Uusi jäähalli!

  • 776 194
  • 4 422

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Ei, eivät tässäkään asiassa KAIKKI ihmiset asu keskustassa, mutta valtaosa asuu Kisapuistosta ennemmin länteen kuin itään, jolloin hallia siirtämällä länteen keskimääräinen hallille kuljettu matka lyhenee.

Ei sentään Tony Halmeen sanoin: "Julkisia ei käytä kuin hullut, spurgut ja muut ulkomaalaiset"? Sinä käyt kilometrin päästä omalla autolla peleissä, mutta keskustassa asuvalle 2.7 km ei ole mikään matka reippailla? Ihan vaan vinkkinä että mukavuudenhaluiset ihmiset muuttaavat yleensä keskustaan, jotta palvelut ovat kävelymatkan päässä kotoa. Eli tuskin sieltä sinua enempää halutaan reippailla hallille moninkertaista matkaa? Missäs ne opiskelijat asuu ja mihin sieltä julkiset kulkee 15 min välein?

Pakkoko sen 11-vuotiaan junnun harkat on laittaa siten että se joutuu usein käymään Liiga-hallissa keskustassa?

Tämähän on melkein verrattavissa siihen, kun Väinämöinen lauloi Joukahaisen suohon. Spitfire argumentoi sen verran mallikkaasti, että Kämmenrumpu alkaa olla jo melko syvällä.

Tuntuu, että @Kämmenrumpu et ymmärrä katsoa tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen. Yksityisautoilua pyritään vähentämään ja joukkoliikennettä kehittämään, myös täällä Lappeenrannassakin. Kisapuiston liikennejärjestelyt ja ympäristö asettavat rajoitteita liikennejärjestelyjen järkevälle kehittämiselle. Kisapuistoon kulkeakseen tarvittaisiin erillinen bussikuljetus, kuten nytkin, kun taas keskustan kautta kulkee jo valmiiksi valtaosa kaupunkimme bussiliikenteestä. Erillisiä otteluvuoroja ei siis tarvittaisi.

Olen pitänyt sinua kommenttiesi perusteella melko kapeakatseisena, mutta viimeisimmät kommentit ovat jo melko absurdeja. "Julkisia käyttävät vain opiskelijat ja vanhukset." En ole mikään viherpiipertäjä itsekään, mutta Helsingissä asuneena voin todeta, että parhaimmillaan julkiset ovat oikeasti hyvä vaihtoehto. Kisapuistoon kulkeva yksittäinen otteluvuoro taas ei ole sitä, sillä et voi järkevästi mennä paikalle esimerkiksi etukäteen.

On kummallista, että oletat ihmisten kulkevan mukisematta marraskuisen Jukurit-pelin jälkeen räntäsateessa 2,5km keskustaan, mutta samalla toteat kulkevasi itse naapurista autolla peliin. Tuo mainitsemasi harjoittelukassien roudaus on vain järjestelykysymys, kyllä ne vuorot saadaan järkevästi suunniteltua, jos vain halutaan. Oma lajilegendamme Ville Koho kulki Imatralta useamman vuoden mukisematta Kisapuistoon. Jos tuo matka on ongelma, voi miettiä, tuleeko lapsesta sittenkään sitä NHL-tähteä, vai olisiko syytä lähteä harrastamaan jotakin muuta.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ja ylipäätään mikä siinä olisi ongelmana järjestää junnujoukkueelle tarvittaessa bussikuljetus välille Kisapuisto-Keskusta?
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ja ylipäätään mikä siinä olisi ongelmana järjestää junnujoukkueelle tarvittaessa bussikuljetus välille Kisapuisto-Keskusta?
Eiköhän se ole rahakysymys.

Voisin kuvitella, että ne jäävuorot jaetaan siten ettei joka vuorojen välillä tarvitse kulkea kisapuisto-keskusta väliä vaikka keskustaratkaisuun päädyttäisikin.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Vastustelijoiden parhaita, osa 2

Vetoan juuri minua koskeviin argumentteihin tämän tästä - Kisapuistohan on helposti saavutettavissa kaikille, 2,7km ei ole mitään - ajan muuten kaikki yli 5m matkat autolla ja tämä argumentti ei koske juuri minua

-
sanattomaksi vetää

Ei keskusta ole välttämättä keskimäärin lähempänä ihmisiä - minulla on vaikeuksia käsittää, mikä sanan ”keskusta” merkitys on

-
ehdotan Lappeenrannan keskustan uudelleen nimeämistä Lappeenrannan keskustyhjiöksi
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Harrastajat ja juniorijoukkueet harjoittelisivat juurikin siinä hallissa, jossa heillä on varusteet. Näin asiat on hoidettu monessa muussa hieman isommassakin kaupungissa. Siirtymiin ei siis ole tarvetta kun seuran eri joukkueet on jaettu eri halleihin niin, että kaikki harrastajat saavat tarvitsemansa jääajan. Poikkeuksena voisivat olla lähinnä turnaukset tai jotkin pelit mutta niissäkin siirtyminen on sitten ihan kohtuullista ja turnauksissakin järjestäjät peluuttavat yhden sarjan aina yhdessä hallissa. Missään isossa kaupungissa kaikki hallit eivät todellakaan ole samassa paikassa kyllähän nykyinen kisapuisto on ihan poikkeus,

Monitoimiareenan suurin käyttäjäkunta kuitenkin olisivat katsojat, kuntalaiset ja sitten mahdolliset tapahtumavieraat ja matkailijat jos suunnitelmia ja lukuja katsoo hieman tarkemmin toki harrastajiakaan unohtamatta.
Keskustaan on keskimäärin heidän kaikkien helpointa saapua - jos näin ei olisi se ei olisi keskusta - tästä on kyllä turha väitellä, että joku lähiö olisikin jotenkin paremmin saavutettavissa kuin keskusta (toki yksittäisiä ihmisiä on mutta nyt puhutaankin kaikille käyttäjille yhteisesti optimaalisimmasta ratkaisusta), jossa on liikenneyhteydet, kevyen liikenteen väylät, matkakeskukset/rautatieasemat, lentokentät, palvelut, hotellit ja kaikki julkisen liikenteenreitit.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tämä osakeyhtiöargumenttikin suomalaisen jääkiekkojoukkueen kohdalla tuo mieleen vitsin "Suomalainen on valmis maksamaan sata euroa ettei naapuri saa viittäkymppiä."
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Päivän Jäähalli uutinen on tässä. Yliopiston rehtorit Saksa ja Kilpeläinen (LUT, LAB) ehdottavat monitoimiareenaa Skinnarilan kampukselle, jossa parkkitilaa riittää toki täysin ns. kieli poskessa. Aika on moni on varmaan turhautunut jo noihin uskomattomiin kommenteihin ja sellaiseen periaatteelliseen vastustukseen ilman järkeviä syitä tai argumentteja erityisesti keskustan ratkaisun osalta:
 

Glove

Jäsen
Onko kukaan vielä maininnut tätä ongelmaa? Keskustahallissa on keskiviikkona konsertti ja tapahtumaa aletaan rakentamaan tiistai-iltana ja purku on valmista torstaina iltapäivällä. Missä liiga-SaiPa harjoittelee sillä aikaa? Muut hallithan olivat junioreiden käytössä....
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Tämähän on melkein verrattavissa siihen, kun Väinämöinen lauloi Joukahaisen suohon. Spitfire argumentoi sen verran mallikkaasti, että Kämmenrumpu alkaa olla jo melko syvällä.

Tuntuu, että @Kämmenrumpu et ymmärrä katsoa tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen.

On kummallista, että oletat ihmisten kulkevan mukisematta marraskuisen Jukurit-pelin jälkeen räntäsateessa 2,5km keskustaan, mutta samalla toteat kulkevasi itse naapurista autolla peliin.

Se on hyvä että sinä aintg näet tulevaisuuteen. Sinulle olisi varmaan käyttöä muuallakin kuin vain täällä jatkoajassa.

Minun puolesta kulkekoot ihan omilla autoillaan jos haluja on, ei täällä kävellä tarvii tai julkisilla kulkea jos ei halua.
 

Ferris

Jäsen
Onko kukaan vielä maininnut tätä ongelmaa? Keskustahallissa on keskiviikkona konsertti ja tapahtumaa aletaan rakentamaan tiistai-iltana ja purku on valmista torstaina iltapäivällä. Missä liiga-SaiPa harjoittelee sillä aikaa? Muut hallithan olivat junioreiden käytössä....

Ei taida junnut päivisin harjoitella eli lienee siellä tilaa harkkahalleissa niin kuin nykyäänkin ymmärtääkseni?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Siellä papereissa lukee noista ihmismääristä.
(kisapuisto ensin)
0-500m 1190 vs 6671
0-1000m 3308 vs 11773
0-3000m 21481 vs 23821

Eli käytännössä vähän yli 10 000 ihmistä asuu kilometrin säteellä keskustahallista ja 3000 Kisapuistosta.
Kun mitta kasvaa kilometrin yli niin luvut tasoittuu kummasti.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Mikä on sitten se keskustahallin ja metsähallin ero, selviää hyvin tästä dokumentista. Miten paljon keskustahalli olisi kalliimpi kuin metsähalli, jos erotuksesta vähennetään vielä SaiPan lupaama panostus ( 3,75 - 5milj) Taitaa tuo metsä kisapuisto vaihtoehto olla myös noin 2500m2 pienempi ja siten palvelutasoltaan huonompi. Siis loppupäätelmä metsä kisapuisto halli olisi yhtä köyhä, kuin nykyinen lato. Jääareenan tulevaisuus | Areena Lappeenranta
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Onko kukaan vielä maininnut tätä ongelmaa? Keskustahallissa on keskiviikkona konsertti ja tapahtumaa aletaan rakentamaan tiistai-iltana ja purku on valmista torstaina iltapäivällä. Missä liiga-SaiPa harjoittelee sillä aikaa? Muut hallithan olivat junioreiden käytössä....
No onhan meillä onneksi niitä harkkahalleja tarpeeksi. Muualla on tehty niin että Ison areenan vieressä on harjoituskaukalo esim. sellainen voidaan tehdä hallin väestönsuojaan niin silläkin on jotain käyttöä tai sitten siellä väestönsuojassa muita on oheistiloja. Keskustan monitoimiareenan on suunniteltu väestönsuoja ja olen kuullut hallihuhua että sellainen lisäkaukalo sinne sitten tulisi - mutta ainakaan monitoimiaareenan uusien www-sivujen esityksessä siitä ei ole mainintaa että sinne sellainen olisi nyt suunniteltu mukaan. Monitoimiareenahan muuttuu eri tarkoituksiin melko nopeasti muutamissa tunneissa (lainaan tässä virkamies Oksmania) et lieneekö tuo sitten ollenkaan kovin iso ongelma ja se on ihan sama sitten Kisapuistossakin.
 

DripL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkaa olemaan niin näpräämistä tämä Hiihtofanin ja Kämmenrumpalin argumentointi, että ei tämä tästä mihinkään etene. Tässä kuussa toivottavasti jotain.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Siellä papereissa lukee noista ihmismääristä.
(kisapuisto ensin)
0-500m 1190 vs 6671
0-1000m 3308 vs 11773
0-3000m 21481 vs 23821

Eli käytännössä vähän yli 10 000 ihmistä asuu kilometrin säteellä keskustahallista ja 3000 Kisapuistosta.
Kun mitta kasvaa kilometrin yli niin luvut tasoittuu kummasti.
Tässä näkee aika hyvin miten paljon enemmän asiakaspotentiaalia keskustahallilla on. Kilsan säteellä, eli kävelyetäisyydellä lähes kolminkertainen määrä mahdollisia asiakkaita.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Kilometrin säde linnuntietä on varmaankin isolle osalle vielä kävellen juuri ja juuri hoituva matka. Kolme kilometriä on jo aika merkittävä matka linnuntietä, tuskin monellekaan kävely on tuossa enää vaihtoehto, kun se kävelymatka on varmaan käytännössä jossain 4 ja 5 km välillä, eli noin tunti. Mielenkiintoisempaa noissa yli kilometrin matkoissa olisi vertailla kuinka paljon ihmisiä asuu 10 min, 15 min, 20 min ajomatkan päässä. Samalla olisi mukava nähdä paljonko porukkaa on saavutettavissa 15 min julkisilla. Kisapuiston vaihtoehto heikkeni omissa silmissäni huomattavasti kun suunnitelma junaradan alituksesta poistettiin.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kilometrin säde linnuntietä on varmaankin isolle osalle vielä kävellen juuri ja juuri hoituva matka. Kolme kilometriä on jo aika merkittävä matka linnuntietä, tuskin monellekaan kävely on tuossa enää vaihtoehto, kun se kävelymatka on varmaan käytännössä jossain 4 ja 5 km välillä, eli noin tunti. Mielenkiintoisempaa noissa yli kilometrin matkoissa olisi vertailla kuinka paljon ihmisiä asuu 10 min, 15 min, 20 min ajomatkan päässä. Samalla olisi mukava nähdä paljonko porukkaa on saavutettavissa 15 min julkisilla. Kisapuiston vaihtoehto heikkeni omissa silmissäni huomattavasti kun suunnitelma junaradan alituksesta poistettiin.
jos tarkemmin tuota tulkitsee vielä, niin max 500m etäisyydellä on 6671 mahdollista asiakasta ja 501-1000 etäisyydellä 5100 asiakasta niin jo tuo on merkittävä ja paljon suurempi vaikutus, kuin niiden välimatkalla jotka autolla saapuu. Tämä myös selittää miksi sitä parkkitilaa tarvitaan vähemmän keskusta-areenan kohdalla.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tuo julkisilla saavutettavuus on kyllä vähän kyseenalaista tällä kylällä. Keskustaan toki pääsee, mutta suurin osa reiteistä taitaa kulkea lähinnä Koululadulle Armadan edustalle. Siitä on noin 500m kävellen hallille. Kun halotaan hiuksia, niin se on vain parisataa metriä vähemmän, kuin Lepolan pysäkiltä Kisapuistoon. Ihan ongelmatonta tuo bussilla kulkeminen tällä kylällä ei ole, eikä kyllä kovin suosittuakaan. Liekö sitten syy ja seuraus vai toisinpäin.
 

Spac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, sympatiat KiviKova!
Tuo julkisilla saavutettavuus on kyllä vähän kyseenalaista tällä kylällä. Keskustaan toki pääsee, mutta suurin osa reiteistä taitaa kulkea lähinnä Koululadulle Armadan edustalle. Siitä on noin 500m kävellen hallille. Kun halotaan hiuksia, niin se on vain parisataa metriä vähemmän, kuin Lepolan pysäkiltä Kisapuistoon. Ihan ongelmatonta tuo bussilla kulkeminen tällä kylällä ei ole, eikä kyllä kovin suosittuakaan. Liekö sitten syy ja seuraus vai toisinpäin.
Vitun maalaiskunta. Eiköhän niitä pysäkkejä saada sinne areenalle lisää tuli se Kisikseen tai keskustaan. Ja hiuksien halkomista tuo alkaa todella olemaan jo.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Vitun maalaiskunta. Eiköhän niitä pysäkkejä saada sinne areenalle lisää tuli se Kisikseen tai keskustaan. Ja hiuksien halkomista tuo alkaa todella olemaan jo.

Joo varmasti saadaan, mutta tällä hetkellä tilanne on tuo. Olen itse tuon Lepolankadun pysäkin piirissä ja kivahan se on kulkea taskulampun kanssa hautausmaan läpi jos aamulla lähtee bussilla Skinnarilan suuntaan. Julkisella menee omasta lokaatiosta noin 50min töihin siinä missä autolla ajelee noin tarkalleen 13min. Kuvittelen, että on yhtä heikko tilanne monesta paikkaa kulkea tuonne keskustahalliinkaan. Toki siinä on muuta hyödykettä ja huvitusta tarjolla matkan varrella, joten ei vituta ihan niin paljon.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kilometrin säde linnuntietä on varmaankin isolle osalle vielä kävellen juuri ja juuri hoituva matka. Kolme kilometriä on jo aika merkittävä matka linnuntietä, tuskin monellekaan kävely on tuossa enää vaihtoehto, kun se kävelymatka on varmaan käytännössä jossain 4 ja 5 km välillä, eli noin tunti. Mielenkiintoisempaa noissa yli kilometrin matkoissa olisi vertailla kuinka paljon ihmisiä asuu 10 min, 15 min, 20 min ajomatkan päässä. Samalla olisi mukava nähdä paljonko porukkaa on saavutettavissa 15 min julkisilla. Kisapuiston vaihtoehto heikkeni omissa silmissäni huomattavasti kun suunnitelma junaradan alituksesta poistettiin.
Valitettavasti näistä ei selvitystä ole. Joku voisi pitää moista itsestäänselvyytenä, mutta näköjään 100 000€ maksetulle konsultille ne ei sellaisia ole.
Tuo julkisilla saavutettavuus on kyllä vähän kyseenalaista tällä kylällä. Keskustaan toki pääsee, mutta suurin osa reiteistä taitaa kulkea lähinnä Koululadulle Armadan edustalle. Siitä on noin 500m kävellen hallille. Kun halotaan hiuksia, niin se on vain parisataa metriä vähemmän, kuin Lepolan pysäkiltä Kisapuistoon. Ihan ongelmatonta tuo bussilla kulkeminen tällä kylällä ei ole, eikä kyllä kovin suosittuakaan. Liekö sitten syy ja seuraus vai toisinpäin.
Lähtökohtaisesti kai kuitenkin ajatus on, että jos keskustaan tulisi halli niin myös vuorot siihen reagoisi, että noin radikaaliin ajatukseen, että kaikki kävelee sieltä ns. keskustapysäkeiltä en lähtisi.

Minä vastustan kuitenkin vain huonoa selvitystyötä (esim. hinnat on hyppineet mystisesti, kisapuistolla ei ole edes pohjapiirrustusta yms.), saati täysin typerää argumentointia ja väitteitä, en mitään sijoituspaikkaa. Sinne tehdään mihin tehdään, mutta eihän kukaan voi päättää asioista puutteellisin ja ennemminkin sumuttamiselta vaikuttavin keinoin valittujen väliltä.

Tänään kun asioista juteltiin kaverin kanssa, niin alustava katon korjaus Kisapuistoon (huom. en kiistä uuden hallin tarvetta) oli n. 4M€ siis että halli olisi turvallinen. Jossain vaiheessa sekin hyppäsi mystisesti lukemaan 9M€ ja siitä vielä lisää 17M€. Jos joku tulisi teille kertomaan, että kämppäsi maksaa alustavasti 300 000€ ja saatkin loppusumman 800 000€ niin väitän, että kuppi olisi nurin aika monella. Mutta kyllähän se nyt vain voi olla niin kun vähän jäähallia puljataan.

Kaiken kaikkiaan tulee uusi jäähalli mihin tahansa, niin Kisapuiston purkaminen on idioottimaisin ratkaisu IKINÄ! Ei olisi kiire ja korjautuisi käyttökelpoiseksi halvalla (halvalla suhtessa esim. 5 miljoonan rättihalliin sisäliikuntaan), mutta ei kun pakko saada sekin nurin. Ennemmin joku vitun kylmä rättihalli tekojään päätyyn kuin tuhannsia vetävä ok. kuntoinen (niihin peleihin) areena missä tilat yms. jo valmiina korjattuna samaan hintaan. Kyllä tää me halutaan!

Ja nyt huom. hitaille, tämä siis siinä vaihtoehdossa, että Kisapuistoa ei korjata, koska se on käytännössä mahdotonta Liigan pelaamisen kannalta, mutta kun se Liiga olisi jo toisessa, uudessa, hallissa, niin miksi pitää purkaa hyvä rakennus missä on vuotava katto?
 
Viimeksi muokattu:

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Olisiko niin että sossut on kisapuiston kannalla, kun se on lähellä heidän kannattajakuntaansa, meinaan niinkuin alueellisesti? Mitään muuta syytä en kyllä enää keksi. Ps. Eikös se työläisväestö ole keskittynyt etupäässä sinne Hakalin suunnalle?
 

Spac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, sympatiat KiviKova!
Uskon että varsinkin Kokoomus, ennen kaikkea Keskusta ja eiköhän järkisyistä vihreätkin äänestä järjellä keskustan vaihtoehtoa. Eli demarit jää kuitenkin nuolemaan kauniita käsiään.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Olisiko niin että sossut on kisapuiston kannalla, kun se on lähellä heidän kannattajakuntaansa, meinaan niinkuin alueellisesti? Mitään muuta syytä en kyllä enää keksi. Ps. Eikös se työläisväestö ole keskittynyt etupäässä sinne Hakalin suunnalle?

Eikös Kisapuisto ole Kaukaalla, kaikki aina valittaneet kun paperimiehet tienaa liikaa.. Eli sossut taitaa siellä tykki-kiviharjussa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös