[itkua]Toveri
@Kämmenrumpu viittaa kaiketi
vuoden 2014 LuxLeaks -paljastuksiin. SRV oli toden totta lähtenyt Venäjän markkinoille Luxemburgin kautta koukaten. Hankkeissa mukana olleet muut kansainväliset kanssasijoittajat rakensivat projektiaan Luxemburgissa, ja mukaan päästäkseen myös SRV:n oli pakko toimia samalla tavalla. Vaihtoehto olisi ollut näistä riskipitoisista, mutta mahdollisesti tuottoisista projekteista pois jääminen.
SRV:n apuna järjestelyä oli toteuttamassa
PricewaterhouseCoopers, ja neuvottelukumppanina mm. Luxemburgin veroviraston kansainvälisen osaston johtaja. Luxemburg on yksi EU:n perustajajäsenmaista, ja EU:n perussopimuksen rungon muodostavat tavaroiden, palveluiden,
pääomien ja henkilöiden
vapaa liikkuvuus.
SRV:n Venäjän hankkeet eivät lopujen lopuksi ole olleet taloudellisesti kovin menestyksekkäitä, mutta yritystoimintaan kuuluu aina riski. Esimerkiksi
Pietarin Pearl Plaza -kauppakeskusta ollaan nyt myymässä ilmeisesti kohtalaisen huokealla hinnalla.
Vuoden 2020 tilinpäätöksen mukaan SRV:llä oli tytäryhtiöitä Suomen lisäksi Pietarissa, Moskovassa, Tallinnassa ja Amsterdamissa. Luxemburgissa ei siis enää touhuta, mutta toki Hollannin yhtiön rooli lienee saman tyylinen kv. hankkeiden koordinointikeskus.
Pahoittelut tästä itkukohtauksesta, joka ei liity kovinkaan läheisesti aiheeseen "Lappeenrannan uusi jäähalli". Ei minulta(kaan) heru mitään ymmärtämystä tai myötätuntoa veronkiertäjiä kohtaan, mutta vituttaa suomalaisten yrittäjien ja erityisesti käsillä olevaan aiheeseen liittyvän Ilpo Kokkilan työn mollaaminen. Ilman yrittäjiä Suomi olisi köyhä maa. Ilpo Kokkila syntyi Saarijärvellä, ja hänen elämäntyötään voi arvioida vaikkapa tutustumalla
Kokkilan suvun sijoitusyhtiö Pontokseen.
Uudenkaupungin autotehdas oli reilut 10 vuotta sitten kriisissä. Se oli sitä aikaa, kun SaiPan pistepörssin kärkikolmikko oli Tyllerö Redenbach, Shayne Toporwowski ja Jarno Koskiranta. Vanhan Valmetin omistukset perinyt Metso halusi eroon autonvalmistuksesta, ja sen 34 prosentin omistusosuudelle löytyi omistajiksi Suomen Valtion Teollisuussijoitus (TeSi) ja Kokkiloiden Pontos. Tänä päivän Pontos omistaa Uudenkaupungin autotehtaasta 38 prosenttia.
Mitäpä luulette, kuinka Uudenkaupungin autotehtaan olisi käynyt, jos se olisi ajautunut takaisin valtio-omisteiseksi yhtiöksi? Uskon että Pontoksen rooli ankkuriomistajana on ollut Uudenkaupungin autotehtaalle vähintään yhtä tärkeä, kuin mitä perheyhtiö Meyer Werftin rooli on ollut Turun Telakalle.
Ei me kaikki voida olla kunnalla tai hyvinvointialueella tai valtiolla töissä.
Yrittäjiä ja yrittäjien luomia työpaikkoja tarvitaan.[/itkua]