Uusi hallitus?

  • 419 151
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
SK kannattaa tilata monista syistä, joten vain pieni maistiainen siitä, mitä Suomen energiateollisuus ajattelee tulevasta hallituksesta:

Toimitusjohtaja Jukka Leskelä toivoo, etteivät hallitusohjelmaa rakentavat puolueet tee yllättäviä päätöksiä, jotka vaikuttavat sähkömarkkinoihin. Kokoomuksen, perussuomalaisten, rkp:n ja kristillisdemokraattien pitäisi taata miljardi-investoinnit vakaalla, ennustettavalla energiapolitiikalla. ”Huonolla politiikalla on mahdollista pilata asioita, jotka ovat Suomen etu.”

Tasan samaa mieltä ja ei Orpo sekä muut neuvottelijat muuta ajattele kuin Suomen etua. Toivottavasti. Energiapolitiikka ja investoinnit tarvitsevat rationaalista linjaa vuosikymmeniä eteenpäin.

Sinänsä mielestäni perin omituista, ettei energiaomavaraisuus (nettoviejyys) näytä olevan oikeistopuolue Perussuomalaisten agendalla kovin korkealla. Ydinvoima on Persuille ymmärtääkseni jees, mutta tuulivoima edelleen räjähtäviä lepakoita ja vihreä siirtymä nähdään valtavan taloudellisen mahdollisuuden sijaan piiperryksenä. Sääli.

Tässä veikkaan kyllä Kooomuksen, RKP:n ja KD:n löytävän toisensa, vaikka Eija-Riitta Korhola neuvotteluissa onkin mukana.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen monesti pohtinut niitä kuuluisia VM:n laskelmia, että miten työllisyystoimet, eli siis olennaisesti työnhakujen määrän lisääminen eri keinoin, tuottavat uusia työpaikkoja...

...Eli tilanne tässä siis on se, että kysyntä ja hinta pysyvät staattisina, mutta tarjonta lisääntyy - ja mikä tällöin on siis se mekanismi, mikä lisää mitenkään olennaisesti työllisyyttä?
En ole Hetemäki, mutta voin vilkaista...

Olennaisinta on, että työvoiman kysyntä ei ole koskaan staattista. Potentiaalisia työpaikkoja on koko ajan enemmän kuin, missään ilmoitetaan avoimeksi. Tämä koskee niin huippuasiantuntijoita kuin duunaritehtäviä.

Varmasti moni yritys on työpaikkojen suhteen "kylläinen", eli sillä on töissä juuri se määrä, minkä se tarvitsee sillä hetkellä. Tällöin ylimääräiset "ovelle koputtelijat" eivät merkitse mitään.

Samaan aikaan on kuitenkin yrityksiä, jotka palkkaisivat heti uuden työntekijä, jos sellainen olisi helposti saatavilla. Miksi paikkoja ei sitten ole ilmoitettu avoimesti hakuun? Syitä on monia: esim. aiemmat epäonnistuneet rekrytointiyritykset, aktiiviseen rekrytoimiseen sisältyvä vaiva (eriyisesti pk-yrityksillä) tai yksinkertaisesti ei ole osattu ennakoida tarvetta, mutta sopivan osaajan osuessa kohdalle hänelle löydetäänkin käyttöä jne.

Tärkeintä työnhakijoiden "patistelussa" on varmasti kuitenkin aito työvoimapula. Meillä on paikkoja, joihin ei löydy tekijöitä (vaikka vaatimustaso ei olisi korkea). Selkeimpinä esimerkkeinä osa-aikaiset ja pätkätyöt, joihin ei haluttaisi mennä, koska hyöty suhteessa työttömyyden jatkumiseen koetaan liian pieneksi. Kuitenkin tie kokoaikaiseen ja vakituiseen työhön kulkee varsin usein osa-aikaisten ja pätkätöiden kautta: jos organisaatiossa on jo osa- tai määräaikaisia, he ovat etusijalla kokoaikaisia ja vakituisia palkatessa. Jos patistelulla saadaan ihminen laskemaan "kelpuutettavien" työtehtävien rimaa, sillä on pitempiaikaistakin hyötyä kuin vain yksittäisen paikan täyttäminen.

Eikä voi väheksyä sitäkään vaikutusta, että patistelu ja velvoittavat työtarjoukset saavat aina jonkun jossain aktivoitumaan, ja lähtemään itse aidosti etsimään omaan työttömyysongelmaansa sopivinta vaihtoehtoa - mikä se sitten yksittäisellä yksilöllä onkaan...

Erittäin merkittävä peruste on myös tämä: Jos se toimii työllisyyden mallimaassa Tanskassa, niin miksei meilläkin...

Ja lopuksi: työ luo työtä. Työpaikkojen täyttämisellä on kerrannaisvaikutuksia. Jokaista 100 täytettyä työpaikkaa kohti tarvitaan x määrä muita työtehtäviä. Jokainen yritys ostaa työtä muilta yrityksiltä, tai tarvitsee itselleen lisää tekijöitä täytettyjen paikkojen ympärille. Lisäksi työ tuo verotuloja, vähentää sosiaalimenoja ja lisää kokonaiskysyntää. Sillä, että saadaan patistettua mukavuuden haluinen nuori parin kuukauden pätkätyöhön, voi olla positiivisia vaikutuksia sekä hänen oman työuransa tulevaisuuteen että kerrannaisvaikutuksineen koko kansantalouteen.

Eli toisin kuin vaikka Anna Kontula on esittänyt, työttömyys ei ole seurausta yhtäkkiä ilmenneestä työn kysynnän vähenemisestä. Työmarkkinat on dynaaminen kokonaisuus, jos "ulkoinen" työn kysyntä on vain yksi osa kokonaisuutta. Työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen kyllä helpottaa sopeutumista myös ulkoisiin shokkeihin, mutta lisäksi se parantaa työllisyyttä oikeastaan aina paitsi, jos kuvittelemme elävämme jo valmiiksi "täydellisissä" työmarkkinoissa, joissa mitään ei voi muuttaa muuten kuin nollasummapelillä. Ymmärrän kyllä, että sellainen ajattelu voi olla tyypillistä Kontulan tapaisille suunnitelmatalouteen uskoville...
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Sinänsä mielestäni perin omituista, ettei energiaomavaraisuus (nettoviejyys) näytä olevan oikeistopuolue Perussuomalaisten agendalla kovin korkealla. Ydinvoima on Persuille ymmärtääkseni jees, mutta tuulivoima edelleen räjähtäviä lepakoita ja vihreä siirtymä nähdään valtavan taloudellisen mahdollisuuden sijaan piiperryksenä. Sääli.
Ei liity Persuihin (ainakaan tietääkseni) mutta liittyy tuulivoimaan. Tuulivoimalan perustuksiin menee koosta riippuen noin tuhat kuutiota betonia ja terästä vähän yli sata kiloa / betonikuutio. Betoniautoon taitaa mennä 8 kuutiota betonia joten voi helposti laskea kuinka monta betoniautokuormaa tarvitaan yhtä tuulivoimalaa kohden. Ei liene kovin "vihreää" rakentamista riippuen tietysti myös siitä miten kaukana tuulivoimapuistoa on lähin betoniasema.

Lisäksi tuulivoimaloilla on käyttöikä. Mitä tuolle teräsbetoniperustukselle tapahtuu kun tuulivoimala otetaan pois käytöstä? Yksi vastaus on että paikka "maisemoidaan" eli maata päälle vaan, toinen vaihtoehto on se että voimalan omistanut yritys vastaa purusta. Tulee varmasti tapahtumaan. Lisäksi on jäljellä kysymys siitä minne tuo teräsbetoni viedään tai mitä sille tehdään?

Tämä on varmasti aika tylsää kyselyä, pitää vain lujasti uskoa vihreään siirtymään ja tuulivoimaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lisäksi tuulivoimaloilla on käyttöikä. Mitä tuolle teräsbetoniperustukselle tapahtuu kun tuulivoimala otetaan pois käytöstä? Yksi vastaus on että paikka "maisemoidaan" eli maata päälle vaan, toinen vaihtoehto on se että voimalan omistanut yritys vastaa purusta. Tulee varmasti tapahtumaan. Lisäksi on jäljellä kysymys siitä minne tuo teräsbetoni viedään tai mitä sille tehdään?

Eikö se ole mahdollista, että purettavan tuulivoimalan tilalle rakennetaan uusi samoille perustuksille?

Tämä siis ihan vilpittömänä kysymyksenä, en ole perehtynyt yhtään tuulivoimalaitoksiin tai niiden elinkaareen.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ja kyllähän noissa perustusratkaisussa mennään myös koko ajan eteenpäin. Se että joskus on tarvinnut paljon rautaa ja betonia, ei tarkoita että sitä rautaa ja betonia tarvii kymmenenkin vuoden päästä yhtä paljon.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Eikö se ole mahdollista, että purettavan tuulivoimalan tilalle rakennetaan uusi samoille perustuksille?

Tämä siis ihan vilpittömänä kysymyksenä, en ole perehtynyt yhtään tuulivoimalaitoksiin tai niiden elinkaareen.
Tuon mukaan ei voi: Osa 32. Tuulivoimalan perustus - Tuulivoimalehti
Syynä lähinnä perustuksen lujuuslaskelmat jotka ovat mitoitettu tietylle elinkaarelle. Saman artikkelin mukaan perustuksen purkamisen vaihtoehto on maisemointi. Niinköhän on? Miten asia lienee sovittu tuulivoimalan rakennusluvassa. Maahan jätetty betoni ei käsittääkseni ole ympäristöongelma mutta teräs on.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri

Eläkkeisiin ei kosketa, joka tarkoittaa sivulauseessa sitä että paine muilla osa alueilla kasvaa. Toki voihan tämä olla uusi koulutuslupaus mut pahoin pelkään et se uusi koulutuslupaus tehtiin jo ja kun isoja momentteja tarkastellaan lopulta päätyy leikkauslistalle. Sitä pohjusti jo ammatillisen oppimisen uudistaminen (kulujen karsiminen).
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei liity Persuihin (ainakaan tietääkseni) mutta liittyy tuulivoimaan. Tuulivoimalan perustuksiin menee koosta riippuen noin tuhat kuutiota betonia ja terästä vähän yli sata kiloa / betonikuutio. Betoniautoon taitaa mennä 8 kuutiota betonia joten voi helposti laskea kuinka monta betoniautokuormaa tarvitaan yhtä tuulivoimalaa kohden. Ei liene kovin "vihreää" rakentamista riippuen tietysti myös siitä miten kaukana tuulivoimapuistoa on lähin betoniasema.

Kaikki rakentaminen on erittäin epäystävällistä ympäristölle sinällään. Esimerkiksi infrahankkeet, kuten tiet ja rautatiet (erityisesti niiden sillat ja tunnelit) ovat suorilta ympäristövaikutuksista suoraan saatanasta. Kuten myös voimalinjat ja vastaavat. Mielettömän suuren ympäristökuormituksen aiheutti myös mm. maanosamme suurimpiin kuulunut rakennusprojekti, nimittäin OL3.

Ei vähiten tästä syystä rakennushankkeiden kannattavuus ja tehokkuus on syytä arvioida huolella. Vihreistä energiahankkeista, kuten tuuli- ja ydinvoima, voidaan kuitenkin varmasti puhua kokonaistaloudellisesti erittäin tehokkaana maankäyttönä. Liikenneinfrahankkeissa puolestaan pitää priorisoida tehokkaimpia, ympäristötaloustieteellinen perspektiivi huomioiden.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En ole Hetemäki, mutta voin vilkaista...
Huomasitkin varmaan tuon sanan "olennaisesti". Mutta hienoa, että klassiseen taloustieteeseen on Suomessa (ja Tanskassa?) keksitty tälläinen keskeinen lisäys - Ruotsin akatemia, olkaa kuulolla. Tähän uuteen yhtälöön varmaan perustuu se ihmeellinen tarkkuus, jolla VM arvioi, korjaan, laskee näitä "toimien" tuloksia, että nyt siitä että haetaan 18 kertaa kuussa työpaikkaa niin syntyy 17 238 uutta työpaikkaa verrattun 12 hakuun. Oma epäilykseni on että vaikutusta on täysin mahdotonta laskea ja että se on joka tapauksessa erittäin marginaalinen.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Vihreistä energiahankkeista, kuten tuuli- ja ydinvoima, voidaan kuitenkin varmasti puhua kokonaistaloudellisesti erittäin tehokkaana maankäyttönä.
Kokonaistaloudellisesti erittäin tehokasta maankäyttöä verrattuna mihin? Hiilivoimalaitokseen?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Eläkkeisiin ei kosketa, joka tarkoittaa sivulauseessa sitä että paine muilla osa alueilla kasvaa. Toki voihan tämä olla uusi koulutuslupaus mut pahoin pelkään et se uusi koulutuslupaus tehtiin jo ja kun isoja momentteja tarkastellaan lopulta päätyy leikkauslistalle. Sitä pohjusti jo ammatillisen oppimisen uudistaminen (kulujen karsiminen).

Sellaista vastuunkantoa. Ei taida olla olemassa sellaista hallitusyhdistelmää, mikä noihin koskisi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Onneksi ei kehitysapuun kosketa. Tai Yleen. Mieluummin sote ja koulutus.

Niin, noista kummastakaan ei oikein järkeväati toimittuna saada oikein mitään massiivisia säästöjä. Kehitysapurahojen olisi hyvä olla aika pitkälti ennakoitavissa toimijoiden takia ja Yleäkään ei kannata rampauttaa. Jos Yleltä poistetaan tehtäviä, kuten urheilukisojen näyttäminen, niin kyllä sieltä jotain irtoaa, mutta isossa kuvassa se ei kuitenkaan noita sote- ja koulutusleikkauksia taida muuksi muuttaa.
 

Byvajet

Jäsen
Tärkeintä työnhakijoiden "patistelussa" on varmasti kuitenkin aito työvoimapula. Meillä on paikkoja, joihin ei löydy tekijöitä (vaikka vaatimustaso ei olisi korkea).

Näiden paikkojen vuoksi olen ehdottanut palvelua, jossa ilmoitetaan työpaikoista, joihin ei löydy tekijää, vaikka työnantaja on sitä hakenut.

Tällöin ensiksikin vaikeasti työllistyvien olisi helpompi löytää mahdollisuutensa. Toiseksi työvoimaviranomaisen olisi helpompi osoittaa työttömille haettavia paikkoja.

En keksi tällaisen palvelun puuttumiseen muuta syytä kuin sen, että todellista työvoimapulaa ei ole siinä mielessä, että työnantajat uskoisivat hyötyvänsä työttömien massasta.

Jos pitkään työttömänä ollut mielenterveysongelmataustainen Maiju on lähettänyt jo useita satoja hakemuksia työllistymättä, on epätodennäköistä, että hän työllistyisi jatkossakaan, jos hänelle ei osoiteta työpaikkaa, johon ei löydetä ketään muuta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos pitkään työttömänä ollut mielenterveysongelmataustainen Maiju on lähettänyt jo useita satoja hakemuksia työllistymättä, on epätodennäköistä, että hän työllistyisi jatkossakaan, jos hänelle ei osoiteta työpaikkaa, johon ei löydetä ketään muuta.
Ensimmäisenä suosittelisin ottamaan yhteyttä henkilöstövuokrausyrityksiin, ja kertomaan olevansa valmis tekemään ihan mitä tahansa laillisella palkalla - vaikka sitten nollatuntisopimuksella. Todennäköisesti joku firma on valmis ottamaan listoille, ja sitten antamaan keikkoja, ja katsomaan, miten pärjää...

Toki tuo mielenterveysongelmatausta on kuitenkin Suomen nykylain mukaan iso ongelma: se tilastollisesti lisää riskiä joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja esim. henkilöstövuokrausfirmat ovat pääasiassa niin suuria, että joutuvat maksamaan mahdollisesta eläkkeelle joutumisesta kustannukset jopa kokonaan, tai lievemmässäkin tapauksessa ainakin osittain.

Se joutuuko maksamaan työkyvyttömyyseläkekustannuksia, määräytyy työnantajan vuosittaisten kokonaispalkkamenojen mukaan. Ulkomuistista vedettynä n. 2 milj. €/v. on raja, jonka ylittämällä joutuu maksamaan ainakin osittain. Eli vain pienimmät pk-yritykset on vapautettu velvollisuudesta kokonaan. Jo keskikokoinen yritys joutuu maksajan rooliin, jos heidän työntekijänsä jää työkyvyttömyyseläkkeelle - syystä riippumatta. Tällä tietenkin halutaan sitouttaa työnantajia pitämään parempaa huolta työntekijöistään, mutta samalla ollaan luotu merkittävä este palkata ketään, jolla on ns. "kohonnut riski". Tässäkin voisi olla uudelle hallitukselle mietittävää...
 

Byvajet

Jäsen
Ensimmäisenä suosittelisin ottamaan yhteyttä henkilöstövuokrausyrityksiin, ja kertomaan olevansa valmis tekemään ihan mitä tahansa laillisella palkalla - vaikka sitten nollatuntisopimuksella. Todennäköisesti joku firma on valmis ottamaan listoille, ja sitten antamaan keikkoja, ja katsomaan, miten pärjää...

Mallit, joissa annetaan työttömälle mahdollisuus osoittaa työkykynsä tai edes työhalunsa (suuri osa pitkäaikaistyöttömistä on vajaakuntoisia), ovat kannatettavia, mutta niihin pitäisi liittää luontevasti sosiaaliturva. Epävarma ja epäsäännöllinen palkka ei saa johtaa siihen, että välttämättömään toimeentuloon tarvittava rahantulo katkeaa.

Työttömiä myös hyödyttäisi, kun työntekijöiden oikeuksia heikennettäisiin. Malli, jossa aamulla palkattu voidaan potkia iltapäivällä tai milloin tahansa muulloin pois ilman mitään perusteluja, olisi vaikeasti työllistyvien etu. Työnantajalle pitäisi suoda mahdollisuus irtisanoa vaikka vain siksi, että häntä sattuu jonain päivänä keljuttamaan. Tähänkin malliin täytyy kuitenkin liittää nopeasti ja sujuvasti juoksevat tuet.

Toki tuo mielenterveysongelmatausta on kuitenkin Suomen nykylain mukaan iso ongelma: se tilastollisesti lisää riskiä joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ylivoimainen enemmistö pitkäaikaistyöttömistä on vajaakuntoisia joko fyysisesti tai henkisesti. He eivät pysty työhön lainkaan, pystyvät vain osa-aikatyöhön tai tuettuun työhön. Jos kuntoutumiskelpoisia tahdotaan kuntouttaa, heihin on kaadettava rahaa miljardeja. Talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan valtiolle tulee halvemmaksi hyväksyä työttömyys kuin yrittää työllistää vajaakuntoisia ihmisiä, mutta inhimillisesti ajatellen työttömien kouluttaminen ja toimintakyvyn kasvattaminen muin keinoin on kannatettavaa.

Vain harva terve ja toimintakykyinen ihminen viihtyy kotona minimituilla. Kotiin jumittuvat ovat säännönmukaisesti ongelmaisia, jotka eivät joko omien puutteidensa tai työnantajien syrjinnän vuoksi kykene työllistymään.

Keskustelu työttömistä on äärimmäisen epäanalyyttistä ja valheellista, koska siinä luodaan kuva, että työttömät eivät löydä työtä tai että työttömät eivät halua töihin. Todellisuus pitkäaikaistyöttömien kohdalla on kuitenkin sitten sitä mielenterveysongelmaa, romahtanutta omanarvontuntoa, johon liittyy passivoituminen, ja työnantajien härskiä syrjintää, johon ei tarvita sen kummoisempaa syytä kuin vitosella alkava ikä.

Poliitikoilla ei ole vähäisintäkään halua avata työttömyyden perimmäisiä syitä, koska se paljastaisi, että terveydenhuollon ja sosiaalityön apua tarvitsevat ihmiset eivät sitä saa. Siksi suurta ihmisjoukkoa kuritetaan ja kurjistetaan vain siksi, että joukossa on joitain harvoja työkykyisiä työttömyyden valinneita.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Keskustelu työttömistä on äärimmäisen epäanalyyttistä ja valheellista, koska siinä luodaan kuva, että työttömät eivät löydä työtä tai että työttömät eivät halua töihin. Todellisuus pitkäaikaistyöttömien kohdalla on kuitenkin sitten sitä mielenterveysongelmaa, romahtanutta omanarvontuntoa, johon liittyy passivoituminen, ja työnantajien härskiä syrjintää, johon ei tarvita sen kummoisempaa syytä kuin vitosella alkava ikä.

Poliitikoilla ei ole vähäisintäkään halua avata työttömyyden perimmäisiä syitä, koska se paljastaisi, että terveydenhuollon ja sosiaalityön apua tarvitsevat ihmiset eivät sitä saa. Siksi suurta ihmisjoukkoa kuritetaan ja kurjistetaan vain siksi, että joukossa on joitain harvoja työkykyisiä työttömyyden valinneita.
Kärjistät mutta on tässä paljon perääkin - meillä puhutaan pitkäaikaistyöttömistä ikään kuin he olisivat laiskuuttaan peruspäivärahalla. Näin on todella harvoin: suuri tai suurin osa on reaalisesti työkyvyttömiä tai kelpaamattomia työmarkkinoille. Kun vielä ottaa huomioon tämän perverssin järjestelmämme, jossa pienikin ansiotulo voi katkaista tuet pitkiksi ajoiksi niin en kyllä odottaisi tuosta joukosta mitään ratkaisua työvoimapulaamme (mikä sekin on monilla aloilla hieman näennäinen). Järkevintä olisi päästää huomattava osa näistä ihmisistä työkyvyttömyyseläkkeelle, mikä sekin tulisi muotoilla mahdollisimman sujuvaksi tilapäisen ansitulon vastaanottamiselle.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна

Byvajet

Jäsen
Kärjistät mutta on tässä paljon perääkin

Omasta mielestäni en pitkäaikaistyöttömien tapauksessa kärjistä yhtään. Heidät on velvoitettu lähettämään suuri määrä hakemuksia, mutta silti he eivät työllisty. Työllistymisen esteenä on työnantajien tietoisuus pitkäaikaistyöttömien heikosta toimintakyvystä, joka aiheuttaa työnantajille kohtuuttoman riskin.

Riskin vuoksi pitkäaikaistyöttömiä voidaan työllistää vain veroeuroin. Sitä ei kuitenkaan tahdota tehdä, koska se tulee valtiolle kalliiksi. Eivätkä kaikki työnantajat tahdo puoliongelmaisia ihmisiä nurkkiinsa pyörimään, vaikka veronmaksajat maksaisivat palkan.

Jos olisit itse yrittäjä, jolle tulee pitkäaikaistyöttömältä hakemus, josta selviää hyvin aukkoinen työhistoria ja sopimaton koulutus tai koulutuksen puute, harkitsisitko tällaisen ihmisen palkkaamista? Moni työnantaja ei ymmärrettävästi harkitse. Häntä ei todennäköisesti kutsuttaisi edes haastatteluun, vaikka työnantajalla olisi ihan todellinen tarve tekijöille.

Kohtaanto-ongelma on suurissa osassa tapauksia toimintakykyongelma. Toimintakykyinen ihminen lähtee esimerkiksi kouluttautumaan, jos työtä ei muuten löydy.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, missä Orpo on ollut viime kuukaudet. Kaikki muut tiesivät, mutta Orpo yllättyi.
On kyllä outoa, jos Petteri ei aidosti ole tuon vertaa olut kartalla. Pelkästään palkkaharmonisointi + hoiva-alan muita suuremmat palkankorotukset tekevät pitkälle yli miljardin. Vain tynnyrissä kasvanut on voinut välttyä näiltä tiedoilta.

No, mielenkiintoista nähdä mitä tekevät.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, missä Orpo on ollut viime kuukaudet. Kaikki muut tiesivät, mutta Orpo yllättyi.
Niin, tuo on valmistelua sille, että merkittäviä leikkauksia on - tietysti - tulossa myös sotepalveluihin. Orpon oli taktisesti järkevää olla paljon mainitsematta noita kulupaineita vaalikampanjassa. Toki myös "hämmästyminen" selkeästi sälyttää vastuuta edelliselle hallitukselle vaikka nämä synnit ovat täysin yhteiset.

Nyt se karsintakirves tosi armottomasti hyvinvointialueille - edes 10-12 olisi paljon parempi ellei 5 aluetta ole mahdollista.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Järkevintä olisi päästää huomattava osa näistä ihmisistä työkyvyttömyyseläkkeelle, mikä sekin tulisi muotoilla mahdollisimman sujuvaksi tilapäisen ansitulon vastaanottamiselle.

Tässä voisi henkinen taakka helpottaa niin, että monelle kelpaisi osa-aikainen ansiotulo. Olen itse kohta 2v ollut työkyvyttömyyseläkkeellä ja tätä alan hiljalleen miettiä. Työnhaku eläkettä edeltäneessä tilanteessa oli sellaista, että loi vaan lisää stressiä ja painetta. Eräs lähisukulaiseni varsin innokkaana painaa kevyempää hommaa työkyvyttömyyseläkeläisenä.

Komppaan sinänsä täysin @Byvajet :n sanaa ihan jo omalla kokemuksellani ajalta, kun olin vielä täysin työkuntoinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo, Orpo teki virheen luottaessaan M-hallituksen laskelmiin. Kuten Essayah totesi, ”Eihän se sinällänsä yllätä, koska hyvinvointialueiden johtajat ovat kertoneet koko ajan, että näissä laskelmissa on niin sanotusti klappia”. Toki kyseessä lienee taktinen yllättyminen edellishallituksen typeryyksien hinnasta.

Mitä tulee @Byvajet :n kirjoitukseen, paljon hyviä asioita. Valitettavasti. Työkyvyttömät tulisi saada kuntoutukseen tai eläkkeelle. Osa kykenee rajattuun työhön helposti. Kohtaanto-ongelmaan tulisi käydä aivan eri tavalla käsiksi kun on käyty. Työnantajan mahdollisuutta palkata ja irtisanoa tulisi helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joo, Orpo teki virheen luottaessaan M-hallituksen laskelmiin. Kuten Essayah totesi, ”Eihän se sinällänsä yllätä, koska hyvinvointialueiden johtajat ovat kertoneet koko ajan, että näissä laskelmissa on niin sanotusti klappia”.

Mitä tulee @Byvajet :n kirjoitukseen, paljon hyviä asioita. Valitettavasti. Työkyvyttömät tulisi saada kuntoutukseen tai eläkkeelle. Kohtaanto-ongelmaan tulisi käydä aivan eri tavalla käsiksi kun on käyty. Työnantajan mahdollisuutta palkata ja irtisanoa tulisi helpottaa.
Ihan oikeasti ajattelet näin? Sen tiesivät kaikki, hautausmaan aidatkin, mikä tilanne on. Sama kulurakenne olisi ollut myös Sipilän hallituksella, joka myös ehti esittämään täysin epärealistisia laskelmia mallistaan. Ei tämä perusyhtälö mihinkään katoa: väestö ikääntyy, kasvu näivettyy, sote-rakenteet pysyvät järjettömän raskaina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös