Eikö työsopimuksissa yleensä kuitenkin ole koeaika, joka on 6 kuukausen pituinen. Aika helpoksi siinä se irtisanominen on tehty.
Varmaan avioerojakaan ei tarvittaisi, jos niihinkin sovellettaisiin 6 kk koeaikaa. Kyllähän sitä siinä ajassa jo tietää sopiiko yhteen vai ei...
Tosiasiassa ongelmia voi syntyä heti, tai vuoden päästä, tai kymmenen vuoden päästä. Oman vajavaisen esimieskokemukseni perusteella, eniten on tenhyt mieli harkita irtisanomista muutaman vanhan jäärän kohdalla, jotka eivät suostu opettelemaan uusia välineitä, eivät noudata uusia ohjeita, työtapoja tai muutenkaan "nykyaikaisen työyhteisön käyttäytymisnormeja". Ketään ei ole kuitenkaan meidän organisaatissa lähdetty irtisanomaan, koska oletus on, että perusteet eivät täyty - vaikka muutama tapaus on jopa saanut kirjallisen varoituksen...
Koeaikapurku sen sijaan on käytännössä aina mahdollinen, kunhan todellinen peruste ei ole epäasiallinen (eikä piilotettu tuotannollistaloudellinen). Ja kyllä saa purkaa koeajalla pelkästään siksi, että ei työnantajan tulkinnan mukaan selviä töistään riittävällä tasolla. Näyttötaakka on toki työnantajalla, jos oikeuteen mennään...
Ps. Tuohon soten rahoitussotkuun tekisi mieli vielä kommentoida, että kyllähän se on ollut tiedossa koko ajan, että kunnat pyrkivät siirtämään kulujaan valtiolle mieluummin enemmän kuin vähemmän. Tästä oli selviä merkkejä jo Sipilän hallituksen sote-uudistusyritelmän kanssa. En osaa sanoa, mitä Orpon olisi pitänyt tietää etukäteen, mutta lopullinen lasku nähdään vasta jälkikäteen. Hyötyjiä ovat ne kunnat, jotka vedättävät härskeimmin, ja maksajia loput. Tähän sisältyy myös suora kannustin lisätä menoja yli tarpeen, jotta saadaan ne myöhemmin toisten maksettavaksi. Sotealueiden verotusoikeus olisi sentään pistänyt kusettajat maksamaan vähän suuremman osuuden vedätyksistä, koska ne eivät valuisi koko Suomen huoleksi, vaan jäisivät oman maakunnan veronmaksajille...