Mainos

Uusi jäähalli!

  • 787 472
  • 4 432

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Lisäksi kisapuistoon on noin pari kilsaa, ei sen pitempää.

2,8 km/34min kauppatorilta kävellen google mapsin mukaan. Tuo on jo sellainen matka, että ihmiset tulevat omilla autoillaan nykyisin.

Jos kaupunki kehtaa kutsua itseään ilmastopääkaupungiksi, niin olettaisin että julkisen liikenteen toimivuus hallille/yksityisautoilun tarpeellisuus hallille painaisi jotain vaakakupissa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Hinta-arvioissa on sivuutettu lahjakkaasti halliin liittyvä rakentaminen, joka on merkittävästi suurempi summa keskustassa, kuin valmiissa Kisapuistossa.

Kuinka paljon enemmän se mielestäsi sitten pitäisi maksaa keskustassa? Itse halli Ylen uutisen mukaan 36,8 M€. Kisapuistossa kokonaisuus 42M€, eli muu kuin halli 5,2M€. Keskustassa kokonaisuus 50M€, eli muu kuin halli itsessään 13,2 M€. Onko tuo nyt sitten väärin?
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Kisapuiston tapahtumat eivät tosiaan näy tällä hetkellä tapahtumahetken aikaan keskustassa -- Lisäksi kisapuistoon on noin pari kilsaa, ei sen pitempää.

Eli mielestäsi tuo pari kilsaa (2,8km) on lyhyt matka, mutta kuitenkin olet jo aiemmin samassa kappaleessa todennut, että Kisapuiston tapahtumat eivät näy keskustassa mitenkään. Minusta tästä on turha vääntää. Kisapuisto on vittumaisen kaukana keskustasta, eikä porukka kulje sieltä missään parijonossa keskustan ravintoloihin. Mitään muuta todistetta Kisapuiston sijainnin paskuudesta ei tarvita, ja sillä selvä.

Omalla kohdalla olisi ihan oikeasti helpompaa tällä hetkellä varata mikä tahansa etelänloma, kuin saada aikaan sujuva "hallille+kaupungille+kotiin" -combo, olettaen, että on tarkoitus ottaa muutama kalja ja että ei ole se 10% ajasta, kun olisi mukava ilma kävellä hallilta keskustaan (mikä on silti ärsyttävän pitkä matka).
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
2,8 km/34min kauppatorilta kävellen google mapsin mukaan. Tuo on jo sellainen matka, että ihmiset tulevat omilla autoillaan nykyisin.

Jos kaupunki kehtaa kutsua itseään ilmastopääkaupungiksi, niin olettaisin että julkisen liikenteen toimivuus hallille/yksityisautoilun tarpeellisuus hallille painaisi jotain vaakakupissa.

Eli mielestäsi tuo pari kilsaa (2,8km) on lyhyt matka, mutta kuitenkin olet jo aiemmin samassa kappaleessa todennut, että Kisapuiston tapahtumat eivät näy keskustassa mitenkään. Minusta tästä on turha vääntää. Kisapuisto on vittumaisen kaukana keskustasta, eikä porukka kulje sieltä missään parijonossa keskustan ravintoloihin. Mitään muuta todistetta Kisapuiston sijainnin paskuudesta ei tarvita, ja sillä selvä.

Omalla kohdalla olisi ihan oikeasti helpompaa tällä hetkellä varata mikä tahansa etelänloma, kuin saada aikaan sujuva "hallille+kaupungille+kotiin" -combo, olettaen, että on tarkoitus ottaa muutama kalja ja että ei ole se 10% ajasta, kun olisi mukava ilma kävellä hallilta keskustaan (mikä on silti ärsyttävän pitkä matka).

Kisapuistoon on kaksi tai kolme kilsaa keskustasta, riippuu mistä lähdetään liikkelle, tässä olette aivan oikeassa. Aivan varmasti olisi helpompaa tulla keskustaan julkisella vaikka käymään ja vetämään sitä kaljaa. Tosin jo nytkin joku taitaa järjestää keskustasta kuljetusta ja takaisin pelien aikaan. Tuo hintaero pitäisi kuitenkin kuitata esim tällä kaljansaatavuudella, siihen menee aika pitkään.

Tapahtuma-aikainen näkyvyys liittyi Viljakaisen kirjoitukseen. Ei mielipiteeseeni, että Kisapuisto olisi keskustassa.

Kuinka paljon enemmän se mielestäsi sitten pitäisi maksaa keskustassa? Itse halli Ylen uutisen mukaan 36,8 M€. Kisapuistossa kokonaisuus 42M€, eli muu kuin halli 5,2M€. Keskustassa kokonaisuus 50M€, eli muu kuin halli itsessään 13,2 M€. Onko tuo nyt sitten väärin?

Hinta-arvioon on laskettu yli 6 miljoonaa tuloja rakennusoikeuden myynnistä tai muusta vastaavasta. Tämä kasvattaa eroa entisestään. Kukaan ei voi sanoa, että tuo raha saadaan 100% varmasti. Hinta-arvioissa on esim jätetty pysäköinti minimiin. Sen rakentaminen maksaa paljon rahaa ja se luultavasti vaaditaan oikeasti. Halleissa on keskustassa hiukan kapasiteettiä, mutta ei samalla tavalla kuin Kisapuistossa. Lisäksi tuo infran rakentaminen on hiukan optimistisesti mielestäni laskettu, yllätyksiä tulee aina.

Jos joku maksaa, niin rakennetaan vaan keskustaan ehdottomasti. Kisapuistossa on vaan valmiina esim harjoitusjäähallit ja valmis pysäköinti.
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
Ainakin aiemmin on kulkenut linja-auto edukkaasti juuri liigapelien takia Sammonlahti - Keskusta - Kisapuisto -linjaa, mutta ruuhkaksi asti ei ole ollut väkeä. Eli siinä mielessä paskapuhetta, että kävellä täytyy 34min Kisapuistoon.

Keskustaan tulevassa hallissa näen jo pysäköinnin hinnaston, joka saa jättämään auton ja katsojat kotiin..
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Montako autoa Kisapuiston parkkipaikalle mahtuu karkeasti?
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Ilmakuvan perusteella iso parkkipaikka noin 300 metriä pitkä ja 10 autoriviä, eli noin 1000 autopaikkaa, siihen päälle hallin vieressä oleva aidattu parkkialue.

Keskustassa parkkipaikkoja:
- IsoKristiina 550
- Pormestari 400
- Galleria 200
- P-Tori 450
-Tori ~80
-Armada 141
-Weera 95
-P-city 146
Näiden lisäksi kadun varsi ym hajapaikkoja monessa kohtaa.
Paljonko täyttöaste näissä olisi tyypillisesti välillä 18:00-21:30?
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samaa vanhaa. 9 miljoonaa kattoon, 6 miljoonaa sisäilmaan ja SaiPa vaatinut 2-3 miljoonaa omiin juttuihinsa, koska mikä tahansa Oy vaan voi tässä kaupungissa vaatia moisia. Eikä yhtään yllättänyt, että E-Saimaa laittanut maksumuurin taakse, kuten on tähänkin asti tehnyt kaikissa jäähallijutuissa vaientaakseen kritisoijat. Liigaltakin kuulemma oikein kysytty mielipidettä, tai siis ei ole, mutta hyvin voidaan linjailla silti, että Liigalle ei käy.

Viljakainenkin voisi kertoa mihin kaupunkilaiset tarvitsee 5000 ihmisen areenaa. Ei tarvitse, SaiPa tarvitsee, kukaan muu ei. Nykyinen jäähalli maksaa satoja tonneja vuodessa (tappiota) koska esim. SaiPa ei maksa peleistään ja jääajoistaan sellaisia summia mitä markkinataloudessa pitäisi maksaa, että halli olisi edes nollatuotolla. Kyseessä on puhdas subventio veronmaksajilta yksityiselle osakeyhtiölle. Uudessa hallissa pitäisi nousta kulut vähintään 10 kertaisesti, mutta tähänhän SaiPa ei olisi valmis, vaan vaatii vain lisää subventiota. Ne koris finaalit yms. voi pelata jo nykyisessä Kisapuistossa, ei vaan ole kukaan nähnyt tarpeelliseksi.

Lisäksi naurattaa muka 10 vuoden lisäaika. Koska maassammehan ei ole yhtään taloa mitkä rakennettu 1800-luvulla tai aiemmin, koska korjaamalla ne ei vaan tule kuntoon... eiku. Hakametsäkin varmaan kannattaisi suosiolla romuttaa, kun eihän se nyt voi olla enää pystyssä.
En tiedä kuinka hyvin olet perillä asioista, mutta kai tiedät että Hakametsään olisi tehty jo vaikka ja mitä, kuten vaikka levennetty käytäviä, mutta siinä tulee vastaan eräs vanha tuttumme Museovirasto, eli en suorilta lähtisi vertailemaan Kisapuistoa ja Hakametsää keskenään.

Mutta itse asiaan liittyen. Vaikkakin Kisapuiston remontilla saisikin sen 10(?) vuotta lisää aikaa, niin sitten taas kymmenen vuoden päästä laitetaan sormi suuhun ja mietitään mitä tehdään tulevaisuudessa. Silloin on todennäköisesti kustannukset jälleen nousseet ja niin edespäin, joten tässä kohtaa se uusi halli keskustaan olisi enemmän kuin hyvä asia. Viljakainen puhuu täysin asiaa, kun mainitsee keskustan elävöittämisen. Käytän esimerkkinä Ilveksen futispelejä Tammelan Stadionilla, kun ennen ja jälkeen pelin näkyy keskustan kuppiloissa pelipäivä asiakkaiden ja kuppiloidenkin toimesta. Tämän myötä ihmiset käyttäisivät enemmän rahaa palveluihin hallissa ja sen ulkopuolella.

Muistetaan myös se, että edelleen kyse on monitoimiareenasta. Vaikkakin suurimmat tapahtumat ovat ensisijaisesti SaiPan kotipelejä, niin voihan siellä järjestää kaikkea muutakin, ja vielä paremmilla fasiliteeteillä, kuin mitä Kisapuistossa on nyt. Esimerkkinä vaikkapa jo olemassa oleva lounasravintola. Siihen päälle vaikkapa yrityksille mahdollisuus järjestää kokouksia hallin aitiossa samalla kun aamujäät käynnissä tai muuta vastaavaa. Eikä tarvitse välttämättä olla edes kiekkopeli, kun siellä voi edelleen järjestää kaikkea muutakin, kuten niitä konsertteja tai vaikkapa koripallopeli.

Vaikka monitoimiareenan suurin hyötyjä olisikin SaiPa, niin kannattaa ajatella myös sitä, miten se vaikuttaisi koko keskustaan ja siellä oleviin palveluihin.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ilmakuvan perusteella iso parkkipaikka noin 300 metriä pitkä ja 10 autoriviä, eli noin 1000 autopaikkaa, siihen päälle hallin vieressä oleva aidattu parkkialue.

Keskustassa parkkipaikkoja:
- IsoKristiina 550
- Pormestari 400
- Galleria 200
- P-Tori 450
-Tori ~80
-Armada 141
-Weera 95
-P-city 146
Näiden lisäksi kadun varsi ym hajapaikkoja monessa kohtaa.
Paljonko täyttöaste näissä olisi tyypillisesti välillä 18:00-21:30?

Tarkkoja käyttöasteita pitäisi varmaan kysyä noita hallinnoivilta yrityksiltä. Eniten tulee tuohon aikaan käytettyä IsoKristiinan parkkia ja siellä on yllättävän paljon yleensä autoja vielä tuohon aikaan. Ei nuo hallit aivan tyhjänä ole illalla, mutta kyllä sinne mahtuisi varmaan iso osa kävijöistä.

Suurempana ongelmana näen pysäköinnissä sen, että se maksaa ja se on hajallaan. Ei tarvitse kovin pitkään etsiä yleisönosastoja, somekirjoituksia tai jotain estareita niin törmää tässä kaupungissa siihen, että pysäköinti sitä ja tätä keskustassa. Neljännen tunnin puolelle venyvä parkki maksaa jotain 6-8€ luokkaa halleissa, luulen sen olevan liikaa sille sakille joka nyt ajaa Kisapuistoon autolla. Vielä kun päälle joutuu tallaamaan pahimmillaan melkein kilsan autolta ovelle. Lisäksi kun nuo hajalleen sijoitetut hallit täyttyy yksi kerrallaan ja olet käynyt etsimässä paikkaa useasta, niin saattaa tulla hätä. Ei ihan optimaalinen tilanne, vaikka toki toteutettavissa.

Mielestäni asiaa ei vain ole otettu riittävästi huomioon sen kannalta, miten homma oikeasti toimii. Parkit oli laskettu jo kustannusarviota esiteltäessä. Ehkä ihmiset oppii käyttämään noita, ehkä ei. Pitkään siihen joka tapauksessa menee.

Vielä yhtenä asiana on mielestäni jätetty huomiotta liikenteen sujuvuus. Jos Lappeenkadun yhteyteen saadaan halli, se on aivan yhtä tukossa kaikkiin suuntiin kuin Kisapuisto. Jos ei niin koko keskusta on tukossa, kun niistä halleista ulostaudutaan samaan aikaan. Ei mielestäni yhtään sen helpompi tilanne jota ei ole puitu juurikaan. Yleensä vain valitetaan, kuinka huonosti Kisapuistoon pääsee / sieltä pääsee pois.
 

Don Sputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Liverpool
Tuota peruskorjausta ei pitäisi harkita sekuntiakaan. Se olisi täysin idioottimainen päätös alkaa pumppaamaaan tuohon vanhaan paskaan latoon 15-20Me. Ei mitään järkeä...Uuden hallin aika olisi ollut jo aikoja sitten, mutta hyvin on saatu sitä vetkutettua. Se nyt vaan on niin, että joskus pitää rakentaa uutta. Hallin osalta se aika on nyt ,oikeastaan ollaan jo lisäajalla...

Kannattaisin rakentamista keskustaan, jos liikennejärjestelyt ja pysäköinti saadaan toimiviksi, mutta menee tuo Kisapuistokin paikkana. Kunhan nyt vaan tulee se uusi halli.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä kuinka hyvin olet perillä asioista, mutta kai tiedät että Hakametsään olisi tehty jo vaikka ja mitä, kuten vaikka levennetty käytäviä, mutta siinä tulee vastaan eräs vanha tuttumme Museovirasto, eli en suorilta lähtisi vertailemaan Kisapuistoa ja Hakametsää keskenään.

Mutta itse asiaan liittyen. Vaikkakin Kisapuiston remontilla saisikin sen 10(?) vuotta lisää aikaa, niin sitten taas kymmenen vuoden päästä laitetaan sormi suuhun ja mietitään mitä tehdään tulevaisuudessa. Silloin on todennäköisesti kustannukset jälleen nousseet ja niin edespäin, joten tässä kohtaa se uusi halli keskustaan olisi enemmän kuin hyvä asia. Viljakainen puhuu täysin asiaa, kun mainitsee keskustan elävöittämisen. Käytän esimerkkinä Ilveksen futispelejä Tammelan Stadionilla, kun ennen ja jälkeen pelin näkyy keskustan kuppiloissa pelipäivä asiakkaiden ja kuppiloidenkin toimesta. Tämän myötä ihmiset käyttäisivät enemmän rahaa palveluihin hallissa ja sen ulkopuolella.

Muistetaan myös se, että edelleen kyse on monitoimiareenasta. Vaikkakin suurimmat tapahtumat ovat ensisijaisesti SaiPan kotipelejä, niin voihan siellä järjestää kaikkea muutakin, ja vielä paremmilla fasiliteeteillä, kuin mitä Kisapuistossa on nyt. Esimerkkinä vaikkapa jo olemassa oleva lounasravintola. Siihen päälle vaikkapa yrityksille mahdollisuus järjestää kokouksia hallin aitiossa samalla kun aamujäät käynnissä tai muuta vastaavaa. Eikä tarvitse välttämättä olla edes kiekkopeli, kun siellä voi edelleen järjestää kaikkea muutakin, kuten niitä konsertteja tai vaikkapa koripallopeli.

Vaikka monitoimiareenan suurin hyötyjä olisikin SaiPa, niin kannattaa ajatella myös sitä, miten se vaikuttaisi koko keskustaan ja siellä oleviin palveluihin.
Mitä tekemistä sillä, että Hakametsä on suojeltu on sen kanssa, että se on edelleen pystyssä ja sitä ollaan muuttamassa sisäpalloiluhalliksi tuleviksi vuosikymmeniksi? Ilmeisesti jossain muualla hallit kestää pidempään kuin kymmenen vuotta kerrallaan, toisin kuin täällä Lappeenrannassa, missä kaikki muu on paskaa paitsi kusi.

Mitä tulee monitoimiareenaan niin kun ei edes nykyisellään ole tarvetta jäähallissa järjestää mitään "monitoimia" niin miksi niitä yhtäkkiä tarvittaisiin tulevaisuudessa? Tässä on se suuri mysteeri. Ihan just tänne yhtäkkiä ilmestyy 30 jäähallikeikkaa ja korikset ja lentikset pelataan jäähalleissa, paitsi ettei ole pelattu tähänkään asti, mutta ihan just kyllä varmana pelataan. Mikään ei ole estänyt aiemminkaan järjestämästä jäähallissa joka helavatun kissanristiäisiä, paitsi se ettei ole ollut järjestäjiä. Ihme juttu. Toki omaa agendaa on helpompi myydä kun keksii päästään miten se ja tää voisi sitten, sääli vain, että faktat puhuu vähän toista.

Urheilutalo vetää 2000 ihmistä ja mikään laji täällä ei ole myynyt sitä loppuun kuin jossain finaaleissa. Yleisurheilu ei uuteenkaan halliin mahdu, joten se toinen laji missä täällä käy tuhansia paikalla ei siis uudesta hallista hyödy.

Lisätääs kaupungin investointiohjelma ja laskelmat perään. Luulisi kaupunkilaisia vähän kiinnostavan moiset, mutta tärkeämpää tietysti, että SaiPa Oy saa jäähallin kuin kaupungin rahatilanne. Maailman talouskin on sellaisessa buumissa tällä hetkellä, että ylös mennään ja kovaa, eli kohtahan ei olla laskukaudella joten rahaa on vaikka muille jakaa.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=2ahUKEwjFmYnE3ZPkAhXLlosKHVx-CkQQFjAGegQIBhAC&url=https://kuntamfiles.saita.fi/kokoukset/lappeenranta/12/87/1163/download/15007&usg=AOvVaw1NZwPaRGKWGgW6MBS7N6AQ
(linkki johtaa PDF tiedostoon missä kaupungin investointien puiteohjelman yhteenveto)
 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mitä tekemistä sillä, että Hakametsä on suojeltu on sen kanssa, että se on edelleen pystyssä ja sitä ollaan muuttamassa sisäpalloiluhalliksi tuleviksi vuosikymmeniksi? Ilmeisesti jossain muualla hallit kestää pidempään kuin kymmenen vuotta kerrallaan, toisin kuin täällä Lappeenrannassa, missä kaikki muu on paskaa paitsi kusi.

Mitä tulee monitoimiareenaan niin kun ei edes nykyisellään ole tarvetta jäähallissa järjestää mitään "monitoimia" niin miksi niitä yhtäkkiä tarvittaisiin tulevaisuudessa? Tässä on se suuri mysteeri. Ihan just tänne yhtäkkiä ilmestyy 30 jäähallikeikkaa ja korikset ja lentikset pelataan jäähalleissa, paitsi ettei ole pelattu tähänkään asti, mutta ihan just kyllä varmana pelataan. Mikään ei ole estänyt aiemminkaan järjestämästä jäähallissa joka helavatun kissanristiäisiä, paitsi se ettei ole ollut järjestäjiä. Ihme juttu. Toki omaa agendaa on helpompi myydä kun keksii päästään miten se ja tää voisi sitten, sääli vain, että faktat puhuu vähän toista.

Urheilutalo vetää 2000 ihmistä ja mikään laji täällä ei ole myynyt sitä loppuun kuin jossain finaaleissa. Yleisurheilu ei uuteenkaan halliin mahdu, joten se toinen laji missä täällä käy tuhansia paikalla ei siis uudesta hallista hyödy.

Lisätääs kaupungin investointiohjelma ja laskelmat perään. Luulisi kaupunkilaisia vähän kiinnostavan moiset, mutta tärkeämpää tietysti, että SaiPa Oy saa jäähallin kuin kaupungin rahatilanne.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=2ahUKEwjFmYnE3ZPkAhXLlosKHVx-CkQQFjAGegQIBhAC&url=https://kuntamfiles.saita.fi/kokoukset/lappeenranta/12/87/1163/download/15007&usg=AOvVaw1NZwPaRGKWGgW6MBS7N6AQ
(linkki johtaa PDF tiedostoon missä kaupungin investointien puiteohjelman yhteenveto)

En tiedä onko tämä täysin turhaa, mutta. Hakametsän hallin malli on aika erilainen mitä Kisapuiston ladon. Jos täällä olisi samalla tavalla tehty rakennus, niin sekin olisi luultavasti suht samassa kunnossa, mitä Hakametsä on nyt. Alunperin malli on täälläkin ollut suunnitelmissa toisenlainen (Äijänsuo), mutta säästösyistä on tehty halvempi teollisuushallia muistuttava rakennelma. Nyt ollaan tässä sen kanssa. Kaikkea ei tuolla rahalla voida korjata ja taas 10 tai 15v päästä pitäisi korjata lisää sellaista mitä nyt ei tarvitse / pysty uusimaan. Siitä kai tuo arvaus 10v jatkoajasta syntyy. Lisäksi halli on yhtä huono oheistoimintojen osalta, vaikka se korjattaisiin nyt. Toisella puolella on jatkossakin metri liikkumatilaa katsomon yläpuolella.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Niin, on varmaan vaikea myydä sellaista mitä ei ole olemassa, siis esimerkiksi hyvää konserttitilaa. Ei varmastikaan kaupunkiin ilmesty hirvittävää määrää kiertuepysähdyksiä ihan tuosta vaan, mutta onko täällä ihmiset, tai ihminen nyt tosiaan sitä mieltä, että uusi halli EI houkuttelisi tapahtumajärjestäjiä luokseen? Ja muutakin kuin helvetillistä rokin pauhetta ja napin painajia. Myyntiä ja markkinointiahan se vaatii (hyvällä tasolla) ja ei ole mikään automaatio, mutta en jaksa uskoa siihenkään, että koska tähän asti ei, niin ei tästä edeskään. Mutta kerros @BlackWolf muistanko omiani, mutta etkö sinä alueen veronmaksajana ja ehkä vasta jäljempänä jääkiekkoihmisenä ollut jossain vaiheessa uuden hallin kannalla, kunhan sen sijoituspaikka ei ole keskusta?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin, on varmaan vaikea myydä sellaista mitä ei ole olemassa, siis esimerkiksi hyvää konserttitilaa. Ei varmastikaan kaupunkiin ilmesty hirvittävää määrää kiertuepysähdyksiä ihan tuosta vaan, mutta onko täällä ihmiset, tai ihminen nyt tosiaan sitä mieltä, että uusi halli EI houkuttelisi tapahtumajärjestäjiä luokseen? Ja muutakin kuin helvetillistä rokin pauhetta ja napin painajia. Myyntiä ja markkinointiahan se vaatii (hyvällä tasolla) ja ei ole mikään automaatio, mutta en jaksa uskoa siihenkään, että koska tähän asti ei, niin ei tästä edeskään. Mutta kerros @BlackWolf muistanko omiani, mutta etkö sinä alueen veronmaksajana ja ehkä vasta jäljempänä jääkiekkoihmisenä ollut jossain vaiheessa uuden hallin kannalla, kunhan sen sijoituspaikka ei ole keskusta?
Olen minä uuden hallin kannalla, jos sitä ei maksa veronmaksajat ja ajeta tällä tavalla läpi kuin nykyistä, eli laskematta parkkipaikkojen hintoja yms. tarkoituksella mukaan keskustahalliin. Kuten olen sanonut minä sitä käyttäisin varmaan enemmän kuin 95% tänne kirjoittelevista siis tuntimäärällisesti, joten tottakai minä haluaisin uuden hienon hallin. Tässä nyt vain on vähän sellainen vivahde tullut näitä juttuja lukiessa, enkä siis viittaa tähän palstaan, että apinaa koijataan ja todella pahasti. Ei minulla ole edes keskustaa vastaan mitään. Toki pidän tuota paikkaa typeränä valintana ja alakimpinen tai sinne koulukadulle olisi paljon järkevämpi vaihtoehto. Lisäksi tuolla noi kaikki Laptuotteet yms. yrittää repiä tällä veronmaksajien rahoja omiin taskuihin niin vielä enemmän apinaa koijataan fiilis koko touhusta.
 

DripL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keskusta-hallissa katsojilla on autoillekin lisää vaihtoehtoja kuin joku parkkihalli. Kisapuistossa ei kauheasti, vaikka nytkin autoja on K-Kaupan pihalla ym. Keskustassa myös asuu hemmetisti ihmisiä, joiden takapihallaan tuo halli olisi.

Bussit kulkevat joka suunnasta. Viikonlopun baarikierros alkaa SaiPan pelistä vähän mielekkäämmin.

Pitää muistaa, että nykyään asiat pitää olla helppoja. 3-4 kilsan iltalenkki peliin tuulessa ja tuiskeessa ei sitä ole.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan näitä uusia jäähalleja nyt useammassakin paikassa suunniteltu tai ainakin haaveiltu, ja niissä kaikissa missä sitä sijoitetaan keskustaan, kuulee samat puolustuspuheet siitä, miten sitten keskustaan tullaan julkisella liikenteellä. Tosiasia on,että Suomessa ei julkisilla pärjää, eikä ihmiset niitä ole tottuneet käyttämään, kuin parissa suurimmassa kaupungissa. Ihan tutkittuakin tietoa on eri urheiluseurojen ja lajien osalta, että ihmiset tulevat jääkiekkopeleihin suurelta osin omalla autolla, ja pääasiassa kyydissä on 1-2 henkilöä, usein vielä naapurit ajavat peleihin peräkkäin omilla autoilla. Suomalaiset eivät pikkukaupungeissa ole julkisen käyttäjiä, vaan omien aikataulujensa mukaan kulkevia erakoita. Täysin toiveajattelua lähteä kuvittelemaan missään Helsingin, Turun ja Tampereen ulkopuolella, että julkiset kulkuyhteydet, edes ilmaiset, tuovat ihmisiä hallille. Sen lisäksi yhtälailla on todettu, kuinka lähellä parkkipaikka pitää olla. Aika harva kävelee enää puolta kilometriä pidempää matkaa parkista hallille, joten siinä sitä on hyvä lähteä miettimään, mihin sen hallin pystyttää. Keskustan synergia edut on kiistattomat muuten hallin käytön suhteen, joten jos parkkitilaa on ja se on hallin kyljessä kiinni, eikä maksa mansikoita, niin keskustaan vaan jokainen pikkukaupungin uusi halli.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Sanonpahan vaan että aika eri tilanne olisi esimerkiksi yliopiston suunnalta tulla peliin julkisilla, jos halli olisi keskustassa, kun busseja menisi tyypillisesti vartin välein. Nykyisen bussivuoron yliopistolta Kisapuistoon informaatio on harvinaisen hyvin piilotettu, SaiPan sivuilta löytyy lopulta tieto, jos jaksaa penkoa, että poikkeusvuoro lähtee noin 50 min ennen pelin alkua yliopistolta... Mikäköhän on syynä ettei siinä kulje paljon porukkaa peleihin...
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Vielä jos palaa tuohon hintaeroon ja mitä sillä saa esim kuljetuksien osalta. Jos hintalappujen ero on vaikkapa 8 miljoonaa mitä esitetty yllä. Mitä sillä erolla saisi (hyvin kärjistetysti)? Sillä tukisi julkista liikennettä 200k vuodessa 40 vuoden ajan. Tuolla rahalla varmaan saisi tarvittavat suorat vuorot Kisapuistoon. Jos taksimatka olisi noin 15 euroa keskustaan, niin, sillä ajaisi vuodessa peleistä (joka pelistä) noin 450 matkaa 40 vuoden ajan.

Mitä tuon rahan tienaamiseksi pitäisi uuden hallin tuottaa epäsuorina tuloina esim verojen kautta? Aika perkeleesti ilman tarkempaa laskelmaa.

Olen sitä mieltä että hanke maksaa mitä maksaa, jos sillä on järkevä maksusuunnitelma, mutta ihan pieniä rahoja nuo ei lopulta ole vain sen takia, että sijainti olisi keskustassa tai bisnestä voitaisiin lisätä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Toisin sanoen kustannusero on noin 4€ vuodessa per kaupunkilainen...

Juuri näin. Mitätön raha tuossa mielessä, mutta tuolle rahalle on aika monta muutakin ottajaa. Sellaisiakin joiden on se ihan pakko ottaa, jotta ne pysyvät toiminnassa. Eihän itse hallikaan lopulta maksa kuin satasia per naama jos kaikki maksavat. Voisin maksaa omani ja vaikka jälkikasvun osuuden heti, jos kaikki muutkin näin tekisivät. Luulen vain, että ihan kaikille se ei maistu.

Lähinnä mietin, että miten sitä bisnestä voidaan tehdä oikeasti niin, että tuo ero maksetaan jossain järkevässä aikataulussa (Ei 40 vuotta). Osan voi laittaa hyvän meiningin piikkiin ja imagoasioiden piikkiin, mutta ei ihan kaikkea mielestäni. Onneksi syksyllä pitäisi tulla selvitys, miten tuo ero maksetaan ja kuka sen maksaa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Minkä verran arvon palstaveljet olisitte valmiita sijoittamaan (lue antamaan) hallihankkeeseen, jotta hallihanke toteutuisi, ja vaikuttaisiko hallin sijainti päätökseenne? Jos korvauksena voisi olla esim jonkinlainen "nimi hallin kunniaseinällä" lahjoittaneille. Itse olen miettinyt että pienellä varoajalla voisin tuohon tarkoitukseen tonnin vipata jos halli rakennettaisiin keskustaan.
 

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun ajatellaan muita jäähalleja joita nousee ympäri Suomea, niin miten niissä yleensä toteutetaan tuo rahoitus? Onko huomattavan paljon yksityistä rahaa vai mitenkä: Tampere, Helsinki, Jyväskylä.
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
Hallista puheenollen SaiPan viestintä hämmästyttää toisinaan. Nyt olisi hyvä luoda vähän intoa tulevaan kauteen, mutta Markkanen käyttää palstatilan hallin lobbaukseen.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kun ajatellaan muita jäähalleja joita nousee ympäri Suomea, niin miten niissä yleensä toteutetaan tuo rahoitus? Onko huomattavan paljon yksityistä rahaa vai mitenkä: Tampere, Helsinki, Jyväskylä.

Tampereella julkaistun tiedotteen mukaan Tampereen kaupungin osuus 60 miljoonaa. Helsingissä kohde toteutetaan yksityisin varoin. Jyväskylässä koko hanke taisi mennä jäihin, kun yksityinen rahoittaja (Fennia) vetäytyi hankkeesta.

Kaikissa näis taustalla on rakennusliikkeen allianssi.

E: ainut joka taitaa lähivuosina nousta, on Tampereen pytinki. Helsinki Garden ei ole kovin suotuisissa tuulissa ja Hippos näyttää olevan kokonaan karilla.
 

DripL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hallista puheenollen SaiPan viestintä hämmästyttää toisinaan. Nyt olisi hyvä luoda vähän intoa tulevaan kauteen, mutta Markkanen käyttää palstatilan hallin lobbaukseen.
Isossa kuvassa toki määrittää SaiPan tulevaisuuden siinä määrin, ettei yksi kausi siinä paljon paina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös