Joo eihän tuo selvästi ollut mikään salaisuus, että vanhemmat ihmiset sielä areena vastusti. Minun mielestä tosi outo kommentti oli tuo kiltan jätkän selitykset siitä, että pitäisi kansanterveyden takia kaikkine alkaa kävellä kisapuistoon
Tämä oli taas yksi esimerkki ihan järjettömästä kommentista. Jos avaa silmänsä ja katsoo mitä ympärillä tapahtuu, niin huomaa, että nuoret eivät nykyään kävele mihinkään, vaan lyhyetkin matkat taitetaan esimerkiksi sähköscootilla. Olen samaa mieltä siitä, että olisi todella hyvä asia, jos nuoret kävelisivät enemmän, mutta uuden hallin rakentaminen Kisapuistoon ei kuitenkaan saa sellaista muutosta Lappeenrannassa aikaan. Jos ne nuoret eivät pääse peliin
helposti ja
vaivattomasti (mikä on nykypäivänä se
keskeisin trendi ihan
kaikessa), niin eivät he kävele Kisapuistoon, vaan he jättävät menemättä sinne hallille.
Keskustahallin vastustajien keski-ikä on aika paljon korkeampi kuin sen kannattajien. Vastustajat pääosin tarkastelevat asiaa vain omasta subjektiivisesta näkökulmastaan. Heitä ei kiinnosta mennä katsomaan SaiPan pelejä eikä heitä kiinnosta tuleeko joku "anttituisku" Lappeenrantaan esiintymään vai ei, joten halli hyödyttää heitä henkilökohtaisesti hyvin vähän. Heitä voi jonkun verran häiritä keskustan alueella olevat rakennustyöt, joten heidän mielestään hallin rakentaminen keskustaan ei ole hyvä asia. Monista kommenteista paistaa läpi myös se, että sitä hallia edelleen ajatellaan vain pelkästään jääkiekkohallina, vaikka siitä on tarkoitus nimenomaan tehdä tapahtuma-areena, jossa on mahdollista järjestää monipuolisesti erilaisia tapahtumia. Tuollainen iso tapahtumatila Lappeenrannasta puuttuu.
Henkilökohtaisesti minulle on ihan se ja sama, mihin halli rakennetaan, kun en itse enää Lappeenrannassa asu, todennäköisesti en tule myöskään enää koskaan asumaan ja hallillakin tulisin käymään niin satunnaisesti (ja lähtökohtaisesti autolla), että ei minulle henkilökohtaisesti ole mikään ongelma, jos halli on Kisapuistossa. Jos uuden hallin rakentamista Kisapuistoon miettii kuitenkin puhtaasti investointina, niin se on ihan järjetön. Kaupunki joutuu maksamaan järkyttävän summan siitä, että se saa uuden hallin SaiPalle (jonka nykymeno on kaikkea muuta kuin vakaata), vaikka vähän enemmän maksamalla voitaisiin saada tapahtuma-areena, joka toisi kaupunkiin jotain uutta ja joka ei olisi pelkästään SaiPaa varten.
Monet myös argumentoivat, että Kisapuisto on oikeasti aika lähellä keskustaa, joten sen sijainti ei ole mikään ongelma. Puhtaasti maantieteellisesti noin voi todeta, mutta sitten kun lähdetään miettimään, miten sieltä Kisapuistosta tullaan keskustaan, niin se ratkaisu on lähes kaikilla oma auto. Julkinen liikenne kulkee huonosti, taksi on monelle kallis ja niitä on vähän tarjolla sekä kävellen matka on monelle turhan pitkä. Harva tuosta pelin/keikan jälkeen lähtee jatkamaan iltaa johonkin keskustan kuppilaan/ravintolaan.
Tuossa kun vilkaisin esimerkiksi tuon Satama Areenan ja Nokia Arenan kalentereita, niin sieltä löytyi mm. musiikkikeikkoja, stand up -keikkoja, voimistelutapahtumaa, messuja, balettia, musikaaleja, konferensseja, taikashowta ja opiskelijatapahtumia. On siis hyvin todennäköistä, että Lappeenrannan keskustahallinkin kalenterista löytyisi jotain muutakin kuin vain SaiPan pelit. Etenkin noita opiskelijatapahtumia pitäisin todella tärkeinä, sillä nuo ovat niitä vetovoimatekijöitä, joilla niitä opiskelijoita saadaan Lappeenrantaan. Sen jälkeen jos kaupungista sattuisi löytymään vielä sopivia työpaikkoja, niin saataisiin niitä opiskelijoita jäämään myös kaupunkiin.
Omasta tuttavapiiristäni hyvin harva on jäänyt Lappeenrantaan asumaan ja hyvin harvalla myöskään on tarkoitus sinne palata. Itsellänikin tulee todennäköisesti jossain vaiheessa ajankohtaiseksi muuttaa pois Helsingistä johonkin pienempään kaupunkiin, mutta aika monta vaihtoehtoa on tällä hetkellä Lappeenrannan edellä. Satamassa on kiva käydä kerran kesässä pyörähtämässä ja katsomassa hiekkalinnat, mutta aika vähän mitään muuta Lappeenrannalla on ainakaan minulle tarjota. Ja käsittääkseni aika kovalla prosentilla myös valmistuneet nuoret lähtevät opintojen jälkeen Lappeenrannasta pois, joten eiköhän tuo tuntemus ole aika yleinen.
Jos Lappeenrantaa ei haluta kaupunkina kehitää, niin älkää sitten oikeastiko rakentako sitä hallia ollenkaan. Tässä tilanteessa uuden hallin rakentaminen Kisapuistoon olisi pelkästään veronmaksajien rahojen tuhlaamista. Pahimmassa tapauksessa muutama vuosi hallin valmistumisen jälkeen joudutaan miettimään, että seisotetaanko sitä tyhjänä, puretaanko se helvettiin vai mitä sille tehdään. Keskustahallille olisi pahimmassakin tapauksessa (ilman SaiPaa) kuitenkin enemmän käyttöä kuin nykymuotoiselle kauppatorille.