Uskotko Jumalaan?

  • 1 342 029
  • 14 406

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
No

jos ne sähköt ja jumala tulee samasta paikasta. Uskonnon näkökulmasta Jumala on ollut aina olemassa. Ihminen sähköineen ei. Tokkopa nämä tiedetosikotkaan vielä ovat keksineet väittää, että ihminen on luonut maailman.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja tuo heittosi, että kuulumalla johonkin kulttiin tukisi automaattisesti johtajien politiikkaa ei pidä paikkaansa varmasti monessakaan tapauksessa. No ehkä ihan äärimmilleen viedyissä "pakkoideologeissa", jossa ei poikkipuolista sanaa hyväksytä.

Mitä tulee luterilaiseen kirkkoon niin kyllä siellä hyvin moni on noussut vastustamaan valtalinjaa monessakin asiassa. Ja monasti he ovat saavuttaneet kaikkea muuta kuin sosiaalisen kuoleman. Itse asiassa moni heistä on seurakuntalaisten keskuudessa hyvinkin suosittuja.

Valitettavasti tuo juurikin pitää paikkaansa, uskonnollisissa yhteisöissä auktoritaarisuus on erittäin voimakasta ja kritiikkiin vastataan helvetillä peloittelulla.

Vai väitätkö ihan tosissasi että Westboron Baptistiseurakunnan jokainen jäsen ihan lapsesta asti tiesi, että homous on syntiä ja kuolleitten sotilaitten hautajaisiin ilkkumaan meneminen on ihan oikea tapa, koska valtio blaablaa.
Jos seurakunta on tuntematon, niin googlettelepa vaikka "god hates XXX" termillä eri valtioitten nimiä jne.

Luterilaisessa kirkossa homma on hieman erilaista liberaaliuden takia, mutta suurissa muutoksissa vaaditaan kuitenkin ylijohdon päätöksiä puolesta tai vastaan, että jotain saadaan oikeasti aikaiseksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
koitain siis sanoa, että mistäpä tuon loppujen lopuksi tietää. Ihminen on osa paljon paljon suurempaa ja vanhempaa kokonaisuutta. Lajina nuori ja tiede vielä nuorempi. Näissä keskusteluissa uskonto edustaa ikuisia arvoja, käytännössä hyvää käytöstä. Ei sen korostaminen ole trollausta, vaikka ajoittain ärhäköinkin.

Ikuisilla arvoilla tarkoitat siis sitä, että vaimoja pitää kivittää jne. mutta enpä nyt jaksa lähteä copypeistailemaan tähän raamatun, eritoten VT:n, kummallisia "käytösnormistoja" ml. isän on parempi siittää tyttärensä, kuin laskea siemen maahan (aka. onanoida).

Ja ennenkuin sampio alkaa ärhentelemään, niin iso kasa juutalaisia kylläkin yhä pitää VT:tä jumalan ilmoituksena, mutta mitäpä valittu kansa asiasta tietäisi.

Se, että painovoimateoriaa ei vieläkään tunneta täydellisesti, ei tarkoita että lentelisimme ilmassa holtittomasti. Havainnot tukevat tiettyjä hypoteeseja, jotka itseasiassa ovat tällä hetkellä kovassa testissä kaukoluotainten ratapoikkeamien takia, kyseessä voi olla yhtä suuri selittämätön ilmiö kuin Merkuriuksen perihelin kiertymä ennenvanhaan.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mullekin niitä vitamiinejä jotka saa zorron pollen noin keulimaan :D

Tätähän se uskonto usein on. "Kylä lähtee" ja on lähtenytkin muutamien fundamentalistien toimesta.

Ei sillä etteikö uskonto olisi tärkeä ja henkilökohtainen asia, mutta jos aletaan hiekkalaatikolla huutamaan, että "mun Jumala on vahvempi kuin sun jumala" kuten perinteisesti on maailmanhistoriassa tehty niin keskustelussa ei päästä kovinkaan paljon eteenpäin.

Uskonnon pitäisi kauneimmillaan olla jokaisen ihmisen henkilökohtainen suhde maailmaan ja omaan henkiseen minään, johon kenenkään muun ei tulisi puuttua.

Pahimmillaan uskonto on sosiopaattisten ihmisten vallankäytön väline, kuten olemme saaneet todistaa pitkin maailmanhistoriaa. En ala tässä erittelemään, mitkä uskonnot ja uskonnonsuunnat ovat tähän syyllistyneet, vastaus kuuluu yksinkertaisesti "kaikki". "Kirjoitettu on..." on lause johon nämä ihmiset/uskonnot vallanhalussaan usein nojaavat. Usko ei tule kirjoista, vaan henkilökohtaisesta kokemuksesta.

Itse olen lukenut huomattavankin paljon teologista kirjallisuutta (osa noiden edellämainittujen fundamentalistien kirjoittamaa, osa ei) yrittäessäni itselleni määritellä mitä se usko sitten oikein on ja olenko uskossa vai en. Nähtävästi en ole, koska olen todistanut ainakin muutamien itseäni omasta mielestäni vähemmän "henkisten" ihmisten tulevan uskoon ja paras kuvaus mitä olen tapahtuneesta kuullut on "minä en tullut uskoon, usko tuli minuun".
 

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
Luulen,

että Raamattu on yksi länsimaiseen ihmiskäsitykseen eniten vaikuttaneita teoksia. Filosofit tietty mukana, Immanuel Kantillahan on tämä lähimmäisen rakkaus ajatus myöskin. Pirua nyt ei tietenkään olisi pitänyt päästää sitä Raamattua lukemaan. Vaimojen kivittämisissä sun muissa ei ole mitään järkeä. Kymmenessä käskyssä on oma tietty järkensä, joka käsitykseni mukaan toistuu ja täsmentyy myös maallisissa lakikirjoissa, joihin on oman vaikutuksensa antanut myös ns. maalaki, johon on taas vaikuttanut tämä ja se jne. Joo olen tainnut vähän innostua. Vielä sen kertaan, kun ei tapa, varasta ja valehtele, niin sepä siinä.

Olisin kyllä kiinnostunut simppelistä luonnontieteellisestä mallista, joka selittäisi tämän kaikkeuden olemassaolon. Kertokaa kun se on valmis, niin kuuntelen. Käänteisväänteismallit sun muut tervetuloa. Ettei vaan menis senat sakaisin kun pyöritte niitten mallienne kanssa. Vilahtiko jossain tieteellisen selittämisen yhteydessä sana ihme, ihmeet kuuluvat uskonnolliseen kokemus-ja elämismaailmaan.
 
Viimeksi muokattu:

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Onko Raamattu siis vain osin Jumalan sanaa, ja jos, niin miltä osin?

Se on aina tilanteen mukaan, mikä mihinkin aikaan ja tilanteeseen parhaiten ja leveimmällä pensselillä vedettynä sopii.
 

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
En osaa

kirjaa sanasta sanaan, enkä ala sitä tavaamaankaan tähän hätään. Käsitykseni mukaan se on myös uskonnollisten ihmisten tapojen kuvausta, mukana kaikenlaista törppöilyäkin, oliko se Nooa vai kuka kun sammui telttaansa jne. Kristinuskon ydin on lähimmäisenrakkaus, tämä on käsittääkseni yleisesti tunnustettu asia. Tarkempaa sananselitystä täytyy kysellä toisaalta, oikeilta kirkonmiehiltä. Ja kun oikein keturalleen menee, niin onhan sillä Jumalalla vihakin ja on sitten ihan hurjana. Uskovaiset on myös tolloja, jumala on myös vihainen. Raamattu on kirjoituskokoelmana hyvin vanha ja joidenkin teorioiden mukaan sitä on kirjoiteltu ulkomuistista pitkät tovit Jeesus nimisen filosofin ja ihmeidentekijän vierailun jälkeen. Nyt hyppään peiton alle, ennenkuin ponkaisen kadulle intoilemaan. : )
 

Keisari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, FC Barcelona
Kristinuskon ydin on lähimmäisenrakkaus, tämä on käsittääkseni yleisesti tunnustettu asia. Tarkempaa sananselitystä täytyy kysellä toisaalta, oikeilta kirkonmiehiltä. QUOTE]

En ole oikea kirkonmies(vaikka kirkkoon kuulunkin) mutta haluan korjata: Kristinuskon ydin on evankeliumi. Siis tämä pääsiäisenäkin hyvin ajankohtainen: Jeesus kuoli ja sovitti syntimme, nousi kuolleista ja tarina jatkuu...

Lähimmäisenrakkaus on kannatettavaa muttei kristinuskon ydin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Lähimmäisenrakkaus on kannatettavaa muttei kristinuskon ydin.
Itse asiassa 'lähimmäisenrakkaus' kuulunee ihmisen luontaisiin piirteisiin, vaikka kristinusko ja muut uskonnot ovat sen omineetkin. Empatiakykyä on myös muilla ihmisapinoilla kuin homo sapiensilla.

Kymmenessä käskyssä on oma tietty järkensä, joka käsitykseni mukaan toistuu ja täsmentyy myös maallisissa lakikirjoissa
Niin, meinaat varmastikin sitä alkuperäistä käskylistaa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ritual_Decalogue

1. Worship no other god than Yahweh: Make no covenant with the inhabitants of other lands to which you go, do not intermarry with them, destroy their places of worship.
2. Do not cast idols.
3. Observe the Feast of Unleavened Bread for seven days in the month of Abib in remembrance of the Exodus.
4. Sacrifice firstborn male animals to Yahweh. The firstborn of a donkey may be redeemed; redeem firstborn sons.
5. Do no work on the seventh day.
6. Observe the Feast of First Fruits and the Feast of Ingathering: All males are therefore to appear before Yahweh three times each year.
7. Do not offer the blood of a sacrifice with leavened bread.
8. Do not let the Passover sacrifice remain until the following morning.
9. Bring the first fruits of the harvest to the Temple of Yahweh.
10. Do not cook a kid in its mother's milk.

Joo, kyllähän se maallinen laki pitkälti tälle litanialle perustuu. Mooseksin 10 käskyä muuten on(hivenen spekuloituna;) muunnelma Veda-kirjojen Manun laista. Jos ne nyt näin menivät(lähde vähän epäilyttävä), niin Mooses-parallahan taisivat mennä huonompaan suuntaan:/

Manun laki:
1. Älä tapa ainuttakaan elävää olentoa.
2. Älä varasta.
3. Älä riko siveyslupaustasi.
4. Älä valehtele.
5. Älä paljasta muiden salaisuuksia.
6. Älä toivo vihollistesi kuolemaa.
7. Älä himoitse muiden rikkauksia.
8. Älä lausu vahingollisia äläkä saastaisia sanoja.
9. Älä antaudu ylellisyyteen (älä nuku pehmeissä vuoteissa äläkä laiskottele).
10. Älä ota vastaan kultaa äläkä hopeaa.

Kuten sanottua, tuo voi olla täysin väärinkin. Korjatkoon joka tietää:D
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kasvanut osittain aika uskonnollisessa ilmapiirissä isovanhempien luona, viettänyt "pienenä" osan kesää helluntailaisten kesäleirillä ja käynyt "seuroissa".

Yhden ainoan kerran olen uskonut oikeasti, että jumalan täytyy olla olemassa, ja se oli, kun rakastelin 15 vuotiaana helluntailaisten kesäleirillä parhaan näköistä ikinä näkemääni tyttöä.

The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who in the name of charity and goodwill shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HAHAHA, mtug, sun kommentisi sopisi paremmin "mille nauran juuri nyt"-ketjuun tai allekirjoitukseksi, mutta kiitos kuitenkin kunnon nauruista!
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Yhden ainoan kerran olen uskonut oikeasti, että jumalan täytyy olla olemassa, ja se oli, kun rakastelin 15 vuotiaana helluntailaisten kesäleirillä parhaan näköistä ikinä näkemääni tyttöä.

Ovat kuulemma kovia tyttöjä panemaan. Itse törmäsin viime kesänä kahteen hehkeään uskikseen tämmöisessä tilaisuudessa, mihin eksyin vahingossa ja päissäni, mutta mukavat keskustelut saatiin aikaiseksi jos ei muuta.. :(
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ovat kuulemma kovia tyttöjä panemaan. Itse törmäsin viime kesänä kahteen hehkeään uskikseen tämmöisessä tilaisuudessa, mihin eksyin vahingossa ja päissäni, mutta mukavat keskustelut saatiin aikaiseksi jos ei muuta.. :(


No silloinhan oltiin molemmat ihan herran vallassa, mutta kyllä ne noin niinkun 15v kaverin näkökulmasta panna osas. Meitsi sentään alotti harjottelun joskus 14 vuotiaana, kun törkeä ~25 vuotias muija käytti mua hyväkseen tullessaan baarista, meikäläisen ollessa lapsenvahtina! Voisin sanoa, että ei haitannut.
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Sä et osaa oikeasti kuvitella fiilistä. Tavallaan vois sanoa, että en ole ikinä sen jälkeen tuntenut yhdenkään naisen kanssa samaa, mutta voi olla vaan kokemattomuutta. :)

Oon mäki kerran saanu! :O

Noh kait ne sit vaan on koneita. ;)
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kyllä panemista alettiin harjoittamaan jo ajoissa, joskus 10-11 vuotiaana luettiin naapurin tytsin kanssa jotain jalluja, ja se imeskeli pikku mtuq:n meisseliä. Joskus 12 vuotiaana jo naitiin niin että paikat rysky. :)
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisin olla vielä 13, kun oltiin salaa mopolla vanhempien tyyppien riparilla, ja jouduin viettämään seksuaalisen yön kahden vanhemman tytön kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös