Mitä elämään muilla planeetoilla tulee, niin kauan kuin siitä ei ole olemassa vedenpitäviä todisteita, voimme vain spekuloida mitäpä jos. Se on mahdollista, kenties jopa todennäköistä että jollain kaukaisella planeetalla saattaa olla elämää, mutta tulemmeko me siitä koskaan tietämään? Jaa-a.
Pahoittelen että kaivoin lainauksen useiden sivujen takaan, mutta halusin tarttua tähän, kun on niin herkullinen vertaus.
Näinhän sitä on hyvä ja järkevää suhtautua asioihin: voimme spekuloida, mutta jos asiasta ei ole todisteita tai varsinkaan vedenpitäviä todisteita, mitä syytä meillä on uskoa maan ulkopuolisen elämän olemassaoloon? Voi hyvin olla että maan ulkopuolella on elämää, mutta emme voi sitä tietää, ennen kuin asiasta on riittävät todisteet.
Voimme vain spekuloida.
Ainakin minusta savolainen "suattaahan tuo olla, vuan suattaa olla olemattakin"-asenne on tällaisissa tilanteissa paljon järkevämpi, kuin ehdoton "maan ulkopuolista elämää täytyy olla olemassa, koska minä uskon niin".
---
Edit:
Lisään tähän lyhyen kertomuksen uskonnollisesta taustastani, koska en varmaankaan ole tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut.
Siispä olen siis aivan tylsästi ev.lut. kirkon kasvatti. Riparit ynnä muut tuli aikoinaan käytyä. Nuoruusvuosien jälkeen olin pitkään tapauskovainen, sitten epäileväinen järjestäytynyttä uskontoa kohtaan ja nyttemmin ihan rehellisesti ateisti. En siis ole nähnyt vakuuttavia todisteita minkään jumalan tahi jumalien olemassaolosta.