Jos alkutilanteessa kaikilla ihmisillä on jokin uskonto ja kristinuskossa kielletään muiden jumalien pitäminen ja kehotetaan levittämään omaa uskoa niin siitä seuraa loogisesti että muiden uskontojen edustajia tulee käännyttää kristinuskoon. Toki tämä taistelu voi tapahtua vain suosion tasolla.Tunnen Raamattua todella huonosti, voisitko muistuttaa minua, että missä kohtaa tuollainen käsky annetaan? Toki muita jumalia ei saa palvella, mutta että oikein sotaisaan taisteluun muita uskontoja vastaan käsketään, tuollaista en muista nyt tältä istumalta.
@ijuka tuossa sivusikin asiaa. Ihmisenä olemisen tragedia on tietoisuus omasta kuolevaisuudesta ja oman ja läheisten kärsimyksen näkeminen ja kokeminen. Juuri kun saavuttaa kyvykkyyden jolla on yhteiskunnan täysivaltainen jäsen, alkaa keho pikkuhiljaa hajota alta. Tästä tragediasta vapautuminen on se suuri lupaus.No monet sanovat, että eivät halua iankaikkista elämää, joten ehkä se ei ole sitten se suurin mahdollinen lupaus. Mutta monet pitävät sitä tavoittelemisen arvoisena. Jos kerran itse uskoo löytäneensä tien sinne, niin mitä pahaa siinä on?
Kyllä Suomessakin kirkko järjestää seurakunnan päiväkerhoja ja olen itsekin ollut sellaisella. Samoin uskonnon opetus aloitetaan ala-asteella heti kun kyvykkyys vähänkin riittää, niin että vastaanottavainen ikä saataisiin täysimääräisesti hyödynnettyä. Ei se mitään sattumaa ole vaan kirkon piirissä ollaan tietoisia mitä ollaan tekemässä.Ehkä jossain protestanttisissa kirkoissa moista tapahtuu. Mielestäni tuolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Ortodoksikirkossa nuori otetaan mukaan, hänelle suoritetaan kaste lapsena, ja hänelle annetaan kaikki edellytykset valinnan tekemiseen sitten vähän vanhempana.
"Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa".Eikö Paavali esimerkiksi kehottanut miehiä pysymään selibaatteina? Ja ortodoksikirkossa ainakin munkkeja, jotka ovat selibaatteja, arvostetaan muita korkeammalle. Joten en nyt ymmärrä oikein missä kehotetaan jotain valtavia suurperheitä kaikkien hankkivan?
Nämä ovat uskonnon leviämiselle hyödyllisiä siten että uskonto on houkuttelevampi hallitsijalle valittavaksi valtionuskonnoksi mikäli se tuottaa vakaamman yhteiskunnan.No eikö vakaampi yhteiskunta ole parempi asia? En oikein ymmärrä, että mikä tuossa nyt on mielestäsi vialla?
Muuten olen sitä mieltä, että kirkko ja valtio saisivat olla erillään. Kirkko hoitaisi hengelliset asiat ja valtio sitten nämä maalliset asiat, antamalla kirkon kuitenkin toimia, niin kauan kun eivät järjellisiä lakeja riko.
Eikö ole taas vain hyvä asia, jos ihminen on nöyrä. Mielestäni elämä ei ole kurjaa, vaikka tiedän synnin olevankin valtaimenaan vallalla. Sitä vastaan voi taistella ja se taistelu ei ole kurjaa, vaan sinua vahvistavaa.
Monessa uskonnossa luonto on pyhä ja ihminen on osa luontoa. Sen sijaan kristinuskossa ihminen asetetaan lähtökohtaisesti luonnon yläpuolelle ja kehotetaan hallitsemaan sitä:Tuosta olen jyrkästi eri mieltä. Luonto on Jumalan luoma, ja hyvä asia. Sitä tulee ihmisen rakastaa ja suojella, se on Jumalan hänelle antama moraalinen velvoite.
"ja tehkää se itsellenne alamaiseksi;
ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut
ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
Tämä sama argumentti toistuu myös toisessa uskonnossa nimittäin intersektionaalisessa feminismissä. Ulkopuolisilla joko ei ole oikeutta kommentoida oppia kokonaan tai sitten kaikenlainen kritiikki on merkki siitä että ei ole vain ymmärtänyt mitä se oppi tarkoittaa. Tämän jälkeen ei jää jäljellä minkäänlaisia keinoja mihinkään kritiikkiin. Mutta ei minun tarkoitukseni sinällään ollut kritisoida, vaikka pari provosoivaa sanomuotoa valitsinkin, vaan pohtia asioita jotka ovat vaikuttaneet uskontojen leviämiseen ja hieman niiden yhteiskunnallista vaikutusta. Pohjimmiltaan jotain jää aina tiedon ulkopuolelle, jotain johon rationaalisuudella ei pääse kiinni ja pitää joko hyväksyä ettei tiedä tai valita usko. Sen varaan heittäytyminen juuri taisi olla viestisi ajatus.Eli pointti on se, että jos Raamatun lukijalla ei itsellään ole Pyhää Hengeä, niin Raamattu ei avaudu. Nyt teen oletuksen, että et ole uudestisyntynyt kristitty, joten yo. tekstisi on Raamatun mukaan vain yleisluontoista ymmärtämättömän ihmisen pohdintaa asiasta, josta hän ei ymmärrä mitään. Eikä edes voi ymmärtää, ennen kuin hän lähtee seuraamaan Jeesusta. Ihminen ei voi ymmärtää Raamattua, vaikka olisi teologian tohtori, jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä.
"Mielen oudot maisemat"-kirjassa (Mielen oudot maisemat : hallusinaatioiden psykologiaa (Jukka Häkkinen) | Kirjavinkit) oli hieman tähän liittyen vänkää settiä. Jossain tutkimuksessa oli epilepsiapotilailta pystytty magneettikuvamalla paikantamaan aivoista kohta, jossa sähköinen aktiivisuus yhdistyi siihen että kuvattava samalla hetkellä koki kohtaavansa jumalan.Veikkaan, että kuoleman lähestyessä aivot tekevät ihmiselle viimeisen palveluksen ja vapauttavat kunnon DMT-annoksen. Kivut katoavat ja mieli pääsee hyvälle tripille. Aivoissahan on havaittu toiminta vielä jopa useita minuutteja kuoleman jälkeen, joten voi olla, että tuon ajan olo on "taivaallinen" ja sitten vain pikku hiljaa haihtuu pois.
Mielenkiintoista huruhurua oli myös juttu jossa mainittiin yrityksestä rakentaa kypärä jonka avulla voi tuntea jumalan läsnäolon: Jumalan kypärä - frwiki.wiki Valitettavasti siinä oletettavasti epäonnistuttiin, vaikka jotkut koehenkilöt jotain kokivatkin.
Vähän ihmittelin miten tässä ketjussa on niin paljon viestejä, mutta näköjään aihe herättää mielenkiintoa.
Viimeksi muokattu: