Kyllähän Helsingin tilanne on murheellinen. Esimerkiksi ravintolaan mennessä joutuu (melkein) menemään Michelin tasoisen paikkaan, jos haluaa palvelua suomen kielellä. Valitettavasti työvoimapulan takia joutuvat palkkaamaan kielitaidottomia jo palvelualoille. Varmasti lisähaasteeksi tulee, jos pitää opetella sekä suomea että ruotsia. En nyt olisi valmis antamaan periksi englannin kielelle, mutta pakkoRuotsiin hyötyä olen valmis tarkastelemaan kriittisesti.En tiedä onko tämä ollut ns. pakkoruotsin osalta esillä, mutta surullista luettavaa:
"Suomessa haasteena on myös, että korkeakoulutetun maahanmuuttajankin pitäisi etenkin julkisella sektorilla hallita suomen kielen lisäksi myös ruotsi."
VARTIAINEN sanoo myös olevansa henkilökohtaisesti avoin sille, ettei Helsingin kaupungin tarvitsisi edellyttää työntekijöiltään ruotsin kielen taitoa. ”Helsinki voisi julistautua englanninkieliseksi kaupungiksi, jossa englantia osaavilta ei vaadittaisi myös suomen ja ruotsin kielen taitoa.”
Hän sanoo kuitenkin ymmärtävänsä, että Suomi on kielitaistelun maa, ja asiaan liittyy herkkyyksiä.
Maahanmuutto | Pormestari Vartiainen väläyttää uutta keinoa kansainvälisten huippuosaajien houkutteluun: Pakkoruotsi pois työhakemuksista
Vartiaisen mukaan suurimmat ongelmat huippuosaajien rekrytoinnissa pitää ratkoa valtion tasolla.www.hs.fi
Toki muut (verotus, elinkustannukset, pieni kielialue jne) syyt varmasti ratkaisevia, mutta ei tätäkään kaiketi tule väheksyä.
En sanoisi toisen luokan kansalainen, mutta kyllähän suomea opiskelematta jättänyt ruotsinkielinen tekee itselleen melkoisen karhunpalveluksen, mitä tulee työllistymiseen ja muuhunkin yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Sikäli olen joskus pohtinut, paljonko näitä ummikkoruotsinkielisiä todella on. Omat ruotsinkieliset tuttuni ovat kaikki PK-seutulaisia ja täten suomi hallussa erinomaisesti, mutta kaiketi heitä Ahvenanmaalta ja Raippaluodosta löytyy.Pieni kysymys. Onko vain ruotsia puhuva Suomen kansalainen toisen luokan kansalainen? Entäs silloin kun hän osaa sekä ruotsia että englantia täydellisesti eli hän on kaksikielinen Suomessa asuva Suomen kansalainen?
Avasinkin tuota juuri samaan aikaan ylempänä.
RKP ja PS ovat kaukana toisistaan. Hallitus saadaan kasaan, mutta miten se kykenee toimimaan? Oma näkökanta on entinen: hyvin epävakaa hallitus.
No kun ei osata edes sitä englantia välttämättä. Mutta tämä on suuntaus johon on törmännyt reissuilla. Esim Lontoossa näkee eri liikkeissä ns portaat kielitaidon ja koulutuksen mukaan. Esim burgerimestoissa MD, BK, KFC yms ei välttämättä osata edes sitä englantia. Sitten ns vähän upgrade ravintoloissa saa jo palvelua paremmalla kielellä ja siitä portaittain ylöspäin. Ruotsin opiskelu on aina sujunut ja voin sitä lukea huvikseen, mutta ymmärrän kustannuspaineen ja hukkaan heitetyn ajan opinnoissa ja julkisissa palveluissa. Ei ole ihan helpppo muuttaa perustuslakia, mutta josko vähitellen.Kyllähän Helsingin tilanne on murheellinen. Esimerkiksi ravintolaan mennessä joutuu (melkein) menemään Michelin tasoisen paikkaan, jos haluaa palvelua suomen kielellä. Valitettavasti työvoimapulan takia joutuvat palkkaamaan kielitaidottomia jo palvelualoille. Varmasti lisähaasteeksi tulee, jos pitää opetella sekä suomea että ruotsia. En nyt olisi valmis antamaan periksi englannin kielelle, mutta pakkoRuotsiin hyötyä olen valmis tarkastelemaan kriittisesti.
IL:n mukaan siis näin:
"Puoluelähteet kertovat Iltalehdelle, että tällä vaalikaudella aiotaan tehdä parlamentaarinen selvitys, jonka taustalla oleva ajatus on vähentää tasavallan presidentin valtaoikeuksia ja vahvistaa pääministerin asemaa."
Selvitys ei tietysti vielä mitään muutoksia tarkoita, mutta tälle kyllä suurta peukkua. On korkea aika päästä pois parlamentarismin ajatusta sotkevasta kummallisesta mutkasta, joka Suomella ilmeisesti monarkian kaipuun ajalta on. Mieluiten kokonaan, mutta vähintään Viron mallin seremonialliseen rooliin.
Tästä taitaa olla parlamentinlaajuinen konsensus, joten ei pitäisi olla ongelmia läpimenossakaan. Toki vasta 2030 alkaenhan nämä todennäköiset muutoksethan sitten tulisivatkin voimaan.IL:n mukaan siis näin:
"Puoluelähteet kertovat Iltalehdelle, että tällä vaalikaudella aiotaan tehdä parlamentaarinen selvitys, jonka taustalla oleva ajatus on vähentää tasavallan presidentin valtaoikeuksia ja vahvistaa pääministerin asemaa."
Selvitys ei tietysti vielä mitään muutoksia tarkoita, mutta tälle kyllä suurta peukkua. On korkea aika päästä pois parlamentarismin ajatusta sotkevasta kummallisesta mutkasta, joka Suomella ilmeisesti monarkian kaipuun ajalta on. Mieluiten kokonaan, mutta vähintään Viron mallin seremonialliseen rooliin.
Niin, minulle olisi todellakin kelvannut Koiviston muotoilema presidentti-instituutio, mutta kaiketi aika on ajanut siitä optiosta ohi - joka tapauksessa Alhon-Sasin perustuslaki jätti ihan järjettömän epäselvyyden presidentin asemaan. Jos ollaan parlamentaarisia niin ollaan sitten ihan kunnolla: presidentti kastaa laivoja ja avaa kauppakeskuksia ja hallitus ja pääministeri hoitavat politiikkaa.Erinomainen asia. Nykyinen tilanne on sekava. Itse en pidä siitäkään, että presidentti johtaa Suomen NATO-politiikkaa ja valtioneuvosto/pääministeri EU-politiikkaa. Ei ole järkeä pitää olennaisia asioita eri käsissä. Varsinkaan kun ne liittyvät usein toisiinsa.
Tähän liittyen huvittava sattumus parin viikon takaa:Kyllähän Helsingin tilanne on murheellinen. Esimerkiksi ravintolaan mennessä joutuu (melkein) menemään Michelin tasoisen paikkaan, jos haluaa palvelua suomen kielellä. Valitettavasti työvoimapulan takia joutuvat palkkaamaan kielitaidottomia jo palvelualoille. Varmasti lisähaasteeksi tulee, jos pitää opetella sekä suomea että ruotsia. En nyt olisi valmis antamaan periksi englannin kielelle, mutta pakkoRuotsiin hyötyä olen valmis tarkastelemaan kriittisesti.
Itse olen pääasiallisesti pärjännyt kyllä ravintoloissa suomella. Välillä on sitten jotain baarimikkoja tai muita jotka eivät suomea puhu, mutta onneksi niidenkin kanssa pärjää.Kyllähän Helsingin tilanne on murheellinen. Esimerkiksi ravintolaan mennessä joutuu (melkein) menemään Michelin tasoisen paikkaan, jos haluaa palvelua suomen kielellä. Valitettavasti työvoimapulan takia joutuvat palkkaamaan kielitaidottomia jo palvelualoille. Varmasti lisähaasteeksi tulee, jos pitää opetella sekä suomea että ruotsia. En nyt olisi valmis antamaan periksi englannin kielelle, mutta pakkoRuotsiin hyötyä olen valmis tarkastelemaan kriittisesti.
Samalla tavalla perinteiset kolme suurta on edunvalvojia. Keskusta (ja nykyisin PS) on MTK:n käsikassara, SDP SAK:n, ja Kokoomus EK:n. Oikeastaan RKP näistä eniten muistuttaa poliittista liikettä joka ei kenenkään ohjauksessa ole ;).RKP ei minusta oikeastaan ole puolue, vaan se vaalii ruotsinkielisten etuja, eli tavallaan edunvalvoja. Ruotsinkielisten sote-palvelut, Vaasan sairaalan laaja päivystys, suomenruotsalaisten säätiöiden verovapaus yms. Muilta osin poliittikka on joustavaa, eikä niin suurta väliä, vaikka pientä teatteria vedetään. Nykyinen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson on taitava poliitikko ja osaa valita sanat oikein.
Tuo on kyllä totta, paradoksaalisesti PS olisi ehkä eniten vapaa tekemään järkevää uudistuspolitiikkaa, mutta sitten, no, on PS. Vihreät kyllä ovat myös hyvä tässä suhteessa, ympäristöjärjestöt ovat sen verran hajanaisia, eivätkä ole tottuneet systemaattisesti sponsoroimaan omaa puoluetta vanhojen etujärjestöjen tapaan.Samalla tavalla perinteiset kolme suurta on edunvalvojia. Keskusta (ja nykyisin PS) on MTK:n käsikassara, SDP SAK:n, ja Kokoomus EK:n. Oikeastaan RKP näistä eniten muistuttaa poliittista liikettä joka ei kenenkään ohjauksessa ole ;).
Mielestäni suomalaiset tekevät karhunpalveluksen puhumalla noille baarimikoille pelkästään englantia. Luulisi perusbaarisanaston oppimisen olevat jopa englannin puhujalle äärettömän helppoa. Esimerkiksi näillä pärjäisi jo pitkälle:Itse olen pääasiallisesti pärjännyt kyllä ravintoloissa suomella. Välillä on sitten jotain baarimikkoja tai muita jotka eivät suomea puhu, mutta onneksi niidenkin kanssa pärjää.
Samalla tavalla perinteiset kolme suurta on edunvalvojia. Keskusta (ja nykyisin PS) on MTK:n käsikassara, SDP SAK:n, ja Kokoomus EK:n. Oikeastaan RKP näistä eniten muistuttaa poliittista liikettä joka ei kenenkään ohjauksessa ole ;).
Tästä näkee selkeästi sen, etten a) käy juuri keskustassa ja b) missään trendipaikoissa - täällä lähiöissä baarit ja ravintolat toimivat täysin suomeksi. Mutta ihan mukavaa, että töitä löytyy täältä ilman kieltäkin, sekin madaltaa työperäistä maahanmuuttoa osaltaan.Itse olen ottanut periaatteekseni, että Suomessa avaan asiakaspalvelijoiden kanssa keskustelun aina suomeksi. Jos kuitenkin käy ilmi, ettei vastapuoli puhu suomea, vaihdan toki englantiin.
Unohdat nyt RKP:n kiinteän suhteen säätiöihin. Yleensä niin rauhallinen Henrikssonkin otti pulttia vaalitentissä, kun säätiöiden verovapaus mainittiin.Samalla tavalla perinteiset kolme suurta on edunvalvojia. Keskusta (ja nykyisin PS) on MTK:n käsikassara, SDP SAK:n, ja Kokoomus EK:n. Oikeastaan RKP näistä eniten muistuttaa poliittista liikettä joka ei kenenkään ohjauksessa ole ;).
Se on pelkkää kulissien ylläpitämistä. Tulee Orpo olo eräille henkilöille hallituksen kokouksissa kulissien takana.Järkiavioliittohallitus kuulostaa jo senkin takia hyvältä, että jokainen meistä tietää ettei järkiavioliitoissa ole mitään järkeä. Äänestän siis sitä.