärältään (joka ei ole SaiPa) on rahoittanut tähänkin mennessä oman suorituspaikkansa ilman kaupungin tukea. Ja kyseessä oli miljoonien investointi... Varsinainen ykköshalli ilman muuta keskustaan.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Saipan junioreissa on 434 harrastajaa mukaan lukien naiset ja hylkeet(joita on 41 yhteensä), luvussa ei ole a-junnuja.
Monasti junioreilla on myös vanhemmat eli yhteensä 1179. En nyt sanoisi että on pieni joukko, joille se on lähes päivittäistä tuo hallille meno.

Moniko näistä joutuisi siirtymään päivittäin Keskustan jäähalli Kisapuiston UK-areena väliä? Eikö tämä nyt ole kuitenkin pääasiassa järjestelykysymys minkä ei pitäisi vaikuttaa tämän mittakaavan päätöksiin?
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Olen uusi kirjoittaja tällä palstalla mutta olen kyllä seurannut Jatkoaikaa jo lähes sen alusta lähtien.
Lähtökohtaisesti monitoimiareena hankkeet palveluineen (hotellit,ravintolat. liikkeet ...) ja lisärakennuksineen (asuintalot- ja liikekiinteistöt) pyritään rakentamaan keskustoihin tai aivan niiden tuntumaan hyvien yhteyksien päähän.
Investoijina tälläisissä hankkeissa ovat yleensä yksityiset toimijat ja rahoittajat jotka tavoittelevat investoimalleen rahalle tuottoa. Suomessa esim. kunnat nk. myötäsijoittavat yleensä tietyn määrän hankkeiden infraan, että koko hanke saadaan ylipäätänsä toteutettua ja pidettyä kunnan elinvoimaa yllä. Varsinaiset Investorit pyrkivät sellaiseen kokonaisuuteen joka tuo heille parhaan tuoton.

Nyt Lappeenrannassa kävi niin että varsinaisia sijoittajia ei löytynyt ja liiga-SaiPa on keskustan suhteen valmis sijoittamaan (4,7m) mm. ravintola, myyntitiloihin ja aitiopalveluihin, koska uskoo että niissä keskustan sijainti luo sille kasvun mahdollisuuden.

Täällä on kuitenkin niin että hanke on nyt kaupungin käsissä, koska on pääinvestori, joka päättää viisaudessaan mihin areena täällä kannattaa rakentaa. Kisapuisto on nykyinen jääurheilukeskus ja harrastustoiminta siellä vaatii siellä sen noin 4 kaukaloa halleissa ja vielä oheisharjoitteluunkin pitäisi olla hyvät tilat ja siellä käy päivittäin se noin noin 600 kävijää. Sinänsä mielenkiintoista että liigapelit (110,000) ja harrastajat & muut (115,000) käyttävät hallia jokseenkin saman verran.

Kyllähän joukkueiden harjoittelu voidaan tarvittaessa suunnitella vaikka niin että Monitoimiareenaa käyttävät, liiga, U20 ja U18, ja tietyt taitoluistelu tai muut seurat ja sitten muut joukkueet/seurat harjoittelevat kisapuistossa. Samoin jos turnauksia ja tapahtumia järjestetään niin yleensä sarjathan pelataan samassa kaukalossa eikä hallien välillä tarvitse liikkua. Näkisin kyllä että nuo Kämmenrummun kuvaamat ongelmat voidaan melko täysin ratkaista - mutta se vaatisi rahaa siis noin 42,7m keskustaan ja sitten noin pyöreesti 2m kisapuistoon (1 halli-ja oheistilat) - ja se toinen vaihtoehto sitten maksaisi sen 33,7m kisapuistoon - sellainen "riisuttu" monitoimia-areena eli ihan suomeksi perusjäähalli.

Tämä asia jää sitten Lappeenrannassa politiikkojen päätettäväksi - rahaa on vähän et ennusmerkit on et lyödään kisapuistoon jonkinlainen ratkaisu ja "säästetään" kaikin tavoin - et eivät näe ehkä juurikaan niitä "Mahdollisuuksia" uusiin verotuloihin ja muihin hyötyihin ja elinvoimaan. Kaupunkia pitäisi kyllä kehittää tekemällä kunnollinen monitoimiareena keskustaan ja elävöittää samalla keskustaa ja sinnekin voisi tulla vaikka hotellia yms... (uutta hotelliahan on suunnitteilla kaupunkiin ja varmaan monitoimiareenan sijainti vaikuttaa monta huonetta siihenkin sitten tulee) ja lisää liikkeitä tai tiloja täyteen. Samalla kisapuistoon harrastajille halli- ja oheisharjoittelutilat.

Noin yleisesti toivoisi, että tehdään mitä tehdään mutta tehtäisiin se sitten kerralla kunnolla niin ei tarvitsisi aina sitten sitä paikkailla kuten on tehty tähän asti Lappeenrannassa jäähallin suhteen.
 

DripL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tehdäänpä pieni ajatusleikki laskelmasta. Keskustelu on ollut osin absurdia, joten myös tämä mustavalkoinen leikkimielinen laskelma saa olla absurdi. On ollut puhetta veronmaksajien euroista. Tällä hetkellä LPR asuu noin 72 200 ihmistä. Heistä jotakuinkin 75 % on veronmaksajia tällä hetkellä (työttömät, eläkeläiset, työssäkävijät, osa opiskelijoista.) Ajatellaan että seuraavan 20 vuoden aikana elämä ei täysin kuole LPR ja tänne jää ihmisiä. Väki myös vanhenee, joten veronmaksajia täällä kyllä riittää. Keskustahallin kokonaiskustannukset ovat esimerkiksi noin 5 miljoonaa euroa enemmän kuin Kisapuiston jäähallin kustannukset, siis veronmaksajille. Jaetaan 5 miljoonaa 20 vuodella. Saadaan 250 000 e per vuosi. Jaetaan 250 000 e tämänhetkisillä LPR veronmaksajilla eli vähintään 54000 ihmistä. Saadaan tulokseksi 4,63 e per lärvi. Verotus on jokapäiväinen asia joten jaetaan tämä summa vuoden jokaisella päivällä. Saadaan tulokseksi jotakin reilun 1,5 sentin luokkaa per lärvi per päivä. Jos lasketaan että halli maksaa noin 40 miljoonaa julkista rahaa niin voidaan laskea näin. 40 000 000 : 20 = 2000 000 : 54 000 = 37 e per lärvi per vuosi ja jaetaan tämä vielä päiväkohtaisesti. Se tekee niin 10 senttiä per naama per päivä 20 vuoden ajan. 20 vuotta on oikeasti liian lyhyt aika sillä esimerkiksi kisapuiston kaari on kohta 50 vuotta vanha. Toki asia on myös, että ajan kuluessa halliin kuin halliin syntyy muitakin kuluja, mutta tuollaiseen syntyy myös huomattavia tuottoja jotka osaltaan kompensoivat niitä kuluja. Tämä oli tällainen banaali esimerkki jäähallin suhteen, mutta yhtä paljon on muutakin naurettavaa keskustelua kyseisen asian ympärillä. Mitä tuolla summalla eli noin 10 senttiä per päivä saa? Kun ostat kaupasta muovipussin kauppakassiksi se maksaa 20 senttiä. Moni ostaa sen ja usein. Maitolitra maksaa 85 sentistä ylöspäin. Omakotitalon sähkönkulutus päivässä on helposti keskimäärin 6,5 euroa per päivä per perhe, tupakki maksaa vissiin yli vitosen aski tai vielä enemmän. Ei se siis ole niin määräävä summa veronmaksajien suhteen tuo halli. Toki me maksetaan kaikesta muustakin kuten infrastruktuurista, kirjastoista, teatterista, uimahalleista, kouluista, terveyskeskuksista jne. Mutta sitähän tämä kaupunkilaisen elämä on ja sitä sen pitää ollakin.
Oon aina ihmetellyt, kun on kuin myrkky, kun "jää veronmaksajien hoidettavaksi". Kukaan ei edes huomaa tuollaista korotusta.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Eikös nuo jääurheilun harrastajat voisi itse omalla kustannuksellaan rakentaa ylimääräisen harjoitushallin vaikka Kisapuistoon? Lappeenrannan suurin urheiluseura harrastajamäärältään (joka ei ole SaiPa) on rahoittanut tähänkin mennessä oman suorituspaikkansa ilman kaupungin tukea. Ja kyseessä oli miljoonien investointi... Varsinainen ykköshalli ilman muuta keskustaan.

Ai yleishyödylliset yhditykset omista kukkaroista ja elinvoimaiselle yritykselle veronmaksajien rahoista?
Tämä riittää, kiitos.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ihan mielenkiinnosta kysyisin sellaista, että olisiko suhtautuminen Liigakelpoisen hallin rakentamiseen erilaista jos SaiPa olisi Oy:n sijasta Ry? Eli ratkaiseeko se kannan, että omistajat ovat laittaneet omia rahojaan tähän jääkiekkoseuran omistamiseksi kutsuttuun harrastustoimintaan, eli heillä on periaatteessa mahdollisuus joskus ottaa yhtiöstä voittoja osinkoina ulos?
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, mitään päätöstähän ei tule ennen 18.4.2021. Sen jälkeen kuluu taas runsaasti aikaa kun uusi valtuusto alkaa perehtymään asioihin, eikä jäähalli ole asialistan kärjessä.

Tampereella puuha uuden jäähallin kanssa aloitettiin noin 10 vuotta sitten ja avajaiset on kai vuoden päästä. Toki hanke on vähän erikokoinen mutta silti hanke voi yllättävästi venyä vai onko kyse vain hämäläisyydesta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, mitään päätöstähän ei tule ennen 18.4.2021. Sen jälkeen kuluu taas runsaasti aikaa kun uusi valtuusto alkaa perehtymään asioihin, eikä jäähalli ole asialistan kärjessä.

Tätä pahoin pelkään, siellä joku vaatii että vielä pitää laskea tarkkaan mitä vanhan remointi maksaa ja kun tarpeeksi moni muukin halua siirtää ratkaisua eikä suututtaa äänestäjiä niin päädytään tuhlaamaan aikaa ja rahaa vielä tämän huonoimman ratkaisun lisäselvittämiseen. Ja hups, päätöstä yritään seuraavan kerran joskus 2022.
 

isokotto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lappeenrannan SDP:n valtuustoryhmä kannattaa monitoimihallin rakentamista Kisapuistoon - Etelä-Saimaa
Demarit haluaa monitoimihallin Kisapuistoon. Siihen kun lisää persut ja vihreät päälle niin siitä tulee jo yli puolet valtuuston äänimäärästä. Kyllä nyt alkaa vaikuttaa pahasti sille, että halli nousee Parkkarilan omakotialueen taakse metsään, jos päätös rakentamisesta saadaan aikaan.
Pikkaisen ihmetyttää Demareiden kiire julistaa kantansa jo tässä vaiheessa. Ymmärretäänköhän siellä edes, että vaihtoehtoina on rakentaa jäähalli metsään tai monitoimihalli keskustaan, puhuvat kuitenkin Kisapuiston monitoimiareenasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lappeenrannan SDP:n valtuustoryhmä kannattaa monitoimihallin rakentamista Kisapuistoon - Etelä-Saimaa
Demarit haluaa monitoimihallin Kisapuistoon. Siihen kun lisää persut ja vihreät päälle niin siitä tulee jo yli puolet valtuuston äänimäärästä. Kyllä nyt alkaa vaikuttaa pahasti sille, että halli nousee Parkkarilan omakotialueen taakse metsään, jos päätös rakentamisesta saadaan aikaan.
Pikkaisen ihmetyttää Demareiden kiire julistaa kantansa jo tässä vaiheessa. Ymmärretäänköhän siellä edes, että vaihtoehtoina on rakentaa jäähalli metsään tai monitoimihalli keskustaan, puhuvat kuitenkin Kisapuiston monitoimiareenasta.
Jälleen kerran, ei ole mitään monitoimihalli keskustaan ja jäähalli metsään vaihtoehtoja. Jo 2018 on linjattu, että sinne "metsään" tulee sama "monitoimihalli" kuin mitä tulossa keskustaan. Kaikki samat konsertit yms. voi järjestää myös Kisapuistossa kuin keskustassa.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä on junttia meininkiä. Jäähalli keskustaan olisi poikaa, mutta useat lantavarpaat haluavat paskalta haisevan navetan Kisapuistoon. Kyllä alkaa meikäpoikaa kismittää. Onko tiettyjen ihmisten henkinen dna jossain - 1300 luvun Lemillä. Eikö kaupungin kuulu olla kaupunki ja elävä, eikä joku Lucky Luke lehden aavekaupunki?! Kyllähän mä nyt sen ymmärrän, että tästä ei New York tule eikä edes Helsinki, mutta kyllä tästä on pesiytynyt sellainen junttien paratiisi, että nyt olisi Frederikille ja Irwin Goodmanille tilausta. Onneksi Reetu on sentään vielä elossa.
 

isokotto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jälleen kerran, ei ole mitään monitoimihalli keskustaan ja jäähalli metsään vaihtoehtoja. Jo 2018 on linjattu, että sinne "metsään" tulee sama "monitoimihalli" kuin mitä tulossa keskustaan. Kaikki samat konsertit yms. voi järjestää myös Kisapuistossa kuin keskustassa.
Joo ei ole tosiaankaan sama halli, johan se on kuudenneksen pienempikin Kisapuistoon rakennettuna. Lappeenrannan kaupungin Jääareenan tulevaisuus-sivullakin kerrotaan seuraavasti: "Kisapuistoon toteutettaisiin perinteisempi moderni jäähalli."
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Metsän voi aina kaataa. Uusi kulkuväylä.
Niin sehän on jo kaikkien cityhippienkin saavutettavissa.

Se, että omalla autolla kulkiessa kulkuväylä olisi luokattoman sijasta lähes siedettävä, ei pelasta saavutettavuutta kun sijainti on vain yksiselitteisen väärä jo nykyiselle kulutuskäyttäytymiselle puhumattakaan 20-40 vuoden päähän ajateltuna.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Jokainen poliittinen puolue joka kannattaa hallin rakentamista kisapuiston metsikköön jää minun tulevien kunnallisvaalien äänestysvaihtoehdon ulkopuolelle. Nämä puolueet ovat osa pysähtyneisyyden olotilaa ja samalla valtakunnallisesti valmiita syytämään rahaa kaikkeen muuhun, kun oman maan kansalaisien hyvinvointiin. Heille tärkeämpiä ovat terroristien vaimot ja italian mafia. He rakentavat vain oman ideologian ja kulttuuriin edistämiseen tappiollisia teattereita kaupunkien parhaille paikoille. Vaikka he puhuvat kauniita asioita, niin teot loppupelissä vain kurjistavat tavallisen kansalaisen elämisen ja harrastamisen mahdollisuuksi. Lopuksi sitten esii tulee se kateus, joka pitää keinolla millä hyvänsä saada tuhottua...
 

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Se, että omalla autolla kulkiessa kulkuväylä olisi luokattoman sijasta lähes siedettävä, ei pelasta saavutettavuutta kun sijainti on vain yksiselitteisen väärä jo nykyiselle kulutuskäyttäytymiselle puhumattakaan 20-40 vuoden päähän ajateltuna.

Niin, mutta unohdat tästä nyt sen, että Kisapuistoon pääsee helposti julkisilla! :)

Valistapa Kisapuiston lähellä asuvana näille kämmenrummuille, kuinka hyvin ja usein kaupungin bussiliikenne kulkee Kisapuiston välittömään läheisyyteen? Ja ei, nyt ei puhuta sitten siitä bussipysäkistä, joka on Lepolan hautausmaan keskustan puolella. Ei taida kovin hyvin kulkea, vai mitä?

Olen yrittänyt olla provosoitumatta ja pysyä eilisen jälkeen pois tästä keskustelusta, mutta en voi ymmärtää @Kämmenrumpu ja @BlackWolf kapeakatseista ajattelutapaa. BlackWolf veti itseltään jo kerran maton alta, kun linkkasi tuon Lappeenrannan valtuuston pöytäkirjan. Siellä puhutaan monitoimiareenasta sekä keskustan että Kisapuiston kohdalla. Ei taida keskustaan tulla pelkkää SaiPan baaria verorahoilla?

Sekään ei mene jakeluuni, että mistä Kämmenrummun mainitsema ongelma keskustasijainnissa syntyy. Siis se, että mukamas harrastajien olosuhteet heikentyvät. Vastahan olet toitottanut, kuinka hyvin Lappeenrannassa on asiat julkisen liikenteen osalta. Samalla olet sanonut, että vain cityhipit valittavat kahden kilometrin kävelymatkasta. Onko Kisapuistosta pidempi matka keskustaan kuin keskustasta Kisapuistoon?

Täällä on esitetty hyviä, vaikkakin suuntaa-antavia laskelmia. Valtuuston papereissa vaihtoehtojen ero on 10 miljoonaa. Nyt jos tosiaan mietitään tätä investointina ja sitä, että joka tapauksessa verorahoja käytetään, ei mielestäni monitoimiareenalle ole mitään muuta järkevää sijaintia kuin keskusta. Jos siihen uppoaa se 10 miljoonaa enemmän, ei tuo erotus 25-30v aikajänteellä tunnu missään, jos vain kerralla rakennetaan kunnolla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olen yrittänyt olla provosoitumatta ja pysyä eilisen jälkeen pois tästä keskustelusta, mutta en voi ymmärtää @Kämmenrumpu ja @BlackWolf kapeakatseista ajattelutapaa. BlackWolf veti itseltään jo kerran maton alta, kun linkkasi tuon Lappeenrannan valtuuston pöytäkirjan. Siellä puhutaan monitoimiareenasta sekä keskustan että Kisapuiston kohdalla. Ei taida keskustaan tulla pelkkää SaiPan baaria verorahoilla?
Jos et ole ymmärtänyt, niin molempiin on tulossa "monitoimiareena". Tässä se monitoimi kuvaa sitä, että katsomot saa vedettyä sisään ja siellä voi järjestää jonkun konsertin. Mitään oikeaa tekemistä sen monitoimen kanssa ei tuolla hallilla ole ollut enää pitkään. Alunperin sinne piti tulla vaikka mitä juoksurataa, mutta ne korvattiin sitten sisäliikuntahallilla.

Alkuperäisessä suunnitelmassa oli huomattavasti neliötilaa varattuna vuokrattavaksi ja käytettäväksi muille toimijoille. Se oli sitä oikeaa monitoimea/elävöittämistä. Siellä piti olla tiloja muuhunkin kuin pelkälle jääkiekolle. Nyt ei ole jäljellä tuosta enää mitään ja se sana monitoimi kummittelee siellä enää pelkkänä varjona. Ihan yhtä validia olisi väittää nykyistä Kisapuiston hallia monitoimiareenaksi kun onhan sielläkin järjestetty konserttia ja koiranäyttelyä. Se, että hallissa saa katettua jään ja siirrettyä alakatsomoita ei tee siitä mitään oikeaa monitoimiareenaa.

Ihan samanlainen halli on tulossa molempiin paikkoihin. SaiPan ravintolatilat olisi keskustassa hieman isommat. Samat luonnoskuvat löytyy Kisapuistolla 2018 papereista kuin Keskustalle. Hintakin on käytännössä sama. Keskustaan piti tulla iso ja uljas areena, vaan kun hinta kannen kanssa karkasi liian ylös niin piti poistaa kansi ja pienentää hallia. Jäljellä on "monitoimi" areena ilman monitoimea, vaikka molempiin sijoituspaikkoihin sama "monitoimi" olisi kuitenkin tulossa. Tai siis ei mikään oikea monitoimi vaan mahdollisuus peittää jää.

Tuntuu olevan joillekkin hirmu vaikeaa ymmärtää, että molemmissa tapauksissa kyseessä on jäähalli, ei monitoimiareena vaikka sitä sellaiseksi joku kutsuisikin. Keskustaan SaiPa haluaa itselleen sinne jäähallin yhteyteen ravintolatilaa joten siitä tulisi keskustassa SaiPan baari. Kisapuistossa jäisi todennäköisesti vain lounasravintolaksi ja samaan tapaan kuin nykyisin niin catering tapahtumiin. Ei tarvitse samalla tapaa tilaa kuin keskustan ravintolavaihtoehdossa. Eroa muutamia neliöitä koska jäähalli itsessään vain vaatii sen määrätyn tilan katsomoineen.
Konsulttityön yhteydessä on todettu, että mikäli monitoimiareena sijoitetaan ydinkeskustan ulkopuolelle, se ei samalla tavalla sovellu päivittäiseen ravintola- ja myyntitoimintaan eikä Kisapuisto-vaihtoehdossa ole samanlaisia kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä kuin keskustassa. Käytännössä ravintola- ja myyntitilat ovat käytössä vain varsinaisina pelipäivinä kyseisen tapahtuman ajan. Keskusta-areenaa vastaavia aitio-, ravintola- ja myyntitiloja ei siis sellaisenaan kannata rakentaa keskustan ulkopuolella sijaitsevaan halliin. Sen vuoksi Kisapuisto-vaihtoehdossa alkuperäistä hallikonseptia tulee pienentää niin, että siinä on vain esimerkiksi liigaottelun yleisömäärän edellyttämät aitio-, ravintola- ja myyntitilat.
 
Viimeksi muokattu:

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Nii, kyllä veronmaksajana olisin ennemmin huolissani lähes yhtä kalliista jäähallista kisapuistoon, kuin monitoimiareenasta keskustaan. Keskustavaihtoehdolla kuitenkin parannetaan kaupungin elinvoimaisuutta ja kisapuiston jäähalli nyt jäisi näkymättömäksi uudistukseksi vain käytännössä harrastajien ja liigapelien käyttöön, kuten nykyinenkin halli.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Rakentamalla tuo halli Kisapuistoon heittää kaupunki vihreät arvonsa/tavoitteensa romukoppaan, yksityisautoilu ko. paikkaan jatkuu ennallaan.
Varmaan vihreiden junantuoma valtuutettu Klemola ja demarit on sitten tyytyväisiä edistysaskeleestaan?
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Rakentamalla tuo halli Kisapuistoon heittää kaupunki vihreät arvonsa/tavoitteensa romukoppaan, yksityisautoilu ko. paikkaan jatkuu ennallaan.
Varmaan vihreiden junantuoma valtuutettu Klemola ja demarit on sitten tyytyväisiä edistysaskeleestaan?


Yksityisautoilua on kutakuinkin saman verran, oli sijoituspaikka kumpi hyvänsä.. Tosin keskustassa ehkä vähemmin, kun autoilevana ei sinne halliin välttämättä halua lähteä..
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Niin, mutta unohdat tästä nyt sen, että Kisapuistoon pääsee helposti julkisilla! :)

Valistapa Kisapuiston lähellä asuvana näille kämmenrummuille, kuinka hyvin ja usein kaupungin bussiliikenne kulkee Kisapuiston välittömään läheisyyteen? Ja ei, nyt ei puhuta sitten siitä bussipysäkistä, joka on Lepolan hautausmaan keskustan puolella. Ei taida kovin hyvin kulkea, vai mitä?

Sekään ei mene jakeluuni, että mistä Kämmenrummun mainitsema ongelma keskustasijainnissa syntyy. Siis se, että mukamas harrastajien olosuhteet heikentyvät. Vastahan olet toitottanut, kuinka hyvin Lappeenrannassa on asiat julkisen liikenteen osalta. Samalla olet sanonut, että vain cityhipit valittavat kahden kilometrin kävelymatkasta. Onko Kisapuistosta pidempi matka keskustaan kuin keskustasta Kisapuistoon?

Ainakin mitä itse olen halliin autolta tallannut, on linja-auto melko usein samaan aikaan jäähallin edustalla olevalla pysäkillä ja ihmisiä sieltä peliin on tulossa.. En tiedä mistä on lähtenyt tämä linja-auto, eikä nyt varsinaisesti kiinnosta kun en julkisia käytä.

Lappeenrannan julkisenliikenteen hyvyyttä en ole ole toitottanut yhtään, vaan maininnut että kyllä noihin peleihin linja-auto kulkee.

Eikä se 2,7km ole aikuiselle cityihmiselle varmaan liian pitkä matka reippailla, voi vähän viilentää tunteita Birraan harppoessa tappion jälkeen. Ja samalla Marian aukion kohdalla voi elävöittää sitä keskustaa.

Nuorisourheilijoiden kohdalla logistiikka muodostuu ongelmaksi tuon keskustahalli-kisapuistonhallit välillä. Voi olla vähän raskasta vaikka 11-vuotiaalle raahata uk-areenan kuivurista kamoja keskustahalliin ja takaisin , jos reenit siellä sattuu olemaan.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Tämä on taas sen tason väite että oikein huutaa perusteluja. Miksi yksityisautoilun tarve ei vähenisi, jos halli olisi lähempänä ihmisiä ja julkisilla kulkuneuvoilla muutenkin huomattavasti paremmin saavutettavissa?

Ai kaikki ihmiset asuu keskustassa? Veikkaisin että suurin massa mikä peleissä käy tulee muualta kuin keskustasta. En voi olla 100% varma kun en tiedä tarkkoja lukuja, mut vahva arvio on.

Julkisia ei käytä kuin opiskelijat ja vanhukset.
Ainakin itse asun nytkin kisapuistosta linnuntietä alle 1km päässä.. Autolla käyn peleissä, oli keli mikä tahansa. Sen verran mukavuuden olen.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ai kaikki ihmiset asuu keskustassa? Veikkaisin että suurin massa mikä peleissä käy tulee muualta kuin keskustasta. En voi olla 100% varma kun en tiedä tarkkoja lukuja, mut vahva arvio on.

Julkisia ei käytä kuin opiskelijat ja vanhukset.
Ainakin itse asun nytkin kisapuistosta linnuntietä alle 1km päässä.. Autolla käyn peleissä, oli keli mikä tahansa. Sen verran mukavuuden olen.

Ei, eivät tässäkään asiassa KAIKKI ihmiset asu keskustassa, mutta valtaosa asuu Kisapuistosta ennemmin länteen kuin itään, jolloin hallia siirtämällä länteen keskimääräinen hallille kuljettu matka lyhenee.

Ei sentään Tony Halmeen sanoin: "Julkisia ei käytä kuin hullut, spurgut ja muut ulkomaalaiset"? Sinä käyt kilometrin päästä omalla autolla peleissä, mutta keskustassa asuvalle 2.7 km ei ole mikään matka reippailla? Ihan vaan vinkkinä että mukavuudenhaluiset ihmiset muuttaavat yleensä keskustaan, jotta palvelut ovat kävelymatkan päässä kotoa. Eli tuskin sieltä sinua enempää halutaan reippailla hallille moninkertaista matkaa? Missäs ne opiskelijat asuu ja mihin sieltä julkiset kulkee 15 min välein?

Pakkoko sen 11-vuotiaan junnun harkat on laittaa siten että se joutuu usein käymään Liiga-hallissa keskustassa?
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Missäs ne opiskelijat asuu ja mihin sieltä julkiset kulkee 15 min välein?

Pakkoko sen 11-vuotiaan junnun harkat on laittaa siten että se joutuu usein käymään Liiga-hallissa keskustassa?

Ja sieltä keskustasta jatko kyyti Kisapuistoon, ei se nyt niin vaikeeta ole..

Eli halli olisi pelkästään Liiga-Saipa Oy:tä varten, jos ei junnujen reenejä sinne keskustahalliin viedä mikä tosin on järkevää. Mutta samoin onko järkevää yhdelle liikeyritykselle tuommoinen kalliskompleksi kalliille paikalle verovaroin tehdä, ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös