Uskotko Jumalaan?

  • 1 342 891
  • 14 406

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Sistis
Tämä on taas näitä käsityseroja meidän välillämme, mutta en ole itse ihan tuota mieltä.

Johtunee siitä, ettet tunne asiaa riittävän tarkasti.

Evoluutiossa on myös paljon selvittämätöntä ja vielä avointa. Moni asia evoluutiosta on jo osoitettu toimivaksi tieteellisesti, mutta avointa on vielä melkoisesti.

Ei, mistä ihmeestä sinä puhut nyt?
Kai nyt sentään sen tiedät, ettei evoluutio käsittele abiogeneesiä?
Synteettinen evoluutioteoria on toki teoria, mutta kuten fysiikankin teoriat, sen muutokset eivät merkitse mitään itse evoluutiolle, joka on kuin painovoima, tai sähköteekkarille tutumpi sähkökenttä.
Evoluution ongelmat liittyvät lähinnä siihen, että koska pehmeitä elimiä ei säily, on vaikea selvittää tarkasti kaikkia kehitysaskeleita.
Kuitenkin simulaatioilla ja tarkastelemalla vaikkapa bakteerien kehitystä (joitten sukupolvet ovat ajallisesti varsin lyhyitä) voidaan havaita, miten evoluutio todellakin toimii.

Tämän vuoksi siis tässä tapauksessa evoluutio (ainakin kohdallani) on lähempänä uskonasiaa, kuin aivan sataprosenttista tieteellistä todistusta. Mutta tuonkin uskon olen saanut tieteellisesti todistettujen havaintojen pohjalta.

Niin, tokihan evoluutioon voi sitten tahtoa uskoa, mutta kuten kerran sanoinkin, insinöörien joukossa kreationisteja on varsin paljon suhteessa muihin tieteenaloihin.
Omaa tietämättömyyttä ei kuitenkaan kannata sotkea johonkin tieteelliseen teoriaan.
Suomenkielistä kirjallisuutta löytyy runsaasti, mutta iso ongelma on se, että uudet genetiikan havainnot ovat muuttaneet kenttää ja vanhat kirjat eivät tarjoakaan up-to-date tietoa.
Talkorigins
Tuolta löytyy vaikkapa alkua, lontooksi tosin.
Jos sinulla on niitä avoimia kysymyksiä niin esitä niitä toki sfnet.keskustelu.evoluutiossa niin joku minua asiat paremmin hallitseva vastannee.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Ck
Ja tämä taas on vaan sinun mielipiteesi. Minusta tuo evoluutio on ihan yhtälailla uskoa, mutta minun mielestäni vain väärään asiaan.

Kuten sanoin, evoluutio on kuin painovoima, paitsi ettei se ole varsinainen vuorovaikutus vaan enemmänkin biologisten organismien hmmm... ominaisuus.
Vain ne, jotka eivät tunne evoluutiota, puhuvat uskosta, koska he eivät ole useimmiten tutustuneet asiaan tarpeeksi laajasti.

Ihmettelen miten voit sanoa, ettei Kale ole nähnyt sairaiden parantuvan noissa kokouksissa ja vain siitä syystä ettet itse ole nähnyt tai, että olet lukenut jostain muka luotettavista lähteistä, että näin ei voi tapahtua.

Tässä linkki missä ihmiset kertovat Jumalan parantavasta voimasta.

http://www.rukouskustannus.fi/

Voin sanoa niin, koska tiedän, että n. 99,99% varmuudella olen oikeassa. Ihmeparantumisia on tutkittu runsaasti ja koskaan ei olla saatu näyttöjä niitten puolesta. Parantumisia tapahtuu aina suljetuissa tilanteissa ja jostain kumman syystä parantumiset eivät ole pysyviä. Sitten on olemassa sellainen käsite kuin lähdekritiikki.
Ilman puolueetonta tutkimusta kyseisen linkin kertomukset ovat vain puutaheinää, mutta sen kyllä myönnän, että usko voi todellakin parantaa masennuksesta. Tällöin kyse ei nyt varsinaisesti ole ihmeestä, koska parantuvat ihmiset joissain tapauksissa masennuksesta muutenkin "itsestään"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, ehkä ilmaisin itseäni tässä työn ohella hieman epätarkasti.

Mutta sanotaan siis näin, että itseasiassa ainakin uskoin evoluutiossa olevan vielä selvittämätöntä. Toki se teoria on jo esitetty käytännössä melkoisen selkeästi ja siten, että minäkin jo ymmärsin sen. Selvittämättömällä tarkoitin tätä puuttuvien renkaiden määrää etc.

Abiogeneesi on muuten minulle ihan tuntematon sivistyssana. Johtuu pitkälti siitä, että meillä ei TTY:llä opeteta evoluutiota (kuten ei myöskään luomiskertomusta. Juomiskertomuksia kuulee sen sijaan todella usein).

Evoluutiosta olen viimeksi lukenut lukiossa ja minun tietoni siitä ovatkin huomattavasti vähäisemmät, kuten esimerkiksi S-parametrien mittaamisesta tai jänniteohjatun oskillaattorin suunnittelusta. Joka tapauksessa tiedän siis peruskulmakivet, mutta en itse teoriaa niin tarkasti. Nämä kulmakivet on perusteltu minulle riittävän tarkasti, joten niiden perusteella uskon täysin tähän teoriaan, vaikken sitä tunnekaan riittävän tarkasti, jotta voisin pitää sitä täytenä tietona.

Ylipäätään tiede on sen verran laaja käsite, että yksikään ihminen ei voi hallita sitä ilman, että tekee joissain asioissa oletuksia tai hyväksyy jonkun muun tekemän ja tieteellisesti hyväksytyn teorian. Tällöin kyse on abstraktioiden käyttämisestä. Tämä voidaan kuitenkin rinnastaa tietyssä määrin eräänlaiseksi uskoksi.

Joskin se on 130%:sti erilaista, kuin henkimaailman olentoihin uskominen.

EDIT: Helvetin paha typo... tieteenä po. tietona.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Viestin lähetti Ck
Ihmettelen miten voit sanoa, ettei Kale ole nähnyt sairaiden parantuvan noissa kokouksissa ja vain siitä syystä ettet itse ole nähnyt tai, että olet lukenut jostain muka luotettavista lähteistä, että näin ei voi tapahtua.

Tässä linkki missä ihmiset kertovat Jumalan parantavasta voimasta.

http://www.rukouskustannus.fi/

Huikeita tarinoita. Ja tietysti ilman ei-uskovan vahvistusta.
Todistearvoltaan nolla.

Haluaisin nähdä vastaavia juttuja henkilöistä, jotka ovat rukoilleet yötä päivää ja kuitenkin kuolleet vaikka syöpään.
Miksi näin, miten jumala on tehnyt valinnan kuka rukoileva sairas kuolee ja kuka elää. Ja vastaukseksi ei riitä, että tutkimattomia ovat herran tiet.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ck

Ihmettelen miten voit sanoa, ettei Kale ole nähnyt sairaiden parantuvan noissa kokouksissa ja vain siitä syystä ettet itse ole nähnyt tai, että olet lukenut jostain muka luotettavista lähteistä, että näin ei voi tapahtua.

En yhtään ihmettele sitä miksi varjo sanoo ettei Kale ole nähnyt sairaiden parantuvan noissa kokouksissa.

Ihmeparantumisista on keskusteltu tällä palstalle ennenkin, mm. allekirjoittaneen toimesta. Oikeastaan, on parempi puhua "parantumattomuudesta" koska mikään tieteellinen tutkimus ei puhu näiden ihmeparantumisten puolesta.

Muutama esimerkki ns. "ihmeparantumisista":

Kirkon (katolisesta kirkosta kyse) lääketieteellisen komitean suorittaman tutkimuksen mukaan v. 1963 nuori nainen todettiin parantuneeksi ihmeenomaisesti Budd-Chiari oireyhtymästä, kuitenkin samainen nainen kuoli samaiseen oireyhtymään jonkun vuoden kuluttua.

Simson työryhmineen on julkaissut raportin tunnettujen Yhdysvaltalaisten uskollaparantajien toiminnasta, työryhmään kuului lääkäreitä, lakimiehiä ja (huom!) pappeja. Tutkituista 350 henkilöstä joiden väitettiin parantuneen ihmeenomaisesti, 301 tilassa ei ollut jälkeenpäin todettu mitään fyysistä muutosta tai oireiden häviämistä, 39 oli kuollut ½ vuoden sisällä, 5 oli tullut mielisairaiksi, loput 5 olivat parantuneet hermostoperäisestä sairaudesta.*

On huomioitava, että lähes poikkeuksetta fyysisistä vaivoista ihmeparantumisen kokeneiden ihmisten tilassa ei puolueettoman elimen suorittaman tarkastelun jälkeen ole havaittu muutosta parempaan suuntaan, ts. mitään parantumista ei ole tapahtunut.

On myös huomioitava se, että varsin usein näissä parantumistilaisuuksissa ryhdytään suoranaiseen huijaukseen, ts. parannettavat eivät edes ole sairaita. Kyse on vain juonesta jolla hyväuskoiset seurakuntalaiset saadaan uskomaan oman "mestarin" kykyihin.

vlad.

* Lähteet: A. Enqvist "Tiede ja uskonto" sekä M. Miettinen "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellisenä..".
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta sanotaan siis näin, että itseasiassa ainakin uskoin evoluutiossa olevan vielä selvittämätöntä. Toki se teoria on jo esitetty käytännössä melkoisen selkeästi ja siten, että minäkin jo ymmärsin sen. Selvittämättömällä tarkoitin tätä puuttuvien renkaiden määrää etc

Siis mitä tarkoitat puuttuvien renkaitten määrällä?
Välimuotofossiileita on löytynyt satoja ja tosiaan tuollaiset liejuryömijän tapaiset otukset ovat hyvä esimerkki siitä miten evoluutio on kulkenut ja joissain tapauksissa, ilman pakottavaa voimaa, jäänyt paikoilleen.
Mitään sisäistä tarvetta kehittyä ei tietenkään ole ja se, että olemme missä nyt olemme johtuu pääasiassa ympäristön muutospaineista ihmistä kohtaan.

Kaikista suurin virhe on keskittyä juuri ihmisen evoluutioon, ei evoluutio pyöri ihmisen ympärillä. (tästä varmaan noilla puuttuvilla renkailla yritit puhua).

Abiogeneesi on muuten minulle ihan tuntematon sivistyssana. Johtuu pitkälti siitä, että meillä ei TTY:llä opeteta evoluutiota (kuten ei myöskään luomiskertomusta. Juomiskertomuksia kuulee sen sijaan todella usein).

Huoh, teekkarit sentään tuntevat noita termejä kun TKK:lla on bioinformaatiotekniikkaakin ;)

En minäkään termiin ole opintojen varrella törmännyt vaan ihan oma-aloitteisen opiskelun kautta.
Abiogeneesi siis tutkii epä-orgaanisen materian muuntumista orgaaniseksi (jonkin määritelmän mukaan) ts. evoluutio käsittelee vain orgaanisten objektien kehitystä, mutta abiogeneesi keskittyy siihen, miten alkumaahan sitä orgaanista massaa kehittyi.

Nämä kulmakivet on perusteltu minulle riittävän tarkasti, joten niiden perusteella uskon täysin tähän teoriaan, vaikken sitä tunnekaan riittävän tarkasti, jotta voisin pitää sitä täytenä tieteenä.

Heh, eli jos et tunne jotain tarkasti, et pidä sitä tieteenä?
S-parametrit, ovatko ne jotain huuhaajuttuja, en tunne, ei ole tiedettä...(ihan oikeasti en tiedä, mä sain elektroniikasta ykkösen ja inhoan koko alaa aivan kybällä)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kale:

Mielestäsi jumala on luonut ihmisen, miksi siis tämä jumala on luonut ihmiskehoon runsaasti rudimentteja?

vlad.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti DanC
Haluaisin nähdä vastaavia juttuja henkilöistä, jotka ovat rukoilleet yötä päivää ja kuitenkin kuolleet vaikka syöpään.
Miksi näin, miten jumala on tehnyt valinnan kuka rukoileva sairas kuolee ja kuka elää. Ja vastaukseksi ei riitä, että tutkimattomia ovat herran tiet.

Meidän uskossa olevien päämäärä ei olekaan tässä elämässä vaan tulevassa iankaikkisuudessa. Jumala voi ja parantaakin ihmisiä jo tässä elämässä, mutta se ei ole se itsetarkoitus. Tarkoitus on ottaa Jeesus sydämeensä. Myös uskossa olevat voivat sairastua tässä elämässä, koska me olemme myös ihmisiä ja Jumala voi jälleen kerran parantaa ihmisen parhaaksi näkemällään tavalla. Minä en tietenkään pysty vastaamaan siihen miten ja miksi Jumala tekee valintansa, koska olen vain vajavainen, syntinen ihminen niin kuin kaikki muutkin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti varjo
Voin sanoa niin, koska tiedän, että n. 99,99% varmuudella olen oikeassa. Ihmeparantumisia on tutkittu runsaasti ja koskaan ei olla saatu näyttöjä niitten puolesta. Parantumisia tapahtuu aina suljetuissa tilanteissa ja jostain kumman syystä parantumiset eivät ole pysyviä. Sitten on olemassa sellainen käsite kuin lähdekritiikki.
Ilman puolueetonta tutkimusta kyseisen linkin kertomukset ovat vain puutaheinää, mutta sen kyllä myönnän, että usko voi todellakin parantaa masennuksesta. Tällöin kyse ei nyt varsinaisesti ole ihmeestä, koska parantuvat ihmiset joissain tapauksissa masennuksesta muutenkin "itsestään"

Minun mielestäsi sinun kommenteissasi on tasan yhtä vähän uskottavuutta kuin kenenkään muunkaan täällä kirjoittavan henkilön. Sinähän et todellakaan voi olla edes 00,01% varma siitä onko Kale nähnyt ihmeparantumisia vai ei, koska sinä et tunne Kalea etkä myöskään ole ollut paikalla silloin kun Kale on näitä ihmeparantumisia nähnyt. Sinähän et voi missään nimessä väittää itse itsesi olevan 99,99% varma siitä mitä tämä tuntematon henkilö Kale on nähnyt. Sinun ei tietenkään ole pakko sitä uskoa, mutta et sinä voi todellakaan sanoa millään varmuudella onko Kale nähnyt jotain vai ei, koska et ole ollut itse kyseissessä tilaisuudessa.

Minut Jumala on parantanut alkoholismista ja olen siitä 100% varma ja tiedän myöskin, etten ikimaailmassa olisi itse siitä päässyt eroon. Minun ei ole edes tarvinnut yrittää pysyä alkoholista erossa, koska ei sitä ole tehnyt mieli ja olen siitä pysynyt erossa ilman mitään taisteluita. Mutta niin kuin jo aikaisemminkin kerroin, että olen muutaman kerran ottanut yksittäisen saunakaljan ja silti en ole ratkennut tai ollut edes lähellä ratkeamista ja tästä syystä tiedän 100% varmuudella, että kohdallani on tapahtunut parantumisihme. Amen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Minun mielestäsi sinun kommenteissasi on tasan yhtä vähän uskottavuutta kuin kenenkään muunkaan täällä kirjoittavan henkilön. Sinähän et todellakaan voi olla edes 00,01% varma siitä onko Kale nähnyt ihmeparantumisia vai ei, koska sinä et tunne Kalea etkä myöskään ole ollut paikalla silloin kun Kale on näitä ihmeparantumisia nähnyt. Sinähän et voi missään nimessä väittää itse itsesi olevan 99,99% varma siitä mitä tämä tuntematon henkilö Kale on nähnyt. Sinun ei tietenkään ole pakko sitä uskoa, mutta et sinä voi todellakaan sanoa millään varmuudella onko Kale nähnyt jotain vai ei, koska et ole ollut itse kyseissessä tilaisuud

Ei nyt aivan. Ihmeparantumisia ei ole onnistuttu koskaan kunnolla dokumentoimaan, puhumattakaan siitä, että kaksoissokkokokeet ovat järjestään epäonnistuneet.
Kun joku sitten sanoo, että hän on nähnyt useitakin ihmeparantumisia niin jäljelle jää mitä todennäköisemmin juuri se, että kyseinen henkilö ei ole nähnyt ihmeparantumista vaan joko valehtelee tai häntä on itseäänkin huijattu.
Sitä en kiellä, etteikö hän olisi voinut nähdä ihmistä, joka esittää saaneensa näkönsä takaisin, mutta ilman todisteita, mitään todellista parantumista ei ole tapahtunut.

Minut Jumala on parantanut alkoholismista

Ylläri, että takana oli tällainen historia. Hyvä sinulle kuitenkin.

Mutta niin kuin jo aikaisemminkin kerroin, että olen muutaman kerran ottanut yksittäisen saunakaljan ja silti en ole ratkennut tai ollut edes lähellä ratkeamista ja tästä syystä tiedän 100% varmuudella, että kohdallani on tapahtunut parantumisihme. Amen

Itsesuggestio yhdistettynä huikaisevaan logiikkaan tekee todellakin ihmeitä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Re: Ck

Viestin lähetti krobbe
Valitettava tosiasia vain on ettei alkoholismista voi parantua, saat tautisi kanssa mennä iänkaikkiseen elämääsikin, valitettavasti.

Miten niin ei voi? Tässähän minä parantunut alkkis kirjoittelen sinulle täyttä häkää. Enkös minä siitä juuri kirjoittanut äsken. Jos sinä et siihen usko että alkoholismista voi parantua, niin se on vaan sinun mielipiteesi, mutta minä uskon ja tiedän että Jumala parantaa ja on parantanut minut.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Ck

Minut Jumala on parantanut alkoholismista ja olen siitä 100% varma ja tiedän myöskin, etten ikimaailmassa olisi itse siitä päässyt eroon. Minun ei ole edes tarvinnut yrittää pysyä alkoholista erossa, koska ei sitä ole tehnyt mieli ja olen siitä pysynyt erossa ilman mitään taisteluita. Mutta niin kuin jo aikaisemminkin kerroin, että olen muutaman kerran ottanut yksittäisen saunakaljan ja silti en ole ratkennut tai ollut edes lähellä ratkeamista ja tästä syystä tiedän 100% varmuudella, että kohdallani on tapahtunut parantumisihme. Amen.

Olen itse elänyt alkoholistin kanssa, joten vilpittömät onnentoivomukset Ck:lle. Loistavaa!

Kerron tässä toisen tarinan. Rakas äitini oli 60-luvulla matkailualalla töissä. Eräänä päivänä hän sai tehtäväkseen kutsua erään suomalaisen henkilön kotiin Israelista ko. henkilön omaisten heikkenevästä terveydentilasta.
Äitini kutsuikin väärän henkilön kotiin jota huomattiin vasta kun henkilö tuli Suomeen. Tämä "väärä" henkilö kiittikin äitiäni tästä virheestä koska hän oli saapunut kotiin juuri ennen kuin hänen isänsä oli kuollut. Tällaisissa tapauksissa minäkin uskon, että Jumala on olemassa.
(Oikean henkilön omainen tervehtyi eikä henkilön tarvinnut koskaan tulla Suomeen).
 

krobbe

Jäsen
Re: Re: Ck

Viestin lähetti Ck
Miten niin ei voi? Tässähän minä parantunut alkkis kirjoittelen sinulle täyttä häkää. Enkös minä siitä juuri kirjoittanut äsken. Jos sinä et siihen usko että alkoholismista voi parantua, niin se on vaan sinun mielipiteesi, mutta minä uskon ja tiedän että Jumala parantaa ja on parantanut minut.

Tutkittu juttu, jokainen itseään kunnioittava alkoholisti tietää ja myös myöntää sen faktan, ettei alkoholismista voi ikinä parantua.

Sen kanssa voi elää ja hallita sitä, ja toivonkin että sinullakin riittää voimia selvitä ilman tautisi ikävää klunk-klunk-vaihetta.

Tämä on sitten vakavalla mielellä kirjoitettu.

Lähde: Appiukkoni, joka on alkoholisti, ollut sitä jo 50 vuotta. Taistelussaan tuota klunk-klunk-vaihetta vastaan hän onnistunut jo kohta 40 vuotta. Silti hän käy jatkuvasti AA:n kokouksissa, uskossakin tuntuu hän olevan. Kyllä hän ainakin kertoo avoimesti olevansa edelleen mies jolla alkoholismi on ja pysyy hautaan asti.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Ck
Minut Jumala on parantanut alkoholismista ja olen siitä 100% varma ja tiedän myöskin, etten ikimaailmassa olisi itse siitä päässyt eroon.

Ck, Sinua on varmasti auttanut uskosi Jumalaan, mutta kyllä todellinen sankari raitistumisessasi olet Sinä itse. Sinä sen teit. Onnittelut siitä!
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti varjo
Itsesuggestio yhdistettynä huikaisevaan logiikkaan tekee todellakin ihmeitä.

Ikävä kyllä se kun Jumala koskettaa ei ole mitään itsesuggestiota vaan sitä, että Jumala tosiaan koskettaa. Se on ihan erinlainen olotila kuin mikään mikä täällä maailmassa on ja ehkäpä Jumala joskus tulee koskettamaan sinuakin, niin saat tietää, ettei se ole mitään kutsumaasi itsesuggestiointia. Jumala on koskettanut minua jopa monesti ihan vaan kun vaikka juttelen jonkun ihmisen kanssa jostain asioista ja tätä on tapahtunut vasta sen jälkeen kun tulin uskoon.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Re: Ck

Viestin lähetti krobbe
Valitettava tosiasia vain on ettei alkoholismista voi parantua, saat tautisi kanssa mennä iänkaikkiseen elämääsikin, valitettavasti.

En nyt jaksa googlettaa, mutta on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan uskonnollisen herätys aiheuttaa aivoissa näiden joidenkin endo-jotakin aineiden tuotosta ja aiheuttaa nousuhumalan kaltaisen hyvänolontunteen.

Lopullista 'paranemista' se ei suinkaan takaa, yleensä sen hurahtamisen hurmostila lievenee melko nopeasti. Poikkeuksiakin toki on, vaikkapa tämä Hurstin Veke.

Uskoon tulemisen avulla on päästy eroon jopa pahoista heroiiniriippuvuuksista, jopa lähes ilman fyysisiäkään vieroitusoireita. Noissa Hare Krisna tms. piireissä se on jopa aika yleistäkin. Ihminen on metka otus, kun pystyy sekoittamaan päänsä ilman kemikaalejakin.

Ja Kalelle:

Älä ota tätä vittuiluna, mutta jos ole mukana jossain pienessä, tiiviissä uskonnollisessa ryhmässä merkkiä jotain Helluntailaiset tai Vapaakirkko niin irrottudu siitä ryhmästä helvetin äkkiä tai ota ainakin parin kuukauden breikki niin ettet ole niihin ihmisiin missään kosketuksissa, vaihda vaikka puhelinnumerosikin jos on pakko!

Usko mihin haluat, mutta tuon tien päässä on suurella todennäköisyydellä joko itsemurha tai psykiatrinen hoito. Olen katsonut pari tapausta vähän turhan läheltä. Tuo tekstisi vaan välillä palauttaa päähän niin ikäviä muistoja, siksi oli pakko kirjoittaa, en halua loukata tai satuttaa sinua.

t. Hanu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jatkan omalta osaltani kommentointia mahdollisesti huomenna. Totean vaan tässä, että perkeleen varjo menit vastaamaan viestiini silloin kun siinä oli tuo ratkaiseva typo.

Eli tuo, minkä olen nyt korjannut. Koska vastauksesi oli noin pitkä olet varmasti aloittanut sen tuona noin kahden minuutin aikana, jolloin tuo ratkaiseva virhe tuolla oli.

Eli siis siellä luki silloin tieteenä, kun piti lukea tietona.

PS. S-parametrit tarkoittavat Sirontaparametrejä (Scattering parameters), joilla mallinnetaan n-napaisen (n >= 2) RF-portin sisäänmenevien ja ulostulevien aaltojen suhteita. Toisinsanoen heijastumisia ja läpimenoja. Periaatteessa elektroniikkaa, tosin käytännössä sähkömagnetiikkaa.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Viestin lähetti Ck
Meidän uskossa olevien päämäärä ei olekaan tässä elämässä vaan tulevassa iankaikkisuudessa. Jumala voi ja parantaakin ihmisiä jo tässä elämässä, mutta se ei ole se itsetarkoitus. Tarkoitus on ottaa Jeesus sydämeensä. Myös uskossa olevat voivat sairastua tässä elämässä, koska me olemme myös ihmisiä ja Jumala voi jälleen kerran parantaa ihmisen parhaaksi näkemällään tavalla. Minä en tietenkään pysty vastaamaan siihen miten ja miksi Jumala tekee valintansa, koska olen vain vajavainen, syntinen ihminen niin kuin kaikki muutkin.

No niin, ja tästä kaukaa hakien pääsenkin siihen mistä olen halunnut kirjoittaa. Tuon lainauksen pohjalta voikin kysyä, mikä on uskonnon tarkoitus (ja se on osin siinä sanottukin). Jeesuksen ottaminen sydämeen (tee se toisille, minkä haluaisit heidän tekevän sinulle), tavalla tai toisella, miten kukin "jeesuksen" hahmottaa.

"Uskonto" tuolta pohjalta katsottuna ei mielestäni millään tavalla luo ristiriitaa luomisteorian ja evoluution, alkuräjähdyksen tms. kanssa. Oikeastaan luomisteoria osana uskontoa on tarpeeton ja harhaanjohtava, ehkä osin myös rajoittava. Samoin kuin kuin kuolemanjälkeinen elämä ns. "palkintona".
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Sistis


Eli tuo, minkä olen nyt korjannut. Koska vastauksesi oli noin pitkä olet varmasti aloittanut sen tuona noin kahden minuutin aikana, jolloin tuo ratkaiseva virhe tuolla oli.

Eli siis siellä luki silloin tieteenä, kun piti lukea tietona.

PS. S-parametrit tarkoittavat Sirontaparametrejä (Scattering parameters), joilla mallinnetaan n-napaisen (n >= 2) RF-portin sisäänmenevien ja ulostulevien aaltojen suhteita. Toisinsanoen heijastumisia ja läpimenoja. Periaatteessa elektroniikkaa, tosin käytännössä sähkömagnetiikkaa.
Jees, no se vähän selvensikin asiaa.
S-parametrit näyttäisivät pikagoogletuksen jälkeen olevan aika lähellä laserfysiikassa käytettäviä transmissiokertoimia.

PS. Mitä on magnetiikka, voiko sitä syödä.
Meilläpäin sitä kutsutaan sähkömagnetismiksi, elektrodynamiinaksi, QED:ksi, mutta magnetiikka on uusi termi mulle.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Älkäähän nyt leimatko Ck:ta. Tänä päivänä käydään kuussa ja parannutaan syövästä. Miksi ei voisi parantua alkoholismista?
Onko kellään jotakin faktaa ettei voi?
Ja mitä sitten vaikkei tieteellisesti voi, mutta antakaa nyt herran tähden henkilön itse uskoa omista parannuksistaan ja ollaan onnellisia, että on yksi alkoholisti vähemmän. Jokainen terve ihminen on hieno asia.

Ja muistutukseksi vielä. Alkoholisti ei ole VAIN koditon spurgu joka örveltää pitkin puistoja ja kusee porttikonkeihin. Moni ihminen Suomen liike-elämässäkin on alkoholisti. Toiset ymmärtää asian ja osaa olla ottamatta, toiset ymmärtää asian mutta siitä huolimatta ei osaa olla ottamatta. Ei kaikki alkoholistit näytä alkoholisteilta päältäpäin.

Ja jos jonkun mielestä Jumala parantaa, niin sehän on hieno asia.
Pääasia on kuitenkin se, että on parantunut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
PS. Mitä on magnetiikka, voiko sitä syödä.
Meilläpäin sitä kutsutaan sähkömagnetismiksi, elektrodynamiinaksi, QED:ksi, mutta magnetiikka on uusi termi mulle.

Ei kai... eikö teidän yliopistolla ole esimerkiksi sähkömagnetiikan laitosta? Meilläpä on.

www.em.tut.fi

Sähkömagnetiikka on yksi fysiikan vahvimmista osa-alueista. Teorialla voidaan selittää luotettavasti ympärillämme vallitsevien ilmiöiden väliset mekanismit, ja tästä syystä aiheen sovellutusarvo teknisiin ongelmiin on merkittävä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kas vain aina sitä oppii uutta, ilmeisesti joku insinööritermi tuo on kun kaikki googlen viitteet olivat joko TTY:llä tai VTT:llä.
Ilmeisesti kyseessä on siis jonkinlainen sähkömagnetismin ja elektroniikan yhdistelmä. Ilmeisesti ei kuitenkaan mene vielä QED:n puolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: Re: Ck

Viestin lähetti hanu
Älä ota tätä vittuiluna, mutta jos ole mukana jossain pienessä, tiiviissä uskonnollisessa ryhmässä merkkiä jotain Helluntailaiset tai Vapaakirkko niin irrottudu siitä ryhmästä helvetin äkkiä tai ota ainakin parin kuukauden breikki niin ettet ole niihin ihmisiin missään kosketuksissa, vaihda vaikka puhelinnumerosikin jos on pakko!

Usko mihin haluat, mutta tuon tien päässä on suurella todennäköisyydellä joko itsemurha tai psykiatrinen hoito. Olen katsonut pari tapausta vähän turhan läheltä.

t. Hanu

Minäkään en halua loukata sinua tällä viestilläni, koska en tiedä kokemistasi asioista mitään. Ymmärrän huolestumisesi, jos mieleesi palaa ikäviä muistoja tuttavistasi. Ihmetyttää kuitenkin suuresti, että olet parin tapauksen johdosta leimaamassa kaksi herätysliikettä noin kärkevästi. Helluntailaisia on vajaat 50000 Suomessa, joten minulla on pienen pieni epäilys, että joukossa on jokunen psyykkisesti tasapainoinenkin yksilö. Tiedän, että monilla helluntaiseurakuntien jäsenillä on psyykkisiä ongelmia, mutta vastaavia yksilöitä taitaa olla niin kansankirkossamme kuin uskonnottomissakin. Minua vain kyrsii suuresti, että kehotat jotakuta välttämään aivan tavallisia kansalaisia, joita esimerkiksi helluntailaiset kuitenkin keskimäärin ovat. Jos kyseessä on jokin seurakunnan sisäinen ääriryhmittymä, joka suurinpiirtein kieltää lääkkeiden syömisen, kannattaa silloin mennä seurakunnan pastorin tai johtokunnan puheille, ja pyytää kiinnittämään huomio epäilyttävään käyttäytymiseen. Koko porukan leimaaminen on jokatapauksessa todella ajattelematonta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ck
Ikävä kyllä se kun Jumala koskettaa ei ole mitään itsesuggestiota vaan sitä, että Jumala tosiaan koskettaa. Se on ihan erinlainen olotila kuin mikään mikä täällä maailmassa on ja ehkäpä Jumala joskus tulee koskettamaan sinuakin, niin saat tietää, ettei se ole mitään kutsumaasi itsesuggestiointia. Jumala on koskettanut minua jopa monesti ihan vaan kun vaikka juttelen jonkun ihmisen kanssa jostain asioista ja tätä on tapahtunut vasta sen jälkeen kun tulin uskoon.

Mistä tiesit, ettei se ollut esim. Allah tai vaikkapa Shiva, joka kosketti. Mikä sai sinut uskomaan, tai paremminkin ilmeisesti tietämään, että kyseessä oli juuri kristittyjen Jumala sekä poikansa Jeesus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös