Jokainen voi pohtia, miksi Saksan hallituksessa demarit ja vihreät suostuvat siihen, että a) ydinvoimaa korvataan fossiilisella b) maakaasusta tuli Saksan vaatimuksesta mukamas vihreää energiaa ja c) Saksa torppasi EU:n polttomoottorikiellon.
Tämä boldattu on juuri se toistamasi viesti, mikä on ainakin minun mielestäni äärimmäisen harhaanjohtava. Siksi halusin siihen puuttua.
Saksan päätös ydinvoimasta luopumisestahan on alunperin vuodelta 2002 (sitä päätettiin kiihdyttää vuonna 2011 Fukushiman ydinturman jälkeen). Nykyisellä hallituksella ei ole asian kanssa mitään muuta tekemistä, kuin että se päätti jatkaa kolmen jäljellä olevan laitoksen käyttöaikaa neljällä kuukaudella alkuperäisestä päätöksestä lieventääkseen Venäjän hyökkäystä seuranneen energiakriisin aiheuttamaa hintashokkia.
Mikäli tarkastellaan Saksan sähköntuotantoa vuonna 2010 ja verrataan sitä vuoteen 2022, huomataan, että lainatusta tekstistä boldaamani kohta ei pidä paikkaansa:
Ydinvoima 2010 n. 140 TWh
Ydinvoima 2022 n. 35 TWh
Kivihiili 2010 n. 120 TWh
Kivihiili 2022 n. 65 TWh
Ruskohiili 2010 n. 150 TWh
Ruskohiili 2022 n. 117 TWh
Maakaasu 2010 n. 90 TWh
Maakaasu 2022 n. 78 TWh
Uusiutuvat 2010 n. 100 TWh
Uusiutuvat 2022 n. 256 TWh
Tämä kyllä mielestäni osoittaa, että ei tässä ole missään vaiheessa kyseessä ollut
ydinvoiman korvaaminen fossiilisilla. Samalla - kuten sanoin ja olen sanonut todella useasti - päätös ydinvoimasta luopuomisesta on ollut täysin käsittämätön, koska Saksa olisi voinut luopua fossiilisista sähköntuotannossaan jo suurimmalta osin - tai peräti kokonaan - jos se olisi priorisoinut sitä ydinvoimasta luopumisen edelle.
***
Mitä tulee polttomoottorikieltoon, niin eihän se tosiaan olekaan järkevä tapa toimia. Valtioiden tai EU:n tehtävänä pitää olla lainsäädäntö liikenteen CO2-päästöttömyydestä, mutta ei teknologioista, joilla päästöttömyys saavutetaan. Parissa vuosikymmenessä synteettiset polttoaineet ovat suurella todennäköisyydellä hintakilpailukykyisiä, jolloin sähköautojen lisäksi myös polttomoottoriautoilla voi ajaa CO2-neutraalisti.