Uskotko Jumalaan?

  • 1 342 867
  • 14 406

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Snakster
Mistä tiesit, ettei se ollut esim. Allah tai vaikkapa Shiva, joka kosketti. Mikä sai sinut uskomaan, tai paremminkin ilmeisesti tietämään, että kyseessä oli juuri kristittyjen Jumala sekä poikansa Jeesus.

Koska minä rukoilin pelastumista Jeesuksen nimessä. Tunsin myös sen rakkauden josta raamatussakin puhutaan ja uskoon tuloni jälkeen raamatun sana alkoi aueta minulle ihan erinlailla kuin mitä se ennen oli auennut. Ennen minulle raamattu oli vain hölynpölyä, mutta kun tulin uskoon ja yksin kotona lueskelin raamattua, niin tuo sana alkoi elämään minun silmissäni. Se joka sanan sai ja saa elämään on Pyhä Henki jota ilman raamatun tekstit eivät aukene. On todella paljon muutakin kuten esimerkiksi se, että koko elämäni on muuttunut täysin ja siitä olen onnellinen, että Jeesus on saanut tämän kaiken aikaan.

Apostolien teot - 4. luku

5. Seuraavana päivänä heidän hallitusmiehensä ja vanhimpansa ja kirjanoppineensa kokoontuivat Jerusalemissa,
6. niin myös ylimmäinen pappi Hannas ja Kaifas ja Johannes ja Aleksander sekä kaikki, jotka olivat ylimmäispapillista sukua.
7. Ja he asettivat heidät eteensä ja kysyivät: "Millä voimalla tai kenen nimeen te tämän teitte?"
8. Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
9. Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
10. niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11. Hän on "se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut".
12. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
13. Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.
14. Ja nähdessään parannetun miehen seisovan heidän kanssansa he eivät voineet mitään vastaansanoa,
15. vaan käskettyään heidän astua ulos neuvostosta he pitivät keskenänsä neuvoa
16. ja sanoivat: "Mitä me teemme näille miehille? Sillä että heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää.
17. Mutta ettei se leviäisi laajemmalle kansaan, niin kieltäkäämme ankarasti heitä enää tähän nimeen puhumasta yhdellekään ihmiselle."
18. Niin he kutsuivat heidät ja kielsivät heitä mitään puhumasta ja opettamasta Jeesuksen nimeen.
19. Mutta Pietari ja Johannes vastasivat heille ja sanoivat: "Päättäkää itse, onko oikein Jumalan edessä kuulla teitä enemmän kuin Jumalaa;
20. mutta me emme voi olla puhumatta siitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet".

1. Johanneksen kirje - 4. luku

1. Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
4. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
5. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
7. Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ck
Koska minä rukoilin pelastumista Jeesuksen nimessä. Tunsin myös sen rakkauden josta raamatussakin puhutaan ja uskoon tuloni jälkeen raamatun sana alkoi aueta minulle ihan erinlailla kuin mitä se ennen oli auennut. Ennen minulle raamattu oli vain hölynpölyä, mutta kun tulin uskoon ja yksin kotona lueskelin raamattua, niin tuo sana alkoi elämään minun silmissäni. Se joka sanan sai ja saa elämään on Pyhä Henki jota ilman raamatun tekstit eivät aukene. On todella paljon muutakin kuten esimerkiksi se, että koko elämäni on muuttunut täysin ja siitä olen onnellinen, että Jeesus on saanut tämän kaiken aikaan.


Eli täysin pyytämättä ja ilman välikappaleita Jumala ei ottanut yhteyttä, vaan tarvittiin lisäksi omaa luku- ja rukoiluharrastusta? Entä miten Jumala voisi koskettaa minua, jos en aio Raamattua avata enkä Jeesusta rukoilla?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Snakster
Eli täysin pyytämättä ja ilman välikappaleita Jumala ei ottanut yhteyttä, vaan tarvittiin lisäksi omaa luku- ja rukoiluharrastusta? Entä miten Jumala voisi koskettaa minua, jos en aio Raamattua avata enkä Jeesusta rukoilla?

Jumala kyllä oli koskettanut minua jo aikaisemminkin, mutta siellä leirillä kun tunsin sen rakkauden siitä kun Pyhä Henki kosketti minua, niin päätin antaa elämäni Jeesukselle. Yhteyttä Jumala otti myös jo silloin ystäväni kautta joka oli uskossa kun lupauduin lähteväni sinne leirille jossa tulin uskoon. En minäkän hirveämmin Raamattua ollut lukenut ennen uskoon tuloani, mutta rukoillut olin kylläkin, mutta niin vaan Jumala ohjasi minut loppujen lopuksi Hänen rakkauteensa.

Jumala koskettaa sinua juuri tälläkin hetkellä esimerkiksi näiden kirjoitusten kautta. Toki sinun valintasi on avaatko Jeesukselle oven sydämeesi, mutta Jeesus odottaa kokoajan sinun sydämesi ovella ja kolkuttaa toivoen, että avaisit Hänelle sydämesi. Jumala voi sinua koskettaa monin tavoin joita sinä et vielä ehkä käsitäkään ja Hän kutsuu sinua jatkuvasti luokseen. Sinun valintasi on kuitenkin ratkaiseva tässä kohtaa. Lopulta kuitenkin se miten Jumala sinua koskettaa on vain ja ainoastaan Jumalan tiedossa ja ehkä Hän kuljettaa sinut semmoiseen elämäntilanteeseen jossa mahdollisesti haluatkin rukoilla Jeesusta pelastajaksesi.


Johanneksen ilmestys - 3. luku

20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Täytyy sanoa, että olen ilolla lukenut ck:n ja muiden uskovien kokemuksista ja elämästä viestiketjussa! Taivaan enkelit iloitsevat, kun tässä perkeleen ja synnin hallitsemassa maailmassa edes yksi kääntyy ja pelastuu.

Ja siitä meillä on kiittäminen vain taivaan majesteettia, Herraa Jeesusta Kristusta.

Ole kiitetty, Herra Jeesus, ole kiitetty!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti The Original Jags
Taivaan enkelit iloitsevat, kun tässä perkeleen ja synnin hallitsemassa maailmassa edes yksi kääntyy ja pelastuu.

Jep, se on erittäin nastaa, mutta nimimerkki "Kale" voisi jossain vaiheessa täsmentää, missä hän on nähnyt sokean saavan näkönsä takaisin, ja löytyykö jostain tämän entisen sokean yhteystietoja tarkempien lääketieteellisten tutkimusten tekemiseksi kristityksi kastetun lääkärin toimesta?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti The Original Jags
Täytyy sanoa, että olen ilolla lukenut ck:n ja muiden uskovien kokemuksista ja elämästä viestiketjussa! Taivaan enkelit iloitsevat, kun tässä perkeleen ja synnin hallitsemassa maailmassa edes yksi kääntyy ja pelastuu.

Ja siitä meillä on kiittäminen vain taivaan majesteettia, Herraa Jeesusta Kristusta.

Ole kiitetty, Herra Jeesus, ole kiitetty!

Samoin, on ollut hienoa lukea sinun ja myös kaikkien muidenkin elämänsä Jeesukselle antaneiden puheenvuoroja tässä ketjussa. Tuntuu todella hyvältä kun näkee tälläkin palstalla kirjoittavien ihmisten olevan samasta ja siitä ainoasta pelastuksesta osallisia.

Kaikki kunnia siitä Herrallemme Jeesukselle joka on pelastanut meidät kuollessaan ristillä syntiemme tähden. Jeesus kuoli siis kaikkien syntien tähden ja toivottavasti vielä moni tällekin palstalle kirjoittava voisi tulla osalliseksi siitä pelastuksesta.

Kaikki kiitos ja ylistys vain ja ainoastaan Jeesukselle Kristukselle ja kiitos Jeesus rakkaudestasi ja ihan kaikesta muustakin millä olet elämäämme rikastuttanut. Amen.
 

Messenger

Jäsen
En nyt jaksanut koko ketjua lukea läpi,jos joku on jo sanonut saman niin annan anteeksi niille jotka siitä haluavat muistuttaa...

Eli en usko Jumalaan.
Miksi(ko,kö)?Koulussa kerrotut asiat raamatusta ja muista tapahtumista eivät herättäneet minussa kovinkaan suurta tiedon janoa,eikä meidän perheessä ollut koskaan tapana käydä kirkossa,lukea iltarukouksia tai tehdä mitään mikä liittyisi uskontoon.Vanhemmalla iällä/ylemmillä asteilla luettu evoluutioteoria on käynyt enemmän järkeen ja selittyy ainakin minun ajatuksissa paljon helpommin kuin se,että yksi suuri ja mahtava olisi 7 päivässä luonut koko roskan.
Ennen vanhaan uskonto on ollut hyvä tapa pitää kansa kurissa ja peloitella helvetillä.Vähänkin itsenäisesti ajattelevat leimattiin piruiksi jotka tekivät vasten Jumalan tahtoa ja jne.Nykyään tekniikan avulla pystytään selittämään niin paljon enemmän asioita joita ennen pidettiin Jumalten merkkinä,joko tyytymättömyydestä tai sitten tyytyväisyydestä.Tänä päivänä tuo samainen ilmiö ei tule toistumaan ainakaan länsimaisessa kulttuurissa vaan sitä aletaan tutkimaan,olisiko se mahdollisesti selitettävissä jotenkin.
Jotenkin näin mä sen näkisin...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varjo:

Ei todellakaan mitenkään elektroniikkaan liittyvä termi. Kyseessä on ihan puhtaasti sähkömagnetismia tutkiva laitos. Mielestäni sähkömagnetiikka tarkoittaa tiedettä, joka tutkii sähkömagnetismia, joka on fysikaalinen ilmiö.

Sähkömagnetiikan laitoksella on mahdollisuus lukea kaksi pääainetta, jotka ovat sähköfysiikka (sähkö- ja magneettikenttien fysikaalinen ymmärtäminen) ja moderni sähköenergiatekniikka (kaikkea mahdollista aurinkosähköstä tuulivoimaan ja vetykennoihin)

Meillä on usein elektroniikan luennoilla puhuttu seuraavaa: "Seuraava asia on oikeastaan puhdasta sähkömagnetiikkaa", eli kyseessä on ihan puhtaasti sähkömagnetismin piiriin liittyvä termistö. Ei elektroniikan ja sähkömagnetismin välimuoto.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei todellakaan mitenkään elektroniikkaan liittyvä termi. Kyseessä on ihan puhtaasti sähkömagnetismia tutkiva laitos. Mielestäni sähkömagnetiikka tarkoittaa tiedettä, joka tutkii sähkömagnetismia, joka on fysikaalinen ilmiö

No se on kyllä teidän insinöörien ihan oma termi, koska en ole siihen pahemmin törmännyt fysiikan puolella.
Yleisesti ottaen sähkömagnetismin tutkiminen on joko elektrodynamiikkaa tai sitten kvanttielektrodynamiikkaa, mitään sähkömagnetiikkaa en ole havainnut. Eikä sellaisesta ole edes kursseja.

Kaikki googlen viitteet sanaan "electromagnetics" liittyivät jotenkin erinäisiin insinööriratkaisuihin tms.

No, mitäpä tällä väliä, mutta ílmeisesti joku on ehdottomasti tahtonut keksiä itselleen oman tieteenalan...liekö professuureja ollut liian vähän tai jotain. TKK:ltakin löytyy yksi kurssi asiasta.
TKK:n puolella kuvaus on seuraavanlainen
"Sähkömagnetiikan laboratorion tutkimus- ja opetusalue on sähkömagneettinen kenttäteoria"

Hitto, tuohan on elektrodynamiikkaa...ilmeisesti joku vain ei ole suostunut käyttämään englannista otettua termiä vaan päättänyt keksiä oman.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti hanu
En nyt jaksa googlettaa, mutta on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan uskonnollisen herätys aiheuttaa aivoissa näiden joidenkin endo-jotakin aineiden tuotosta ja aiheuttaa nousuhumalan kaltaisen hyvänolontunteen.

Lopullista 'paranemista' se ei suinkaan takaa, yleensä sen hurahtamisen hurmostila lievenee melko nopeasti. Poikkeuksiakin toki on, vaikkapa tämä Hurstin Veke.

Niin, eihän tässä ole oikeastaan kuin kyse siitä, että yksi huumaava aine korvautuu toisella - alkoholin tilalle astuu uskonto.

Siinä missä alkoholi ennen vaikutti aivon välittäjäaineisiin ja "mielihyväkeskukseen", tilalle astuu uskonto, mikä samalla tavoin vaikuttaa mm. endorfiinitasapainoon positiivisesti. Moni asia uskonnollisissa piireissä synnyttää siihen osallistujalle jopa hurmoksenkaltaisen tilan, "moottorina" voi olla yhteenkuuluvaisuudentunne, välittämisentunne, voimakkaiden persoonien (uskonnolliset johtajat) synnyttämä hurmostila etc.

Usein tila on ohimenevä, kuten totesit, joten ruokkiakseen sitä, on osallistuttava entistä tiiviimmin kokouksiin ja uskonnollisiin tilaisuuksiin, eli ollaan samassa tilanteessa kuin alkoholinväärinkäytön kanssa - sitä on saatava lisää ja lisää jotta tunnetaso pysyisi samana. Lopulta edessä voi olla totaalinen uskonnon aiheuttama psykoositila tms., tai vaihtoehtoisesti tilalle tulee jokin uusi vastaavia tunteita synnyttävä kokemus. Tosin, uskonnollisista piireistä, niihin jouduttuaan, on hyvin hankala päästä pois yhteisön luoman paineen ja manipulaation tähden, joten ei ole ihme, että moni sortuu tämän yhteisön painostuksen edessä henkisesti.

Yhtälailla alkoholin tilalle voi uskonnon sijaan tulla jokin muu mielihyvätuntemuksia synnyttävä toiminta, kuten vaikkapa urheilu. Aivan kuten alkoholiin, uskontoon tai mihin muuhun tahansa, myös urheiluun voi syntyä riippuvuussuhde.

Mielestäni on varsin perusteltua sanoa, että kerran alkoholisti aina alkoholisti. Jos tilalle tulleen mielihyvähormonitasapainoa nostattavan toiminnan tuottama nautinto laskee tai lakkaa, varsin usein tukeudutaan siihen vanhaan ja tuttuun alkoholiin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ck

Jumala koskettaa sinua juuri tälläkin hetkellä esimerkiksi näiden kirjoitusten kautta.

Jos meistä joku täällä lainaa koraania, niin koskettaako meitä tuolloin Allah?

Entäpä jos joku lainaa muinaisen kreikan jumaltaruja, koskettavatko Zeus kumppaneineen meitä tuolloin?

Vai, ovatko ne vain itsensä Saatanan juonia?


Taidan sittenkin kääntyä Auringon puoleen, hän tuntuu paljon läheisemmältä jumalolennolta minulle.

Ylistetty olkoon Auringon kultainenkehrä taivaankannella!

vlad.

edit: poistettu kappale.
 
Viimeksi muokattu:

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
cancer

Järjestäytynyt uskonto on maailmanhistorian suurinta kusetusta, aivan sama puhutaanko kristityistä, islamilaisista, hinduista tai mistä tahansa lahkolaisista. Jotenkin tuntuu uskomattomalta että ainakin ulkoisesti älykkään tuntuset ihmiset jaksaa uskoa joihinkin helvetin erämaasta löydettyihin kultatauluihin joita kukaan ei ole nähny (mormonit) tai 2000 vuotta vanhoihin silmänkääntötemppuihin, joista on kirjoittaneet saagaa kyseisen jampan ryyppykaverit, a´la Iesvs Nazarenvs Rex Ivdaeorvm (muu kristikunta) tai Muhammedin koottuihin seikkailuihin. Uskovaisten juttuja kun vertaa joihinkin muinaistarustoihin niin vähintään yhtä uskottavalta joku Valhalla vaikuttaa kuin paratiisi tai helvetti. Kristityt vaan on hoitanu pr:n viikinkejä paremmin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Hitto, tuohan on elektrodynamiikkaa...ilmeisesti joku vain ei ole suostunut käyttämään englannista otettua termiä vaan päättänyt keksiä oman.

Näin voi olla. Itse veikkaisin, että sähkömagnetiikka on insinöörien (ja muiden kansankielellä puhuvien) käyttämä yleisnimitys näille elektrodynamiikalle ja todennäköisesti myös kvanttielektrodynamiikalle. 'Dynamiikka'-sana kun aiheuttaa sähköteekkareissa kauhua - se kun liittyy viha-rakkaus-suhteessa kanssamme eläviin koneteekkareihin melkoisen läheisesti. :)

Magnetiikka on siis mielestäni nimitys magnetismia tutkivalle tieteelle. Vrt. fysIIKKA, matematIIKKA, elektronIIKKA, mekanIIKKA, dynamIIKKA... Iikka on suosittu nimi luonnontieteiden parissa. ;)

No tämä meni jo tähän Perämeren pohjaplanktoniin...

Tuohon alkoholismi-kommenttiin sen verran, että itse olen myös sitä mieltä, että kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Tämä ei ole vittuilua alkoholiongelmasta kärsiville - vaan ihan kylmä fakta. Moni pystyy elämään ongelmansa kanssa ja olemaan kuivilla koko elämänsä. Silti moni käy koko loppuikänsä AA-kerhoissa jotta selviäisi kuivilla.

Omassa suvussa kun on tullut tarkasteltua tuota alkoholiongelmaa valitettavan paljon.

Alkoholismia on käsittääkseni kahta astetta. Ensimmäisen asteen alkoholismi on sitä, että juodaan koko ajan (vrt. spurgut). Toisen asteen alkoholismi on sitä, että jos otetaan, putki jää usein päälle. Pari sukulaista kärsi tästä jälkimmäisestä (no kumpikaan ei biologisesti ollut sukua). Toinen tajusi lopettaa, kun sai haimatulehduksen ja on ollut yli 10 vuotta juomatta pisaraakaan. Toinen taas tajusi onneksi lopettaa vaimon uhattua erolla. Hän käy yhä AA-kerhoissa, vaikka on ollut kuivilla >15 vuotta. Yksi ihan oikea sukulainen ryyppäsi itsensä melkein hengiltä pari vuotta sitten. Nyt on ollut kuivilla siitä asti. Tuo oli jo käytännössä ensimmäisen asteen holismia.

Ck, hieno juttu että olet parantunut (siis olet kuivilla). Olen sitä mieltä, että sinut paransi se, että sait jotain sisältöä elämääsi. Sinulla se oli usko. Joku toinen voisi taas parantua esimerkiksi löytämällä elämänkumppanin tai jonkun kiinnostavan harrastuksen. Näitä vaihtoehtoja riittää.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Re: Re: Re: Ck

Viestin lähetti sampio
Minäkään en halua loukata sinua tällä viestilläni, koska en tiedä kokemistasi asioista mitään. Ymmärrän huolestumisesi, jos mieleesi palaa ikäviä muistoja tuttavistasi. Ihmetyttää kuitenkin suuresti, että olet parin tapauksen johdosta leimaamassa kaksi herätysliikettä noin kärkevästi. Helluntailaisia on vajaat 50000 Suomessa, joten minulla on pienen pieni epäilys, että joukossa on jokunen psyykkisesti tasapainoinenkin yksilö. Tiedän, että monilla helluntaiseurakuntien jäsenillä on psyykkisiä ongelmia, mutta vastaavia yksilöitä taitaa olla niin kansankirkossamme kuin uskonnottomissakin. Minua vain kyrsii suuresti, että kehotat jotakuta välttämään aivan tavallisia kansalaisia, joita esimerkiksi helluntailaiset kuitenkin keskimäärin ovat. Jos kyseessä on jokin seurakunnan sisäinen ääriryhmittymä, joka suurinpiirtein kieltää lääkkeiden syömisen, kannattaa silloin mennä seurakunnan pastorin tai johtokunnan puheille, ja pyytää kiinnittämään huomio epäilyttävään käyttäytymiseen. Koko porukan leimaaminen on jokatapauksessa todella ajattelematonta.

Sorry jos loukkasin, ei todellakaan ollut tarkoitus. Yritin sanoa 'merkkiä jotain' sanoillani siihen eteen, että nämä pienet, lähes suljetut, yhteisöt yhden karismaattisen johtajan alaisuudessa voivat olla tosi pahoja. Olisin helluntailaisten tilalle voinut aivan yhtä hyvin valita vaikka jehovat tai kauempaa juuri jonkun Hare Kristnan. Vapaakirkon ja helluntailaiset otin oikeastaan esimerkiksi vain siksi, että ne oli jo aiemmin mainittu tässä ketjussa.

Meidän luterilainen valtiokirkkomme on tuossa teiniepävarmuusetsintävaiheessa vaan minun kokemuksieni mukaan paljon turvallisempi kuin nämä pienet suljetut sanotaan nyt vaikka lahkot, joissa pahimmillan yhden usein vain muutaman ihmisen 'raamatuntulkintoihin' perustuva totuus on se ainoa oikea, kaikki muu on Saatanasta. Ja esimerkkejähän on, miten näillä tulkinnoilla helopetaan ko. henkilön rahatilannetta tai vaikkapa nuoren piparin saantia.

Edelleenkin yksittäistapauksen perusteella koko yhteisöä leimaamatta pahin muistoni liittyy vanhoillislestadiolaisuuteen. Naapurin tyttö, ystäväni, ja varhaismurrosikäisen pojan teinifantasioden kohde, hurahti (loukkaanu tai et, mutta mielestäni ainoa oikea verbi) n. 15 vuotiaana täydellisesti. Normaalin ihmisen tapaan oli kuitenkin seksuaalinen eläin, mutta kun tuurit eivät olleet kohdallaan, niin jäi kai suurin piirtein eka kerralla kiinni jonkun samaan jehovaporukkaan kuuluvan pojan kanssa pelehtiessään.

Häpeä ja yhteisön halveksunta, minä sanoisin törkeä henkinen väkivalta, ajoivat hänet sitten siihen viimeiseen vaihtoehtoon. Itkettää, vituttaa, suututtaa vieläkin kolmenkymmenen vuoden jälkeen.

Onnelisemmin päättynyt esimerkki on sitten niiden sinun helluntailaistesi parista. Eka oma kämppäni oli aikanaan itseasiassa niin, että sieltä näkyi suoraan helluntalaisen seurakuntasaliin yläviistosta. Ja ne 'hurmoskonttailut' ym. eivät aina niin tervejärkisiltä näyttäneet.

Mutta itse tarina: Yhtenä iltana kotiin tullessani oli alaovellani nätti tyttölapsi itkemässä. Kysyin vaan, että mikä hätänä tms. ja sain tyttären syliini, en oikeastaan sanaakaan irti. Lupasinko kupin teetä vai mitä, joka tapauksessa hän tuli kämppääni ja jäi yöksi ihan viattomasti silloin sohvalle, en muistaakseni edes yrittänyt mitään.

Tarina jatkui kuitenkin parin viikon kostean paikan leirinä (enkä tarkoita viinaa). Tänä aikana juttelimme paljon, kaikesta ja vähän enemmästäkin. Tyttö oli ihan mielestään järkevästä ja viattomasta kysymyksestä seurakunnassaan tuomittu Saatanan riivaamaksi, ja piru pois ajamisessa oli sitten käytetty minun mielestäni jopa rikoslain vastaisia keinoja.

Tämän tyttölapsen, nykyään kolmen lapsen ateistiäiti, kanssa olen edelleenkin tekemisissä. Kittelee minua aina joskus vieläkin, että autoin hänet pois niistä piireistä. Korostan edelleenkin, että
kysymys on yksittäistapauksesta, en suinkaan halua leimata kaikkia helluntailaisia tämän perusteella.

Tämä tyttö muuten jossain vaiheessa kertoi tällaisen hurmoksen aiheuttavan uskonnollisen tilaisuuden aiheuttavan ihan fyysisen kiihottumisen, elikkä tilaisuuden jälkeen huomasi olevansa päntsyt märkänä. Johtuuko tämäkin sitten niistä mielihyvähormoneista tsm. Mukka on ilmiön aika hyvin kuvannut Maa on syntinen laulussa.

Vladille kiitos, juuri tuon minäkin olisin halunnut sanoa, aivoissa pyörivän kaaoksen järjestäminen luettavaksi tekstiksi ei vaan ole minulle kovinkaan helppoa.

Anteeksi.

t. Hanu
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, hanu. En loukkaaantunut viestistäsi, ehkä harmitus olisi parempi sana. Tuo ensimmäinen kertomasi tapaus on todella järkyttävä. Mutta koska en tunne lestadiolaisuutta kovinkaan hyvin, en lähde arvelemaan syitä tapahtuneisiin. Jokatapauksessa järkyttävää.

Mitä tulee tuohon toiseen kertomaasi, pidän sitä hyvin valitettavana esimerkkinä hurmoskristillisyydestä. Siis sellaisesta toiminnasta, jossa huomio keskittyy pääasiassa kokemusten kartuttamiseen. Pääosassa tulisi olla oma hengellinen rakentuminen Raamatun, rukouksen, uskovien yhteyden ja evankelioinnin kautta, ei jatkuva hyvän fiiliksen hakeminen.

Tarkennuksena vielä sen varran, että Suomessa vapaiden suuntien seurakunnat ovat harvoin yhden ihmisen ympärille rakentuneita. Seurakunnan johdossa on vanhemmisto (eräänlainen johtokunta), joka delegoi tehtäviä eri ihmisille. Tosin pienemmissä seurakunnissa on olemassa vaara, että yksi vallanhimoinen ihminen pääsee vaikuttamaan liikaa asioihin, ja tällöin seuraukset voivat olla jotain yhtä kamalaa kuin Knutbyssä tässä hiljattain. Mutta näissä tapauksissa vierittäisin osan syyllisyydestä myös näiden henkilöiden omaan piikkiin.

Huomaa vielä sekin, että sinulle on sattunut kaksi todella äärimmäistä tapausta kohdallesi. Tältä pohjalta ymmärrän, että olet varauksellinen uskovia kohtaan. Kuitenkin uskallan väittää, että matti meikäliselle ei keskimäärin satu yhtä rajuja tapauksia elämänsä varrelle kuin nuo kertomasi. Esimerkiksi minulla ei ole kertoa yhtä rajuja esimerkkejä mistään aatteesta, uskonnosta, ihmisryhmästä tai kansallisuudesta, mitkä olisivat noin henkilökohtaisia*.

ps. en ole helluntailainen itse

Nyt töihin.

edit 1: Paitsi saatananpalvonnasta

edit 2: Ja työpäivä keskeytyi kutsulla sairaalaan, jossa vaimo pyöräytti terveen tyttölapsen pienoisen odottelun päätteeksi. Todella vaikuttava kokemus!
 
Viimeksi muokattu:

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pienenä luulin, että uskontunnustuksessa puhutaan Jeesuksesta, joka sihisi pyhästä hengestä. Se oli miun mieletä aika jänskää ja mietin pitkään, että sihisikö se vain muuten vaan, vai vai joutuiko se koko ajan tekemään sellaista suhinaääntä itse. Myöhemmin kun asian oikea laita selvisi, katosi jutusta kaikki hohto.

Eli ei, en usko jumalaan. En kristinuskon, enkä mihinkään muuhinkaan. Itseasiassa minua ei edes varsinaisesti kiinnosta, mistä maailma tai ihminen on saanut alkunsa, joten en ole "tarvinnut" mitään suurempaa henkiolentoa kaiken luojaksi. Alkuräjähdys tuntuu edelleen ajatuksena yhtä pöljältä, kun maailman syntyminen sotkan munasta tai valkopartainen heppu, joka olisi tehnyt kaiken itse. Samapa tuo oikeastaan minulle on.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Re: Re: Ck

Viestin lähetti Ck
Miten niin ei voi? Tässähän minä parantunut alkkis kirjoittelen sinulle täyttä häkää. Enkös minä siitä juuri kirjoittanut äsken. Jos sinä et siihen usko että alkoholismista voi parantua, niin se on vaan sinun mielipiteesi, mutta minä uskon ja tiedän että Jumala parantaa ja on parantanut minut.

Todella suuri hatunnosto sinulle että olet päässyt alkoholiongelmastasi. Toivon todella että näin on myös jatkossa.

Ikävä kyllä on yhdyttävä mm. vladin tekstiin siitä että yhden stimulantin sijaan olet nyt toisen vaikutuspiirissä. Omassa lähipiirissä on näitä tapauksia useimpiakin. Myös huumeidenkäytön puolelta.

Oma rakas enoni on oiva esimerkki tästä. Jo vuodesta -75 asti olen vuoroin kuunnellut käännytystyötä Herramme Jeesuksen pariin ja noin puolen vuoden päästä taas on puhelin soinut ja toisesta päästä kuuluu vaan kännistä örinää. Mutta hip hei, taas hetken kulttua on Jeesus koskettanut, ja taas mennään.

Niin se Herra koettelee. Näin se taisi se selitys mennä, kun enolta moista kysyin viimeksi kun oli uskossa.

Eipä olekaan vähään aikaan oltu yhteydessä. Taidanpa rimpauttaa ja kysyä että onko se Kuningas Alkoholi vai Herramme Jeesus, joka tällä hetkellä rulettaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Maple Leaf

Viestin lähetti Kale
Paras "todistus" on varmaan mennä itse paikalle. Yleensä sellaisissa tilaisuuksissa missä ylistetään ja rukoillaan Jeesusta, on Jumalan Henki läsnä ja siellä tapahtuu aina silloin tällöin myös näitä paranemisia. Suurin ihme ei kuitenkaan ole "ihmeparaneminen", vaan se että ihminen pyytää syntejään anteeksi ja antaa elämänsä Jeesukselle.
Ei millään pahalla, mutta minusta suurin ihme on, että joku uskoo näihin ihmeparannuksiin. Tulee aina mieleen nämä lännenkomedioista tutut kiertävät rohtomyyjät, jotka lopuksi pakenevat paikalta vihaisen joukon ajamana. Sillä erotuksella toki, että hurmosporukasta kukaan ei vaivaudu kyseenalaistamaan "parannettujen" terveydentilaa ennen tai jälkeen.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Maple Leaf

Viestin lähetti Kale
Minulla ei ole olemassa minkäänvaltakunnan todistusaineistoa näistä ihmeparanemisista (sokeat, kuurot, liikuntarajoitteiset ym.), kun en näitä ihmisiä henkilökohtaisesti ole tuntenut.
- - -
Joopa joo, ei oo todistusaineistoa, ei puolueellista, ei puolueetonta, mutta voin silti hyvällä omallatunnolla sanoa että Jumalalle kaikki on mahdollista.

Kale, en epäile hetkeäkään, ettetkö Sinä uskoisi vilpittömästi näihin ihmeparanemisiin. Kuitenkaan minun uskoni Sinun uskoosi ei tee näistä ihmeparanemisesta vielä totta - ei, vaikka nämä uskomme kertautuisivat raamatullisiin potensseihin.

Kuten väitteestä ei tee totta usko siihen, ei siitä tee totta myöskään väitteen toisteleminen. Voimme hokea maailman tappiin asti lausetta "joogalentäjät kumoavat painovoiman", mutta väitteemme ei muutu sen todemmaksi - ei, vaikka itse uskoisimme siihen kerta kerralta enemmän.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Maple Leaf

Kuten väitteestä ei tee totta usko siihen, ei siitä tee totta myöskään väitteen toisteleminen.

Tämä toisto on kuin suoraan propagandaministerin ohjekirjasesta.

Lainkaan kenenkään henkilökohtaista uskoa väheksymättä, tällainen toisto saa niskavillat pystyyn, samantapaista toimintaa - joskin suuremmassa mitassa - harjoitettiin runsainmitoin kahdessa totalitäärisessä yhteiskunnassa tässä taannoin. Toisaalta, uskontoihin verrattavia kyseisten yhteiskuntien harjoittamat opit olivat.

vlad.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Re: Maple Leaf

Viestin lähetti Kale

Jumalahan käyttää meitä ihmisiä täällä maanpäällä. Parin viime vuoden aikana Suomessa on muutaman kerran vieraillut nigerialainen pastori nimeltä Charles Ndyfon(voi olla väärin kirjoitettu), jolla on parantamisen armolahja.
Tämän miehen kokouksissa näin kuinka kymmenet sairaat vietiin lavalle ja kun hän käski sairautta poistumaan Jeesuksen nimessä. Monet parantuivat. Kokouspaikkoina on ollut ainakin Jyväskylän kaupungintalo syksyllä 2002, Helsingin vanhakirkko kevät 2003 ja Järvenpään vapaaseurakunta niinikää viime vuonna 2003.
Nigerialainen pastori taitaa olla money talks-miehiä. Miten parantamisen armolahjan saanut pastori ehtii eurooppaan, kun käytännössä koko oma maanosa sairastaa? Suomi tuskin on ainoa maa missä jumalan valittu vierailee? Ai sulla on Ebola, muttei fyrkkaa!? Sori en auta, mulla on paha aknetapaus Kuusamossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tumba, älä viitsi olla tollainen. Tiedät itsekkin että ne on siellä afrikassa rättipäitä, pakanoita tai muuten vääräuskoisia, joten ei niihin kannata tuhlata armopaloja (kirjaimillisesti).
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Viestin lähetti dana77
Tumba, älä viitsi olla tollainen. Tiedät itsekkin että ne on siellä afrikassa rättipäitä, pakanoita tai muuten vääräuskoisia, joten ei niihin kannata tuhlata armopaloja (kirjaimillisesti).
Pyydän anteeksi. Eihän pakanat mitään armoa ansaitse, ja kellarikerroksiin ne kuitenkin lopulta päätyvät. Taisi kyseinen armon saanut olla myös EM-futista katsomassa, ja vierailee joskus myös SM-liigahalleissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaipa se Afriikan musta mies oli tämä "tummahipiäinen muhammettilainen aidsiin ja malariaan sairastunut neljän vaimon mies":

http://www.netikka.net/hans.backman/ihme.html

Halleluja!

Eikä siinä vielä kaikki, kyllä näitä temppuja tapahtuu Suomessakin:

http://www.sendrevival.com/testimonies/categories/deadraised/article_finland_boy.htm

Nyt se on todistettu, halleluja!

Markku Koivisto (http://www.markkukoivisto.com/) toimitti Nokian kirkkoon kuolleen pojan arkussaan (?) ja tätä yritettiin herättää kuolleista, mutta jumala ei silloin juuri ollut langanpäässä. Saman miehen hurmostilaisuuksissa satoi kuullemma kultahippusia (älkää kysykö miksi). Ja sairaat paranivat. Halleluja. Nyt tosin Koivisto itse on taas kuolemankielissä syöpänsä kanssa mistä väitti jo parantuneensa pyhällä hengellä. Halleluja! Klikkaa pankkilogoa ja tee meille lahjoitus!

Sitä tosin ihmettelen yhä vieläkin, että kaikkivaltiaan pitää tehdä sirkustemppuja ennenkuin sanaansa uskotaan...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Imuttakaapa tämä paketti, avatkaa se ja kuunnelkaa.
Sana ja Ylistys

Etenkin ne loppupään saarnaukset ovat aika suositeltaa jokaisella jatkoaikalaiselle, koska masturbointiketjussakin niin moni paljastui saatanan sokaisemaksi.

Pelottavintahan tässä on, että kyseessä ei ole vitsi (tyyliin Kapteeni Monteenmäki P.Saurin ohjelmassa) vaan totisinta totta.
Nuo lähetyksethän ilmeisesti löytyvät Sana ja Ylistys-sivustolta (sanajaylistys.org).

Kiitos Jumalalle, ettei sinua ole olemassa antamassa noille huurupäille todellista voimaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös