Uskotko Jumalaan?

  • 1 336 752
  • 14 406

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iänkaikkisen elämän.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Aiai, tulee ihan rippikoulu Puhjonrannassa mieleen, jossa minäkin tuon mantran aikanaan opiskelin. <3

- Pelattiin pingistä.

- Uno-kortit olivat viattomia, normaalit pelikortit eivät.

- Kesäpastori todisti väkevästi miten rukoilun voimalla hänelle toimitettiin jäätelöä kesähelteellä kotiovelle.*

- Vilulle maksettiin 20 markkaa kimpassa, kun veti päänsä pyörälle jossain leikkipuistolaitteessa.

- Sekasaunottiin varmaan ekaa kertaa keskellä kukkean puberteetin.

- Peloteltiin jollain venäläisellä loikkarilla, jotta ei lähdettäisi ulos yöllä.

Good times ja minun puolestani jokainen saa uskoa Jumalaan, Saunatonttuun tai vaikka Valavuoreen.

* = tämä oli se kohta, kun kai 15-vuotias cotton viimeistään ajatteli, että pitäkääpä tunkkinne.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Aiai, tulee ihan rippikoulu Puhjonrannassa mieleen, jossa minäkin tuon mantran aikanaan opiskelin. <3

- Pelattiin pingistä.

- Uno-kortit olivat viattomia, normaalit pelikortit eivät.

- Kesäpastori todisti väkevästi miten rukoilun voimalla hänelle toimitettiin jäätelöä kesähelteellä kotiovelle.*

- Vilulle maksettiin 20 markkaa kimpassa, kun veti päänsä pyörälle jossain leikkipuistolaitteessa.

- Sekasaunottiin varmaan ekaa kertaa keskellä kukkean puberteetin.

- Peloteltiin jollain venäläisellä loikkarilla, jotta ei lähdettäisi ulos yöllä.

Good times ja minun puolestani jokainen saa uskoa Jumalaan, Saunatonttuun tai vaikka Valavuoreen.

* = tämä oli se kohta, kun kai 15-vuotias cotton viimeistään ajatteli, että pitäkääpä tunkkinne.
Minä tienasin riparilla sata markkaa, kun soitin jossain virallisemmassa tilaisuudessa kesken kaiken akustisella Offspringiä.

En silti tullut uskoon.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Aiai, tulee ihan rippikoulu Puhjonrannassa mieleen, jossa minäkin tuon mantran aikanaan opiskelin. <3

- Pelattiin pingistä.

- Uno-kortit olivat viattomia, normaalit pelikortit eivät.

- Kesäpastori todisti väkevästi miten rukoilun voimalla hänelle toimitettiin jäätelöä kesähelteellä kotiovelle.*

- Vilulle maksettiin 20 markkaa kimpassa, kun veti päänsä pyörälle jossain leikkipuistolaitteessa.

- Sekasaunottiin varmaan ekaa kertaa keskellä kukkean puberteetin.

- Peloteltiin jollain venäläisellä loikkarilla, jotta ei lähdettäisi ulos yöllä.

Good times ja minun puolestani jokainen saa uskoa Jumalaan, Saunatonttuun tai vaikka Valavuoreen.

* = tämä oli se kohta, kun kai 15-vuotia cotton viimeistään ajatteli, että pitäkääpä tunkkinne.
Ripari oli kyllä ihana. Minua ei kasvatettu uskossa vaan löysin sen itse vasta riparin jälkeen. Ajattelin olevani rationaalinen ateisti joka ei tällaiseen hömpötykseen usko mutta vuosi sitten tapasi erään Kristityn ystävän. Ajattelin "hehhee noniin todistan kuinka tyhmä hän on" niin kuin olin monelle omasta mielestäni jo tehnyt. Hän puhui minulle järkeä ja sai minut tutkimaan Kristinuskoa ja Raamattua kriittisesti. Lopulta tajusin ettei tämä nyt niin tyhmää ole. Sitten tarkkailin ateismia samalla tavalla. Ongelmia nousi paljon enemmän. Näin kuinka iloisia ja rakastavia Kristityt olivat verrattuna hedonistisiin ystäviini.

Kysyin Jumalalta jos olet oikea, näytä se minulle. Haluan uskoa mutta en. Avasin Raamatun jostain sattumanvaraisesta kohdasta ja ensimmäiset sanat mitkä luin oli Psalmi 27:14"Luota Herraan.
Ole luja pysy rohkeana.
Luota Herraan"

Ajattelin että mitäs hittoa?
Seuraavana päivänä kaikki näytti erilaiselta. Näin vastaankulkijan kadulla ja ensimmäistä kertaa ajattelin. Rakastan häntä. Olisin valmis kuolemaan hänen puolestaan kuten Jeesus kuoli minunkin puolestani. Sillä seuraan Jeesusta.

Elämäni on parantunut niin paljon ja kiitän siitä Jumalaa joka ikinen päivä!
 
Viimeksi muokattu:

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kuulostaa @DaFlexi tuo loppu ihan siltä, että olet kokenut ainakin hetkellisen valaistumisen hetken. Tällä en tarkoita niinkään uskoa Jumalaan, vaan tietynlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta kaiken/kaikkeuden kanssa. Kaikki on kaiken taustalla ikään kuin yhtä ja samaa. Minäkin olen kokenut tässä parin viimeisen vuoden aikana lukuisia ns. satori-hetkiä, hetkellisiä valaistumisia. Yksi tuttu ihminen on saanut tällaisen tilan pysyväksi ja kokoaikaiseksi, tällä hetkellä on todella onnellinen, jalat maassa oleva ja elämäniloa pursuava ihminen. Sitä ei oikein voi kuvailla sanoin, se tunne kun näkee maailman täysin uudella tavalla ja uusin aistein, se on jotain mitä ei ennen sitä ollut voinut edes käsittää. Sellaista onnen ja autuuden tunnetta, jota ei saa mistään ns. maallisesta. Ja ei, en ollut ottanut mitään alkoholia, lääkeitä tai muitakaan tajuntaa laajentavia kemikaaleja.

Uskon, että pohjimmiltaan kaikki maailman uskonnot ja henkiset suuntaukset hakevat samanlaista lopputulemaa, erilaisin kulttuurillisiin kielikuviin vain puettuna. Uskonnot ovat kuin sormia, jotka osoittavat kuuta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, peukalopaikat rocks. Eli otetaan random kohta Raamatusta ja koetaan se sitten suoraan jumalalta tulleena puhutteluna. Paitsi jos sattuu vahingossa avaamaan Aikakirjat sukuluettelojen kohdalta. "Eenokille syntyi Heenok, Heenokille syntyi Aanok ja Aanokille syntyi Pentti", no saattaahan se lestadiolaisia innoittaa.

Tai sitten :
"Juudas Iskariot meni ja hirtti itsensä".
- Oho, heh, nyt herrani taidan hakea toisen paikan. Taisi olla vähän rankempaa huumoria tämä.
"Mene ja tee samoin."
- Mitä helvettiä, koko elämäni olen sulle antanut ja todistanut väkevästi. Kyllä tämä nyt tarvitsee vahvistuksen. Oi Jeesus, onko todella näin?
"Tee se, mitä suunnittelet, äläkä enää epäröi!"
- No ei kai siinä saatana sitten sen kummempaa... Huomenna piti mennä kitaran kanssa lauleskelemaan verilauluja vanhaintalolle, mutta ei sitten mennä. Mitähän se vaimo tuumaa, kun lasten kanssa tulee kotiin, nuori ja terve mies niskakiikussa. No, mutta kyllä taivaallinen isä pitää huolen omistaan, minä epäuskoinen. Ei kai siinä. Täältä tullaan, Haanok, Eenok ja mitä vittuja nyt olittekaan.

Siinä sitten väkevän todistajamme sätkiessä kravatin jatkeena, ohuet Raamatun sivut kääntyvät ilmavirrassa ja kärpänen laskeutuu kohtaan "oman henkensä riistäjäin paikka on ikuinen kadotus ja hammasten kiristys".

Aamen, saatana.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Hän puhui minulle järkeä ja sai minut tutkimaan Kristinuskoa ja Raamattua kriittisesti.

Et sitten noudattanut hänen neuvoaan.

Kristinuskon - ja yhtälailla kaikkien muidenkin uskontojen - oikeasti kriittinen tutkimen johtaa ainoastaan siihen välttämättömään lopputulemaan, että koko homma on aivan stetsonista vedetty, eikä vähääkään edes auttavan tason logiikalla. Sekametelisoppaa, johon on ympätty kaikkea kivalta kuulostavaa mistäkin ajasta.

Esimerkkinä vaikka, että evankeljumeista on ensimmäiseksi kirjoitettu Markuksen evankeljumi, joka on lähinnä anagrammi ensimmäisen vuosisadan lopun juutalaissodista ja siinä on pitkiä pätkiä, jotka on aivan sanasta sanaan kopioitu Homeroksen Troijan sodasta Juutalaisotien sankaritarinoiksi.

Sittemmin sen ja tuntemattoman Q-evankeljumin pohjalta on kirjoitettu Luukas ja Matteus, joista jälkimmäinen keksi tarinaan lisäksi syntymäästoorin, joka on sekin loogisesti aivan pälliä isolla päällä. Sen ajan paimenet olisivat siihen vuodenaikaan olleett kotona takkaa lämmittämässä eikä aavikolla lampaita kaitsemassa ja he olisivat olleet täysin luku- ja kirjoitustaidottomia kirjoittaakseen kokemuksensa antiikin kreikaksi - jolla ne on linqvistisesti todettu kirjoitetun - ylös.
Entäs suusanallinen perimä?:
- Ai niin, en tiedä muistinko kertoa että tuossa yksi vuosi saturnalian aattona tuonne aavikolle tuli aivan vitullinen määrä taivaallista sotajoukkoa kertomaan, mulle, että älä peljästy me tuomme sinulle suuren ilon. Ja me mentiin sitten kehoituksesta beetlehemiin ja siihen meittin rooli tarinassa sitten päättyikin. Ain't that a bitch, huh?

Jumala luo eedeniin hyvän ja pahan tiedon puun, josta ihminen ei saa syödä, tietäen että ihminen syö siitä ja saa kontolleen karkoituksen paratiisista ja perisynnin, jonka anteeksi antaakseen hänen on tultava itse ihmiseksi tappaakseen itsensä kiduttamalla, sen sijaan että hän vain opetustensa mukaan antaisi itselleen anteeksi.

Hän kuoli meidän syntiemme tähden. Juu, ei. Sää voit ottaa toisen pahat teot kontollesi, maksaa niistä sakot tai istua toisen puolesta linnassa. Mutta sää et silti saa millään poistettua vastuuta toisen teoista sen toisen puolesta.

Tai jos olisi vaan ollut luomatta sitä goddämn kiellettyä omppupuuta in the first place, me ei edes käytäisi tätä keskustelua.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Orjuus on jo puolestaan käsitteenä täysin eri asia nyt, mitä se oli Raamatun ajan yhteiskunnassa. Monet ihmiset halusivat tuolloin vapaaehtoisesti orjiksi, koska se toi tietynlaista sosiaaliturvaa ja työtä. Ts. orjan asema oli parempi orjana kuin ilman orjuutta. Mutta joo, orjuutta ei käsitellä kovin paljoa UT:ssa ja voi myös olla, ettei evankeliumeissa mainita asiasta mitään, en muista. Mutta edelleen, Raamatussa ei kerrota kaikesta kaikkea, eikä edes kaikkia Jeesuksen tekoja, miten monesti väärin kuvitellaan.

Oh my fucking God!

Missä Marvel-universumissa ja millä käsittämättömällä ajatusmaailmalla sinä pystyt venyttämään moraalin sellaiseen konseptiin, että toisen ihmisen omistaminen, ihmisen omistuksen periytyminen sukupolvesta toiseen; orjan piekseminen kunhan hän vaan ei kuole kahden päivän sisään pieksemisestä; jne. on kenenkään hyvinvointia edistävä asia?

No toki tuohon kuvaan kuuluu muutakin kuin vapaa tahto, mutta se vapaa tahto mielestäni oli se oleellisin asia yllä olevaan vuodatukseen kaikkeen maailman pahuuteen liittyen. Joten syyttäisin ihmisen valintoja.

Pikaisella hakemisella löysin tämän artikkelin, jossa kreikkalais-ortodoksisen kirkon pappi pohtii ihmisen luomista Jumalan kuvaksi. Muita kuvaan liittyviä ominaisuuksia ovat siis kuolemattomuus, rationaalisuus (järki), ja kyky syvään rakkauteen Jumalaa ja muita luotuja kohtaan.

'Vapaa tahto' on selityksenä ja uskonnon puolustuksena lapsellisuudessaan vähintään yhtä huono kuin "God works mysterious ways". Ellei jopa huonompi.

Ted Bundy tunnusti yli kolmenkymmenen naisen brutaalin seksuaalimurhan. Miten nämä sen uhrit käyttivät vapaata tahtoaan?

Madeleine MacCann vietiin lomalla hotellista ja hänen viimeisiä hetkien kauhua voi vai vain kuvitella. Miten Madeleine ja hänen vanhempansa käyttivät vapaata tahtoaan?

Hitlerin ja Stalinin regimet tappoivat kymmeniä ja kymmeniä miljoonia ihmisiä. Miten heidän uhrinsa saivat toteuttaa vapaata tahtoaan?

Jumala jonka luomakunnassa on pahuutta,
1) ei ole hyväntahtoinen
2) ei ole kaikkivoipa
3) ei ole olemassa

Pick your number - missään vaihtohdossa sellainen jumala ei ole palvomisen arvoinen.

Jos kyseessä on vain vapaiden tahtojen kilpailu keskenään, tuohon yhtälöön ei edes mahdu Jumalaa.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Et sitten noudattanut hänen neuvoaan.

Kristinuskon - ja yhtälailla kaikkien muidenkin uskontojen - oikeasti kriittinen tutkimen johtaa ainoastaan siihen välttämättömään lopputulemaan, että koko homma on aivan stetsonista vedetty, eikä vähääkään edes auttavan tason logiikalla. Sekametelisoppaa, johon on ympätty kaikkea kivalta kuulostavaa mistäkin ajasta.

Esimerkkinä vaikka, että evankeljumeista on ensimmäiseksi kirjoitettu Markuksen evankeljumi, joka on lähinnä anagrammi ensimmäisen vuosisadan lopun juutalaissodista ja siinä on pitkiä pätkiä, jotka on aivan sanasta sanaan kopioitu Homeroksen Troijan sodasta Juutalaisotien sankaritarinoiksi.

Sittemmin sen ja tuntemattoman Q-evankeljumin pohjalta on kirjoitettu Luukas ja Matteus, joista jälkimmäinen keksi tarinaan lisäksi syntymäästoorin, joka on sekin loogisesti aivan pälliä isolla päällä. Sen ajan paimenet olisivat siihen vuodenaikaan olleett kotona takkaa lämmittämässä eikä aavikolla lampaita kaitsemassa ja he olisivat olleet täysin luku- ja kirjoitustaidottomia kirjoittaakseen kokemuksensa antiikin kreikaksi - jolla ne on linqvistisesti todettu kirjoitetun - ylös.
Entäs suusanallinen perimä?:
- Ai niin, en tiedä muistinko kertoa että tuossa yksi vuosi saturnalian aattona tuonne aavikolle tuli aivan vitullinen määrä taivaallista sotajoukkoa kertomaan, mulle, että älä peljästy me tuomme sinulle suuren ilon. Ja me mentiin sitten kehoituksesta beetlehemiin ja siihen meittin rooli tarinassa sitten päättyikin. Ain't that a bitch, huh?

Jumala luo eedeniin hyvän ja pahan tiedon puun, josta ihminen ei saa syödä, tietäen että ihminen syö siitä ja saa kontolleen karkoituksen paratiisista ja perisynnin, jonka anteeksi antaakseen hänen on tultava itse ihmiseksi tappaakseen itsensä kiduttamalla, sen sijaan että hän vain opetustensa mukaan antaisi itselleen anteeksi.

Hän kuoli meidän syntiemme tähden. Juu, ei. Sää voit ottaa toisen pahat teot kontollesi, maksaa niistä sakot tai istua toisen puolesta linnassa. Mutta sää et silti saa millään poistettua vastuuta toisen teoista sen toisen puolesta.

Tai jos olisi vaan ollut luomatta sitä goddämn kiellettyä omppupuuta in the first place, me ei edes käytäisi tätä keskustelua.
ateisti yritä kunnioittaa muiden maailmankuvaa(MAHDOTON HAASTE)

Perus googlaamalla löytää noihin kaikkiin pätevät vastaväitteet
 
Suosikkijoukkue
Tappara
ateisti yritä kunnioittaa muiden maailmankuvaa(MAHDOTON HAASTE)

Kunnioittiko kristinusko muiden maailmankuvaa polttaessaan vääräuskoisia, tiedemiehiä, yms nuotioissaan ja kehittäessään mitä mielikuvituksellisimpia välineitä heidän kiduttamisekseen?

Siksi toisekseen, en käsittääkseni sanonut mitään epäkunnioittavaa steitatessani vain faktoja uskonnon historiasta. Jos löysit jotain mikä loukkasi sinua, kannattaisi miettiä miksi. Ideologia, joka ei kestä kritiikkiä ei ole seuraamisen arvoinen.

Kunnioitatko itse kovasti esmes QAnon-salaliittoteoreetikkoja tai litteän maan uskovaisia?

Perus googlaamalla löytää noihin kaikkiin pätevät vastaväitteet


Googlaamalla voi löytää vaikka väitteitä, että kuu on juustoa.

Jos sulla on esittämiini faktoihin vastaväitteitä tiedossa, kerro toki. Saa olla huonojakin. Eikä niiden tarvitse edes tehdä järkeä.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
En. Uskon tieteeseen. Jumalalle ei oikein maailmankatsomuksessani jää minkäänlaista roolia. Silti näen että uskonnolla voi olla joidenkin ihmisten elämään suuri apu/lohtu/toivo. Uskokoon vapaasti siis ne ketkä uskovat kunhan eivät tule sitä minulle missään muodossa tuputtamaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Että oikein oltaisiin valmiita kuolemaan jonkun random vastaantulijan puolesta. Näin yläpuolella todistettiin.

Tuota vähän tohtii epäillä, että jos se totuuden hetki joskus sitten koittaisikin, niin mitenköhän mahtaisi asian laita olla.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Että oikein oltaisiin valmiita kuolemaan jonkun random vastaantulijan puolesta. Näin yläpuolella todistettiin.

Tuota vähän tohtii epäillä, että jos se totuuden hetki joskus sitten koittaisikin, niin mitenköhän mahtaisi asian laita olla.
Olen täysin tosissani. Sopiihan sitä epäillä mutta en usko että sillä on paskaakaan väliä mitä joku random jatkoaikalainen asiaan sanoo. Sillä on väliä miten itse koen asian. Enkä valehdellut
 
Ted Bundy tunnusti yli kolmenkymmenen naisen brutaalin seksuaalimurhan. Miten nämä sen uhrit käyttivät vapaata tahtoaan?

Madeleine MacCann vietiin lomalla hotellista ja hänen viimeisiä hetkien kauhua voi vai vain kuvitella. Miten Madeleine ja hänen vanhempansa käyttivät vapaata tahtoaan?

Hitlerin ja Stalinin regimet tappoivat kymmeniä ja kymmeniä miljoonia ihmisiä. Miten heidän uhrinsa saivat toteuttaa vapaata tahtoaan?

Vapaan tahdon teologiassa ei ole kyse siitä että jokainen voi vapasti tahtoa mitä ikinä mieleen juolahtaa ja mielikuvituksellisimmatkin toiveet sitten toteutuisivat viimeisen päälle täydellisesti.

Vaan siitä että Ted Bundy, Madeleine McCannin kaappaaja sekä Hitlerin ja Stalinin regimet käyttivät vapaata tahtoaan tehdäkseen pahaa.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Sama täällä. Parasta on, että jos sydämestäsi rukoilet, niin siihen vastataan. Ei tarvitse perustella kellekään jne.
Rukoilin Jumalalta joskus reilusti ennen teini-ikää (en muista tarkkaa ajankohtaa), että saisin jatkaa oliko nyt GTA:n vai Habbohotellin pelaamista, koska vanhempani olivat sen jostain tietystä syystä kieltäneet. Enpä saanut jatkaa pelaamista sen jälkeen (toki joskus myöhemmin, en muista kuinka pitkälle myöhemmin).

Tämä on yksi varhaisista muistoistani liittyen uskoon. En ole ikinä uskonut Jumalaan, ja olen muutaman kerran 26:n vuoden iässä tuota pohtinut. Joku Jeesus on saattanut puolestaan askeltaa joskus, mutta hänen tekonsa ovat varmaan liioiteltuja ja tästä kehkeytyikin aika iso soppa.
 

Teresa

Jäsen
Minulla ei ole mitään tarvetta yrittää uskotella itselleni, että korkeampia voimia olisi olemassa, mutta jos olisi, en valitsisi ainakaan kristinuskoa itsepetokseni kohteeksi. Mielestäni se on varsin epäoikeudenmukainen ja epälooginen uskonto.

Epäoikeudenmukaisuudella tarkoitan lähinnä kristinuskon keskiössä olevaa ajatusta siitä, että vain vapahtaja Jeesukseen uskomalla voi pelastua iänkaikkisen elämän riemuihin. Tästä seuraa, että kuka tahansa murhamieskin pääsee paratiisiin annettuaan sydämensä Jössekselle, mutta viaton lapsi tai ikänsä Afrikan sademetsissä elänyt alkuasukas on jo lähtökohtaisesti tuomittu helvettiin, jos ei ole koskaan kuullutkaan koko hepusta. Naurettavaa kyllä, myös Vanhan testamentin patriarkat – Abraham, Iisak ja mitä näitä nyt oli – päätyvät ilmeisesti helvetin kiroihin, sillä hekään eivät koskaan ottaneet vastaan Kristuksen sovitustyötä (sillä sitä ei ollut vielä silloin tapahtunutkaan). Kristinuskon pelastuskäsitys asettaa siis ihmiset eriarvoiseen asemaan ihan heistä itsestään riippumattomista syistä; jotkut syntyvät kristittyyn perheeseen ja kuulevat pienestä pitäen Jeesuksesta, toiset puolestaan eivät saa koskaan tietää hänestä mitään. Äiti Teresa uskoi kaiketi Jessen sovitustyöhön, mutta mikäli ei sattumoisin olisi uskonut, niin hänkin olisi kristinuskon opinkappaleiden mukaan päätynyt kadotukseen huolimatta kaikesta elämänsä aikana tekemästään hyvästä. Omaan oikeuskäsitykseeni istuisi paremmin, jos jako taivaan ja helvetin välillä tapahtuisi nimenomaan tekojen eikä uskon perusteella.

Epäloogisuudella tarkoitan puolestaan sekä kristinuskon opetusten sisäistä epäloogisuutta että uskovaisten epäloogista tapaa tulkita niitä. Raamattuhan jo itsessäänkin suorastaan vilisee ristiriitoja. Pienempiin tällaisiin kuuluu esimerkiksi maailman luomisjärjestys ja Jeesuksen tyhjässä haudassa ensimmäisenä vierailleen porukan kokoonpano. Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan eläimet luotiin ensin ja vasta sitten ihminen, toisessa Mooseksen kirjassa taas ihminen tehtiin ensin. Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesuksen haudassa kävi Maria Magdaleena yksin, Matteuksen evankeliumissa siellä vierailivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria, Markuksen versiossa esiintyivät Maria Magdaleena, Jaakobin äiti Maria ja Salome, kun taas Luukkaan kertomuksessa mainitaan isompikin lössi naisia.

Eivätkä nuo edellä mainitut toisaalta edes ole mitään ihan mitättömiä seikkoja – ovathan luomiskertomus ja Jeesuksen ylösnousemus sentään Raamatun merkittävimpiä tarinoita, joten luulisi niiden yksityiskohtienkin olevan kohdillaan. Vieläkin suurempiin ristiriitoihin kuuluu vaikkapa luonnekuvien hajanaisuus Vanhassa testamentissa Jumalan ja Uudessa testamentissa Jeesuksen osalta. Vanhan testamentin Sebaotia ensinnäkin kuvaillaan joissakin yhteyksissä rakastavaksi ja armolliseksi, toisaalla hän kehottaa israelilaisia tappamaan amalekilaiset viimeistä heidän omistamaansa kamelia myöten tai uhkaa kostaa isien pahat teot heidän jälkeläisilleen aina neljänteen polveen saakka. Jeesus puolestaan käyttäytyi välillä suorastaan pasifistisesti ja kehotti välittämään miekkaan tarttumista, jottei siihen tulisi hukkuneeksi. Joskus hän taas sanoi aivan päinvastaisesti saapuneensa maailmaan tuomaan miekan ja eripuraa. Jos Raamattu olisi oikeasti Jumalan käden ohjaamana laadittu, siinä ei olisi virheitä sen paremmin pienten kuin suurempienkaan detaljien suhteen.

Kristittyjen epälooginen tapa tulkita omaa pyhää kirjaansa taas ilmenee siten, että he saattavat valita kahdesta keskenään ristiriidassa olevasta opetuksesta juuri sen, jonka kaiken järjen mukaan pitäisi olla se valheellinen, tai toisaalta he saattavat lukea Raamatusta rivien välistä sellaista, mitä siellä ei selvästikään ole tarkoitettu ensinkään olemaan. Ensimmäisestä epäloogisuuden lajista mainittakoon esimerkkinä kristinuskon suhde juutalaisuuteen. Jeesus itse (oletetaan nyt siis keskustelun kannalta, että hän oli oikeasti olemassa ja Raamatun kertomukset hänestä pitävät keskeisiltä osin paikkansa) opetti, että Mooseksen kirjoissa esitetty laki on pienintäkin piirtoa myöten voimassa aina maailmanloppuun asti ja että vanhurskaaksi tulemiseen tarvitaan myös tekoja eikä vain uskoa. Itse asiassa hän meni niinkin pitkälle, että sanoi tulleensa maailmaan vain israelin kadonneita lampaita varten. Paavali puolestaan julkitoi täysin vastakkaisia näkemyksiä seurakunnilleen lähettämissään kirjeissä; hänen mukaansa pakanakristityiltä ei pitäisi vaatia juutalaisuuteen kääntymistä tai lain noudattamista, eikä kukaan voinut pelastua tekojensa perusteella vaan pelkkä usko riitti. Itse kristinuskon perustajan ja erään varhaiskristillisen teologin opetukset ovat siis räikeässä ristiriidassa. Luulisi, että Jeesuksen sana on ylin auktoriteetti, mutta ei näköjään.

Voidaan toki esittää muutamia argumentteja sen puolesta, että Jeesuskin ehkä tarjosi pelastusmahdollisuutta myös pakanoille, ja saattoi myös olla sitä mieltä, ettei Mooseksen lakikaan olisi enää kaikilta osin voimassa. Antaessaan lähetyskäskyä Jeesus nimittäin kehotti apostolejaan viemään ilosanoman maailman ääriin ja tekemään kaikista kansoista hänen opetuslapsiaan. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin lisäsi, että näitä uusia opetuslapsia olisi neuvottava noudattamaan kaikkia sääntöjä, jotka Jeesus oli ensilinjan opetuslapsilleen ohjeistanut. Viimeksi mainituille hän taas oli opettanut muun muassa, että laki on voimassa kunnes taivas ja maa katoavat, joten sekin opetus pakanakristittyjen pitäisi kaiken järjen mukaan ottaa omakseen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että vain juutalaisuuteen kääntymällä ja juutalaisten lain omaksumalla voisi päästä osalliseksi Jeesuksen sovitustyöstä.

Toinen joskus kuulemani argumentti lain kumoamisen puolesta on, että Jeesus esti mellastavaa väkijoukkoa kivittämästä aviorikokseen syyllistynyttä naista, vaikka Mooseksen lain mukaan näin olisi kuulunut toimia. Eipä Jeesus (olettaen jälleen että hän oli olemassa ja tällainen tapaus oikeasti kävi) kuitenkaan varmasti tarkoittanut sitä, ettei aviorikos olisi sinänsä syntiä, vaan päinvastoin hänen opetustensa mukaan jokainen naista himoiten katsovakin syyllistyi huorintekemiseen, eli hän nimenomaan tiukensi laissa esitettyjä vaatimuksia entisestään. Kivitysepisodissa Jeesus halusi vain osoittaa muille läsnäolijoille, että he eivät itsekään olleet synnittömiä, ei purkaa huorintekemistä kieltänyttä sääntöä sinänsä. Huorintekemisen lisäksi myös erilaisista langoista kudottuihin vaatteisiin pukeutuminen, monenlaisten siementen samalle pellolle kylväminen ja sianlihan syöminen on syntiä tuon kyseisen, taivaan ja maan katoamiseen asti voimassa olevan lain mukaan, mutta silti kristityt harrastavat noita aktiviteetteja ilolla ja katumusta tuntematta, vaikka taivas ja maa ovat vielä olemassa.

Tässä vielä tuo lempisitaattini: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Matt 5:17-19)

Täysin Raamatun vastaisesta mutta silti kristinuskon piirissä yleisesti hyväksytystä opetuksesta mainittakoon esimerkkinä kolminaisuusoppi. Jeesus itse opetti olevansa ihmisen poika ja että isä oli häntä suurempi. Toki Jeesus sanoi myös olevansa yhtä isän kanssa, mutta samalla hän vertasi tuota heidän välistään yhteyttä seurakunnan jäsenten väliseen sekä kastajan ja kastettavan väliseen yhteyteen. Eikä kukaan varmasti kuvittele, että seurakunnan jäsenet tai kastaja ja kastettava olisivat jotenkin saman olennon eri persoonia, vaan kyseessä oli vertaiskuvallinen yhtenäisyys; samanmielisyys. Ei ole mitenkään loogista, että isän ja pojan yhtä oleminen tulkitaankin kirjaimellisesti, kun taas seurakunnan sisäistä ja kastajan/kastettavan yhtenäisyyttä ei, vaikka nuo kaikki on mainittu juuri samassa Raamatun kohdassa. Puhumattakaan siitä, että varsinkaan Pyhästä hengestä tuon kolminaisuuden osana ei ole mitään väkisinväännettyjääkään raamatullisia todisteita olemassa.

Edellä mainitun perusteella olen siis sitä mieltä, että kristinusko on epäoikeudenmukainen ja epälooginen uskonto. MOT. Tosin eihän kristinuskon ja kristittyjen epäoikeudenmukaisuus ja epäloogisuus sinänsä tarkoita sitä, etteikö vaikkapa kristinuskon jumalaa tai jotakin muuta jumalolentoa olisi olemassa. Eikä koskaan voi varmuudella todistaakaan, ettei jotakin asiaa ole, vaan todistustaakka on niillä, jotka väittävät että olisi. Mitä minuun tulee, niin voin kyllä uskoa, että on ollut jokin kosminen voima, joka käynnisti alkuräjähdyksen, ja miksei sitä voimaa voisi nimittää halutessaan vaikkapa jumalaksi. En kuitenkaan usko mihinkään persoonalliseen ja tietoiseen luojajumalaan, jota voi rukoilla ja joka vaikuttaa aktiivisesti maailman tapahtumiin - saatika hyvään, kaikkivaltiaaseen ja kaikkitietävään sellaiseen. Mikään ei yksinkertaisesti viittaa siihen, että edellä kuvatun kaltainen olento olisi olemassa.

Eli kaiken tämän pitkällisen jaarittelun jälkeen lyhyesti vastauksena topicin kysymykseen: en.
 
Siten, että jos kaiken luonut jumala on kaikkivoipa, vapaata tahtoa ei ole olemassa, vaan kaikki tekevät tasan kuten jumala suunnitelmaansa aikojen alussa kirjasi.

Kuinka niin?
Hieman kompatibilismia uskontoon soveltaen: Jumala tietää ennakolta tuletko kolikkoa heittäessäsi valitsemaan kruunan vai klaavan, mutta ei pakota valintaasi. Valinnan teet ihan itse.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kai jokaisella on oikeus uskoa mitä haluaa, kunhan ei tee pahaa toisille sitä tehdessään...
Uskon takia on tapeltu siitä lähtien, kun se tuli kuvioihin...
Mutta George Carlin ajattelee uskonnosta näin:

 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kuinka niin?
Hieman kompatibilismia uskontoon soveltaen: Jumala tietää ennakolta tuletko kolikkoa heittäessäsi valitsemaan kruunan vai klaavan, mutta ei pakota valintaasi. Valinnan teet ihan itse.
Luulet tekeväsi valinnan itse, mutta todellisuudessa et voi tehdä mitään muuta valintaa kuin sen, jonka jumala on ennalta määrännyt.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Esimerkkinä vaikka, että evankeljumeista on ensimmäiseksi kirjoitettu Markuksen evankeljumi, joka on lähinnä anagrammi ensimmäisen vuosisadan lopun juutalaissodista ja siinä on pitkiä pätkiä, jotka on aivan sanasta sanaan kopioitu Homeroksen Troijan sodasta Juutalaisotien sankaritarinoiksi.
Ketju ylös, niin se vaan menee.

Lukekaa vaikka ensin koko ketjun kaikki viestit kuten minä, niin sitten voidaan jatkaa taas väittelyä. Ei millään jaksaisi samoja asioita kirjoittaa monen monta kertaa.

Olisin kyllä kiinnostunut tietämään, että mikä osio Markuksen evankeliumista on sanasta sanaan kopioitu Homeroksen Troijan sodasta.

Sittemmin sen ja tuntemattoman Q-evankeljumin pohjalta on kirjoitettu Luukas ja Matteus, joista jälkimmäinen keksi tarinaan lisäksi syntymäästoorin, joka on sekin loogisesti aivan pälliä isolla päällä. Sen ajan paimenet olisivat siihen vuodenaikaan olleett kotona takkaa lämmittämässä eikä aavikolla lampaita kaitsemassa ja he olisivat olleet täysin luku- ja kirjoitustaidottomia kirjoittaakseen kokemuksensa antiikin kreikaksi - jolla ne on linqvistisesti todettu kirjoitetun - ylös.
Sanotaanko siinä syntymästoorissa jossain kohtaa, mikä vuodenaika on menossa? Tuo on päässyt jotenkin ohi, kun väitetään, että ko. tapahtuma ei välttämättä tapahtunut vuodenvaihteen (joulu-tammikuu) tienoilla. Eivätkä paimenet kai tuota tapahtumaa ylös kirjoittaneet, vaan se oli "tieto taivaasta" evankeliumin kirjoittajille. Sama tapa kuin luomakertomus alussa Moosekselle.

Jumala luo eedeniin hyvän ja pahan tiedon puun, josta ihminen ei saa syödä, tietäen että ihminen syö siitä ja saa kontolleen karkoituksen paratiisista ja perisynnin, jonka anteeksi antaakseen hänen on tultava itse ihmiseksi tappaakseen itsensä kiduttamalla, sen sijaan että hän vain opetustensa mukaan antaisi itselleen anteeksi.
Ei Jumalalla kai itselleen mitään anteeksiannettavaa ollut. Tuo valinta oli vain ja ainoastaan ihmisen tekemä. Ja jotta ihminen (koska koko ihmiskunta on jollain tasolla yksi ja sama) saisi anteeksi, niin on Jumalan tultava ihmiseksi, jos Hän anteeksiannon haluaa.

Epäoikeudenmukaisuudella tarkoitan lähinnä kristinuskon keskiössä olevaa ajatusta siitä, että vain vapahtaja Jeesukseen uskomalla voi pelastua iänkaikkisen elämän riemuihin. Tästä seuraa, että kuka tahansa murhamieskin pääsee paratiisiin annettuaan sydämensä Jössekselle, mutta viaton lapsi tai ikänsä Afrikan sademetsissä elänyt alkuasukas on jo lähtökohtaisesti tuomittu helvettiin, jos ei ole koskaan kuullutkaan koko hepusta. Naurettavaa kyllä, myös Vanhan testamentin patriarkat – Abraham, Iisak ja mitä näitä nyt oli – päätyvät ilmeisesti helvetin kiroihin, sillä hekään eivät koskaan ottaneet vastaan Kristuksen sovitustyötä (sillä sitä ei ollut vielä silloin tapahtunutkaan).
Käsittääkseni meillä ei ole tietoa viattomien lasten tai alkuasukkaiden kohtalosta. Uskomme, että Jumala on armollinen heille. Ainakaan mitään tuomiota ei heille ole käsittääkseni automaattisesti tulossa.

Olleessaan kuollut Jeesus kävi tiettävästi Manalassa hakemassa nämä Häntä ennen kuolleet ja armahdetut ihmiset, Aatamista alkaen ja Abrahamit ja Iisakit mukaan lukien. Muistaakseni näin ihan Raamatussa sanotaan, vaikkei siinä nimiä mainitakaan.

Epäloogisuudella tarkoitan puolestaan sekä kristinuskon opetusten sisäistä epäloogisuutta että uskovaisten epäloogista tapaa tulkita niitä. Raamattuhan jo itsessäänkin suorastaan vilisee ristiriitoja. Pienempiin tällaisiin kuuluu esimerkiksi maailman luomisjärjestys ja Jeesuksen tyhjässä haudassa ensimmäisenä vierailleen porukan kokoonpano. Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan eläimet luotiin ensin ja vasta sitten ihminen, toisessa Mooseksen kirjassa taas ihminen tehtiin ensin. Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesuksen haudassa kävi Maria Magdaleena yksin, Matteuksen evankeliumissa siellä vierailivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria, Markuksen versiossa esiintyivät Maria Magdaleena, Jaakobin äiti Maria ja Salome, kun taas Luukkaan kertomuksessa mainitaan isompikin lössi naisia.
Kyllä nuo luomisjutut ihan loogisesti eteni käsittääkseni, ihmiset vaan esittävät omia tulkintojaan. Pyhät isät ja äidit esittävät ne loogisella tavalla edeten. Noista haudallakävijöiden eri ihmisistä, miksei siellä siis olisi voinut olla nuo kaikkikin, vaikkeivat kaikki evangelistit heitä kaikkia mainitse?

Eivätkä nuo edellä mainitut toisaalta edes ole mitään ihan mitättömiä seikkoja – ovathan luomiskertomus ja Jeesuksen ylösnousemus sentään Raamatun merkittävimpiä tarinoita, joten luulisi niiden yksityiskohtienkin olevan kohdillaan. Vieläkin suurempiin ristiriitoihin kuuluu vaikkapa luonnekuvien hajanaisuus Vanhassa testamentissa Jumalan ja Uudessa testamentissa Jeesuksen osalta. Vanhan testamentin Sebaotia ensinnäkin kuvaillaan joissakin yhteyksissä rakastavaksi ja armolliseksi, toisaalla hän kehottaa israelilaisia tappamaan amalekilaiset viimeistä heidän omistamaansa kamelia myöten tai uhkaa kostaa isien pahat teot heidän jälkeläisilleen aina neljänteen polveen saakka.
Käsittääkseni jossain vaiheessa tietyissä paikoissa ja tietyissä kansanryhmissä pahuus vain kiehui ylitse, ei löytynyt enää yhtä ainoatakaan ihmistä, joka olisi halunnut etsiä Jumalaa, joten siinä kohtaa kai sitten painettiin "restart"-nappia.

Jeesus puolestaan käyttäytyi välillä suorastaan pasifistisesti ja kehotti välittämään miekkaan tarttumista, jottei siihen tulisi hukkuneeksi. Joskus hän taas sanoi aivan päinvastaisesti saapuneensa maailmaan tuomaan miekan ja eripuraa. Jos Raamattu olisi oikeasti Jumalan käden ohjaamana laadittu, siinä ei olisi virheitä sen paremmin pienten kuin suurempienkaan detaljien suhteen.
Jeesus "toi miekan" siinä mielessä, että ne jotka häneen uskovat ja ne, jotka häneen eivät usko, eriytyvät toisistaan ja jossain vaiheessa tuo eriytyminen yltyy sitten jopa väkivallaksi.

Kristittyjen epälooginen tapa tulkita omaa pyhää kirjaansa taas ilmenee siten, että he saattavat valita kahdesta keskenään ristiriidassa olevasta opetuksesta juuri sen, jonka kaiken järjen mukaan pitäisi olla se valheellinen, tai toisaalta he saattavat lukea Raamatusta rivien välistä sellaista, mitä siellä ei selvästikään ole tarkoitettu ensinkään olemaan.
Siksi käsittääkseni pitäisi lukea Pyhien Isien yhteiseen tulkintaan perustuva tulkinta, eikä yrittää itsekseen selvittää, että mitä tässä nyt tarkoitetaan.

Ensimmäisestä epäloogisuuden lajista mainittakoon esimerkkinä kristinuskon suhde juutalaisuuteen. Jeesus itse (oletetaan nyt siis keskustelun kannalta, että hän oli oikeasti olemassa ja Raamatun kertomukset hänestä pitävät keskeisiltä osin paikkansa) opetti, että Mooseksen kirjoissa esitetty laki on pienintäkin piirtoa myöten voimassa aina maailmanloppuun asti ja että vanhurskaaksi tulemiseen tarvitaan myös tekoja eikä vain uskoa. Itse asiassa hän meni niinkin pitkälle, että sanoi tulleensa maailmaan vain israelin kadonneita lampaita varten. Paavali puolestaan julkitoi täysin vastakkaisia näkemyksiä seurakunnilleen lähettämissään kirjeissä; hänen mukaansa pakanakristityiltä ei pitäisi vaatia juutalaisuuteen kääntymistä tai lain noudattamista, eikä kukaan voinut pelastua tekojensa perusteella vaan pelkkä usko riitti. Itse kristinuskon perustajan ja erään varhaiskristillisen teologin opetukset ovat siis räikeässä ristiriidassa. Luulisi, että Jeesuksen sana on ylin auktoriteetti, mutta ei näköjään.

Voidaan toki esittää muutamia argumentteja sen puolesta, että Jeesuskin ehkä tarjosi pelastusmahdollisuutta myös pakanoille, ja saattoi myös olla sitä mieltä, ettei Mooseksen lakikaan olisi enää kaikilta osin voimassa. Antaessaan lähetyskäskyä Jeesus nimittäin kehotti apostolejaan viemään ilosanoman maailman ääriin ja tekemään kaikista kansoista hänen opetuslapsiaan. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin lisäsi, että näitä uusia opetuslapsia olisi neuvottava noudattamaan kaikkia sääntöjä, jotka Jeesus oli ensilinjan opetuslapsilleen ohjeistanut. Viimeksi mainituille hän taas oli opettanut muun muassa, että laki on voimassa kunnes taivas ja maa katoavat, joten sekin opetus pakanakristittyjen pitäisi kaiken järjen mukaan ottaa omakseen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että vain juutalaisuuteen kääntymällä ja juutalaisten lain omaksumalla voisi päästä osalliseksi Jeesuksen sovitustyöstä.
Jeesus täytti lain, joten hänen tulonsa jälkeen ei pelastus riipu lain noudattamisesta, vaan uskosta Häneen. Toki Jeesus meni myös esim. samarialaisen naisen luokse, ja kuolemansa jälkeen hän lähetti opetuslapsensa saarnaamaan kaikille kansoille.Muistaakseni Hän elämänsä aikana paransi mm. roomalaisia jne. Juutalaiset olivat kuitenkin Jumalan "oma kansa", joten Hän yritti parhaansa mukaan saada heidät takaisin haluamalleen tielle, mutta eipä kaikista juutalaisista siihen ollut.

Toinen joskus kuulemani argumentti lain kumoamisen puolesta on, että Jeesus esti mellastavaa väkijoukkoa kivittämästä aviorikokseen syyllistynyttä naista, vaikka Mooseksen lain mukaan näin olisi kuulunut toimia. Eipä Jeesus (olettaen jälleen että hän oli olemassa ja tällainen tapaus oikeasti kävi) kuitenkaan varmasti tarkoittanut sitä, ettei aviorikos olisi sinänsä syntiä, vaan päinvastoin hänen opetustensa mukaan jokainen naista himoiten katsovakin syyllistyi huorintekemiseen, eli hän nimenomaan tiukensi laissa esitettyjä vaatimuksia entisestään. Kivitysepisodissa Jeesus halusi vain osoittaa muille läsnäolijoille, että he eivät itsekään olleet synnittömiä, ei purkaa huorintekemistä kieltänyttä sääntöä sinänsä. Huorintekemisen lisäksi myös erilaisista langoista kudottuihin vaatteisiin pukeutuminen, monenlaisten siementen samalle pellolle kylväminen ja sianlihan syöminen on syntiä tuon kyseisen, taivaan ja maan katoamiseen asti voimassa olevan lain mukaan, mutta silti kristityt harrastavat noita aktiviteetteja ilolla ja katumusta tuntematta, vaikka taivas ja maa ovat vielä olemassa.
Kuten yllä totesin, Jeesus täytti lain ja vaikka mm. kymmentä käskyä on silti noudatettava, nuo muut lain pykälät eivät muodosta kristinuskon perustaa ja niitä ei tarvitse noudattaa.

Täysin Raamatun vastaisesta mutta silti kristinuskon piirissä yleisesti hyväksytystä opetuksesta mainittakoon esimerkkinä kolminaisuusoppi. Jeesus itse opetti olevansa ihmisen poika ja että isä oli häntä suurempi. Toki Jeesus sanoi myös olevansa yhtä isän kanssa, mutta samalla hän vertasi tuota heidän välistään yhteyttä seurakunnan jäsenten väliseen sekä kastajan ja kastettavan väliseen yhteyteen. Eikä kukaan varmasti kuvittele, että seurakunnan jäsenet tai kastaja ja kastettava olisivat jotenkin saman olennon eri persoonia, vaan kyseessä oli vertaiskuvallinen yhtenäisyys; samanmielisyys. Ei ole mitenkään loogista, että isän ja pojan yhtä oleminen tulkitaankin kirjaimellisesti, kun taas seurakunnan sisäistä ja kastajan/kastettavan yhtenäisyyttä ei, vaikka nuo kaikki on mainittu juuri samassa Raamatun kohdassa. Puhumattakaan siitä, että varsinkaan Pyhästä hengestä tuon kolminaisuuden osana ei ole mitään väkisinväännettyjääkään raamatullisia todisteita olemassa.
Missäs kohtaa Raamattua noita kastajien ja kastettavan välisiä suhteita verrataan kolmiyhteisen Jumalan Isän ja Pojan väliseen suhteeseen tai seurakunnan sisäisiä suhteita tuohon kolmiyhteisen Jumalan sisäisiin suhteisiin? Nyt on päässyt minulta vissiin unohtumaan tuo kohta.

Edellä mainitun perusteella olen siis sitä mieltä, että kristinusko on epäoikeudenmukainen ja epälooginen uskonto. MOT.
Ja sinä todistat ja sinun todistuksesi on tosi? Jumalan todistus monille muille ihmisille on väärin? Nöyryys?

Tosin eihän kristinuskon ja kristittyjen epäoikeudenmukaisuus ja epäloogisuus sinänsä tarkoita sitä, etteikö vaikkapa kristinuskon jumalaa tai jotakin muuta jumalolentoa olisi olemassa. Eikä koskaan voi varmuudella todistaakaan, ettei jotakin asiaa ole, vaan todistustaakka on niillä, jotka väittävät että olisi. Mitä minuun tulee, niin voin kyllä uskoa, että on ollut jokin kosminen voima, joka käynnisti alkuräjähdyksen, ja miksei sitä voimaa voisi nimittää halutessaan vaikkapa jumalaksi.
Aika heikko Jumala se oli, jos vain alkuposauksen sai aikaiseksi ja siitä eteenpäin piti luonnon tehdä loput.

En kuitenkaan usko mihinkään persoonalliseen ja tietoiseen luojajumalaan, jota voi rukoilla ja joka vaikuttaa aktiivisesti maailman tapahtumiin - saatika hyvään, kaikkivaltiaaseen ja kaikkitietävään sellaiseen. Mikään ei yksinkertaisesti viittaa siihen, että edellä kuvatun kaltainen olento olisi olemassa.
Ai ei mikään? Kuinka monet ihmiset ovat kuolleet uskonsa puolesta? Varmaan miljoonat. Kuinka monet ihmiset ovat pyhittäneet elämänsä Jumalalle esim. luostareissa elämällä? Varmaan kymmenet, kenties sadat tuhannet. Ja mikään ei heillekään viittaa siihen, että olisi kannattanut tehdä noin?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös