Juuri näin eli pitäisi tukea työttömiä hakemaan töitä ja työantajille mahdollistamaan se kokeilu ilman riskiä. Esimerkiksi tällä viikolla meillä haastateltiin tiettyihin tehtäviin alihankkijan tehtyä esityön ja karsittua hakijoista heidän mielestään noin 10 sopivinta. Yksikään ei meillä heistä läpäissyt seulaa ja tämä johtuu tietysti siitä, että työantaja ei uskalla helposti ottaa riskiä, jos ja kun jää joku epäilys hakijan sopimattomuudesta tehtävään. Koskaanhan ei onnistuta kaikissa rekrytoinneissa, mutta nyt osa ei saa mitään mahdollisuuksia, koska se historia tai joku muu asia ei tue palkkaamista.Mallit, joissa annetaan työttömälle mahdollisuus osoittaa työkykynsä tai edes työhalunsa (suuri osa pitkäaikaistyöttömistä on vajaakuntoisia), ovat kannatettavia, mutta niihin pitäisi liittää luontevasti sosiaaliturva. Epävarma ja epäsäännöllinen palkka ei saa johtaa siihen, että välttämättömään toimeentuloon tarvittava rahantulo katkeaa.
Työttömiä myös hyödyttäisi, kun työntekijöiden oikeuksia heikennettäisiin. Malli, jossa aamulla palkattu voidaan potkia iltapäivällä tai milloin tahansa muulloin pois ilman mitään perusteluja, olisi vaikeasti työllistyvien etu. Työnantajalle pitäisi suoda mahdollisuus irtisanoa vaikka vain siksi, että häntä sattuu jonain päivänä keljuttamaan. Tähänkin malliin täytyy kuitenkin liittää nopeasti ja sujuvasti juoksevat tuet.
Irtisanominen siis helpommaksi näissä tilanteissa vaikka työsuhteen ensimmäisen vuoden aikana, työntekijältä riski pois siitä, että hän menettää etuuksia karenssiajaksi, mikäli työsuhde katkaistaan ja miksei myös työntekijälle ja työnantajalle kannustin kevennettyjen maksujen kautta ensimmäiseksi vuodeksi, etenkin kun palkataan pitkäaikaistyöttömiä tai vajaakuntoisia esim. osa-aikatyöhön. Sieltä löytyy varmasti ihan hyvää työvoimaa, kun vain saadaan heidät mukaan takaisin työelämään ja kun kaikki voittavat, niin syntyy se onnellinen tilanne, jos kaikki voittavat, myös valtio.