Minua jaksaa edelleen hämmästyttää tässä toriyrittäjien vastustuksessa erityisesti se, kuinka ankaraa vastustus on myös niitä vaihtoehtoja kohtaan, jotka säilyttävät torin pienempänä areenan välittömässä läheisyydessä. Eihän torilla käytännössä koskaan ole nykyisellään niin paljon toimintaa, että nykyinen tila olisi kokonaan täynnä. Lisäksi kuvittelisi areenan tuovan merkittävästi myös torikojuille lisää elämää ja toimintaa.
Tämä kumpuaa jälleen vanhemman polven nostalgiasta, jossa halutaan vastoin mitään realismia nähdä, että kyllä se tori on edelleen se sama kuin 70-luvulla. Tätä nostalgiaa ruokkii se, että ehkä kerran, pari vuodessa tori on laajemmin kuin muutaman kojun verran käytössä. Luotan tässä kuulopuheisiin, sillä en ole itse nähnyt tällaista aktiivisuutta torilla pariin vuosikymmeneen.
Kyllä minä ymmärrän oikein hyvin miltä se tuntuu, kun itselle rakkaat maisemat muuttuvat pysyvästi. Se kaupunginosa, jossa lapsuuteni vietin on esimerkiksi kokenut useita melkoisen karuja muutoksia, joihin tietenkin useimmiten suhtauduin negatiivisesti ja jotka vielä vuosia myöhemmin aiheuttavat toisinaan alakuloa. Lähes kaikissa näistä muutoksista oli kuitenkin kyse tuon alueen tai koko seudun elinvoiman ja toimivuuden parantamisesta, ja olisi absurdia, että joku meikäpojan nostalgianhimo olisi estänyt näitä muutoksia tapahtumasta.
Lappeenrannan kehityssuunta on oikeasti aika paljon tästä hankkeesta kiinni, eikä voi olla niin, että torin menneisyyttä haikaileva pikku klikki kääntää kehityksen negatiiviseksi. Vetyjen ja paikallisten vihannesten myyntiä ja torimarkkinoita voi järjestää aivan samalla tavalla (oikeasti paremmin siellä valmiiksi olevien ihmisvirtojen ansiosta) vaikka kansalaistorilla tai Marian aukiolla.
Ja pakko nyt vielä sanoa tämä. Ei saakeli tuo puutarhatonttu, joka ehdotti jotain maauimalaa torin paikalle. "Siihen sitten voisi tulla niitä palveluita ympärille". Voimia vaan niille, jotka joutuvat näiden älyn jättiläisten kanssa vääntämään näistä kasvotusten.