Käytännössä siis näiden ostopalvelujen tuottamiseen menee helvetisti myös viranomaisten henkilöstöresursseja, kun pitää pyytää kirjallisia suostumuksia ja laatia lähetteitä näihin ostopalveluihin sekä vastailla palveluntuottajilta tuleviin kysymyksiin työnhakija-asiakkaiden tilanteisiin liittyen.
TE-hallinnon ostopalvelut on varsin laaja käsite, jonka avaaminen voi olla vaikeaa lyhyesti. Yritetään hieman raapaista pintaa:
Rahallisesti suurin ostopalvelu on koulutus. Koulutuksia on taas lyhyistä valmennuksista pitkiin ammatillisiin koulutuksiin. Eniten rahaa menee tietenkin sisällöltään laajimpiin koulutuksiin. Ennen kuin joku tulee arvostelemaan tempputyöllistämisestä, niin
tässä Työmarkkinatorin tämän hetken hoiva-alan koulutukset Helsingissä. Varmasti kallista veronmaksajille, mutta tuottaa myös työntekijöitä pula-alalle. Siitä vinkiksi, jos joku palstalainen etsii töitä! Työllistyminen varmasti lähellä 100 % (ja on eniten itsestä kiinni, jos ei suorita opintoja kunnolla...)
Ostopalveluina on myös hankittu erilaista neuvontaa, jota antavilla ei ole virkamiehen oikeuksia päätöksentekoon. Hyöty on vähän kyseenalaista, mutta tuskin kovin paljon kalliinpaa kuin palkata virkamiehiä antamaan "kevyttä" neuvontaa. Kyse on myös samanlaisesta henkilöstöresurssien optimoimisesta kuin missä tahansa vuokratyövoiman käytössä. Tämä on varmasti yksi Kokoomuksen ajatuksista...
Sipilän hallituksen aikana oli tosiaan kokeiluja vähän luovemmistakin hankkeista, joissa osassa maksettiin vain tuloksesta. Mutta kyllä nekin hankkeet paljon pyörivät erilaisen kouluttamisen, valmentamisen, harjoittelemisen jne. ympärillä. Käytettiin vähän uudenlaisia yhdistelmiä, ja aina TE-hallinto ei itse määritellyt, mitä haluaa ostaa, vaan joskus palveluntuottaja sai luovemmin keksiä erilaisia tapoja auttaa palveluun osallistuvia henkilöitä kohti työelämää...
Tulosta TE-hallinnossa mitataan yleensä sillä, onko palveluun osallistunut henkilö työttömänä työnhakijana 3 kk palvelun päättymisen jälkeen. Siis itse palveluun osallistuminen kyllä katkaisee sillä hetkellä työttömyyden (mitä joku kutsuisi "tempputyöllistämiseksi"), mutta se ei ole tulos! Tulos nähdään vasta 3 kk palvelun (kuten koulutus, valmennus, jne.) päättymisen jälkeen - eli onko henkilö palannut työttömäksi työnhakijaksi palvelun päättymistä seuranneen 3 kuukauden aikana. Toki muitakin tapoja mitata tulosta on. Tuo vain yksi yleisimmistä...
Oikeisto perinteisesti vastustaa "tempputyöllistämistä" (kuten koulutusta), mutta kannattaa työttömyysturvan vastikkeellisuutta (kuten koulutuksiin osallistumista). Vasemmisto perinteisesti vastusta työttömien pakottamista (kuten koulutuksiin), mutta vaatii lisää aktiivitoimenpiteitä (kuten koulutusta)! Aika samojen asioiden ympärillä sitä vuodesta toiseen näytetään pyörivän riippumatta siitä, kuka on vallassa. Toki tulosvastuun kasvattaminen on positiivista. Mieluummin edes yritetään mitata työvoimapalvelun (kuten koulutuksen) vaikuttavuutta, kuin maksetaan pelkästä läsnäolosta (kuten koulutuksiin osallistumisesta).
Ps. niin, ja itsehän olen työskennelyt kohta pari kymmentä vuotta suomalaisen työelämäkysymysten parissa n. 7-8 eri organisaatiossa (tulkinnasta riippuen) ja kahden eri ministeriön hallinnonalalla (ja muutaman vuoden ministeriöissäkin), joten perspektiiviä on ehtinyt syntyä. Tällä hetkellä en ole missään tekemisissä mainittujen asioiden kanssa - paitsi onhan niistä hyvä jotain tietää...